رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۳۹۵

روستای حاجی پمق

لینک این مطلب کپی شد!

روستای حاجی پمق(به معنای پنبه سفید) به مختصات جغرافیایی ۳۵.۲۰° درجه عرض شمالی و۴۷.۲۱°درجه طول شرقی در ۴۰ کیلومتری شهر سنندج و در ۷ کیلو متری شهر دهگلان و در استان کردستان واقع شده است.جمعیت روستا بالغ بر ۶۵۰ نفر می باشد.ساکنان این روستا ۱۰۰% کرد زبان (کردی سورانی )و ۱۰۰% مسلمان (۹۹% مذهب اهل سنت)می باشند. اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی بوده و مردم روستا اکثراً تحصیل کرده و با سواد هستند.

نرخ رشد جمعیت در این روستا کمی پایینتر از متوسط نرخ رشد جمعیت در کشور می باشد. اقتصاد معیشتی روستای حاجی پمق بر پایه کشاورزی است که با توجه به میزان بالای آب زیر زمینی و قرار گرفتن روستا در یک منطقه ی هموار و دشتی امتیاز بالایی را در رابطه با کشاورزی برای ساکنان روستا فراهم اورده است.

قریب به ۹۰٪ ساکنان روستا دارای زمینهای کشاورزی حاصلخیز می باشند که اغلب محصولاتی چون گندم جو سیب زمینی هویج یونجه پیاز دانه های روغنی و دیگر محصولات باغی و جالیزی می باشد . البته کشت یونجه و گندم از سایر موارد بیشتر بوده و حتی می توان گفت قطب تولید یونجه و گندم استان کردستان مربوط به این روستا و روستاهای اطرافش می باشد.

در طی چند سال گذشته با توجه به سیاستهای اقتصادی و کشاورزی دولت چاه های عمیق و نیمه عمیق منطقه ای دهگلان و به تبع آن روستای حاجی پمق برقی شده اند و سیستم آبیاری پیشرفته به صورت بارانی در این منطقه به مورد اجرا گذاشته شده است که موجب صرفه جویی بسیار زیادی در بخش سوخت و نیز آب زیر زمینی شده است .البته بهره برداری بسیار زیاد از آب زیر زمینی در منطقه ی دهگلان باعث شده است که دیگر پروانه ی حفر چاه عمیق و نیمه عمیق از سوی دولت به بهره برداران داده نشود که این امر نیز باعث سوء استفاده های زیادی از جمله حفر غیر قانونی چاه عمیق و نیمه عمیق در منطقه شده است که در اغلب موارد چون نظارت زیادی بر این امر نشده است باعث به هم خوردن تعادل آب دهی بسیاری از چاه های آب این منطقه شده است.

نرخ بیکاری در روستای حاجی پمق نیز شبیه نرخ بیکاری در استان می باشد.دلایل وجود این پدیده را می توان در مسائل سیاسی قومی و مذهبی جستجو کرد به خاطر و جود چنین مسائلی استان کردستان کمتر روی پیشرفت را به خود دیده است و همه ساله درصد بسیار پایینی از بودجه سالانه کشوری به این استان اختصاص می یابد و همیشه نرخ بیکاری در این استان از میانگین کشوری بسیار بیشتر بوده است و به طبع آن درآمد سرانه مردم استان کمتر از متوسط کشوری می باشد.این تبعیض آشکار فقط متوجه سال های بعد از انقلاب نمی باشد و در زمان رژیم گذشته نیز مردم استان با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند.

باید قبول داشت که در سال های اخیر با توجه تلاش زیاد مردم استان و نگاه مسئولانه برخی از مدیران منطقه ای و کشوری درصدی از این تبعیض ها از میان رفته است اما هنوز هم در سطح طبقات اجتماعی مردم تبعیض های بسیار زیادی قابل لمس می باشد که امید است با فرهنگ سازی در این زمینه و آشنا کردن مسئولان با نیاز های واقعی مردم این اختلافات چشم گیر در روند توسعه این استان در مقایسه با استان های دیگر از میان رود.

از نظر امکانات خدماتی روستای حاجی پمق تقریباْ روستای مرفه ی است. برخورداری منازل از آب شرب برق مصرفی گاز طبیعی تلفن و راه ارتباطی آسفالته باعث شده است شاخص های توسعه روستایی در این روستا در حد قابل قبولی باشند. شایان ذکر است که مطالعات طرح هادی نیز در روستای حاجی پمق انجم گرفته است و در آینده ی بسیار نزدیک شاهد اجرای این طرح در روستا خواهیم بود که از مزایای آن می توان به کوچه تراشی معابر و خیابان کشی و نیز آسفالت شدن کوچه ها و خیابان ها اشاره کرد.

مسائل فرهنگی نزد ساکنان روستای حاجی پمق بسیار با اهمیت بوده و اهالی روستا همگام با پیشرفتهای جهانی مسائل سنتی و قومی را به هم می آمیزند و در حال نو کردن بسیاری از سنتهای قدیمی می باشند که گاهاْ حتی شبهه هایی از مسایل خرافی و پیش پا افتاده در آنها به چشم می خورد نوع نگاه آنان به زندگی و آینده بسیار روشن فکرانه بوده است و همیشه در قبال رویداد های جهانی و منطقه ای از خود واکنش نشان می دهند و دید روشنی از مسائل سیاسی و اجتماعی دارند.

52_big روستای حاجی پمق

           
 

نظر کاربران :

  • امیرارسلان

    سلام خدمت شما و همه کورد زبانان عزیز ؛
    من اهل روستای حاج پموق هستم و ازونجا که این سایت رو دنبال کردم انتظار معرفی کاملتر روستا از لحاظ تاریخی روهم داشتم که متاسفانه اینگونه نبود …!
    به عرض عزیزان برسونم که روستای حاج پموق قدمت قبل از اسلام رو دارا هست ،
    که به دلیل جنگ ها و لشگر کشی های قبل و بعد از اسلام چیز زیادی ازین اثار باقی نمانده ؛
    اما همانگونه که پیداست در اطراف روستا
    محلی هست به نام ( په له قه یسی ) که در ظلع شمالی روستا و در فاصله ۱کیلومتری واقع شده است که طبق گفته ها و شواهد موجود روستا در قدیم در آنجا واقع بوده است ؛
    در( تپه په له قه یسی ) نشانه هایی اعم از سفال کاشی سفال لعاب دار خشت و مجسمه های گلی پیداشده که به صده ششم ه.ش نصبت داده میشود ؛
    بر بلندای تپه نشانه هایی از یک قلعه و یا خانه بزرگ خشتی به جای مانده که به نظر خانه بزرگ انجا بوده ؛
    از دیگر اثار قدیمی میتوان به باغ عباس علی اشاره کرد که متاسفانه به دلیل استفاده افراد سود جو
    این باغ به کلی نابود و فقط اثار تنه های پیر این درختان برجای مانده که سالها بر افراشته بودند ؛
    به گفته مردم محلی این درختان کاشته فردی به نام عباس علی بوده که قریب بر ۳۰۰سال پیش نهال درختان را در نزدیک ابادی کاشته تا محیطی خوب و سایه ایی برای مردم بماند و باقیات الصالحاتی شده برای خودش ،
    که همان گونه که گفتم به دست افراد ناآگاه قط شدند …؛
    از دیگر چیزهایی که جلب توجه میکند محل نگهداری حیوانات وچگونگی آن است در این روستا ؛
    در روستای حاج پموق محل هایی در زیر زمین حفر میشود که به آن ( زاخه ) میگویند ،
    زاخه ها دست ساخته ادمی بوده و از صده های قبل این کار مرسوم در این روستا و روستاهای اطراف بوده که زمین را به مانند تونل هایی حفر میکردند و در داخل اتاق هایی میساختند همه این ها فقط به کندن زمین بوده
    که به گونه ایی شاهکار محسوب میشود !
    زیرا که تونل ورودی به شیبی قریب به +_۴۰ درجه به داخل زمین رفته و بعد از رد شدن از دالان به اتاق هایی میرسید که محل نگهداری گوسفندان ویا مابقی حیوانات است
    این اتاق ها در ۷ تا ۱۰ متری زمین واقع شده است
    که بر سقف هرکدام نورگیری قیفی شکل تعبیه شده برای نور دهی و امدو رفت هوا ؛
    که نورگیر ها بر بالا یعنی سطح زمین واقع شده ؛
    این زاخه ها بر زیر پای شما قرار دارد !
    به گونه عجیبی باید بگویم که زاخه ها در زمستان گرم و در تابستان بسیار خنک است که حیوانات هیچ سختی را متحمل نشوند …
    در اخر باید بگویم روستای حاج پوق یک روستای تاریخی و زیبا است که مردمانی باصفا خون گرم در خود جای داده است ؛

    ۶ دی, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *