رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ آبان ۱۳۹۵

روستای جوکندان بزرگ

اشتراک گذاری

جوکندان:

جوکندان با ۳۲ روستا بزرگترین دهستان شهرستان تالش می باشد. از سمت شمال در ۵کیلومتری شهر لیسار و از جنوب در ۵ کیلومتری شهر تالش (هشتپر)قرار دارد و از سمت شرق به دریای کاسپین از غرب به رشگاجی و اردبیل متصل است.بازار انوش محله با جمیعت ۲۵۰۰ نفر بزرگترین روستای این دهستان است . با توجه به وسعت و جمیعت اهالی خواهان ارتقاء این دهستان به بخش و شهر را دارند.

جمعیت :

دهستان ساحلی جوکندان از نظر موقعیت جغرافیایی بین عرضهای ۳۷ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۵۵ دقیقه شمالی و طولهای ۴۸ درجه و ۵۱ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۵۸ دقیقه شرقی در شمال غرب استان گیلان قرار گرفته است.مساحت این دهستان ۱۱۲.۵ کیلومتر مربع و تراکم نسبی جمعیت آن ۱۶۳ نفر در کیلومتر مربع می باشد. بر اساس آمار کارگاهی آبان ماه ۱۳۸۱ تعداد ۵۱۵۳ خانوار و ۲۴۵۴۹ نفر جمعیت دارد.

بقعه و مساجد :

این دهستان دارای زیارتگاه بقعه قدیمی ” قوشه جد “، سید فضل اله (رح)از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی (رح) که بنای آن قدمتی نزدیک به ۵۰۰ سال دارد.مسجد جامع سید جمیل میرشهابی(رح)، مسجد جامع انوش محله، مسجد جامع ترک محله، مسجد ابوالفضل بازار جوکندان و مسجد امام حسین چلونصر از مساجد بزرگ این دهستان می باشد . جوکندان دارای ۲۰ مسجد می باشد .

ییلاقات و مناطق دیدنی :

ییلاقات بسیار جالب و دیدنی آسبومار، کرورنگی بیر، بوبناپشت، قازیو هونیو، رنگینه هونی که آرامگاه فیروز شاه زرین کلاه در این ییلاق می باشد، با گلهای بسیار زیبا که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.تالاب جوکندان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار محسوب می شود.این تالاب جزو تالاب های دریایی ساحلی است و یکی از تالاب های نادر در استان گیلان محسوب می شود. در کنار این تالاب چشم اندازهای زیبایی همچون جنگل های جلگه ای هیرکانی و جنگل های کوهستانی هیرکانی را می توان مشاهده کرد. مساحت این تالاب ۲۳۸ هکتار است و در ۷ کیلومتری شمال شهر تالش واقع شده است. ساحل قرق یکی از مناطق زیبای ساحلی شمال در این دهستان واقع است. ساحل جوکندان که همه ساله مسافرانی زیادی به آنجا می آیند مسیر بسیار زیبای ترک محله به دیگولی برای کوهنوردی بسیار عالی است.

وجه تسمیه یا علت نامگذاری جوکندان :

جوکندان به معنی جون کندون به زبان تالش حاکی از مشقتهای مردم در آبادانی این منطقه
جوی کندان بعلت تغییر مسیر رودخانه پی سرا جهت عبوراز زمینهای خان منطقه
جاده :

یکی از خطرناکترین و پرحادثه‌ترین جاده‌های اصلی کشور بین آستارا و تالش از این دهستان می‌گذرد و هر ساله در منطقه میانکیل (مایکل)حد واسط روستای تره تا چلونصر تصادفات شدیدی رخ داده و خسارتهای مالی وجانی فراوانی وارد می‌شود. که در حال حاضر این جاده در حال تعریض شدن است و یه بصورت اتوبان بین تالش تا آستارا مورد بهره برداری خواهد شد.

محصولات کشاورزی :

محصولات کشاورزی معروف جوکندان ازگیل، گیلاس، آلوچه، توتون، ترب، سیر، کیوی و برنج می‌باشد.که در سال ۸۹ در حدود۳۰۰۰ تن معادل ۲۰ میلیارد ریال فروش کیوی داشته که در سطح کشور یکی از مرغوبترین کیوی ها در منطقه جوکندان به عمل می آید.

فیلم هایی که در جوکندان ساخته شده است :

جوکندان در سالهای گذشته پذیرای بازیگران بزرگ کشور بوده که در قالب فیلم تاریخی وزیبای پس از باران هنر نمایی کردند؛که این فیلم بارها از صداسیمای ایران پخش شد که پس از آن نیز دربسیاری از کشور ها از جمله آلمان به تصویر کشیده شد؛پس از باران پای کارگردانان بزرگ زیادی را به جوکندان باز کرد که حاصل ان ساخت تعداد زیادی از فیلم های کوتاه شد که به جشنوارهای گوناگونی فرستاده شد.مکان های بازی این فیلم در خا نه های دو تا از خان های سابق جوکندان در ترک محله جوکندان بودکه دریاچه ی پشت کوه گرد کوه نیز یکی از سکان س های بازی بود که راه رشت را در فیلم نشان می دادوهمچنین قبرستان شیخ تربه نیزیکی از محل های بازی این فیلم بود.که این فیلم پس از باران باعث شد که گوشه ای از زیباییهای جوکندان در دید عموم مردم ایران قرار بگیرد.و فیلم دیگر فیلم گلنار بود در دهه ۶۰ در ساحل جوکندان برای کودکان و نوجوانان تهیه شد. فستمهایی دیگری از فیلمهای آلما ، به رنگ خدا ، مریم مقدس و …

غذاهای محلی جوکندان :

چغرتما: مرغ + پیاز + تخم‌مرغ + آب لیمو یا آب نارنج

لونگی: ماهی (معمولاً سفید) + مغز گردو + سبزی جعفری + سیرتر یا خشک + پیاز + خاویار ماهی

واویشکا: دل + جگر + قلوه + پیاز + گوجه‌فرنگی + دانه انار (گاهی تخم مرغ)

انواع کوکو: کوکوی اشبل، کوکوی گردو، کوکی سیب زمینی و شامی یا کوکی گوشت چرخ کرده و…

میرزا قاسمی: بادنجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی…

مرغ محلی ، بوقلمون محلی و ماهی سفید بصورت شکم پر یکی از غذاهای اصلی اهالی جوکندان است که برای مهمانیها تدارک می بینند.

تورش تره( پته) :سبزی (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چغندر)، برنج، سیرخام، ترشی (آب نارنج یا آب انار)، آلوچه سبز، تخم مرغ، ادویه.

انواع چاشنی: بورانی بادمجان، بورانی اسفناج، زیتون پرورده، اشپل (خاویار ماهی)، ماهی شور، ماهی دودی ، کولی ، سیاه کولی و شاه کولی …

اکثر مردم این دهستان و بخشهای مختلف آن به شغل کشاورزی وکاشت برنج مشــغولند و مدتی است که کاشت کیوی در بخش های مختلف این دهستان و همچنین در بخش های تالش بزرگ رونق گرفته واکثر مردم مرزاع برنج خود را تغییر کاربری دادند وبه علت مغرون به صرفه بودن کیوی این محصول را جایگزین کردندمحصولات کشاورزی معروف جوکندان ازگیل، گیلاس، آلوچه، توتون، ترب، سیر، کیوی و برنج می‌باشد.که در سال ۸۹ در حدود۳۰۰۰ تن معادل ۲۰ میلیارد ریال فروش کیوی داشته که در سطح کشور یکی از مرغوبترین کیوی ها در منطقه جوکندان به عمل می آید.

50451833 روستای جوکندان بزرگ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *