جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تاریخی چلسبان

تاریخ بروزرسانی :
۷ اسفند ۱۳۹۸

روستای تاریخی چلسبان  روستایی است در ۸۰ کیلومتری شمال شهر ساوه، از توابع شهرستان زرندیه و در غرب استان تهران که با فاصله ۱۵۰ کیلومتری از پایتخت قرار گرفته‌است.این روستا در بخش خرقان ( به ترکی قاراقان) واقع می باشد که سابق بر این از بخشهای ساوه بود ولی اکنون جزء یکی از بخشهای شهرستان زرندیه می باشد.

چلسبان مخفف واژه چهل اسبان احتمالا چهل اسب سوار می باشد.نگهداری اسب و سوارکاری آن در میان اهالی روستا تا دهه‌های قبل بسیار رایج بوده و در مراسم تعزیه خوانی از سوارکاران زبده استفاده می‌شده‌است.اخیرا دیگر نشانی از نگهداری اسب و سوارکاری در روستا دیده نمی‌شود.

2184400 روستای تاریخی چلسبان

بافت روستا

بافت روستا پلکانی بوده و تمامی خانه‌های روستایی به صورت فشرده و نزدیک به هم بر روی صخره سنگی بزرگی که اطراف آن با جنگل و زمین‌های کشاورزی احاطه گردیده است ،احداث گردیده و به همین علت با وجود زلزله شدید سال ۱۳۴۱ در بوئین زهرا هیچ آسیب جدی ندیده است و بافت تاریخی و قدیم خود را بر خلاف تمام روستاهای اطراف همچنان حفظ نموده است به گونه ای که این روستا را از تمامی روستاهای اطراف خود به نحو شگفت انگیزی متمایز نموده است.

روستای چلسبان در مجاورت کوه و قله اینجی قارا (واژه ای است ترکی به معنای مروارید=اینجی سیاه=قارا) قراردارد. این کوه به ارتفاع ۲۹۵۰ متر در میان اهالی روستای چلسبان و نیز روستاهای اطراف از احترام ویژه ای برخوردار است و باعث تأمین آب و نیز هوای خنک روستا گردیده است.

روستای چلسبان در زمستان آب و هوای سرد و در تابستان هوایی معتدل را دارد.مردم این روستا مانند سایر روستاهای اطراف به زبان ترکی (که شاخه ای از زبان آذری جنوبی می باشد) تکلم می کنند.

جمعیت روستا بر اساس آمار سایت اطلاعات جامع روستایی جمعیت روستا ۵۷۷ نفر می باشد. البته لازم به ذکر است که در تابستان به دلیل شرایط خوب آب و هوایی این جمعیت افزایش می یابد.

images 1 روستای تاریخی چلسبان

آثار تاریخی

مسجد اعظم و حمام قدیمی روستا

مسجد اعظم چلسبان:
در مرکز روستا مسجدی بزرگ و قدیمی بنا نهاده شده‌است که بیانگر قدمت و بزرگی روستای چلسبان می‌باشد. این مسجد محل عبادات و همچنین اجتماعات روستا می‌باشد. بر اساس سبک و سیاق معماری این بنا به احتمال قریب به یقین در دوره صفویه ساخته شده باشد. بنای فوق در میان بافت کوهپایه‌ای روستا و در میان مرکزی این ده بنا شده‌است. مسجد چلسبان بر اساس طرحی ساخته شده که در آن حیاط به عنوان واحد معماری مرکزی بنا بوده که واحدهای معماری تابعه آن در سه طرف شمال، جنوب و غرب این حیاط مرکزی بنا گردیده‌اند. حرم یعنی قسمت اصلی مسجد در طرف غرب حیاط ساخته شده و متشکل از یک ایوان وفضای داخلی مسجد بخش اجتماعات می‌باشد این فضای دارای سه ورودی از جناحین آن است. طرح حرم، بر اساس پلانی مستطیل شکل بنا شده و از داخل دارای صفه‌هایی ساده می‌باشد ویژگی و شاخصه اصلی این بنا طرح و نقشه قسمت اصلی مسجد یعنی حرم آن می‌باشد که مستطیلی شکل بنا شده و در ضلع غربی حیاط ساخته شده‌است. لازم است ذکر شود که مسجد دارای گنبدی نیز بوده که در زلزله سال ۱۳۴۱ قزوین این گنبد نیز ترک برداشت و اهالی جهت اطمینان گنبد را تخریب و به جای آن از تیرآهن و مصالح جدید استفاده کردند
این بنا به عنوان یک اثر قدیمی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.چند سال قبل یکی از بناهای تاریخی روستا به سرقت رفت و سپس مسجد به آتش کشیده شد.

نحوه دسترسی به روستای چلسبان

۱:از ساوه به سمت همدان حرکت کرده ودر حدود ۵۰ کیلومتری جاده از کنار شهر غرق آباد تغییر مسیر داده به سمت بخش خرقان روستای چلسبان ادامه مسیر می دهیم.
۲: از ساوه به سمت جاده قدیم تهران حرکت کرده و پس از طی ۱۸ کیلومتر به سمت جاده بوئین زهرا تغییر مسیر داده وسپس با طی ۲۷ کیلومتر به ابتدای تقاطع خرقان می رسیم که در اینجا تغییر مسیر داده و به سمت روستا حرکت می کنیم. که این جاده اصلی روستا می باشد.

2184394 روستای تاریخی چلسبان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد