رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۳۹۹

روستای بکاول تربت حیدریه

لینک این مطلب کپی شد!

روستای بکاول تربت حیدریه روستای زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی می باشد . بکاول در دهستان بالا ولایت و در کیلومتر۲۰ جاده تربت‌حیدریه به مشهد و در فاصله ۶ کیلومتری از جاده اصلی بعد روستای کامه علیا واقع ‌است.این روستا به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، چشم‌اندازهای بسیار زیبا و قرار گرفتن در مسیر شمال به جنوب کشور، از ظرفیت‌های خوبی برای جذب مسافران و گردشگران برخوردار است اما آنچه بیشتر از هر چیز در این روستا نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند، بافت قدیمی روستا و ساخت خانه‌هایی از سنگ و گل به شکل طبقاتی و به سبک ماسوله در استان گیلان است.

-بکاول-تربت-حیدریه-1 روستای بکاول تربت حیدریه

زیبایی‌های بکاول زمانی بیشتر چشم‌نوازی می‌کند که بدانیم روستا در مجموعه ای از باغ‌های سرسبز و خرم احاطه شده‌است و به همه اینها اگر صدای دلنشین پرندگان و عبور جویبارهایی که از چشمه قدیمی روستا و از دل کوه سرچشمه ‌گرفته و از میان کوچه‌ها، آسیاب قدیمی و باغ های روستا می‌گذرد را اضافه کنیم ناخودآگاه احساس می‌کنیم که در بهشت پا گذاشته‌ایم.

کوه‌های مرتفع اطراف روستا همچون کوه بکاول، سبزآباد و عماد ( شصت دره ) که از مرتفع‌ترین کوه‌های شهرستان هستند، با دامنه‌های سر سبز در فصل بهار و تابستان و با پوشش پر از برف در فصل زمستان، مکان مناسبی برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان در تمام طول سال هستند.

-بکاول-تربت-حیدریه-2 روستای بکاول تربت حیدریه

جمعیت و توانمندی مردم روستای بکاول

در خصوص بافت جمعیتی بر اساس سرشماری سال ۹۵ روستای بکاول دارای ۱۰۹ نفر جمعیت است که در قالب ۴۸ خانوار زندگی می‌کنند. علاوه بر محصولات کشاورزی شاخصی چون گیاهان دارویی و زرشک وحشی که به صورت خودرو در این آبادی می‌روید، سیب قرمز، ریواس، گوجه سبز، زردآلو، انواع آلو، انگور، گلابی، گردو، بادام، انواع محصولات جالیزی و محصولات زراعی نظیر زعفران، گندم، جو، سیب زمینی و نخود از دیگر محصولاتی است که در این خطه می‌روید یا کشت می‌شود.
وجود آسیاب آبی قدیمی و نیز دامپروری و به خصوص پرواربندی یا چاق کردن بره‌های نر یک ساله و فروش آنها از دیگر فعالیت‌های شاخص این خطه است و بر طبق یک رسم دیرین، بزرگ هر خانواده یک راس گوسفند را تا زمستان برای خود نگاه می‌دارد و بعد همه اعضای خانواده و فامیل را برای مراسم ” قرمه خوران ” به منزل دعوت می‌کند.

-بکاول-تربت-حیدریه-3 روستای بکاول تربت حیدریه

داروخانه گیاهان دارویی تربت‌حیدریه

برخی هر جا از جمله درخراسان رضوی روستایی مشابه سبک معماری ماسوله در استان گیلان می‌بینند به آنجا لقب ” ماسوله خراسان رضوی ” را می‌دهند در حالی که سبک معماری ماسوله ویژگی شاخص یا برند آن خطه است که نتیجه انجام کار رسانه‌ای مداوم و مستمر بوده و حاصل آن باعث شده امروز هرگاه نام ماسوله در فضای رسانه‌ای مشاهده شود ناخودآگاه تداعی‌گر معماری زیبا در استان گیلان باشیم.

متاسفانه در فضای مجازی نیز از بکاول به عنوان یکی از روستاهای ماسوله خراسان رضوی یاد شده است در حالی که اگر قرار است بکاول را به خوبی معرفی کنیم، شایسته است با داشته‌های خودش معرفی شود تا هر گاه اسم بکاول به گوشمان خورد یاد استان گیلان نیفتیم.شایسته است بکاول در رسانه‌های مکتوب و مجازی با عنوان شاخص “داروخانه گیاهان دارویی تربت‌حیدریه” معرفی و برندسازی شود.

این ادعا به واسطه وجود کوه‌های مرتفع اطراف روستا همچون کوه بکاول، سبزآباد و عماد (شصت دره) که از مرتفع‌ترین کوه‌های شهرستان و محل رویش گیاهان دارویی بسیار است، مطرح می شود. اهمیت این موقعیت جغرافیایی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم وجود دامنه‌های سرسبز کوه‌های بکاول در فصل بهار و تابستان و نیز پوشش پر از برف در فصل زمستان، مکان مناسبی را برای طبیعت‌گردان و زیباپرستان و همچنین کوهنوردان در طول سال فراهم آورده است.

علاوه بر این وجود آبادی‌های کوچک همچون سبزآباد، کلاته پای‌گدار، عموحسن، تنگل، شوردره و خواجه‌علی همراه با چشمه‌ها، باغ‌ها و درختان کهن سال گردو و بید در اطراف روستا فضای بسیار مناسبی را برای هموطنان دوستدار طبیعت فراهم آورده‌است.

غذاهای محلی روستای بکاول

انواع آش، اشکنه، بلغورشیر و انواع غذاهای تهیه شده با محصولات دامی مثل شیر برنج و قورمه از جمله مهمترین غذاهای رایج این خطه است و علاوه بر این انواع محصولات دامی نظیر انواع ماست، دوغ و کشک در این روستا تولید و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

از مراسم آیینی روستا می‌توان به برگزاری عروسی‌های سنتی، مراسم ویژه نوروز، شب یلدا و آیین قدیمی پروارکشی اشاره کرد.البته به دلیل بافت دینی و مذهبی خاصی که در این خطه وجود دارد، مراسم مذهبی همچون تاسوعا و عاشورا، اربعین و سایر مراسم مذهبی به شکلی کاملا پرشور در این روستا برگزار می‌شود.از صنایع دستی مردم روستا می‌توان به فرت‌بافی و قالی‌بافی اشاره کرد.

-بکاول-تربت-حیدریه-4-scaled روستای بکاول تربت حیدریه

شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ آبادی با جمعیت ۶۹ هزار و ۹۷۴ نفر است که از این تعداد۱۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار هستندبخش مرکزی به مرکزیت شهر تربت‌حیدریه دارای ۵۴ روستا، ۴۹ دهیاری، ۴۱ هزار جمعیت در قالب ۱۴ هزار خانوار روستایی با ۱۳۹ هزار نفر جمعیت شهری است.مرکز شهرستان ۲۲۵هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

-بکاول-تربت-حیدریه روستای بکاول تربت حیدریه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *