رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ دی ۱۳۹۸

روستای بوچیر پارسیان

اشتراک گذاری

روستای بوچیر پارسیان روستایی است بسیار قدیمی و تاریخی در هرمزگان ، پیشینه این روستا به پیش از اسلام می رسد و این ده در زمان های گذشته زرتشتی نشین یا (گبر) نشین بوده است. این دهستان در هفت کیلومتری غربی روستای حمیران، و در شش کیلومتری شرقی روستای هشنیز واقع شده‌است؛ و در پشت کوه سنجول قرار دارد. این دهستان در سابق تحت نفوذ حکم (بنی حماد) بوده ویکی از مراکز مهم حکومتی ایشان بوده‌است.

«بوچیر» در دوران گذشته مقر فرمانروایان «قبیله آلحمادی» بوده‌است. بنی حماد (الحمادیون) یا (الحمیدیون) در اصل از ساکنان نجد از بطن هستند. شاخه‌ای از این قبیله در سال ۹۹۰ هجری قمری از نجد به منطقه «العدید» در جنوب شرقی قطر منتقل شدند ودر آنجا مستقر شدند. بعد از سپری نمودن ۲۰ سال در منطقه مذکوره، در سال ۱۰۱۰ هجری قمری ودر اثر کمبود آب به بر فارس در منطقه شیبکوه منتقل شدند ودر مکانی بنام (الأبدیت) ساکن شدند.بعد از مدتی به روستای «بوچیر» نقل مکان نمودند، قلعه بزرگی بنا نمودند ومقر حکم خود قرار دادند، آثار این دژ بزرگ هنوز پابرجا وباقی مانده‌ است. «الحمادیون» یا «بنی حماد» تا سال ۱۲۹۸ هجری قمری بر این مناطق حکمران بودند.

روستای بوچیر  روستای بوچیر پارسیان

بوچیر دارای آثار تاریخی فراوانی است که یکی از آنهاآثار ارگی بزرگ است در جنوب دهستان، این ارگ از دوران حکمرانان بنی حماد باقی مانده‌است که به این منطقه حاکم بوده‌اند. این قلعه در ۶۰۰ متری جنوب دهستان قرار داشته‌است.

آب زیر زمینی روستا شیرین است. و محصولات زراعتی فراوانی مانند گوجه فرنگی، جو، گندم، عدس، لوبیا، نخود و غله کشت می‌شود، همچنین در حدود ۶۰۰ اصله نخل خرما دارد که از ثمر آن مرغوب‌ترین انواع خرما در منطقه بدست می‌آید.

چشمه و آبشار بوچیر

در روستای بوچیر چشمه و آبشاری واقع شده است به نام چشمه و آبشار بوچیر با وجود درهای باریک و پرآب که حدودا ۵۰ متر میشود وجود قندیل‌های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان نموده است که از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر می‌باشد که در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است.

روستای بوچیر  روستای بوچیر پارسیان

تنگه بوچیر

از دیگر جاهای دیدنی روستای بوچیر تنگه بوچیر می باشد که بصورت شکافی در دل کوه برآمده که برای ورود به آن باید وارد آب شویم.این دره به چشمه چله بوچیر نیز معروف است. آب این دره از چشمه ای که در انتهای تنگ قرار دارد تامین می شود. عمق آب در بخش های این تنگ متفاوت می باشد در بعضی قسمت ها به قدری زیاد است که برای عبور باید با مهارت های شنا کردن آشنا باشیم، همچنین در قسمتی از تنگ برای صعود و فرود نیاز به طناب است. دمای آب بین ۱۰ تا ۲۰درجه سانتیگراد و در فصول مختلف سال ثابت است.هنگام ورود آب تنگ گرم است و هرچه پیش می رویم و داخل آب می رویم سرمای آن را حس می کنیم،اینجا هیجان و چالشهای خاصی دارد که خاطره ساز است.

طول تنگ بوچیر از نقطه ورود تا انتهای آبگیر در حدود ۱۰۰۰ متر است. در انتهای تنگ آبگیر چشمه ای را می بینیم که عمق آن در حدود ۳۵ متر است، همچنین در انتها تصاویر خیره کننده آب چکه ها را خواهید دید که نمایی رویایی و بهشتی به این منطقه داده است.آنچه موجب جذابیت این منطقه شده، عبور کردن از تنگ های عمیق پر آب بدون داشتن جای استراحت است که شرط عبور از آن این است که شناگر خوبی باشید یا از جلیقه یا تیوپ استفاده نمایید تا بتوانید این مسیر پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید، البته با قایق های بادی نیز میتوان رفت اما شنا کردن لذت خاص خود را دارد. شنا کردن در این تنگ ها البته برای کسانی که به خوبی با شنا کردن آشنا هستند جذاب و لذت بخش است.پایان غار آب چک زیادی وجود دارد که به آن زیبایی خاص می دهد که تغذیه کننده آب استخر طبیعی آن است و لذت رسیدن به پایان غار شنا کردن در آب سرد آن می باشد.

روستای بوچیر  روستای بوچیر پارسیان

روستای بوچیر  روستای بوچیر پارسیان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *