رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اسفند ۱۳۹۸

روستای بند ارومیه

لینک این مطلب کپی شد!

روستای بند از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه به دلیل دارا بودن جاذبه های زیاد، از مناطق توریستی و گردشگری مهم کشور می باشد. این منطقه زیبای کوهستانی همراه با باغات و سد و رودخانه است.مردم روستای بند به زبان کردی کرمانجی و آذری صحبت می‌کنند. دین رسمی آن اسلام و پیرو مذهب شافعی هستند.درآمد اکثر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعی و دامداری تأمین می‌شود.

تعداد تفرجگاه هایی از جنس بهشت در آذربایجان غربی چنان زیاد است که می توان در هر کدام از شهرهای این استان در یکی از آنها اتراق کرد و دمی را در دل طبیعت آسوده از دود و دم شهرها گذراند. بخش عمده ای از جاذبه ها و اماکن گردشگری درج شده در نقشه های راهنمای مسافرین نوروزی آذربایجان غربی را تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی به خودشان اختصاص داده اند. تفرجگاه هایی چون بند، مارمیشو و دره شهدا در ارومیه، دریاچه پشت سد مهاباد، دشت ماراکان خوی و نظائر ان از جمله مهم ترین تفرجگاه هایی هستند که همواره در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی پذیرای مسافرین می باشند.

 روستای بند ارومیه

زمین‌های زراعی روستا به صورت قطعات کوچک و پراکنده در جنوب، غرب و شرق روستا گسترده شده‌اند.گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی این روستا را تشکیل می‌دهد.دامپروری نیز رونق قابل توجهی دارد و لذا گوشت، فرآورده‌های لبنی و پشم از محصولات دامی این روستاست. باغات سیب و انگور در دامنه ارتفاعات و حواشی رودخانه گسترش یافته‌اند. گروهی از مردم روستا نیز در امور خدماتی اشتغال دارند

این روستا به دلیل طبیعت زیبایش گردشگاه مردم ارومیه است و در دهستان باراندوز قرار دارد. روستای بند در شهرستان ارومیه در امتداد خیابان شهید بهشتی (دانشکده)، در کنار رودخانه شهر چای و در کیلومتر ۵ ارومیه، به صورت خطی استقرار و امتداد یافته است و قدمت آن به بیش از سه قرن می‌رسد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت آن ۳۸۸۸ نفر (۸۷۲ خانوار) بوده است.

امروزه روستای بند تقریبا شکل روستایی خود را از دست داده و آن را به‌عنوان یک منطقه تفریحی محبوب به‌حساب می‌آورند. این روستا با قدمت سه هزار ساله ای که دارد، یکی از روستاهای قدیمی منطقه به حساب می‌آید.
این منطقه زیبای کوهستانی همراه با باغات و سد رودخانه شهرچائی در طول سال بیشترین گردشگران و دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می کند.
این روستا از دیرباز محل مبادله کالاها و بازار روستایی منطقه ارومیه بوده است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۴۰۰ متر می باشد. این روستا از شمال به روستای میرآباد، از غرب به روستاهای اوعلی، نوشان علیا و سفلی، از طرف شرق به کلیسای سیر جانوسلو و بزوه و از جنوب به روستای شملکان محدود شده است.
آب و هوای این روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

-بند روستای بند ارومیه

بافت روستای بند

خانه های روستا در بافت قدیم ساختاری سنتی دارند و از مصالحی مانند سنگ، چوب، خشت، گل و انواع آجر ساخته شده‌اند. در ساخت خانه‌های جدید، از مصالح سیمان و تیرآهن نیز استفاده می‌شود. خانه‌های روستاییان از فضاهای متنوعی چون آغل، اصطبل، انبار علوفه، اتاق‌های استراحت، سرویس بهداشتی و راهرو یا دالان و حیاط برخوردار می‌باشند.

-scaled روستای بند ارومیه

جاذبه‌های گردشگری روستای بند

روستای بند یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم ارومیه است و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن عبارتند از:
تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای
باغات پیرامون روستا
چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند
دریاچه پشت سرد شهرچای با قابلیت‌های ورزش‌های آبی مانند قایق سواری
تفرجگاه پیرامونی سد شهرچای
مسجد روستای بند که محل برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی است، و از آثار قدیمی روستا به شمار می‌رود.
رودخانه بند که رودخانه پر آبی می باشد و از آن برای آب آشامیدنی ارومیه و آبیاری باغات استفاده می شود و دیدن آن خالی از لطف نیست.

فرهنگ و آداب و رسوم

فرهنگ موجود در روستا که همانند سایر نقاط ایران، یک فرهنگ ایرانی-اسلامی در ابعاد میهمان نوازی و مهربانی است. آداب و رسوم موجود در روستا نیز شامل مراسم هایی همچون: شب یلدا، چهارشنبه سوری، جشن عید نوروز و البته اجرای مراسم عروسی خاصی همراه با نوازندگی و عاشیق که عارفی است سیار و خود میزند و می خواند، برگزار می شود. به تمامی این ها جشن و سرور آذری زبان ها و کردی زبانان روستای بند ارومیه را نیز اضافه کنید که همیشه جوی شاد و بانشاط را برای روستا به وجود آورده اند.

-بند روستای بند ارومیه

صنایع دستی

تولید صنایع دستی روستایی از قبیل گلیم و قالی از گذشته‌های دور در این روستا رواج دارد و همچنان توسط مردم به ویژه زنان روستا انواع قالی و فرش بافته می‌شود.

در اطراف روستا نیز کافه ها و ورستوران هایی تاسیس شده است که به ارائه انواع غذاها و غذاهای محلی میپردازند که در این میان آش دوغ این منطقه از طرفداران بسیاری برخوردار است. در روزهای گرم تابستان نیز بستنی فروشی هایی به چشم می خورد که نوعی بستنی خوشمزه را ارائه می کنند که خواهان زیادی دارد. این روستا در فصول بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل و در پاییز و زمستان دارای آب و هوایی سرد و زمستانی است. برای رسیدن به این گردشگاه زیبا کافی است مسیر جاده شهید بهشتی را پیش رو بگیرید که به جاده دانشکده نیز شهره است. تفرجگاه بند از مسیر ارومیه به راژان نیز قابل دسترسی است.

پوشش اهالی روستا بند:
از جاذبه های دیگر منطقه بند می توان به نوع پوشش مردمان آن اشاره کرد. اهالی روستای بند ارومیه از آذری ها و کردی ها تشکیل می شوند. آذری ها که لباس های مخصوص خود را دارند اما کردی ها از یک کت به نام چوخا، شلواری به نام رانک، دستاری به نام جامانه و پاپوشی به نام ملکی استفاده می کنند. لباس های زنان این منطقه نیز از پیراهن های بلند و گشاد، شلوارهای دهانه بسته و دستمال سَری هایی به نام پوشین تشکیل می شود.

-بند روستای بند ارومیه

           
 

نظر کاربران :

  • یاشاسین ارومیه یاشاسین آذربایجان

    مردم روستای بند ترکن‌ و به زبان ترکی حرف میزنند مردم‌ روستا هم ترک زبان شیعه و هم‌ ترک زبان اهل سنت هستند هر کی بیاد روستا خودش متوجه این موضوع میشه.
    یاشاسین

    ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • یاشاسین بند ارومیه

    حتما از غذاهای ترکی روستای بند و رستوران های ترکی و ترکیه ای روستای بند دیدن کنید . واقعا غذاهاشون محشرن
    یاشاسین روستای بند ارومیه

    ۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *