رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مهر ۱۳۹۵

روستای بدراق نوری

اشتراک گذاری

روستای بدراق نوری در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان علی آباد کتول واقع شده است. این روستا با ۳۷ درجه و ۳ دقیقه عرض شمالی و ۵۴ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی از توابع بخش مرکزی این شهرستان است. بیش از یکصد سال پیش این روستا توسط طوایف مختلف ترکمن ـ که به صورت انفرادی به دنبال چرا بودند ـ در دشت ترکمن صحرا نباشند.

در شهریور سال ۱۳۲۰ توسط دولت وقت، خیابان بندی شد و در همان زمان نیز مردم را به درختکاری در حاشیه ی خیابان ترغیب و گاهی اجبار کردند ولی با گذشت زمان به حالت کنونی مبدل شد.

روستا از همان بدو تشکیل به نام طایفه ی تشکیل دهنده ی آن «بدراق» نامیده شد ولی بعدها به دلیل ایجاد روستای دیگری به همین نام با اضافه شدن پسوندی به نام بزرگ روستا ، «نوری»، اسم این روستا به بدراق نوری مبدل شد.

از آثار قدیمی این روستا اولین چاه بتونی است که به نام اجرای اصل ۴ ترومن و برای آموزش ایجاد چاه های بتونی در منطقه و به تبع آن، استفاده از موتور آب برای کشاورزان در آن زمان حفر شد و در حال حاضر به صورت مخروبه ای موجود است.

جمعیت این روستا براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵ حدود ۲ هزار و ۲۶۷ نفر است و از اردیبهشت ۸۲، عاشر بدراق نژاد ۵۷ ساله که اولین تحصیل کرده ی روستا و مدیر بازنشسته ی آموزش و پرورش است، دهیار این روستا شد. در شرایط بهره سه طایفه سارچال، شورا و ورخ بدراق نوری در آن ساکن هستند آب شرب، برق، تلفن، خانه ی بهداشت و زمین فوتبال که جدیداً حصارکشی آن به پایان رسیده است ، برخی از امکانات رفاهی این روستاست.

همچنین طرح هادی روستا با قول مساعد بخشداری مرکزی و نماینده ی مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در حال اجراست. شغل اصلی ساکنین این روستا کشاورزی است و مهمترین محصولات آنها شامل گندم، جو، پنبه، شالی و مقدار کمی صیفی جات است.

هرچند در سال های اخیر با تعامل اعضای شورا و دهیاری، امکانات رفاهی نسبی در روستا فراهم شده است ولی هنوز هم مشکلاتی باقی مانده ، روستاییان اعتقاد دارند فاصله زیاد روستا از مرکز شهرستان و نزدیکی به حوزه ی استحفاظی شهرستان گنبد کاووس باعث شده که بخشی از امکانات هنوز از این شهرستان فراهم شود و این خود دلیل بزرگی است برای مشکلات ماندگار روستا، در هر صورت ساکنان روستای بدراق نوری در انتظار ارتقاء امکانات رفاهی روستایشان هستند.

photo روستای بدراق نوری

photo_2016-03-26_17-18-03 روستای بدراق نوری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *