رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ مهر ۱۳۹۹

روستای باراندوز ارومیه

اشتراک گذاری

روستای باراندوز ارومیه ، روستایی است که هر فصل آن زیبا و جذاب است. هرچند منظره های دیدنی این روستا در بهار و تابستان بیشتر پیشنهاد می شود اما پاییزش نیز دنیای دیگری دارد. ردیف درخت های تنومندی که کنار جاده قد کشیده اند؛ کمی دورتر مرتع های سبز که دامنه ی تپه هارا پوشانده اند و صحنه های رویایی و پشم نواز، از انگیزه های سفر به این منطقه است.باراندوز منطقه ایست تاریخی، با پیشینه ۶ هزارساله، این منطقه از قدیم الایام محل تسلط، سکونت و قلمروی حکومتهای مختلفی مانند سومر،هورری، قوتتی، اورارتو، ماننا،ماد و … بوده است.

روستای باراندوز ارومیه
روستای باراندوز روستای باراندوز ارومیه که به خاطر باغ سیب هایش معروف است فاصله زیادی با ارومیه ندارد.فاصله این روستا تا ارومیه ۳۰ کیلومتر می باشد.این روستا در نزدیکی روستای هفت آباد واقع شده است.لازم به ذکر است که امکان رفتن تا این باغات با ماشین سواری وجود دارد و جاده آسفالت می باشد.

روستای باراندوز ارومیه

پل تاریخی باراندوز

این پل دوره قاجاری در حدود پانزده کیلومتری ارومیه است.پل باراندوز چهل متر طول، پنج متر عرض، شش چشمه بزرگ با قوس جناقی و پنج چشمه طاق کوچک با طاق رومی دارد.پایه‌های پل در جهت مخالف جریان آب، دارای آب شکن‌های مثلثی شکل به اندازه ۵۰/۲ متر است. این آب شکن‌ها نیز با تخته سنگ‌های بزرگ مکعبی شکل با ملاط آهک تا قسمت پایه طاق‌ها بالا برده شده‌اند.پل تاریخی “باراندوز” ارومیه به‌تازگی مرمت و بازسازی‌شده و بر روی رودخانه‌ای به همین نام قرار دارد.

روستای باراندوز ارومیه

تپه تاریخی باراندوز

یکی از مناطق تاریخی باراندوز، تپه تاریخی گؤی تپه است. تپه ای که قدمتش به شش هزار سال پیش برمی گردد و تصویر قیل قمیش این اسطوره سومریان و بابلیان در سال ۱۳۲۲ از آنجا کشف شده است ، اما صد افسوس تاکنون اقدام خاصی برای شناساندن آن انجام نگرفته است.تپه ای که ظرفیت فوق العاده ای برای شناخته شدن در سطح جهانی نیز دارد.

روستای باراندوز ارومیه

رودخانه باراندوز

رودخانه باراندوز چای ارومیه یکی از پرآب ترین رودخانه های اطراف شهر ارومیه است .این رودخانه، از دو رشته ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه و ایران و عراق سَرچشمه می گیرد و بعد از طی مسافتی، وارد جلگه شده و دشت بیل را آبیاری می کند. رودخانه باراندوز در مسیر خود، با آبیاری کردن زمین های متعدد روستایی در منطقه داروغه، شعبه کوچکی به آن پیوسته و رودخانه به طرف دریا رهسپار می شود و پس از طی مسافتی، در چندین شاخه که شعبه اصلی آن بابا رود است، به دریاچه اورمیه می ریزد.رودخانه باراندوز زمین‌های کشاورزی ۱۰۲ روستا و آبادی را آبیاری کرده و مازاد آب در قسمت سفلی به مصرف کشت برنج می‌رسد.

قایقرانی در رودخانه باراندوزچای

منطقه‌‌‌ای در رودخانه باراندوزچای، در مجاورت دهکده هفت‌آباد جزء جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. علت این امر را در عبور رودخانه، از چشمه‌های آبهای گرم زیرزمینی باید دانست. البته علی‌رغم خشکی رودخانه در تیر و مرداد، بستر رودخانه را در فصل بهار بسیار پرآب خواهید دید. آنگاه خبر خوش برای افرادی است که به بازی و ورزش هیجان‌انگیز قایقرانی، علاقه نشان می دهند. بنابراین اگر خواهان تجربه‌ای مهیج و لذت‌بخش هستید، قایقرانی در آبهای خروشان رودخانه باراندوزچای را به فراموشی نسپارید. آنگاه از این ورزش شورانگیز، انرژی و نشاط بیابید و قدر لحظات زیبای زندگی را در هیجان احساس کنید.

روستای باراندوز ارومیه

دخمه ی قبرهای شاهان

دخمه قبور شاهان اورارتو نیز از دیگر آثار محال باراندوزچای است. دخمه هایی که نزدیک به سه هزارسال پیش بر بالای تپه ای که امروزه به عنوان تپه شیرین-فرهاد شناخته می شود و به عنوان شهر و قلعه ای کوچک در دوران درخشان اورارتوها و در اوج قدرت آنها بنانهاده شده است و هنوز هم قاچاقچیان و سودجویان بسیاری با حفاریهای غیرمجاز این تپه در اثر نبود نظارت به سودهای هنگفتی از طریق غارت تاریخ و فرهنگ شهر و کشورمان به جیب می زنند.

آبشار روستای باراندوز

مسیر آبشار هم که بعد از بارش‌های زیاد این چند سال به وجود آماده است، در نزدیکی روستاست. بعد از روستا، خروجی شهر به سمت حیدرلو در مسیر رودخانه می‌توانید آبشار را نیز مشاهده کنید.

روستای باراندوز ارومیه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *