رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ دی ۱۴۰۰

روستای آب پرده شیراز

اشتراک گذاری

روستای آب پرده شیراز در بخش مرکزی شهرستان شیراز و دهستان دراک و در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است . این روستا در مجاورت روستاهای چشمه تلخ و توکل آباد از بخش دشمن زیاری و روستاهای قره چمن، کودیان، شول و کلستان قرار دارد. وسعت این روستاحدود ۵۰۰۰ هکتار  و قدمتی طولانی با مردمانی مؤمن،زحمتکش و آرام و با آب و هوایی سرد و خنک است . روستا دارای محصولات متنوع و بسیار با کیفیت کشاورزی و تاریخی مشحون از اتحاد،همدلی ودفاع از آب و خاک می باشد.

آنطور که از گفته های بزرگان این خطه بر می آید قبل از شکل ظاهری اخیر این روستا،دو روستای دیگر وجود داشته که یکی این محل فعلی و یکی بالاتر بنام چشمه صفا یا صفایجان بوده است .که هنوز آثاری از جمله آسیاب آبی آن بجای مانده است.البته در جایی دیگر یک تپه تاریخی دیگر وجود دارد که جزء آثار ملی به شماره۱۶۰۲۷ ثبت گردیده است . حاکی از زندگی مردمانی در این محل بوده که با مشاهده نوع خاکسپاری و سنگ قبرها دین آنها زردشتی تشخیص داده شده است.

26 روستای آب پرده

مردمان روستا

اجداد مردمان فعلی این روستا ابتدا در محل چشمه صفا ساکن بوده اند . سپس با آمدن به محل فعلی و احداث ساختمانهایی بصورت قلعه با مصالح سنگ و گچ و چوب ،ساکن شده اند که بقایای اندکی از این قلعه ها هنوز باقیست. سپس با ایجاد امنیت اجتماعی بیشتر اقدام به ساختن ساختمانهای جدید به سبک امروزی نمودند. با قرائت تاریخ سنگ قبرها محل فعلی دارای قدمتی حدود ۱۳۰سال میباشد.

اکثر مردم این روستا قبل از انقلاب به شیراز مهاجرت نموده و در این شهر ساکن شده اند.کار اصلی مردم روستا کشاورزی است که در گذشته با دامداری نیز همراه بوده است.اصلی ترین کشت آنها گندم می باشد و همچنین دارای محصولاتی از قبیل سیب وهلو و حبوباتی مثل لوبیا،عدس،ذرت ونخود می باشد. آب کشاورزی توسط پنج رشته قنات و تلمبه های متعدد تامین می گردد.

امکانات این روستا شامل :آب لوله کشی،برق،مخابرات،خانه بهداشت،مدرسه ابتدائی و راهنمائی،مسجد و حسینیه میباشد .

این روستا پنج شهید بزرگوار را به اسلام و میهن بزرگمان تقدیم داشته است. و در کل مردمانی مذهبی و متعصب و دوستدار ائمه اطهار(علیهم السلام) به شمار می آیند

محصولات کوهی آب پرده

روستای آب پرده درمحدوده رشته کوه های زاگرس قرار دارد. به طوری که کوه های سر به فلک کشیده وسرسبز اطراف روستا را احاطه کرده است. این کوه ها دارای تنوع گیاهان خوراکی ودارویی می باشد از گیاهان خوارکی میتوان از کارده نام برد که بااین گیاه آش کارده درست می کنند که دسر غذایی موردعلاقه بسیاری ازشیرازی ها میباشد. همچنین از دیگرگیاهان میتوان لپو سبزی خوش طعم که درون دمپخت میریزند وقارچ که همزمان باباران بهاری رویش میکند. ریواس که گیاهی با ساقه های ترش مزه می باشدو درخت مجک (در زبان فارسی بخورک) که تقریبا تمام کوه های ابپرده راپوشیده است. گیاهان دارویی چای سفید و ابیشن را نام برد .ودراین کوه ها جانورانی مانند روباه خرگوش گرگ وپرندگانی مانند کبک به حیات ادامه می دهند.

           
 

نظر کاربران :

  • کامران رضائی

    یکی از مکانهای چهار فصل ایران است،تمام فصلها در زمان خود شروع میشوند و تابستانی خنک دارد،به اضافه مردم مهربان ،بنده اونجا باغ دارم،درخدمت دوستان،صفادشت

    ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • پارسا

    خودم اهل همین روستا هستم و واقعا با هیچ جای دیگه نمیتونم مقایسش کنم چون بهترین آب و هوا و مردم بسیار خوبی رو داره.بماند یادگار امین پارسا

    ۲۱ تیر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • علی شیرازی

    سلام
    سرمای زمستان آب پرده چند درجه هست

    ۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اریا اریایی

      بیوگرافی در مورد مردم ابپرده اشتباه است مردم روستای آبپرده از بویر احمد و تعدادی هم ترک قشقایی هستند

      ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱
  • مجید

    خاطرات زیادی ازش دارم ولی دیگه صفای اون موقع را نداره.
    اما در تمام فصول طبیعت با صفایی داره

    ۳ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    اکثر ازش رد شدم.. تو مسیر باغمون هست . روستای کوچیکو خوش آب و هواییه

    ۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • سید رضا

      بسیار جای عالی میباشد و بسیار مردمان خوبی دارند خودم آنجا باغ دارم

      ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *