رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۳۹۷

روستاگردی؛ کلید مهاجرت معکوس

لینک این مطلب کپی شد!

نکته قابل توجه اینجاست که ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستاها با رویکرد بوم‌گردی هزینه چندانی برای دولت‌ها نخواهد داشت اما می‌تواند انقلابی در گردشگری کشور به‌وجود آورد. تجربه نشان داده است در روستاهایی که به بوم‌گردی و درنهایت گردشگری توجه ویژه شده است؛ شاهد پدیده مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان به زادگاه خود هستیم. در این گزارش به معرفی روستاهای گردشگری کشور پرداخته‌ایم که باهم می‌خوانیم.

**روستایی با خانه‌های دستکند
در ۲۴ کیلومتری شهرستان بناب، دو روستای هدف گردشگری قرار دارد که معماری پلکانی آن‌ها برای بسیاری از گردشگران، زیبا و جذاب است؛ روستای تاریخی «توته خانه» در ۲۲ کیلومتری شهر بناب و محصور در میانه‌های یک کوه سرسبز، این روزها هوای بسیار مطبوع و طبیعت جذابی دارد.یکی از مهم‌ترین جاذبه های «توته خانه»، معماری صخره ای این روستاست که در نوع خود کم نظیر و دیدنی است، همچنین دو کیلومتر دورتر از روستای «توته خانه»، روستای دیگری به نام «سوِر» با جمعیت ۷۰ خانوار قرار دارد.

معماری منحصر به فرد این روستا نیز سبب شده است که در کنار روستاهایی مانند «کندوان» و «توته خانه»، مقصد گردشگرانی باشد که در ایام تعطیلات به ویژه قبل از فرارسیدن هوای بسیار سرد، به این مناطق سفر می کنند.«سور» نیز مانند «کندوان» و «توته خانه»، دارای بافت صخره ای است و خانه های دستکند آن که وسعت آن‌ها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است، به صورت تودرتو ساخته شده اند.

در اعماق زمین‌های روستای حیرت‌انگیز «سور» نیز ده ها خانه دستکند در دل سنگ ها و گدازه های آتشفشانی ساخته شده است، اما با توجه به این که این دستکندها در زیر خانه های شخصی اهالی روستا قرار دارند، دسترسی به آن دشوار است. در حال حاضر نیز نمی توان وسعت این شهر زیرزمینی را تخمین زد؛ حتی این امکان وجود دارد که بخشی از تاریخ این منطقه، در همین دستکندهای زیرزمینی یافت شود.

**زمردی در سیستان و بلوچستان
این روستا که حدود ۷۵ کیلومتر تا گرمای سوزان کویر «ریگ ملک» فاصله دارد، گویی که قطعه ای از بهشت است تا شاهدی بر قدرت پروردگار باشد؛ سرسبزی و طراوت آن نیز نمایی بسیار دل انگیز دارد. درواقع، روستای «تمین» بهشتی است در بلوچستان و دری است بر دامان تفتان. اگر مسیر رودخانه این روستا را تعقیب کنیم، روستاهای دهستان یکی پس از دیگری در مسیر آن قرار گرفته اند.

اثر برجسته و شناسایی شده تمین، قلعه ای با ۲۵ متر ارتفاع از سطح دره تمین مرکزی بر فراز صخره ای بلند با مصالح بومی، هم چون گل رس ساخته شده؛ در حالی که قلعه «باذ» قدمت ۲۵۰ ساله مرکز فرماندهی حاکمان منطقه بوده است. از آثار دیگر این دهستان، «چله خانه» است که در گذشته های دور، مردم مسلمان این دیار در این مکان که در دل کوه کنده شده بود، به مدت ۴۰ شبانه روز به دعا و عبادت می پرداختند و غذای‌شان فقط آب و در صورت نیاز یک عدد خرما بوده است».

تمین ۱۳۵ کیلومتر از زاهدان و ۶۵ کیلومتر از میرجاوه فاصله دارد و کار عمده مردم منطقه کشاورزی است. محصول اصلی آن نیز انجیر، توت، شاه توت و ده ها میوه دیگر است که در آن به عمل می آید و بادام، پسته و گردو نیز در آن قابل برداشت است.

**روستایی به قدمت پنج هزار ساله
روستای «شال» در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل، با آب و هوای مطبوع و خنک و باغات و درختان میوه، این روزها پذیرای گردشگران مناطق مختلف کشور است و هنوز رنگ و بوی تمدن و فرهنگ کهن را در خود جای داده است.«شال» به فاصله ۴۴ کیلومتری از شهرستان خلخال و در مسیر منتهی به ماسوله، با قدمتی بیش از ۵ هزار سال در بخش شاهرود خلخال واقع شده و در فصل زیبای پاییز، جاذبه‌های طبیعی و کهن آن واقعا دیدنی است. در لحظه ورود به روستای شال، سرسبزی و باغات میوه، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

جالب این است که از بلندای کوهسار زیبای «پلنگا» و ارتفاعات قله شاه معلم، می توان زیبایی این روستا را عین کف دست دید و لذت برد. وجود چشمه سارهای کهن از جمله «شیران چشمه» در بالادست روستای شال، جاذبه های آن را دوچندان می کند.گشت و گذار اهالی روستا با لباس محلی و کلاه‌های زیبای موسوم به «شال» بر سر مردان روستا، نشان دهنده ارتباط فرهنگی اهالی این دهستان با روستاهای حاشیه شهرهای استان گیلان است.

این ارتباطات در پوشش اهالی روستا نیز تاثیر گذاشته و لباس روستاییان «شال» به شکل بسیار زیبا و خیره کننده، نظر هر بیننده ای را جلب می کند. اهالی «شال» هم مانند سایر تات نشینان کشور، به زبان شیرین تاتی، از زبان های باستانی ایران صحبت می کنند.

**«سنگ تراشان» لرستان
روستای «سنگ تراشان» در حوالی خرم آباد و در محدوده آبشارهای «نوژیان» و «وارک» واقع شده است که به ماسوله لرستان شهرت دارد؛ روستایی پلکانی با مناظر طبیعی بسیار زیبا که در بیشتر اوقات سال، مقصد بسیاری از گردشگران است. دره ای که در پایین دست این روستا قرار دارد. بعد از بارش هر باران، مملو از توده های عظیم و پیوسته ابر می شود؛ به صورتی که در پایین دست روستا، صحنه ای بی بدیل به شکل دریایی از ابر پدید می‌آید و جلوه ای خاص به منطقه «سنگ تراشان» می بخشد که از پدیده های نادر طبیعت ایران به شمار می رود.

اما آنچه روستای سنگ‌تراشان را در بین محافل علمی مطرح کرده است، وجود یک محوطه باستانی است که سال ۱۳۸۲ در حاشیه شمالی این روستا، سایت ارزشمندی از دفینه های مفرغی مربوط به عصر آهن کشف شد و حیرت باستان شناسان را برانگیخت.این اشیای نفیس مفرغی که قدمت آن‌ها به هزاره اول پیش از میلاد می رسد، از جمله کم نظیرترین گنجینه های مفرغی جهان به شمار می آیند که تاکنون ۶ فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است. برخی از اشیای شاخص حاصل از کاوش محوطه «پاتخت» سنگ تراشان، هم اکنون در موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد در معرض بازدید گردشگران قرار دارد.

روستاگردی؛ کلید مهاجرت معکوس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *