رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای گالیکش ( معرفی ۵۲ روستای گالیکش )

اشتراک گذاری

روستاهای گالیکش را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۵۲ روستای گالیکش که طبیعتی بی نظیر و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارند . در ابتدا با شهرستان گالیکش آشنا خواهیم شد. شهرستان گالیکش یکی از شهرستان‌های استان گلستان واقع در شمال ایران است. شهرستان گالیکش در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده‌ است. مرکز این شهرستان، شهر گالیکش است.شهرستان گالیکش سابقاً یکی از بخشهای شهرستان مینودشت در استان گلستان بود. که در سال ۱۳۸۹ به شهرستانی مستقل ارتقاء یافت. این شهرستان در حد فاصل بین شهر مینودشت و کلاله در جاده ترانزیت مازندران-خراسان، در استان گلستان واقع شده‌است. بخشی از پارک ملی گلستان و آبشار لوه در این شهرستان قرار دارد. مرکز این شهرستان شهر گالیکش است.جمعیت شهرستان گالیکش طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ ، برابر با ۵۹۹۷۵ نفر بوده‌است.

تقسیمات کشوری

شهرستان گالیکش شامل ۲ بخش و ۴ دهستان و به نامهای زیر است:

بخش مرکزی
دهستان نیلکوه (مرکز دهستان: فارسیان)
دهستان ینقاق (مرکز دهستان: ینقاق)
شهرها: گالیکش

بخش لوه
دهستان گلستان (گالیکش) (مرکز دهستان: تنگراه)
دهستان قراولان (مرکز دهستان: آق قمیش)

این شهرستان از شمـال به کلاله ، از جنـوب به مینودشت و استان سمنان ، از شـرق به استان خراسان شمالی و از غـرب به شهرستان گنبدکـاووس محدود می شود.این شهرستان دارای دو بخش لــوه و مرکزی می باشد. قسمت اعظم این شهرستان کوهستــانی بوده و نیلکوه از مرتفع ترین نقاط آن می باشد.از توامندیهای شهرستان گالیکش می توان به داشتن بزرگترین کارخانه سیمان استان، پارک ملی گلـستان ، صدها مرکز خدماتی و تولیدی، زمینهای کشاورزی بسیار مستعد ، وجود کوهستـانهای بسیار زیبـا با آب و هوای پـاک ، وجود چشم اندازهای طبیعی و آبـشارها را نام برد. از دیگر شاخص های این شهرستان می توان به وجود اقوام متعدد به عنوان رنگین کمان قومیت ها اشاره کرد.
منطقه گالیکش یکی از مســاعدترین مناطق کشــاورزی استان گلســتان به شمار می‌رود و استعداد زیادی در تولید محصولات کشــاورزی دارد.

روستاهای گالیکش

جاهای دیدنی گالیکش

شهرستان گالیکش به لطف داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی دارای جاذبه ها و اماکن دیدنی بسیاری است .

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به‌شمار می‌رود. با حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت، این پارک ۱۳۵۰ گونه‌ی گیاهی و ۳۰۲ گونه‌ی جانوری را در خود جای داده است. برخی از حیوانات و پرندگان ساکن در پارک ملی گلستان شامل پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، مارال، شوکا، گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی، گراز، قوچ، میش اوریال، عقاب طلایی، جغد، دارکوب و سینه سرخ می‌شود.

روستاهای گالیکش

آبشار لوه

یکی از زیباترین مناطق استان گلستان، روستای لوه و آبشار دیدنی مجاورش است که به صورت پلکانی و پنج طبقه در دل طبیعت خودنمایی می کند. آبشار دیدنی و کم نظیر لوه ۷۵ متر ارتفاع دارد و همجواری آن با پارک ملی گلستان و بزرگراه ارتباطی مشهد، ارزش توریستی ویژه ای به آن بخشیده است. این آبشار در داخل دره ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا توسکا و در ۲۰ کیلومتری گالیکش قرار دارد.

آبشار آق سو

آبشار آق سو به فاصله ۴۲ متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است . حوضچه های طبیعی این آبشار بصورت ارگانیک و پله ای آب را از سرچشمه آبشار با ارتفاعی معادل ۳۰ متر به انتهای مسیر می رساند.

چشمه لال

چشمه لال مساحت حدود ۳۰ هکتار ، مجموعه ای است بسیار زیبا و دیدنی که در ۲۰ کیلومتری شهرستان گالیکش و در حاشیه جاده بین المللی گالیکش – مشهد واقع است . در مجاورت این چشمه روستای ترکمن نشین بش اویلی قرار گرفته است. سرچشمه این مجموعه در پای صخره بلندی واقع است ، که آب از درون آن می جوشد.

روستاهای گالیکش

منطقه ییلاقی پاکندس

پای‌تان به ییلاق پاکندس که برسد دیگر تمام ییلاق‌هایی که از قبل دیده‌ای را فراموش خواهید کرد. برای رسیدن به پاکندس باید ابتدا راهی روستای فارسیان شوید که ۲۲ کیلومتری با گالیکش فاصله دارد. روستای فارسیان را با انبوه باغات میوه و خانه‌های زیبا و سنتی پشت سر گذاشته و جاده روستای فارسیان را تا دوراهی موسوم به سیجان ادامه می‌دهیم. پس از انتخاب مسیری شوسه چند کیلومتری که در دل مسیر جنگلی به پیش بروید نرم‌نرمک ییلاق پاکندس را در نهایت زیبایی و لطافت خواهید یافت. پاکندس منطقه‌ای وسیع با هزار هکتار وسعت است که از محل جوشش چشمه مارسا تا محل استقرار ارتفاعات چماز ادامه پیدا می‌کند.

دشت شقایق‌ گالیکش

دشت شقایق‌ های وحشی پادلدل شهرستان گالیکش یکی از دشت‌های شقایق نادر در شمال کشور است که در اراضی جنوبی این روستا واقع‌شده است و در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی، می‌تواند در فصل بهار به‌ویژه در اردیبهشت هرسال طبیعت گردان بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.

روستاهای گالیکش

آبشار و چشمه پیرغار گالیکش

این جاذبه در ۱۸ کیلومتری شهرستان گالیکش و در ۴ کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. و چشمه طبیعی در دل کوه با حدود ۶ اینچ آب دهی می باشد. آب آن سرد و معدنی است. آبشار زیبای آن ، ارتفاع بیش از ۵۰۰ متر دارای چشم انداز زیبایی می باشد.

جنگل و چشمه ده چشمه

این چشمه در منطقه‌ای کوهستانی و زیبا قرار گرفته است. چشمه ده چشمه از دل کوه می‌جوشد و همین خصوصیت بر زیبایی این فضا افزوده است. آب آن زلال، سرد و معدنی است که پیرامون چشمه را مناظر روح بخشی احاطه کرده‌اند . این جاذبه در ۲۴ کیلو متری شهر گالیکش و ۲ کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد.

جنگل دانه گالیکش

این جنگل در ۵/۲ کیلومتری شمالی شهرستان گالیکش و در انتهای جاده معروف جاده سلامت قرار دارد . جنگل دانه پوشیده از تنوع درختان انبوه و کهنسالی است. از میان جنگل رودخانه اوغان عبور می کند. این رودخانه تقریبا دائمی است ، و در فصل تابستان و در حاشیه آن محل استراحت خانواده ها و شنای جوانان می باشد. پارک جنگلی فارسیان در ابتدای این جنگل قرار گرفته است. و دارای امکانات مناسب اقامت و تفریح موقت را دارد. آب و هوای لطیف ، مناظر زیبا و رودخانه اوغان و … از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

غار سید رشید

در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام در دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت قرار دارد.غار سید رشید بر روی یک صخره بزرگ سنگی قرار دارد که شکل دهانه ورودی آن نامنظم بوده و در حدود ۶ متر ارتفاع دارد و در حدود ۳۰/۴ سانتیمتر عرض و در حدود ۹ متر عمق دارد. اطراف غار سید رشید دارای پوشش جنگلی بوده و بر نمای ورودی آن چشم انداز زیبایی وجود دارد.

بقعه متبرکه بابا تکیه گالیکش

این بقعه شریف در دامنه شمالی نیلکوه و در حاشیه جنوب غربی روستای پاسنگ بالا از توابع شهرستان گالیکش واقع شده است ، و با شهر گالیکش حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. برابر با شجره نامه موجود در این بقعه ، بابا تکیه همان آصف برخیا ، وزیر و جانشین حضرت سلیمان نبی (ع) است. اطراف بقعه مزار مسلمین و شهیدان انقلاب اسلامی و درختان نذرکرده و درخت کهنسال وجود دارد ، و این زیارتگاه از امکانات آب ، برق و جاده آسفالته و زائرسرا برخوردار است.

روستاهای گالیکش

زیارتگاه بی بی حلیمه گالیکش

زیارتگاه بی بی حلیمه در حاشیه شرقی روستای ینقاق از توابع شهرستان گالیکش قرار گرفته است. و با شهر گالیکش ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. اطراف زیارتگاه درختکاری شده است.ومزار مسلمین وشهیدان انقلاب درمحدوده آن قراردارد.اهالی منطقه به علت داشتن معجزات وکرامات ازراه دور ونزدیک به زیارت آن می روند. درمجاورت قبربی بی حلیمه چند درخت نظرکرده و یک انجیر و توت جوانی که در آغوش هم رشته اند،دیده می شود.

روستای پادلدل از زیباترین روستاهای گالیکش

روستای پادلدل با حدود ۵۰۰ نفر جمعیت در قالب ۱۳۵ خانوار در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی گالیکش قرار دارد.

روستاهای گالیکش

روستاهای گالیکش

روستای آب‌پران

آب‌پران، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۲۱ نفر (۸۸ خانوار) بوده است.

روستای آق‌قمیش

قمیش، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۴۹ نفر (۳۴۱ خانوار) بوده است.

روستای اجن شیرملی

اجن شیرملی، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳۵ نفر بوده است.

روستای اجن قره‌خوجه

اجن قره‌خوجه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۳۸ نفر (۲۲۵ خانوار) بوده است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد روستایی در دهستان ینقاق بخش مرکزی شهرستان گالیکش استان گلستان واقع شده است . بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۸۸ نفر (۳۱۳خانوار) بوده‌است.

روستای اسماعیل‌آباد

اسماعیل‌آباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۵۵ نفر (۱۱۵ خانوار) بوده است.

روستای املاک گالیکش

املاک گالیکش، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای بش اویلی

بایلی، روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع بخش لوه که در استان گلستان واقع شده است . این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۹۵ نفر بوده است.

روستای بلوچ‌آباد

بلوچ‌آباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۳ نفر (۱۲ خانوار) بوده است.

روستای پاسنگ بالا

پاسنگ بالا، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۶۳ نفر بوده است.جمعیت روستا متشکل از فارس و سیستانی و بلوچ می باشد.
آثار گردشگری
از جاذبه های گردشگری روستا می توان به جنگل هفت چشمه ، چشمه علیخان ، غار خان محمد ، مرداب نیلکوه ، جنگل پشت تاشته ،چشمه های زیادی مثل (چشمه بابا ایلی _ چشمه آراما سعید)
چشمه برف چال: که آبی بسیار سرد دارد که آب سرد آن مشابه ندارد ودر تمام فصول سال آب دارد. آبشار هایی مانند آبشار بند دوم، آبشار شرشری ،و نقاط جنگلی دیگری می توان اشاره کرد.

آثار تاریخی وزیارتگاه ها
زیارتگاه باباتکیه که بنابر اعتقادات اهالی روستا و زائران و به استناد شجره نامه موجود، این زیارتگاه مربوط به آصف برخیا است. آصف پسر برخیا ، نام وزیر یا دبیر سلیمان نبی (ع) یا دانشمندی از بنی اسرائیل است. می گویند، این همان کسی است که علمی از کتاب داشت، و در قرآن کریم ذکر آن رفته است. او تخت بلقیس را از دو ماه راه به کمتر از لمح بصر و چشم زخمی در پیشگاه سلیمان حاضر ساخت. و قبر (بابا نیلکوه) که در بالای قله نیلکوه یا(کوه رستم) است وقدمتی تاریخی دارد.

روستای پاسنگ پایین

پاسنگ پایین، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۴۳ نفر (۳۴ خانوار) بوده است.

روستای پنو

پنو، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۳۰ نفر بوده است.

روستای پی دل‌دل

پی دل‌دل، روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع دهستان نیلکوه به مرکزیت فارسیان که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۱ نفر بوده است.

روستای تراجیق

تراجیق، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۱۹ نفر بوده است. نام این روستا (طاراجق ،تراجق )در گذشته نیز ثبت شده‌است.

روستای ترجنلی

ترجنلی، روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع بخش آق قمیش که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۴۳ نفر بوده است.

روستای ترنگ‌تپه

ترنگ‌تپه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده است.

روستای تلوستان

تلوستان، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۹۸ نفر بوده است.

روستای تنگ‌راه

تنگ‌راه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۲۵ نفر بوده است.

روستای تنگه گل

تنگه گل، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چقربش قارداش

چقربش قارداش، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.آبشار چقر در فاصله ۱۲ کیلومتری شرق گالیکش و پنج کیلومتری جنوب روستای چقربش قارداش در نقطه‌ای سخت‌گذر قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۳۰ متر و آبدهی معادل ۱۰ رنچ در دره‌ای سرسبز دارای درختان بلوط و ممرز قرار دارد.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۱۵ نفر بوده است.
برنامه حمله خیوه‌ای‌ها به چقربش قارداش
قربان‌گلدی سعدی نویسنده مجله «خاطره‌های من» در نوشتاری در سال ۱۳۵۳ خورشیدی مورد برنامه حمله خیوه‌ای‌ها به روستای چقربش قارداش چنین می‌نویسد:

«از دیگر خاطره‌هایم مربوط به عده‌ای از مهاجرین خیوه‌ای است که در منطقه ما خیال غارت داشته‌اند.

یکروز که در گنبد کاوس بودم گوکی صوفی یکی از تجار گنبد که شنیده بود من در گنبد هستم، به دنبال من آدم فرستاده بود وقتیکه به حضورش رسیدم سلام داد و او جواب سلام مرا داد و پرسید آیا تو پس کردی‌ملا هستی؟ جواب دادم آری.

سپس مرا به پشت دکان و جایی که شخص ثالثی سخنان او را نشنود برد و گفت عده‌ای از خیوه‌ای‌ها خیال دارند به آبادی شما و حاجی سیدی و حاجی اراز محمد خان حمله نماینده و پس از غارت این آبادی‌ها همان شب این منطقه را ترک نمایند و تو اکنون بدون تلف کردن وقت برو و این خبر را به پدرت برسان تا آنان آماده این خطر باشند و نباید بین راه یا در گنبد درباره این موضوع با کسی سخن بگویی. من بمحض شنیدن این خبر کارهای خود را در گنبد ناتمام گذاشته به سوی چاقربش قارداش یعنی آبادی خودمان، شتافتم وقتیکه به چاقربش قارداش رسیدم متوجه شدم که پدرم به مینودشت رفته‌اند و برادرم فرامان در آبادی بود. موضوع را با او در میان گذاشتم و چون معلوم نبود که پدرم کی از مینودشت برمیگردد، چاره را در این دیدیم که به مینودشت رفته پدر را هم دیده موضوع را با نایب صادق خان در میان بگذاریم. اما او در آنجا نبود و ما به حسابدار او که آقای شرر نام داشت گفتیم و یادداشتی درباره آن موضوع برای نایب صادق خان نوشته به آقای شرر دادیم تا بمحض رسیدن، آن را به وی بدهد. فردای آنروز نایب صادق خان آمد و پس از اطلاع از موضوع، نایب حسنخان را از کلاله خواست.

در آن موقع خیوه‌ای‌ها تفنگهای خود را در نیزارها و پشت مساکن در آبادی دارا (داراآباد) مخفی کرده بودند تا در سر فرصت بتوانند از آن استفاده کنند همچنین در همان ایام خیوه‌ای‌ها چهار نفر را که از عطاها و ایگدرها بودند و برای سرکشی مادیان‌ها رفته بودند، در نزدیکی چشمه آرتق (آرتق چشمه‌سی) غافلگیر نموده سه نفر آنان را خفه می‌کنند ولی یکی موفق به فرار می‌شود. وقتی‌که این خبر به گوش عطاها که مرجان خان در رأس آن‌ها بود می‌رسد بی‌اندازه اندوهگین و خشمگین می‌شوند.

از طرفی دیگر نایب صادق خان و نایب حسنخان و پدرم کردی ملا بفکر پایان دادن به یاغیگری خیوه‌ای‌ها می‌افتند. نایب صادق خان وانمود کرد که از نقشه خیوه‌ای‌ها بی‌خبر است و به همین جهت تمام آنان را به چاقربش قارداش دعوت کرد.آنان که از نقشه ما بی‌خبر بودند، این دعوت را پذیرا شدند و بمحض اینکه آنان رسیدند ایشان را دستگیر نمودیم، بعد از دستگیری آنان اطلاع یافتیم که تفنگ‌های خود را در نیزارها و پشت مساکن آبادی داراوا (داراآباد) مخفی کرده‌اند. پدرم با افراد خود که سی نفر بودیم به کاوش آن تفنگ‌های پنهان شده پرداختیم و آن‌ها را یافته به نایب صادق خان تحویل دادیم و بدین‌ترتیب به آن مسئله خاتمه داده شد.»

روستای چقربش قارداش

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۸۵ نفر (۱۵۸ خانوار) بوده است.

روستای حسین‌آباد قرنی

حسین‌آباد قرنی، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۰۷ نفر (۵۱ خانوار) بوده است.

روستای خمبرآباد

خمبرآباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۰۱ نفر (۱۳۵ خانوار) بوده است.

روستای دارآباد

دارآباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۱۷ نفر بوده است.

روستای سرچشمه

سرچشمه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۶۵ نفر بوده‌است.

ساکنان اولیه این روستا فارس بوده که قبل از انقلاب با ورود بلوچهاو سیستانی‌ها به این روستا و به علت درگیری اقوام باهم، فارس‌ها آنجا را ترک و در محلی دیگرسکونت می‌کنند که نام آن را گالیکش می‌گذارند (بعد از انقلاب گالیکش تبدیل به شهروبخش شده‌است) در حال حاضر ساکنان روستای سرچشمه ۹۰٪ بلوچ (سنی) و بقیه سیستانی (شیعه) می‌باشندکه از همزیستی مسالمت آمیزو ریشه ایی برخوردارند. جمیعت روستا در حدود ۷۵۰ نفر است.

روستای سرخن‌آباد

سرخن‌آباد،روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع بخش لوه که در استان گلستان واقع شده است . این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده است.

روستای سیجان

سیجان، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است. روستای سیجان از جمله روستاهای توابع شهرستان گالیکش و دهستان فارسیان می باشد . فاصله سیجان از مرکز شهرستان حدودا ۳۶ کیلومتر و از مرکز دهستان فارسیان حدودا ۱۳ کیلومتر می باشد .

سیجان مردمانی بسیار مهربان و خون گرم دارد ، تعداد زیادی از اهالی آن بخاطر وجودمشکلات روستا از آن کوچ کرده و در گالیکش سکنی گزیده اند اما با این وجود برخی از آنها زمینهای کشاورزی خود را رها نکرده و در فصل کشاورزی به روستا برمی گردند . در گذشته راه ارتباطی ماشین رو این روستا از سمت ایستگاه چوب لوه ( گول لوه ) بود اما در دهه ۸۰ راهی از سمت فارسیان به این روستا کشیده شد که فاصله ی آن تا مرکز شهرستان را بسیار کوتاه نمود .این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۲۸ خانوار) بوده است.

روستای عرب بوران

عرب بوران، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۲۶ نفر بوده است.

روستای فارسیان

فارسیان، روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است . این روستا در دهستان نیلکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای فرنگ

فرنگ، روستایی است ازروستاهای گالیکش از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده است.

روستای قاسم‌آباد

قاسم‌آباد روستایی است از روستاهای گالیکش در دهستان ینقاق بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۶۴ نفر (۱۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای قانجق شهرک

قانجق شهرک، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۸۷۱ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با بقیه روستاهای گالیکش آشنا شوید.

روستای قرق آق‌قمیش

قرق آق‌قمیش، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۳۶ نفر (۶۶ خانوار) بوده است.

روستای قلی‌تپه

روستای قلی‌تپه واقع در دهستان ینقاق، از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.قلی تپه از روستاهای شمال ایران می‌باشد که محصولات اصلی کشاورزی آن گندم، توتون، لوبیا روغنی، کلزا و برنج است. قدمت این روستا حدود ۲۰۰ سال بوده و وجه تسمیه نام آن به این برمیگردد که اولین بار فردی به نام قلی در محدوده این روستا ساکن شده است و همچنین یک تپه بزرگ باستانی در این روستا وجود دارد.این روستا در دهستان ینقاق بخش مرکزی شهرستان گالیکش قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۶۶۰ نفر (۶۴۹ خانوار) بوده است.

روستای قنات حاجی تاجی

قنات حاجی تاجی، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۴۸ نفر بوده است.

روستای قوشه‌چشمه

قوشه‌چشمه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۹ نفر بوده است.

روستای کرنگ کفتر

کرنگ کفتر، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.از جاذبه های گردشگری این روستا میتوان به چشمه دیوانه و آبشار کرنگ کفتر اشاره کرد.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۱۶ نفر بوده است.

روستای کریم‌آباد

کریم‌آباد روستایی است از روستاهای گالیکش در دهستان ینقاق بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۰۹ نفر (۱۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای کمال‌آباد

کمال‌آباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دامنه نیلکوه قرار دارد و صد در صد جمعیت آن را اقوام بلوچ ( نارویی) تشکیل میدهند.اين روستا در حاشیه جاده بین المللی گرگان-بجنورد قرار دارد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱٬۳۳۶ نفر (۲۹۸ خانوار) بوده است.

روستاهای گالیکش

روستای کندسکوه

کندسکوه، روستایی است از روستاهای گالیکش از توابع بخش لوه که در استان گلستان واقع شده است . این روستا در دهستان گلستان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۹ نفر (۶۰ خانوار) بوده است.

روستای کیارام

کیارام، روستایی است از توابع دهستان نیلکوه در ۳۵ کیلومتری شهرستان گالیکش در استان گلستان واقع شده است . با آب و هوایی سرد و کوهستانی و در مسیر جاده ترانزیتی گالیکش به میامی واقع شده‌است. از مناطق گردشگری این روستا می‌توان جنگل گرو، غار کیارام را نام برد.بارگاه متبرک امام زاده سید حسن ابن محمد حنفیه ابن علی ابن ابی الطالب (ع) نیز در این روستا واقع شده‌است که میزبان زائرین محترم و هر ساله در دهه محرم میزبان هیئت مذهبی می‌باشد.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۶ نفر بوده‌است.

روستای گوگل بزرگ

گوگل بزرگ، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای گیلان‌تپه

گیلان‌تپه، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸۶ نفر بوده است.

روستای لوه

لوه، روستایی در دهستان قراولان بخش لوه از توابع شهرستان گالیکش که در استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۳۷ نفر (در ۱۷۴ خانوار) بوده‌است.

روستای لیرو

لیرو، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۰۵ نفر (۱۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای محمودآباد (مینودشت)

محمودآباد، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۲۱ نفر (۲۵۵ خانوار) بوده است.

روستای منجلو

منجلو، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان قراولان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۵ نفر بوده است.

روستای میرزا پانگ

میرزا پانگ، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۸۸۱ نفر (۴۳۵ خانوار) بوده است.

روستای ینقاق

ینقاق، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان ینقاق قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۶۰۰ نفر (۱۰۱۳ خانوار) بوده است.

روستای یورت زینل

یورت زینل، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده است.

روستای یورت کاظم

یورت کاظم، روستایی است از روستاهای بخش گالیکش که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان نیلکوه قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۵۳ نفر (۴۱ خانوار) بوده است.

آب و هوای گالیکش به چه صورت است ؟

آب و هوای این شهرستان با توجه به ناهمورایها به دو نوع تقسیم می شود در ارتفاعات به علت کوهستانی بودن ، آب و هوای معتدل کوهستانی است ، و در نواحی کم ارتفاع و جلگه ای به آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب تبدیل می شود.
بررسی به عمل امده درباره شرایط اقلیمی منطقه نشان می دهد،که چهارماه از سال(آذر ، دی ، بهمن و اسفند ) هوا هم در شب و هم در روز سرد می باشد . دو ماه از سال ( تیر و مرداد ) هم در شب هم در روز گرم بوده و بقیه اوقات سال ، روزها گرم و شب ها مناسب و یا سرد است . به عبارت دیگر ، شش ماه از سال، هوا ، روز ها گرم و شب ها گرم و یا مناسب است .

وجه تسمیه گالیکش چیست ؟

پای صحبت قدیمی‌ترها که بنشینید سر از راز و مرز نام این شهر زیبا و دلکش در خواهید آورد. ماجرا به سال‍‌ها قبل از تشکیل شهر “گالیکش” باز می‌گردد، به روزهایی که “گالیکش” دشتی مصفا با انبوه گیاهای خودرو بود. در این میان گیاه “گالی” بیشتر از همه به چشم می‌خورد. خیلی‌ها می‌گویند همین که این دشت محل رویش گیاه “گالی” بود کم‌کم نام “گالیکش” رابر آن نهادند. پسوند “کش” هم به معنای کشت و کاشتن بوده است، یعنی جایی که “گالی” فراوانی روییده است.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *