رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۴۰۱

روستاهای کامیاران ( معرفی ۱۶۳ روستای کامیاران )

اشتراک گذاری

روستاهای کامیاران را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۶۳ روستای کامیاران که بیشتر آنها در مناطق کوهستانی هستند و آب و هوای بی نظیری دارند . در ابتدا با شهرستان کامیاران آشنا می شویم .شهرستان کامیاران از شهرستان‌های استان کردستان در غرب ایران است. این شهرستان، در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده‌است.جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۰۲۸۵۶ نفر بوده‌است. شهرستان کامیاران دارای ۲ شهر کامیاران، به‌عنوان مرکز شهرستان و شهر موچش است.کامیاران جنوبی‌ترین شهرستان استان کردستان است و بر روی گسل مروارید قرار گرفته و حصاری از کوهستان‌های شاهو و بیستون اطراف آن را احاطه کرده‌اند. کوهستان بیستون در جنوب دشت کامیاران، از رشته‌کوه زاگرس از امتداد یافته‌است. شهرستان کامیاران با استان کرمانشاه مرز مشترک دارد.

روستاهای کامیاران

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان کامیاران
دهستان ژاورود
دهستان شاهو
دهستان بیلوار
شهر: کامیاران

بخش موچش
دهستان امیرآباد
دهستان سورسور
دهستان عوالان
دهستان گاورود
شهر: موچش

روستاهای کامیاران

اقتصاد

مجتمع پرورش ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) واقع در ۴۵ کیلومتری کامیاران – مریوان (روستای پالنگان) در بستر رودخانه سیروان با ظرفیت ۵۶۴ تن[۴][۵] تولید سالانه، بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهیان سردآبی در خاورمیانه است.

روستاهای کامیاران

جمعیت‌شناسی

فرهنگ شهرستان کامیاران نیز مشابه سایر نواحی استان کردستان است. مردم شهرستان کامیاران کرد هستند و به زبان کردی تکلم می‌کنند. زبان ساکنان شهرستان کامیاران کردی اردلانی است، اما بخشی از مردم کردزبان این شهرستان کردنشین از گویشوران هورامی هستند. لهجه رایج کردی در استان کردستان لهجه اردلانی نام دارد که در سنندج و شهرهای اطراف رایج است اما مکریانی لهجه‌ای است که در شهرستان‌های پیرانشهر و مهاباد (مکریان) رایج است البته در بعضی از نقاط شهرستان کامیاران مخصوصاً جنوب به سمت کرمانشاه لهجه خاصی آمیخته با لهجه کلهری کرمانشاهی تکلم می‌شود. همچنین مردم روستاهای پالنگان، سرریز، دژن، طاء، فرج‌آباد و فارس‌آباد شهرستان کامیاران و بخشی از مردم شهر کامیاران به زبان کردی هورامی تکلم می‌کنند.

روستاهای کامیاران

آب و هوای کامیاران

شهر کامیاران به دلیل قرارگیری در اقلیم کوهستانی،‌ دارای آب و هوای معتدل در فصل‌های بهار و پاییز، تابستان‌های گرم و زمستان های سرد و طولانی است. بنابراین اغلب گردشگران فصل بهار را به عنوان بهترین زمان سفر به کامیاران انتخاب می‌کنند. چنانچه در فصل زمستان قصد سفر به این شهر را دارید لازم است تا پوشش و تجیزات مناسب جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر را به همراه داشته باشید.

روستاهای کامیاران

سوغات کامیاران

کامیاران نیز هم‌چون دیگر شهرهای استان کردستان دارای طیف وسیعی از صنایع دستی از قبیل قالی و گلیم دستباف، گیوه یا کلاش، لباس کردی و محصولات نازک‌کاری چوب است که در کنار ارزش فرهنگی،‌ از بهترین سوغات کامیاران به شمار می‌روند. هم‌چنین محصولات طبیعی کامیاران مانند عسل یا انواع سبزیجات کوهی، به دلیل کوهستانی بودن منطقه، از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند.

گردشگری

روستای پالنگان در شهرستان کامیاران
کامیاران دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که ۷۴ اثر آن به ثبت ملی رسیده‌است. کامیاران همچنین دارای ۳۰ منطقه نمونه گردشگری و ۴ روستای هدف گردشگری است. نقاط دیدنی و جذاب شهرستان کامیاران عبارت‌اند از روستای تاریخی پالنگان، دریاچه سد گاوشان، تفریحگاه جنگلی کوبگار، چشمه آب معدنی بایسپرنه، داریمام، کتیبه باستانی تنگی‌ور، تپه تیانه، تپه قلعه توبره ریز، چشمه چشمه آب‌معدنی گواز، رودخانه تنگی ور، مقبره شیخ عباس کومائین، مقبره حضرت عکاشه.

روستایی به نام پلنگان (به زبان محلی پالنگان)، به آثار طبیعی و همچنین معماری خانه‌های مردمانش مشهور است. این پتانسیل‌ها سبب شده‌است که کامیاران بیشترین درصد بازدید گردشگر در استان و به ویژه در بخش گردشگری روستایی داشته باشد.

روستاهای کامیاران

روستاهای کامیاران

روستای آساوله

آساوله (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای آسمان دره

آسمان دره، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای آفریان سفلی

آفریان سفلی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای آهنگران

آهنگران (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای اشکفتان

اشکفتان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۲نفر (۵۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اعظم‌آباد

اعظم‌آباد ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای الک

الک (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. اهالی این روستا اکثراً به کار کشاوری مشغول اند و تعداد کمی از اهالی دامداری میکنند و عده کمی هم مشغول مغازه داری هستند همچنین روستا دارای مدرسه در مقاطع ابتدایی و راهنمایی است و همچنین رو رودخانه به نام های (چم کام وچم ماویان)روستا را احاطه کرده اند و در انتهای روستا این دو رود به هم می پیوندند که به روستا شکلی شبه جزیره ای داده است.
این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای الک کهنه

الک کهنه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد

امیرآباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر (۱۰۳خانوار) بوده‌است.

روستای باخرم علیا

باخرم علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای باخله

باخله، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستاهای کامیاران

روستای بان سعید سفلی

بان سعید سفلی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰نفر (۹خانوار) بوده‌است.

روستای بان سعید علیا

بان سعید علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر (۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای بزوش

بزوش، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۸ نفر بوده‌است.

روستای بلان

بلان (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۷ نفر بوده‌است.

روستای بلوچه

بلوچه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای بوانه

بوانه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای بیار

بیار یک روستا در ایران است که در شهرستان کامیاران استان کردستان واقع شده‌است.این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر (۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای پالنگان

پالنگان (به کردی: پاڵنگان) روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. قدمت این روستا به پیش از اسلام برمی‌گردد و در فاصله ۸۰۰ متری دره تنگیور (تەنگیوەر)و بخش ژاورود شهرستان کامیاران استان کردستان قرار دارد.معماری این روستا به شکل پلکانی است. در طول تاریخ چندین بار به دلایل مختلف ویران و مجددا بازسازی شده‌است.پالنگان تا قبل از زمان هه لوخان اردلان (۹۹۵ – ۹۶۹ شمسی) مرکز حکومت اردلان بوده‌است. نظر اکثر مورخان بر مسقط الراس بودن پالنگان برای حکومت اردلان است و از زمان پیدایش این امارت در سال ۱۱۶۸ میلادی (۵۴۷ شمسی و ۵۶۲ قمری) تا زمان انتقال مرکز حکومت‌شان به قلعه حسن‌آباد سنندج در حدود سال ۱۶۰۰ میلادی (حدود سال۹۸۰ شمسی و ۱۰۱۰ قمری) بمدت بیش از ۴۰۰ سال مقر حکومت کدخدامنشی اردلان بوده‌است.این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۱ نفر (۱۹۴ خانوار) بوده‌است.


جغرافیا
جشن نوروزی روستای پالنگان با چرخاندن مشعل‌ها و حرکت به بالای صخره‌های پشت روستای پالنگان توسط جوانان برگزار می‌شود. در این جشن مردم روستا با حضور بر بام خانه‌ها و با نواختن موسیقی‌های کردی و پوشیدن لباس‌های شاد و رنگارنگ به استقبال نوروز می‌روند.
یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۵۵ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگی ور قرار دارد. این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموماً به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا محسوب می‌شود.
رودخانه خروشان تنگی ور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده‌است و خانه‌های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده‌است.

این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده‌است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ‌های این روستا به نظر می‌رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی‌گردد. روستا دارای یک گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به سدهٔ ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهم‌تر بافت معماری پلکانی روستاست.

روستای پالنگان بیش از بیست چشمه جوشان دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگی ور می‌ریزند.رودخانه تنگی ور که از میان روستا می‌گذرد، بخش اعظم آب خود را از این چشمه‌ها که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی آبادی قرار دارند تأمین می‌کند و از همین رو آب رودخانه بسیار گواراست. رودخانه تنگیور بعد از گذر از آبادی در حدود ۳۰۰ متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می‌پیوندد.

روستای پالنگان نزدیک به هزار نفر جمعیت دارد که مذهب آن‌ها سنی است و به لهجه هورامی صحبت می‌کنند. با اینکه پالنگان در یک منطقه کوهستانی است اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد.

عمده محصولات تولیدی مردم این روستا، گندم، جو و انواع مواد لبنی است. گیوه بافی، جاجیم بافی و موج بافی از مهم‌ترین صنایع دستی پالنگان محسوب می‌شود. همچنین کشک محلی، گیوه، روغن و عسل طبیعی جزو سوغات پالنگانی هاست. از میان این‌ها عسل طبیعی روستا جایگاه ویژه‌ای دارد. در چند سال اخیر بخش غربی روستا که به روستای تفین منتهی می‌شود به باغستان تبدیل شده است. میوه‌هایی از جمله انار، توت فرنگی، هلو، زردآلو و انجیر از تولیدات این باغستان‌ها هستند. تابستان گرم و بهار معتدل پالنگان باعث شده که کوچ بهاری عشایر به ارتفاعات این روستا که با اجرای بسیاری از مراسم سنتی عشایر کرد مانند اجرای موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه همراه است، گردشگران زیادی را به این روستا جذب کند.

اسب سواری، گرزبازی، غل غلان، بارباران، کوشه کوشه و چاک چاک از بازی‌های محلی پالنگان است که در ایام غیر کاری مانند پاییز و زمستان در اکثر کوچه‌ها و چشم‌اندازهای روستا برگزار می‌شود. پالنگان یکی از ۷ روستای هدف در گردشگری استان کردستان است که پس از انجام مطالعات کارشناسی بدون هیچ تغییری در بافت خود به یک روستای گردشگری تبدیل شده است.

در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب، قلعه‌ای به نام قلعه پالنگان قرار دارد که آثار و بقایای اتاقها، آتشکده‌ها و پل‌های قدیمی آن قابل مشاهده است.
جشن نوروزی روستای پالنگان
جشن نوروزی روستای پالنگان در راستای ثبت ملی روستای تاریخی و گردشگر پذیر پالنگان، معرفی جاذبه تاریخی و گردشگری منطقه و معرفی رسوم متنوع آن برگزار می‌شود. این جشن شامل شادی و چرخاندن مشعل‌ها و حرکت به بالای صخره‌های پشت روستا توسط جوانان روستاست. در این جشن مردم با نواختن موسیقی‌های سنتی و پوشیدن لباسهای رنگارنگ و حضور بر بامهای خانه‌ها به استقبال بهار می‌روند.

 

روستای پرتاله

پرتاله، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای پش‌آباد

په شاوه (پشاباد) ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. در شمال غربی شهرستان کامیارن قرار گرفته‌است.این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۹ نفر بوده‌است.

روستای پشت تنگ

پشت تنگ (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پشته

پشته (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای پنیران

پنیران، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۰ نفر بوده‌است.

روستای پیرباغ

پیرباغ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای پیرمقدار

پیرمقدار، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد دول کرو

تازه‌آباد دول کرو، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای تخت زنگی

تخت زنگی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌است.

روستای تنگی سر

تنگی سر، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان میان رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵۳ نفر بوده‌است.

روستای تنگی ور

تنگی ور، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای توانکش

توانکش، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای توبره‌ریز

توبره ریز (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این شهرک در غرب شهر کامیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۰۹ نفر (۸۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای تیلکوه

تیلکوه (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۶ نفر بوده‌است.

روستای چال‌آباد

چال‌آباد ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چرسانه

چرسانه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای چشمه کبود

چشمه کبود (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای چقابراله

چقابراله، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای حاجی شوره

حاجی شوره، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۴ نفر بوده‌است.

روستای خامسان

خامسان، روستایی از توابع دهستان سورسور بخش موچش شهرستان کامیاران در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۰۵ نفر بوده‌است.

روستای خان‌آباد

خان‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر (۱۵خانوار) بوده‌است.

روستای خانم‌آباد

خانم‌آباد (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر (۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای خشکه‌دول

خشکه دول (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خیرآباد

خیرآباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا بالاتر از روستای کیله گلان و در پشت یک تپه قرار گرفته است ، افرادی که در این روستا مشغول به زندگی هستند کار دامداری و باغداری را انتخاب کرده اند در ۲۰ کیلومتری شهرک دهگلان و در ۵۰ کیلومتری شهر سنندج قرار دارد.این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۳ نفر (۸۲ خانوار) بوده‌است.

روستای دارامرود

دارامرود، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای دارتوت

دارتوت (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای دانان

دانان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. به گفته ریش سفیدان علت نامگذاری این روستا تأسیس آن توسط دانایان بوده که روستا نیز به همین نام می‌باشد؛ و دارای دو طایفهٔ بلیلون و سوسور می‌باشد. نقاط دیدنی این روستا قلعهٔ قلا تپ، تپهٔ پیر رستم و تپهٔ گلابی هستند.این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای دربندعزیز

دربندعزیز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای دره‌ویان سفلی

دره‌ویان سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر (۲۰خانوار) بوده‌است.

روستای دره‌ویان علیا

دره‌ویان علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر (۵۰خانوار) بوده‌است.

روستای دژن

دژن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۷ نفر (۱۴۲ خانوار) بوده‌است.

روستای دگن

دگن، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است.

روستای دول کر

دول کر، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای دولاب

دولاب (سنندج)، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. روستای دولاب در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج در دامنه کوه معروف «اوالان» ما بین شهر سنندج و کامیاران، از توابع بخش سیروان، منطقه اورامان ژاورود شرقی واقع شده است. مردم این روستا به زبان اورامی حرف خصوصی می‌زنند.این روستا در دهستان میان‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۱ نفر بوده‌است.

روستای دیرمولی

دیرمولی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای رمشت

رمشت، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ۵ کیلومتری موچش و ۲۴ کیلومتری شهر دهگلان واقع شده است . در نزدیکی همین روستا سدی به تازگی در دست ساخت است که به سد رمشت مشهور است . شغل اهالی این روستا کشاورزی و دامپروری است . روستاهای حوالی رمشت به قرار زیرند : امیرآباد ، اَشکَفتان ، قُریدَر ، کِریان(محمد آباد) و کِیله گُلان و نیز شهر موچش .
رمشت طبیعت بکری دارد و با توجه به تاسیس سد در سالهای آتی، پتانسیل بالقوه ای برای تبدیل شدن به قطب گردشگریِ شهرستانهای کامیاران، دهگلان و حتی سنندج دارد.
این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای کامیاران آشنا شوید.

روستای روستای طاء

روستای طاء از توابع دهستان گاورود شهرستان کامیاران، استان کردستان می‌باشد. فاصله این روستا از مرکز شهر تنها ۴۵ کیلومتر و از مرکز استان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.
آب وهوا
روستای «طاء» به دلیل قرار گرفتن در اقلیم رشته کوه‌های زاگرس و واقع شدن در دامنه‌های «آوالان» این کوه سر به فلک کشیده دارای ارتفاع ۲۹۵۰ و آب وهوای معتدل است
تاریخچه
از مهمترین مباحثی که در مورد این روستا وجود دارد بحث قدمت تاریخی است روستای «طاء» طبق مدارک و شواهد مستند موجود قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد[نیازمند منبع] و آثار باقی‌مانده از مجموعه باستانی منطقه «سلیمان شاه» که متشکل اند از لوله‌های سفالی که برای انتقال آب از محلی بسیار دوردست باقی مانده‌اند دلیلی بر اثبات این مدعاست؛ و البته وجود گورستانهایی متعلق به یهودیان ساکن این روستا این بحث را بهتر روشن و به جدیت آن را تأیید می‌کند.
از آثار مهم دیگر می‌توان به مسجد دارالاحسان روستا، چندین مقبره از شخصیت‌های مذهبی و چندین مقبره که متعلق اند به بزرگان یهودیت در این منطقه که بارزترین آن‌ها مقبره “اسحاق یهودی” می‌باشد را می‌توان نام برد.
البته بر سر مکان اصلی روستا اختلافاتی وجود دارد که وجود آثاری از خانه‌های مخروبه در منطقه‌ای در «دره شمع» ومنطقهٔ «دگا کونه» به معنی روستای قدیم سبب بروز این اختلاف است که بررسی این موضوع را مهم وحائز اهمیت کرده‌است.
فرهنگ، زبان، آداب و رسوم
زبان مردم روستا “هورامی یا اورامی “است. لهجه‌ای که این مردم با آن حرف می‌زنند مشابه هیچ‌کدام از لهجه‌های دیگر هورامی زبانها نیست. مردم این خطه در طول تمام ادوار همواره یکتاپرست بوده و از آیین‌های آسمانی، همچمون زرتشتی، یهودیت، مسیحیت و اسلام پیروی کرده‌اند.
محصولات
پیشه اکثریت مردم روستای طاء کشاورزی است و مهمترین محصول روستا که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، میوه “به” است. البته “گردو” نیز از محصولات بارز موجود در روستاست. “دامداری “در روستا بسیار کم رونق است وچندان چشمگیر نیست که این ناشی از تغیر مسیر سبک زندگی مردم از روستا نشینی به شهرنشینی است که مشکلات زیادی به وجود آورده است….

روستای زرین جوب

زرین جوب (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای زیویه

زیویه (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای ساکنه

ساکنه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای سرابکام

سرابکام، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای سربناو

سربناو، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای سرپنبه دول

سرپنبه دول، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای سرچم

سرچم (کامیاران)، روستایی کوچک از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.
تاریخ سرچم
سرچم روستای که در زمان حکومت شاهنشای ایران که هر روستا یک رهبر یا خان و مالک داشته است و این روستا مالکان ان خانواده خداکرمی سرچم است که گفته میشود قبل از انقلاب اسلامی ایران توسط اخرین مالک آن نصفی از روستا باز سازی شده است

روستای سرچی

سرچی(به کردی سهرچی Serçî)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. واژه سرچی از دو بخش «سر» و «چی» ساخته شده‌است که «سر» به معنای بالا و بلندی و «چی» کوتاه شده واژه کردی «چیا» است که معنای کوه دارد. «سرچی» به معنای بالای کوه است که نشان دهنده موقعیت جغرافیایی این روستا نسبت به روستاهای همجوار آن می‌باشد . بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۳۱ نفر بوده است.

روستای سرخه توت

سرخه توت، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای سردشت ابراهیم‌آباد

سردشت ابراهیم‌آباد ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سرریز

سرریز یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸۴ نفر (۲۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای سرکاریز

سرکاریز (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای سموریدر

سموریدر، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای سنگ سفید

سنگ سفید (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای سیاناو

سیاناو (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای سیویه

سیویه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای شاهینی

شاهینی روستایی از توابع شهر کامیاران در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال غربی آن واقع شده‌است. جمعیت ساکن ساکن آن که در حدود ۱٦٦۳ نفر بر اساس سرشماری رسمی نفوس و مسکن سال ۹۵ است. شاهینی دارای جمعیت مهاجر بیش از ۵ هزار نفر است که در مناسبات و تعطیلات به روستا بر می‌گردند. اهالی روستا به مشاغل کشاورزی و باغداری اشتغال دارند. شاهینی در مسیر راه گشکی به طرف پشاباد و روستاهای پائین تر می‌باشد و نسبت به ان بزرگتر بوده و جمعیت بیشتری را در خود جای داده است.

روستای شترمل

شترمل (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌رش

شیخ رش، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای شیروانه

شیروانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱۹ نفر (۲۳۳خانوار) بوده‌است.

روستای صالح‌آباد

صالح‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای صوفی‌آباد

صوفی‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای طاینه

طاینه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.

روستای عصرآباد

عصرآباد (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر (۶۳خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. معنی خران به معنای بزرگان می باشد. پیشوند خر به معنای بزرگ است که ریشه در واژگان آریایی دارد. مانند خرچنگ : جانوری با چنگ بزرگ یا خرگوش جانوری گوش بزرگ و یا خورشید (خر + شید) به معنای روشنایی بزرگ و یا خرمالو به معنای آلوی بزرگ.این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای فارس‌آباد

فارس‌آباد ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. روستایی با طبیعت کوهستانی و پوشش بلوطی وکوهستانی میباشد این روستای تاریخی و گردشگری دارای جاذبه های زیادی میباشد و قدمت دوهزار ساله دارد و مقبره ی تاج الدین ( تیتاجه ) که یک مقبره ی مسلمان است در روستا قرار دارد اولین بار که روستا بنا شد نام ان شولان بود شولان برگرفته شده از قوم شول که از رموم پارس میباشند.و بعدها توسط کدخدای روستا به فارس اباد تغییر پیدا میکند . فارس اسم پسر کدخدای قدیمی روستا میباشد و فارِس ( اسب سوار ) در نقشه ثبت و توسط مردم شناخته میشود زبان مردم روستا هورامی میباشد که یکی از شاخه های کهن کردی است دین مردم روستا مسلمان اهل تسنن ( شافعی ) است این روستا بارها توسط باستان شناسان و حتی حفاران غیر قانونی برای یافتن گنج و اثار باستانی کاوش شده روستای فارس اباد دارای اب و هوای کوهستانی است و دارای چهار فصل است در بهار سر سبز و زمستان بسیار سختی دارد پوشش روستای باستانی حفظ نشده و دارای پوشش نو ساز است همچنین پوشش لباس زنان و مردان روستا لباس های کردی میباشد
این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۵ نفر (۱۴۷خانوار) بوده‌است. طبق امار مردمی در اسفند سال ۱۳۹۹هجری شمسی جمعیت روستا بالغ بر ۱۲۰۰ ( هزار و دویست ) نفر و بیشتر از ۲۰۰ خانوار میباشد میانیگین سنی در روستا جوان میباشد و طی سالهای اخیر به جمعیت کودک و نوجوان و جوان روستا افزوده شده است
کشاورزی و محصولات
میتوان گفت تمامی اهالی روستا دارای باغ هستند و باغداری جزو مشاغل مردم روستا میباشد – محصولات کشاورزی روستای فارس اباد را عمدتاً گردو ، و بِه تشکیل می دهد به طوری که عمده تولید میوه ی بِه کشور در این روستا وروستاهای همجوار تولید میشود میوه های گردو ، به ، هلو ، الوچه ، انار ، زرد الو ، سیب ، انجیر ، توت فرنگی ، بلوط ، انگور ، شلیل ، گلابی و … در باغات روستا برداشت میشود.
همچنین بخاطر فراوانی اب چشمه و اب و هوایی بکر منطقه محصولات فراوانی از جمله گوجه فرنگی ، فلفل سبز ، خیار زمینی ، خیار چنبر ، پیاز ، کدو ، و سبزیجات در روستا کشت میشود

روستای فرج‌آباد

فرج‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر (۱۰۱خانوار) بوده‌است.

روستای فقیه سلیمان

فقیه سلیمان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. روستای فقیه سلیمان یکی از قدیمیترین روستاهای حاشیه گاورود است شغل اصلی این روستا دامداری وکشت گندم است این روستا درسالهای ۱۳۴۷حدود۵۰خانوار بود ولی بامهاجرت آنها به سنندج و کامیاران این روستا رونق خودرا از دست داده است.این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه کومائین

قلعه کومائین، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه‌گاه

قلعه‌گاه (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر (۵۹ خانوار) بوده‌است.

روستای قورق

قورق، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ۴۰ کیلیومتری شهر سنندج قرار داد و از روستاهای اطراف آن می‌توان روستای پنیران در شرق این روستا در جنوب آن روستای خامسان و غرب آن روستای کویک را نام برد. شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی و قالیبافی است.این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۵ نفر بوده‌است.

روستای قوری در

قوری در، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کاشتر

کاشتر، روستایی مهدفرهنگ و ادب از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۰ نفر بوده‌است.

روستای کاظم‌آباد

کاظم‌آباد (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.

روستاهای کامیاران

کامیاران یکی از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان کامیاران است که در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده‌است. فرهنگ این شهرستان نیز مانند سایر نواحی استان کردستان است و مردم آن به زبان کردی تکلم می‌کنند. گویش اصلی ساکنان شهر کامیاران کردی اردلانی و هورامی است، بخشی از مردم این شهر کردنشین از گویشوران لکی و کوردی کرماشانی هستند.در دوره حکومت آشوریان کامیاران مطابق با ایالت خارخار، یکی از ایالات کشور آشور بود.

متعاقب جنگ جهانی اول که روس‌ها بخشی از کشور ایران در شمال و ترک‌ها بخش دیگری را در غرب اشغال کردند؛ در محرم سال ۱۳۳۴ قمری، نیروهای ایرانی به سرپرستی شونمام -کونسول آلمان در کرمانشاه- به فرماندهی سردار رشید و سنجرخان که از عشایر روانسر، جوانرود، گشکی و رمشتی تشکیل شده بود و تعدادی از مجاهدان به فرماندهی میرزا غفارخان زنوزی و یگان‌هایی از ژندارم‌های ایرانی به علاوهٔ یگان‌هایی از ارتش عثمانی به فرماندهی محی‌الدین بیگ به نیروهای روسیه به فرماندهی مامانوف در کامیاران حمله کردند. روس‌ها شکست سختی خورده و از راه سنندج به بیجار و از آنجا به زنجان عقب‌نشینی کردند.طرح جامع شهر کامیاران در جلسهٔ مٰورخهٔ ۲ خرداد ۱۳۴۵ شورای عالی شهرسازی از سوی استاندار استان کردستان پیشنهاد شده و تصویب گردید.
آب و هوا
کامیاران در فصول بهار و پاییز آب و هوای دلپذیری دارد. اما زمستان‌های این شهر سرد و تابستان‌ها نیز گرم می‌باشد.دلیل گرمای تابستانهای گرم در این شهرستان سد سازی های گستردە است بە طوری کە در این شهرستان بالغ بر ۳۰سد بزرگ و کوچک وجود دارد
گردشگری
روستای پالنگان
کامیاران دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که ۷۴ اثر آن به ثبت ملی رسیده‌است. کامیاران همچنین دارای ۳۰ منطقه نمونه گردشگری و ۴ روستای هدف گردشگری می‌باشد؛ که زیباترین آن روستایی به نام پلنگان (به زبان محلی پالنگان) است و به آثار طبیعی و همچنین معماری خانه‌های مردمانش مشهور است. همین پتانسیل‌های سبب شده‌است که کامیاران بیشترین درصد بازدید گردشگر در استان و به ویژه در بخش گردشگری روستایی داشته باشد.

روستای کانی سواران

کانی سواران نام روستایی در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنندج در ایران است.از نظر تقسیمات کشوری کانی سواران در استان کردستان، شهرستان کامیاران، بخش موچش و دهستان دهستان امیرآباد قرار گرفته‌است.

روستای کانی گشه

کانی گشه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کانی لیلی

کانی لیلی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کانی هنگه

کانی هنگه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌است.

روستای کاوانه حسین

کاوانه حسین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کاوانه شریف

کاوانه شریف، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای کچله

کچله (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای کره پوان

کره پوان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای کره گل

کره گل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای کلاتی

کلاتی (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کنگره

کنگره (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای کوئیک

کوئیک، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا جزء بخش موچش است و در تقسیم بندی زیر موچش است ، شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای کوره دره سفلی

کوره دره سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستای کوره دره علیا

کوره دره علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای کوله ساره

کوله ساره، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود واقع شده است. این روستا در مسیر جاده‌ای سنندج – کامیاران قرار دارد. بعد از سه راه گاوشان، بریدگی سمت راست به روستا می‌رسد. مسیر کوله ساره، در ادامه مسیره جاده‌های سربناو و نجف‌آباد می‌باشد. در همین مسیر روستاهایی چون: سربناو، نجف‌آباد، ماسان، سرچی، طاء، هندیمن، فارس‌آباد، فرج‌آباد و … قرار دارد. در زمان نگارش این مقاله، این روستا برای دختران دارای مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است و برای پسران دارای مقاطع ابتدایی و راهنمایی است. این مسیر یک شاهرگ مواصلاتی برای روستاهای بالادست می‌باشد. افرادی که قصد صعود به قله عوالان را دارند، علاوه بر مسیر نشور، از این روستا هم می‌توانند به نوک قله برسند. روستای کوله ساره دارای امکانات رفاهی همچون پست بانک، قنادی، تعمیرگاه، لوازم الکتریکی و .‌‌‌‌‌.. می‌باشد.
این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸۷ نفر بوده‌است.

روستای کومائین

کومائین (به کردی: کۆمایین)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۶ نفر (۶۷خانوار) بوده‌است.
ریشۀ نام
هرودوت در تاریخ خود اشاره کرده که مادها در کومای‌ها زندگی می‌کرده‌اند. واژۀ کومای اغلب واژه‌ای یونانی دانسته‌شده و به دهکده ترجمه شده و گفته‌شده که هرودوت به اصل مادی این واژه اشاره‌ای نداشته‌است. بر این اساس واژۀ کومائین می‌تواند معنای دهکده داشته‌باشد. علاوه بر این در زبان کردی واژۀ کۆ به معنای جمع شدن و ماێ به معنای ماد است و بنابراین واژۀ کومایین علاوه بر این که می‌تواند معادلی برای کومای مورد اشارۀ هرودوت به معنای روستا باشد، می‌تواند واژه‌ای کُردی به معنای محل گردآمدن مادها نیز دانسته شود.

روستای کیله گلان

کیله گلان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا دارای نمایی زیبا است و در ۴۵ کلیومتری شهر سنندج و در ۲۰ کیلومتری شهر دهگلان قرار دارد ، شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی است و از محصولاتی که بهره برداری می شود می توان جو ، گندم ، نخود ، عدس ، سیب زمینی و … را نام برد ، فامیلی این روستا اکثراً عطایی و کاظمی است.این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۰ نفر بوده‌است.

روستای گائیدر

گائیدر، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد در ۳کیلومتری شمال شهر موچش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است. دارای مناظر زیبای طبیعی و بکر می‌باشد. شغل مردم این روستا اکثر کشاورزی و دامپروری است، جاده آسفالته و در بهار بسیار زیبا می‌باشد. در سال ۱۳۹۱ طبق مصوبه دولت نام این روستا به سلطان سراج تغییر یافت.

روستای گازرخانی

گازرخانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۶ نفر (۱۰۳خانوار) بوده‌است.

روستای گاوشان

گاوشان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای گرگ آبی

گرگ آبی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای گرگر سفلی

گرگر سفلی (کامیاران)، روستایی از توابع بخش موچش شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. در این روستا گنج‌های فراوانی پیدا شده ولی متأسفانه توسط افراد بی فرهنگ به غارت و کشورهای بیگانه از جمله بریتانیا منتهی شده.
این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۲ نفر (۵۶ خانوار) بوده‌است.

روستای گرگر علیا

گرگر علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۶ نفر (۱۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای گرم آب

گرم آب (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای گشکی

گشکی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای گلیان

گلیان (کامیاران)، روستای از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و طبق آمار دهیاری و شورای اسلامی ، جمعیت ان ۱۸۸ نفر بوده‌است.روستای گلیان در ۴۵ کیلومتری شهرستان کامیاران و از توابع کامیاران، بخش مرکزی، دهستان ژاورود بعد از روستاهای شاهینی وپشاباد قرار گرفته وجمعیت آن حدود۲۸۶ نفر و دارای ۸۰ خانوار می‌باشد شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است و بخاطر قرار گرفتن آن در منطقه‌ای معتدل کوهستانی، دارای چشمه‌های فراوان می‌باشد. اهالی این روستا بیشتر باغ‌های گردو،زردالو و باغ سیب و گیلاس و انار های با کیفیت هست، و نصف زمین های روستا دیم هست و مابقی آبی است که مردم به کشت گندم و جو نخود و توت فرهنگی و فلفل سبز و گوجه فرنگی مشغول هستند ولی به دلیل نبود بازاری مناسب در استان و عدم آسفالت جاده روستا عایدی آنچانی ندارند اکثر جوان‌های روستا به کار قنادی و سنگ کاری مشغول هستند.

از سری امکاناتی که در روستا فراهم است می توان ۱: اب آشامیدنی سالم و دارای لوله کشی شبکه ای در روستا ۲: خط تلفن روستای ۳: آنتن دهی شبکه موبایل با اینترنت پر سرعت۴: گاز شهری ۵: خانه بهداشت ۶: مدرسه ابتدایی ۷:پارک کودک و ….در روستان نام برد.

از سری کمبود های روستا می توان به : ۱ عدم آسفالت جاده روستایی ۲: عدم اجرای طرح هادی در روستا ۳: نبود مدرسه راهنمایی که به این دلیل سالانه تعداد چشم گیری از دانش آموزان ترک تحصیل می کنند. ۴: نبود یک تعاونی روستای جهت خرید محصولات کشاورزی مردم آن منطقه که به دلیل این امر مردم باید به میدان بار های کرمانشاه و سنندج روی بیاورند.

روستای گنبده علیا

گنبده علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای لاین

لاین (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۷ نفر بوده‌است.

روستای لون سادات

لون سادات، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. تاریخچه سادات، سادات این روستا از سادات برزنجی و از اولاد شیخ اسماعیل ژنین هستند.این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳۵ نفر بوده‌است.

روستای لون کهنه

لون کهن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا به دلیل قدمت فراوان ( بیشتر از ۵ قرن ) و همچنین مهاجرت تعداد زیادی از اهلی روستا به روستای بالاتر یعنی روستای لون سادات باعث شد لقب کهن به این روستا نسبت داده بشه.این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای کامیاران آشنا شوید.

روستای ماراب

ماراب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای مارنج

مارنج، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. قدمت این روستا به ۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، و یکی از روستاهای قدیمی منطقه است.فاصلهٔ روستای مارنج تا بخش موچش یک کیلومتر است، تا شهرستان کامیاران ۵۵ کیلومتر و تا شهرستان سنندج مرکز استان ۶۵ کیلومتر. پیشه اهالی روستای مارنج باغداری: گردو، زرد آلو، هلو و … و کشاورزی: گندم، نخود، عدس و … است. دانش آموزان مارنج ی تا پایه ششم ابتدایی در روستای خود درس می‌خوانند و برای مقاطع بالاتر به مدارس بخش موچش می‌روند. فامیلی اهالی روستای مارنج ساعدپناه می‌باشد.
این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸۷ نفر بوده‌است.

روستای ماسان

ماسان (به کردی ماسان masan)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. از روستاهای نزدیک ماسان می توان به کوله ساره و نجف آباد و سرچی اشاره کرد.

روستای مامن

مامن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای ماویان

ماویان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای مجیدآباد

مجیدآباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۳ نفر (۱۵خانوار) بوده‌است.

روستای محراب

محراب (سنندج)، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان میان رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۳ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد کریان

محمدآباد کریان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای محمودگزگ

محمودگزگ، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌است.

روستای مروارید

روستای مروارید( گردنه مروارید. ) (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ۷ کیلومتری شهر کامیاران و ۵۰ کیلومتری سنندج واقع شده است.روستای مروارید یکی از روستای های چهار فصل و بسیار خوش آب هوای استان است به طوری که در فصل زمستان با بارش برف بسیار زیاد مکانی برای سرسره بازی مردمان منطقه و همچنین در فصل بهار با داشتن طبیعت دلنشین و زیبا،سرسبز میتوانیم به جرات بگویم یکی از روستهای بسیار زیبای ایران است .روستای مروارید بالاتر از روستاهای بوانه و یختخان در بالای گردنه مروارید که گردنه ای بسیار مهم و مشهور غرب کشور هستش قرار دارد .

شغل اصلی مردمان روستای مروارید مانند مناطق دیگر استان و شهرستان؛ باغداری کشاورزی و دامداری است .این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌است.

موچش

موچش به کُردی ( مووژەژ) شهری است در استان کردستان در غرب ایران . این شهر در شهرستان کامیاران قرار گرفته‌است . جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳۲۱۱ نفر ، و در سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت این شهر ۳۳۷۰ نفر بوده است. شهر موچش مرکز بخش موچش در ۵۰ کیلومتری شهر سنندج و در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری کامیاران و حدود ۳۵ کیلومتری شهر دهگلان واقع شده و از جاده کرمانشاه، سنندج حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. شغل مردم این شهر دامداری ، کشاورزی و کاسبی در بازار کوچک این شهر است. یک قلعه ۵۰۰۰ ساله در محله قدیمی شهر موچش قرار دارد.ازهنرمندان نامدار این منطقه میتوان به؛ حیدر محمدی (سازنده‌ی دف)، محمد زارع‌رمشتی به کُردی: حەمە نەسێ ( نوازنده سرنا) و جلال ساعدپناه ( فیلم ساز) اشاره کرد.

روستای میدانه

میدانه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴ نفر (۱۸خانوار) بوده‌است.

روستای میرگسار

میرگسار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است. روستای میرگسار در ۴۰کیلومتری کامیاران قرار گرفته است دارای مردمان خون گرم ومهمان نواز و جاهای دیدنی (کانی با) (هسیله گوره) (وه نج )(توم تره که)( چه م اسیاو)( پیره که) (توخه له) آبادی های دوروبر میرگسار . (بزوه ش) (گلیان) (پشاباد) (شاهینی) .

روستای میسوراب

میسوراب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد که در زبان کردی مێسووراو (مێ [گوسفند]+ سووراو [سرخ آبی یا صورتی] و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای نجف‌آباد

نجف‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۷ نفر (۸۹ خانوار) بوده‌است.

روستای نزاز

نزاز، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان میان رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۷ نفر بوده‌است.

روستای نشور سفلی

نشور سفلی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دامنه کوه عوالان قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای بخش کامیاران است مردم روستای نشور مردمانی خون گرم ومهمان نواز هستن شغل اصلی این دیار کشاورزی .توت فرنگی .انگور.گردو …..است. نشور سفلی و نشور وسطی به دلیل جنگ‌های طایفه ای از نشور علیا در سال ۱۳۵۷بعداز انقلاب اسلامی جدا شده و به ارتفاعات پایین دست نقل مکان کرده‌اند و در دوران۸سال دفاع مقدس هم رشادتهایی به جاگذاشتن
این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹جمعیت آن ۴۸۸ نفر (۱۴۲خانوار) بوده‌است.

روستای نشور علیا

نشور علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر (۲۸خانوار) بوده‌است.

روستای نشور وسطی

نشور وسطی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. نشور وسطی در دامنه کوه اوالان قرار گرفته شغل اصلی این روستا کشاورزی و خشکبار فروشی است
این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۳ نفر (۸۴ خانوار) بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۷ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای نیدر

نیدر، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. در اطراف این روستا روستاهای کومائین ، قه لای(قلعه) کومائین، مامیزه ک (محمود گزک)، نصرت آباد،گرگر سفلی، سه رکاریز(سرکهریز) و وه رمکان(ورمکان) وجود دارد. این روستا از طریق کشاورزی محدود و دامداری ارتزاق می کنند اما عمده درآمد آنها از طریق بافتن قالی دست بافت توسط زنان روستا تامین می شود.از کوههای مشهور این روستا کوه ماین زه رد، گا کوچکه ، بان قه لوه ز، دول بناو، غلام ویس و غیره می باشد.این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای نیر

نیر (سنندج)، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای وامسانه

وامسانه، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ورمکان

ورمکان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا یک روستایی کوچک است که مردم آن اکثراً به شهر مهاجرت کرده‌اند ، افرادی که در این روستا مشغول به کار هستند بیشتر کار کشاورزی و باغبانی و دامداری را برای امرار معاش خود انتخاب کرده‌اند ، از محصولات کشاورزی و باغی این روستا می توان به گردو ، زرد آلو ، هلو و … اشاره نمود
این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است.

روستای ورمهنگ

ورمهنگ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای وزمانه علیا

وزمانه علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای وندرنی سفلی

وندرنی سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده‌است.

روستای وندرنی علیا

وندرنی علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر بوده‌است.

روستای هشلی

هشلی (کامیاران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای هلتوشان

هلتوشان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای هندیمن

هندیمن، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۵۶۰ نفر بوده‌است.

روستای هوارپان

هوارپان، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان امیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای هیئت‌آباد

روستای هیئت‌آباد(سید اسماعیل سابق)کامیاران ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸، جمعیت آن ۱۹۵ نفر (۶۰خانوار) بوده‌است.

روستای دارستانی کانی تلاینه

دارستانی کانی تلاینه، منطقه ای از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران|بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است.

روستای یخته خان

یخته خان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. یخته خان از دو وجهه یخته و خان درست شده که در فرهنگ لغت کردی هژار یخته به معنی جای اسب سواری و نگهداری است معنی شده و کلمه خان هم به افراد خان تکیه دارد. پس میشه گفت که همان‌طور که افراد مسن ساکن روستا دلالت می کنندروستای یخته خان به دلیل سرسبز و خرم بودنش چراگاه اسب‌های خان و محل تاخت و تاز آنها بوده‌است. روستای یخته خان ابتداجز دهستان سورسور بوده اما به دلیل مشکل رفت‌وآمد به شهر موچش به دلیل مرکز بودن بخش و اینکه باید امور اداری را در آنجا گذراند به دهستان بیلوار و انجام امور اداری را به شهر کامیاران انتقال دادند.
این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر (۳۳خانوار) بوده‌است. با این حال بخاطره نزدیکی به شهرستان، به اندازه خانوار ساکن در روستا خانوار غیر ساکن در فصل کشاورزی در روستا حضور می‌یابند که در مزارع و باغات خود خانه باغ و مکان سکونت مهیا نموده‌اند.
مساحت
مساحت اراضی کشاورزی روستا نزدیک به ۱۵۰ هکتار است که بیشتر مساحت زراعی روستا را زمین‌های آبی تشکیل داده‌است همچنین مساحت زمین‌های دیم نیز نسبت قابل توجهی از این اراضی را تشکیل می‌دهند. اهم محصولات کشاورزی که در روستاکشت می‌شدند گندم، جو، نخود، شبدر، یونجه، محصولات شالیزی که در سال‌های اخیر گرایش به سمت کشت گوجه فرنگی به علت نزدیکی کارخانه جات گوجه در استان و استان همجوار افزایش یافته تا جای که اکثراً گوجه فرنگی و محصول دیگری را برای تناوب زراعی لحاظ می‌کنند. اما باغداری در روستا نیز اهمیت ویژه ای دارد تا آنجاکه به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا و خاک حاصلخیز مستعد رشد درختانی همچون گیلاس، آلبالو (بلالوک)، به، گلابی، گردو سیب و غیره می‌باشد. همچنین زمین‌های دیم آن نیز مستعد برای کشت انگور دیم می‌باشد. در حال حاضر نزدیک ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی روستا را باغات تشکیل داده‌است

روستای یغواسی

یغواسی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بیلوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده‌است.

روستای یمینان سفلی

یمینان سفلی، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر بوده‌است.

روستای یمینان علیا

یمینان علیا، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان عوالان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای یوزیدر

یوزیدر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۱ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

یوسف‌آباد (کامیاران)، روستایی است از روستاهای کامیاران از توابع بخش موچش که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سورسور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *