رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای صومعه سرا ( معرفی ۱۵۰ روستای صومعه سرا )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای صومعه سرا را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۱۵۰ روستای صومعه سرا که هریک جاذبه های طبیعی و تاریخی خاص خود را دارند که خبر از زیبایی و قدمت این روستاها را می دهد . در ابتدا با شهرستان صومعه سرا آشنا خواهیم شد .شهرستان صومعه سرا (به گیلکی: سوماسرا) یکی از شهرستان‌های غرب استان گیلان است.مرکز این شهرستان، شهر صومعه‌سرا است.

روستاهای صومعه سرا

موقعیت جغرافیایی

از شمال به تالاب، از جنوب به شهرستان فومن، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان ماسال محدود است.این شهرستان با مساحت ۵۶۳٫۷۲۰ کیلومترمربع در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان رشت و ۶ کیلومتری شمال غربی شهر فومن قرار دارد. عرض جغرافیایی شهرستان صومعه سرا ۳۷درجه و ۱۵دقیقه و طول جغرافیایی ۴۹درجه و ۲۰دقیقه است.مرکز شهرستان یعنی صومعه سرا در فاصله تقریبی ۲۳ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

مردم و زبان

مردم شهرستان صومعه‌سرا گیلک هستند و به زبان گیلکی با لهجه صومعه‌سرایی سخن می‌گویند. همچنین ساکنین ارتفاعات تنیان در بخش میرزا کوچک جنگلی و روستاهای چکوور، لارسر و طالش محله در بخش مرکزی شهرستان به زبان تالشی سخن می‌گویند.

روستاهای صومعه سرا

اقتصاد

صومعه سرا شهر جدیدی است و به همین علت اکثر ساختمان‌های آن نوساز هستند. فعالیت‌های اقتصادی شهر عمدتاً بر مبادله محصولات کشاورزی روستای اطراف متکی است در محل مناره بازار نزدیک سلجوقیان بر جای مانده‌است این مناره حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. در اطراف صومعه سرا پل‌ها و امامزاده‌ها و آثار زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارای ارزش تاریخی هستند.

کشاورزی این شهرستان به سه سیستم آبیاری متکی است رودخانه، سدها و کانال‌های خطوط شبکه آبرسانی و آب‌بندان‌ها. از چهل رودخانه جاری در گیلان بیش از ده رودخانه کوچک و بزرگ در شهرستان صومعه سرا جریان دارد که جملگی از ارتفاعات شهرستان‌های ماسال و فومن سر چشمه گرفته و پس از طی مسافتی و عبور از روستاهای متعدد به تالاب انزلی منتهی می‌شوند میزان آبدهی این رودخانه‌ها در تمام طول سال یکسان نیست و معمولاً از اواخر فروردین تا پایان مرداد آب رودخانه‌ها کاهش می‌یابد و همین رودخانه‌ها علاوه بر نعمتی که به مردم ارزانی می‌دارند در مقاطعی از سال با طغیان خود موجب ضرر و زیان خصوصاً به بخش کشاورزی می‌شوند و به‌طور معمول هر ساله شاهد آسیب‌های ناشی از آن هستیم. ۰ شهرستان صومعه سرا با آب و هوای ویژه خود در اقلیم مرطوب و معتدل قرار داشته و دارای باران فراوان با بیش از هزار میلی‌متر در سال می‌باشد. این شهرستان همانند سایر شهرستان‌های گیلان در مقابل رطوبت زیاد از گرمای متوسط و جریان هوای مطبوع برخوردار بوده که بادهای مختلف در آن جریان دارند که شدیدترین آن باد گرم زمستانی که از غرب وزیده و در کوتاه مدت رطوبت منطقه را خشک و موجبات خسارت و بعضاً آتش‌سوزی می‌شود.

روستاهای صومعه سرا

خاک و زمین در شهرستان صومعه سرا به سه گروه تقسیم می‌شود. خاک تالابی که این خاک در شمال شهرستان و در حاشیه تالاب انزلی تشکیل یافته آب زیر زمینی در این نوع خاک‌ها بسیار نزدیک به سطح زمین و غالباً غرقاب است تا حدودی برای چرای احشام مورد استفاده قرار می‌گیرد و غالباً مراتع را تشکیل می‌دهند. خاک جلگه‌ای که معمولاً از رسوبات رودخانه‌ها به وجود آمده و دارای پستی و بلندی اندکی هستند و بهترین خاک برای کشت انواع گیاهان متداول در منطقه خصوصاً برنج است. صومعه‌سرا در سال ۱۳۹۲ دارای ۲۸ هزار هکتار اراضی زیرکشت برنج بوده‌است، و این در حالی است که از ایام قدیم کشاورزان در این منطقه به کشت برنج اشتغال داشته‌اند که نتیجه آن ظهور چند رقم بومی برنج می‌باشد که در نتیجه انتخاب سنتی توسط کشاورزان حاصل شده‌اند. خاک‌های کوهپایه‌ای که این نوع خاک در دامنهٔ کوه‌های البرز قرار داشته، عمق خاک نسبتاً خوب بوده و معمولاً دارای شیب جنگلی می‌باشند و برای کشت گیاهان مناسب هستند. مقدار هجده هزار هکتار از اراضی شهرستان را جنگل تشکیل می‌دهد که عموماً در ارتفاعات و به‌طور پراکنده در نواحی جلگه‌ای قرار دارند و گونه‌های جنگلی، افرا، بلوط و توسکا در آن دیده می‌شود، کاشت صنوبر در سالهای اخیر رایج و شهرستان به عنوان بیشترین تولیدکننده این نوع چوب در ایران محسوب می‌شود.

روستاهای صومعه سرا

از ویژگی‌های شهرستان وجود تالاب انزلی در شمال آن است که از نظر زیست‌محیطی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت ویژه و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان می‌باشد و به عنوان بزرگ‌ترین تالاب دنیا محسوب و دارای توان‌های بالقوه متعدد می‌باشد که یکی از آن‌ها ارزش چراگاهی حاشیه تالاب است و در حاشیه تالاب بین‌المللی انزلی ساکنین زیادی زندگی می‌کنند که اساس معیشت آنان کشاورزی مبتنی بر برنج، صیفی جات، توتون و نیز فعالیت‌های جنبی صید، شکار و دامداری مبتنی بر پرورش گاو و گاومیش می‌باشد. از مهم‌ترین رودخانه‌های که به تالاب انزلی وارد می‌شوند می‌توان به ماسوله رودخان، قلعه رودخان، پسیخان و… را نام برد. همچنین مناطق حفاظت شده سلکه و سیاه کشیم با اعتبار بین‌المللی به عنوان محل امنی جهت زیستگاه پرندگان مهاجر در شهرستان صومعه سرا واقع است.

معماری سنتی روستایی در صومعه سرا به تجربه گرانبهای گذشتگان تکیه داشته و هماهنگ با عوامل محیطی پدید آمده‌است که در چگونگی معماری عوامل آب و هوایی همچون باران مداوم، وزش بادها، طبیعت و مواد موجود در دسترس نقشی اساسی دارد و در بعضی مناطق نوع خانه‌ها مانند تلمبار، کندوج و… در ارتباط مستقیم با کار کشاورزی است.

روستاهای صومعه سرا

تقسیمات کشوری

شهرستان صومعه‌سرا دارای ۵ بخش، ۱۰ دهستان و ۳ شهر به شرح زیر است:

روستاهای صومعه سرا

جمعیت

جمعیت شهرستان صومعه‌سرا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۲۵۰۷۴ نفر بوده‌است.

روستاهای صومعه سرا

روستاهای صومعه سرا

روستای آسیاب‌سر

آسیاب سر ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۲ نفر بوده‌است.

روستای اباتر

اباتر یکی از شهرک‌های توریستی و گردشگری استان گیلان درشمال ایران است که در شهرستان صومعه‌سرا و ۸ کیلومتری شمال غربی شهر صومعه‌سرا قرار دارد.اباتر در قدیم جزئی از بخش گسکرات شهرستانصومعه‌سرا به‌شمار می‌آمد. در گذشته دارای ۴ دروازه بوده و محل ارتباط بخش‌های مختلف گسکرات بوده‌ است. بخش گسکرات در چند دهه پیش یکی ازبخش‌های بزرگ شهرستان صومعه سرا محسوب می‌گردید و دارای ۳۵آبادی بزرگ وکوچک بود که مهمترین آنها:ضیابر، کلیاربر، اباتر، نوده کلنگستان و طاهرگوراب بوده‌اند. اباتر دارای محلات گوناگون است که از آن جمله می‌توان به تالش محله، بالا محله، کوده بالا و کوده پایین اشاره کرد. شغل اغلب مردم این شهرک دامداری و کشاورزی و به طبع کاشت برنج است. رودخانه معروف پلنگ رود (ور) که از کوه‌های سیاه ورود سرچشمه می‌گیرد و بزرگ ترین رودخانه شهرستان میباشد و نیز از این شهرک عبور می‌کند. به سبب وجود این رود، در فصل تابستان اباتر میزبان ماهیگیران پر شماری است که برای صید ماهی و گذراندن اوقات فراغت خود به این شهرک می‌آیند. دارای یک مسجد جامع و مرکزبهداشت میباشدکه روستاهای اطراف را پوشش می‌دهد.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۳۸ نفر بوده است .

روستای ارم سادات

ارم سادات،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای ازگم

ازگُم، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای اسفقن سر

اسفقن سر،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در پنج کیلومتری دهستان ضیابر میان سه روستای شفته محله ، بجارکن و سارمه قرار دارد . محیطی آرام که هنوز حس روستایی خود را حفظ نموده است. یکی از جنبه های مهم روستاهای این مسیر آلوده نبودن به زباله های کنار جاده و مردمانی بسیار مهربان و مهمان نواز است.
مردم این روستا گیلک هستند.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

صومعه سرا

روستای اسفند

اسفند ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۴ نفر بوده‌است.

روستای اشپلم

اشپلم، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای اشترکام

روستای زیبای اشترکام(به دو شکل esh-te-re-kam یا esh-ter-kam تلفظ می کنند)در حدود ۲۷ کیلومتری غرب شهر رشت،۳۷درجه و ۱۶ دقیقه شمالی و ۴۹درجه و ۱۹ دقیقه شرقی، در حوالی شهر صومعه سرا قرار دارد.این روستا از توابع شهرستان صومعه‌سرا و در واقع در مرز بین دو شهرستان فومن و صومعه سرا قرار گرفته‌است.این روستا با وجود قدمت آن، از نظر تقسیم بندیهای کشوری تحت پوشش روستای بزرگتر(دهستان) فشخام قرار گرفته‌است. دلیل عمده این امر مهاجرت بسیار گسترده اهالی جوان این روستا به شهر بوده‌است که البته دلیل آن هم فقر است؛ این مهاجرت سبب کاهش ناگهانی ساکنان این روستا شد که البته با گسترش روی آوری مردم به مناطق خارج از شهر و مناطق روستایی، چند سالی است که این روند سرعت کمتری داشته‌است. یک رودخانه کوچک اما دائمی روستای اشترکام را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.تا سالها پیش سالانه یا چند سال یک بار این رودخانه،احتمالاً به منظور بهتر شدن جریان آب آن در فصل کاشت برنج،توسط خود اهالی لایروبی می شد که با مهاجرت جوانترها و باقی‌ماندن کهنسالان و نبود انگیزه در باقی جوانانی که هنوز در روستا مانده اند این لایروبی چندین سال است که انجام نمی‌شود و از این نظر این رودخانه چهره نازیبایی پیدا کرده است.
زیارتگاه نه چندان قدیمی نیز در این روستا وجود دارد.”علی مدد” ، بر طبق گفته پیرمردان روستا و روستاهای اطراف که آنها هم از پدر یا پدربزرگ خود نقل کرده اند مربوط به پیر پارسایی است که در مسیر مسافرت خود به علت بیماری، چندی در آنجا اقامت گزیده و همانجا در گذشته است.هر چند تا مدتی پیش نام کوچک “علی مدد” در آن منطقه مرسوم بوده است، اما ممکن است نام علی مددِ این مزار ناشی از ذکر علی مددی باشد که درویشان معمولاً آن را بسیار بر زبان می آورند.

روستاهای صومعه سرا

روستاهای صومعه سرا

روستاهای صومعه سرا

روستای اقامحله بهمبر

اقامحله بهمبر، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در شهرستان صومعه سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای اومندان

اومندان،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر بوده‌است.

روستای باقلاکش

باقلاکش، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. اهالی روستا احترام فراوانی برای آقای سید نور تقوی پور که یکی از افراد با ایمان و مردم دار می باشد قایل هستند و کمک های شایانی به این روستا کرده است، خداوند از ایشان راضی باشد.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱ نفر بوده‌است.

روستای بالابلگور

بالابلگور، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. از مشاهیر این روستا آقای علیرضا بلگوری مدیرعامل فعلی بانک اقتصاد نوین و عضو سابق هیات مدیره بانک مسکن و آقای مجتبی میرزازاده بلگوری رئیس اعتبارات بانک دی استان گیلان می باشند.این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.

روستای بریران

بریران،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده‌است.

روستای بهمبر

بهمبر،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در شهرستان صومعه سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.از مفاخر این روستا مسعود رهنما بهمبری قهرمان سابق کاراته جهان میباشد

روستای بیجارکن

بیجارکن ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای بیشه سرا

بیشه سرا، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای بیشه گاه بهمبر

بیشه گاه بهمبر، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده‌است.

روستای بیشه‌گاه

بیشه‌گاه، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.

روستای پاتاوان

پاتاوان، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای پاسکه

پاسکه،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. ساکنین قدیمی آن زرتشتی بودند و آخرین نسل از این قوم با دین زرتشت در حد فاصل سالهای ۱۳۱۰ الی ۱۳۲۲ بنا به دلایلی نا معلوم تغییر آیین داده اند و از ساکنان اصلی آن زمان که بومی آنجا بودند تعداد بسیار کمی باقی مانده است و مابقی جمعیت در این روستا متشکل از افرادی است که از روستاهای همجوار یا بصورت محدود از استانهای همجوار به این مکان آمده اند.این روستا دارای بخش شامل : آقا محله ، اسد محله و صادق محله می باشد و دارای زمینهای کشاورزی با خاک مرغوب است. شغل اصلی روستاییان شالیکاری و کاشت سیفیجات است و مردم روستا در قدیم جهت تهیه مایحتاج خود به دهستان همجوار خود یعنی دهستان کسماء میرفتند که در روزهای چهارشنبه هر هفته دارای بازار هفتگی بسیار پر رونقی بود می رفتند (در سالهای اخیر این بازار به هیچ وجه آن شکوه و زیبایی قدیم را ندارد).از خانواده های قدیمی این روستا میتوان به طوایفی همچون: پورمیرزا ، غمگسار ، چاره جو ، حاجتمند ، شکیبا ، بابایی ، نامجو و اسد اشاره کرد. زمینهای کشاورزی این روستا در طرح هادی تسطیح ارازی کشوری دستخوش تغییرات زیادی شد و بافت بومی خود را از دست داد. تعداد کمی از خانه های قدیمی این روستا همچنان بافت اولیه خود را حفظ کرده اند و حتی تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست است و مابقی خانه ها یا بازسازی شده یا نوسازی شده اند. این روستا دارای یک ایستگاه هواشناسی است.
این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای پایین بلگور

پایین بلگور،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای پردسر

پردسر روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای پشت مخ

پشت مخ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۴ نفر بوده‌است.

روستای پشتمسار

پشتمسار،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۶ نفر بوده‌است.

روستای سه‌شنبه

سه‌شنبه، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌است.

روستای پشتیر (میرزا کوچک جنگلی)

پشتیرروستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای پشتیر

پشتیر ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر بوده‌است.

پل خشتی خطیبان

پل خشتی خطیبان در استان گیلان، شهرستان صومعه سرا، بخش مرکزی و روستای خطیبان واقع شده‌است.این پل روی رودخانه گازروبار بنا شده‌است و شالوده آن متعلق به دوران صفوی به طول ۲۴ متر و عرض ۳متر و ۸۰ سانتیمتر به دستور شاه عباس صفوی به روی این رودخانه در مسیر شاهراه عباسی ساخته شده‌است.پل خشتی خطیبان شهرستان صومعه سرا به شماره ۳۲۳۶۴ در ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

روستاهای صومعه سرا

روستای پوستین سرا

پوستین سرا، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای پیرسرا

پیرسرا ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۴ نفر بوده‌است.

روستای پیشخان

پیشخان، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۷ نفر بوده‌است.

روستای پیشخوان

پیشخوان روستایی که مرکز دهستان پیشخوان بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۶۲ نفر بوده است .

روستای تطف

تطف،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۲ نفر بوده‌است.

روستای تنیان

تنیان، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. متشکل از ۱۱روستا به نام‌های گیل محله.قرق محله.تازه آباد.هزار سرا.لاربسر.خون آبکش. رشته پلنگان.نارنج پره.سیاخانی.شانده و لیلکی پشته می‌باشد .فاصله منطقه تنیان تا مرکز صومعه‌سرا ۳۳کیلومتر و تا گوراب‌زرمیخ ۱۲کیلومتر و۹ کیلومتری ماسال قرار دارد.تنیان از لحاظ جغرافیایی از سه طرف محصور کوهستان است. تنیان دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است.
وجود جنگل و رودخانه‌ها زیبایی این منطقه را دو چندان کرده‌است.اهالی تنیان به زبان تالشی صحبت می‌کنند. این منطقه دارای ۴۰۰هکتار اراضی شالیزاری است، اغلب مردم این منطقه کشاورز و به دامداری مشغولند.تنیان دارای توانمندی ویژه‌ای در بخش گردشگری است، وجود جاذبه‌های طبیعی و زیبا نظیر رودخانه، چشمه و غار این منطقه را به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل کرده که در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران و مسافران به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان است. آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه توانسته گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جذب کند. جنگل‌های سبز سبز تنیان یکی دیگر از شاخص‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است.بقعه متبرکه سید علی اصغر و علی اکبَر تنیان معروف به بقعه گردَه‌کوه از جاذبه‌های مذهبی تنیان است.روبروی پارک جنگلی سیاکوه ورودی پل ازکانال به تنیان پل معروف است
این دهستان در بخش میرزا کوچک جنگلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۵، جمعیت آن نزدیک ۳۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای جاده کنار

جاده کنار، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای جیرسربهمبر

جیرسربهمبر،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای جیرسرنوده

جیرسرنوده، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای جیرگوراب

جیرگوراب، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای جیرمحله کسما

جیرمحله کسما، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای چالکسر

چالکسر، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۵ نفر بوده‌است.

روستای چکوور

چکوور،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای چمثقال

چمثقال، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۳ نفر بوده‌است.

روستای چمن

چمن ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌است.

روستای چنه سر

چنه سر، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۹ نفر بوده‌است.

روستای چوبه

چوبه ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. شغل عمده مردم این روستا کشاورزی و نوعآ کشت برنج های بومی ،پرورش نوغان، آبزی پروری، کشت درخت صنوبر، پرورش ماهیان گرم آبی کشت توتون و سایر موارد از فعالیت های عمده مردمان این روستا میباشد که از این طریق امرار معاش میکنند.از چهره های سرشناس این روستا میتوان به آقای محمدتقی رنجبر چوبه ، آقای سید رسول موسوی چوبه (معروف به کاتب) آقای محمدنقی رنجبر چوبه اشاره کرد.جوانان این روستا علاقه زیادی به ورزش فوتبال ، والیبال و کشتی گیله مردی دارند.
این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۰ نفر بوده‌است.

روستای خاکیان

خاکیان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌کنار

خانه‌کنار،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۴ نفر بوده‌است.

روستای خراطمحله

خراطمحله ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای خرف

خرف،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای خرف کام

خرف کام،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای خشتامدخ

خشتامدخ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای خشک رودبار

خشک رودبار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای خطیبان

خطیبان ،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.پل خشتی خطيبان به شماره ۳۲۳۶۴ در ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این روستا در سه کیلومتری جاده صومعه سرا به تولم شهر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستاهای صومعه سرا

روستای خلیفه کنار

خلیفه کنار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای خمسر

خمسر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا بوسیله یک رودخانه هم مرز با روستای سیاه درویشان واز سمت های دیگر درکنار روستای نرگستان و همچنین لاکسار قرار دارد از طریق رودخانه با قایق فاصله اندکی با مرداب انزلی و شهر بندر انزلی دارد(در حدود ١۵ دقیقه)
این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای خواجه علیوندان

خواجه علیوندان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای دلیوندان

دلیوندان،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. اکثر مردم این روستا به شغل کشاورزی، شالیکاری، پرورش ماهی و گاهاً دامداری مشغول هستند.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۳ نفر بوده‌است.

روستای دوگور

دوگور، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.روستای دوگور در میان راه مرجقل (تولمشهر) به صومعه سرا قرار دارد. این روستا شامل ۲ بخش می‌باشد پایین محله و بالا محله و تا حدودی ناحیه صنعتی کوچک (در سطح شهرستان) محسوب می‌شود. شرکت مرغ مادر میرزاکوچک که بزرگترین چرخه مرغداری گیلان است در این روستا و در پایین محله واقع است. مجموعه فرهنگی ورزشی مرغ مادر هم در این روستا می‌باشد.
این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۵ نفر بوده‌است.

روستای دهنده

دهنده،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در میانه جاده کسما به اباتر قرار دارد. بقعه امامزاده سیدسلیمان و سیدابراهیم در این روستا قرار دارد.چاه آبی در این بقعه قرار دارد که بنا به گفته اهالی برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مفید است .این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای راجیر

راجیر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌است.

روستای راسته کنار

راسته کنار ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای رفتگی

رفتگی تنیان، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. درهمسایگی دهستان تنیان دوال کوه سیاکوه میانبراست زبان تالشی دارندرفتیگی در۹کیلومتری ماسال۷گوراب زرمیخ شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان است.این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۵ نفر بوده‌است.

روستای زرکام

زرکام، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۱ نفر بوده‌است.

روستای زعفان

زعفان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای زیکسار

زیکسار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌است.

روستای زیمسار

زیمسار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۸ نفر بوده‌است.

روستای سادات‌محله

سادات محله ،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۲ نفر بوده‌است.

روستای سارمه

سارمه، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

روستای سسمس

سسمس،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا به دو قسمت روستای سسمس بالا و روستای سسمس پایین تقسیم میشود.مردم این روستا به کار کشاورزی برنج مشغول هستند و در این بین محصولات دیگری نیز کشت میکند همچنین حیوانات اهلی نیز پرورش میدهند.در این روستا یک امامزاده به نام آقا سید زکی که از نوادگان امام موسی کاظم می باشند ، مدفوع است.
این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۴ نفر بوده‌است.

روستای سنگ بیجاربست بهمبر

سنگ بیجاربست بهمبر،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سنگ جوب

سنگ جوب،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.

روستای سورم

سورم، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای سه سار

سه سار، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. روستای سه سار با مختصات جغرافیایی Y4125642 -X339581 – UTM طول شرقی از نصف النهار گرینویچ ۴۹درجه ۱۱دقیقه و ۲۷ ثانیه عرض شمالی و ۳۷ درجه ۱۵ دقیقه و۴ ثانیه در ضلع جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا واقع در استان گیلان از کشور ایران قرار دارد مساحت روستا حدود ۶ کیلومتر مربع که %۶۰ آن را زمین‌های کشاورزی و۴۰٪ آنرا باغات شامل (جنگل کاری. صیفی. جالیز. خانه. محوطه. حریم جاده و رودخانه هادربر گرفته‌است.
رو ستای سه سار به فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و به ترتیب از شمال به روستای پشتیر و چالکسر و از سمت شرقی به پشتیر و رودخانه شیرک و از جنوب به روستای تیمور کوه و تطف رود و از ضلع غربی به روستاهای ملار سیاهورودو توسه کله و چالکسر محدود می‌باشد.
پستی و بلندی
کوه تیمور کوه در ضلع جنوبی مشرف بر روستا با ارتفاع ۲۵۰ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد و شیب ملایم اراضی سه سار از جنوب امتداد دارد به طوری که تفاوت ارتفاع پست‌ترین و بلندترین نقطه در سه سار ۷ متر می‌باشد.
رودخانه و منابع آب
سه سار از سه طرف محصور در جریان آب رودخانه و کانال آبرسان می‌باشد که به ترتیب رودخانه پلنگ ویر در غرب و شیرک در شرق و کانال آب بر فومنات در ضلع شمالی آن جاری است و رودخانه پلنگ ور از سلسله کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه گرفته و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستا از ضلع شمالی خارج می‌شود لازم است ذکر شود در صورت نیاز به آب زراعی به وسیله پمپاژ از آب کانال استفاده می‌شود
آب و هوا
به طور کلی سه سار به سبب قرار گرفتن در ضلع غربی استان گیلان و دامنهٔ رشته کوه‌های تالش دارای آب و هوای معتدل با تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های معتدل و سرد بوده و با میانگین متوسط بارش سالانه ۱۲۶۰میلیمتر و رطوبت نسبی %۸۵ و متوسط دما ۲۲ درجه است و بر اساس آمار ۱۵ ساله ایستگاه هواشناسی کسما که عمده بارش‌های سالانه در اواخر زمستان و تابستان و اوایل پاییز اتفاق می‌افتد.
بادهای موسمی
باد گرم پاییز به نام علمی پدیده (فون) که از برخرد آب و هوای گرم شمال با آب و هوای سرد و خشک استان‌های اردبیل. زنجان در ارتفاعات صورت گرفته و در سراسر جلگه گیلان جریان دارد.
باد شمال (دریا وا) که در اواسط ظهر تا عصر در فصول گرم سال می‌وزد.
باد غربی (خلخال وا) که در غروب در روزهای آفتابی تابستان از کوه‌های تالش به طرف دشت گیلان می‌وزد.
بارش‌های فصل
در سه سار مثل سایر مناطق گیلان دو نوع بارش از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است که عبارت اند از:
باران پنجک که از روزهای ۲۹ الی ۳۱ خرداد و اول و دوم تیر با اندکی تغییر می‌بارد،باران سه شب لان که در اواسط تابستان به مدت ۳ روز شروع به بارندگی می‌کند.
دلایل نامگذاری سه سار
سه سار به معنی سیه سار یعنی محله پرندگان سیاه از نوع سار (سیته محلی) یاسیه سار همان سیاه نسبر محلی است شاید نماد و عامل اسم گذاری محلی شده‌است زیرا سه سار محلی پر از سیاه سار بوده و به خاطر وفور آن‌ها یک منطقه از مزارع را سیته بجار یعنی مزرعه سارها نامیده اندچه سیه سار و چه سه سار هرکدام یعنی محله سارها.
سه سار به معنی محلهٔ سه چشمه سار است سه سار در گذشته و حال سه چشمه پرآب و جاری داشته و دارد که در جنوب مرکز و شمال سه سار جاری بوده و مزارع را آبیاری می‌کردند به خاطر همین چشمه‌ها (سه چشمه سار) سه سار نامیده شده‌است. به تحقیق استاد جبار حاجت زاده فرزند مرحوم حاج علی حاجت زاده سه ساری بود
سه سار در گذشته سی سار بوده (سار یعنی پسوند مکان) و سی یعنی سنگ و صخره در این صورت سی سار یا سه سار محله پر از سنگ و صخره بوده‌است.
سه سار سیه سار بوده یعنی محلهٔ سیاه و تاریک شاید به خاطر درختان جنگلی بلند و زیر قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز شمالی دارای روشنایی کافی نبوده و غروب و شب‌های تاریک داشته که به محله تاریک و سیاه معروف شده.
این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹۲ نفر بوده‌است.زبان اهالی روستای سه سار تالشی است و به لهجه مناطق جنوبی تالش تکلم می کنند.

روستای سیاوی

سیاوی، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه اسطلخ

سیاه اسطلخ ، روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. همچنین وجه تسمیه نام این روستا از اسطلخ که برابر با نام خلاصه شده سل که به معنای برکه یا استخر نیز میباشد گرفته شده و در این نواحی به آبگیرهای عمیق و پر آب که ته آن دیده نمی‌شود بری مشخص بودن عمق زیاد با پیشوند سیاه عنوان میشده و بنا بر این سیاه اسطلخ یا سیاه سل به معنای برکه یا استخر عمیق میباشد که دلیل آن احتمالاً برگرفته از رودخانه بزرگیست که در این ناحیه وجود دارد و در قسمتهایی، مسیر رودخانه به شکل یک آبگیر بزرگ دیده میشود میباشد.

سیاه اسطلخ از روستاهای سرسبز و شاخص صومعه سراست و خود دارای دو قسمت سیاه اسطلخ بالا و سیاه اسطلخ پایین بوده و با روستاهای، نفوت، سه شنبه، کما، لادمخ و اشکلن همجوار میباشد و در ۳ کیلومتری شهر صومعه سرا قرار گرفته است.
این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای سیاه درویشان

سیاه درویشان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۶ نفر (۲۵۷خانوار) بوده‌است.

روستای سیاه کوه

سیاه کوه ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. در۱۰کیلومتری ماسال و۵کیلومتری گوراب زرمیخ می باشد.این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌تن

سیاه‌تن،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۱ نفر بوده‌است.

روستای شارم

شارم، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر بوده‌است.

روستای شالکا

شالکا،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای شعله پس

شعله پس، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای شفت محله

شفت محله، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای شکرباغان

شکرباغان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای شیخ محله

شیخ محله ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۴ نفر بوده‌است.

روستای صوفیان‌ده

صوفیانده روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.در روستای صوفیانده شغل رايج كشاورزی است و علاوه بر كاشت برنج ، كاشت فراوان توت فرنگی نيز انجام مي شود و هر ساله جشنواره توت فرنگی با همكاری ارگان های دولتی در این روستا برگزار می شود. بيش از ٧٠ درصد كاشت توت فرنگی استان گيلان در روستای صوفيانده انجام می شود.
این روستا بعد از روستای نوخاله در جاده پیربازار به ضیابر در دهستان هندخاله قرار دارد. پناهگاه حيات وحش سلكه در اين روستا واقع شده و هرساله ميزبان پرندگان مهاجري است كه به اين تالاب محافظت شده توسط سازمان محيط زيست، سفر مي كنند.
شماری از جمعيت این روستا کُرد و اصالتا اهل کرمانشاه و تبعیدی هستند. آداب و رسوم رایج در روستای صوفیانده که برخی به فراموشی سپرده شده را می‌توان به شرح زیر برشمرد: لافند بازی که بیشتر در جشن‌های عروسی ، عید نوروز و یا در بازارهای هفتگی اجرا می‌شد،کشتی گیله مردی که یادگار از قدرت و دلاوری مردم این خطه‌است و ریشه در تاریخ دارد ، نوروز خوانی که از رسوم آخر هر سال است و نماد ورود بهار می‌باشد، عروس گولی از دیگر مراسم قبل از حلول سال نو به شمار می‌رفت این نمایش همراه با آواز دارای مفاهیم اخلاقی و تزئینی خاصی بود.
این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸۴ نفر بوده‌است.

روستای صیقلان (بخش مرکزی صومعه‌سرا)

صیقلانروستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده‌است.

روستای صیقلان (تولم)

صیقلان ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.
مستند صیقلان تولم
در سال ۱۳۸۸ مستند صیقلان بهشت صومعه به تهیه کنندگی : حجت بقایی و کارگردانی : حجت بقایی و باقریکتا و سرمایه گذاری علی حسین پور جهت معرفی این روستا تولید شد ، این مستند نقش به سزایی در معرفی این روستا داشت ، بخشهایی از این مستند به صورت گزارش تصویری از شبکه های باران ، تهران ، خبر و جام جم پخش شد .در این مستند در مورد توانمندی‌های گردشگری و اقتصادی روستای صیقلان به خوبی بحث شده است . استاندار وقت گیلان-شهرداری تولم شهر- شورای صیقلان- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – اداره کل ارشاد گیلان از این مستند بابت معرفی روستای صیقلان تقدیر کردند .
مسجد پیلی قرآن
صیقلان یک روستای تاریخی ومذهبی است به دلیل وجود داشتن مسجدی تاریخی ومیراثی که از زمانهای قدیم مورد توجه همگان بوده . در این مسجد قرآنی بزرگ وجود داشته(به همین دلیل محلیان این مسجد را پیلی قرآن نامیدند چون در زبان گیلکی پیلی قرآن می شود قرآن بزرگ) و در قدیم مردم از سرتا سر استان و حتی از جایجای کشور برای زیارت آن می آمدند ونذر نیازهای خود را انجام میدادند و از پیلی قرآن برای حل مشکلاتشان کمک در خواست می کردند بزرگ. این مسجد کم کم دارد از خاطره ها می رود وبنای مسجد هم فرسوده شده است ضمن اینکه این قرآن بزرگ هم چند سالی است که توسط افراد سودجو ربوده شده وباعث کم رونق شدن این مسجد شده ولی باین وجود بازهم کسانی که در اطراف استان زندگی میکنند وبا این مسجد آشنایند از کمکهای مالی خود دریغ نمیکنند واز اجر معنوی که پیلی قرآن به آنها هدیه می دهد بهرمند می شوند.پیلی قرآن همه حاجتها را روا خواهد کرد فقط باید ایمان داشته باشید.
صیقلان تولم در لغت نامه دهخدا
در لغت نامه آنلاین دهخدا آمده است ؛ صیقلان . ص َ ق َ ] (اِخ ) دهی است جزء دهستان تولم بخش مرکزی شهرستان فومن ، واقع در ۱۱ هزارگزی شمال فومن و ۳ هزارگزی شمال راه شوسه ٔ صومعه سرا به رشت . این ده در جلگه واقعو هوای آن معتدل ، مرطوب و مالاریایی است . ۴۵۱ تن سکنه دارد. آب آن از استخر. محصول آنجا برنج ، توتون سیگار، چای و مرغابی . شغل اهالی زراعت ، مکاری و صید است . راه مالرو دارد.

روستای صیقل‌وندان

صیقل‌وندان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده‌است.

روستای طالش محله بهمبر

طالش محله بهمبر،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای طاهرگوراب

طاهرگوراب شهری است که مرکز بخش طاهرگوراب شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان واقع شده است .این شهر در بخش طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن تقریبا ۱۱۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای عربان

عربان ،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای فتمه سر

فتمه سر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای فشخام

فشخام یکی از روستاهای شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان در شمال ایران است. این روستا ۱۱۰ خانوار دارد . آب آن از رودخانه ٔ ماسوله و محصول عمده‌اش برنج، توتون و مختصری ابریشم است . دارای یک دبستان و یک مرکز مخابرات است. دو کارخانه شالی‌کوبی نیز دارد.

روستای فلاح‌آباد

فلاح آباد ،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای قاضده

قاضده،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای قرابا

قرابا، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۶ نفر بوده‌است.

روستای قصاب سرا

قصاب سرا،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر بوده‌است.

روستای کتمجان سیدعبدالوهابی

کتمجان سیدعبدالوهابی، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای کتمجان معتمدی

کتمجان معتمدی، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کتمجان یوسفعلی

کتمجان یوسفعلی،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کردمحله

کردمحله ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کسما

کسما یک روستا که در بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان واقع شده‌است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۸۵ نفر بوده‌است.

روستای کلاشم پایین

کلاشم پایین،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۶ نفر بوده‌است.

روستای کلسر

کلسر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کلکوه

کلکوه،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. اکثر مردم این روستا به شغل کشاورزی، شالیکاری، پرورش ماهی و گاهاً دامداری و تولید کرم ابریشم مشغول هستند. ۹۰ درصد اهالیِ این روستا با هم نسبت نَسَبی دارند و سیّد حسینی می‌باشند.
این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای کلنگستان

کلنگستان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. کلنگستان از توابع طاهرگوراب است و در میان روستاهای معاف وزیری، زیکسار ،ملکسر و شهر شاندرمن قرار دارد.
این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کلیدبر

کلیدبر ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای کما

کما یک روستا که در دهستان کسما شهرستان صومعه‌سرا واقع شده‌است. کما ۳۱۳ نفر جمعیت دارد.

روستای کوده

کوده ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌سر

کهنه‌سر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۷ نفر بوده‌است.

روستای کیشستان

کیشستان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای گازگیشه

گازگیشه، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۹ نفر بوده‌است.

روستای گلابخواران

گلابخواران،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای گوراب

گوراب ،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.پل خشتی گوراب‌تولم در این روستا بنا شده که توسط حکام محلی در دوره قاجاریه بر روی رودخانه گازروبار احداث گردیده و به شماره ۱۳۶۴ در ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پل خشتی گوراب تولم
این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۲ نفر بوده‌است.

روستای گیاکو

گیاکو، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای لادمخ

لادمخ ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۲ نفر بوده‌است.

روستای لارسر

لارسر،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای لاکسار

لاکسار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده‌است.

روستای لالم

لالم، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای لشمرزمخ

لشمرزمخ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای لیفشاگرد

لیفشاگرد، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در بخش تولمات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲۱ نفر بوده‌است.

روستای ماتک

ماتک، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۲ نفر بوده‌است.

روستای مازندران محله بهمبر

مازندران محله بهمبر،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای محمودکیان

محمودکیان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای مردخه بزرگ

مردخه بزرگ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۹ نفر بوده‌است.

روستای مردخه کوچک

مردخه کوچک،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است.این روستا زیبا و ساحلی و مناسب برای گردشگران است.این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای مرسارود

مرسارود، روستایی از توابع بخش تولم شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان تولم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای مرکیه

مرکیه ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. مرکیه روستایی بزرگ در مرکز شهرستان صومعه سرا ست که عمده اقتصاد آن بر پایه کشت برنج قرار دارد .
این روستا در دهستان مرکیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱۷ نفر بوده‌است.
محمد رضا نجفی مرکیه از دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از شخصیت های شناخته شده این خطه سرسبز می باشد. بخش اعظم خدمت ۲۵ ساله ایشان در ادارات همکاریهای اجتماعی بین المللی و اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه و آخرین ماموریت دیپلماتیک ایشان به جمهوری اذربایجان بعنوان معاون مطبوعاتی سفیر ایران در این کشور بوده است.

روستای معاف امندان

معاف امندان،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.معاف امندان شمالی ترین بخش امندان می باشد که در کنار جاده صومعه سرا به ضیابر قرار گرفته است. تولیدات این روستا برنج و چوب صنوبر می باشد.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای معاف وزیری

معاف وزیری، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در منطقه گسکرات و میان دهستان طاهرگوراب و شهر شاندرمن قرار گرفته است .این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای ملاسرا

ملاسرا ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای ملک سر

ملک سر،روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۷ نفر بوده‌است.

روستای مناره بازار

مناره بازار، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای مهویزان

مَهویزان روستایی است در شمال غربی استان گیلان واقع شده است . این روستا در حوالی شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا گیلان قرار دارد. روستای مهویزان در ۲ کیلومتری گوراب زرمیخ که خود ۱۲ کیلومتر از صومعه سرا است واقع شده‌است.

روستای میان‌بر

میان بر ،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۶ نفر بوده‌است.

روستای میان گسکر

میان گسکر، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۷ نفر بوده‌است.

روستای میانده

میانده ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای ندامان

ندامان،روستایی است از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. ندامان دومین روستای شهرستان صومعه سرا از نظر وسعت میباشد.روستای ندامان دارای ۵ مسجد میباشد:مسجدامام حسین،مسجدامام رضا،مسجد حضرت ابولفضل،مسجدپیرجهانگیر،مسجد صاحبزمان. روستای ندامان به‌طور کلی به دو بخش بالا محله و پایین محله تقسیم میگردد که هرکدام از این بخش ها به چند بخش کوچک تقسیم میشوند.
این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۳ نفر بوده‌است.

روستای نرگستان

نرگستان نام روستایی در شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان واقع شده است .روستای نرگستان در ۲۲ کیلومتری شهر رشت ، ۹ کیلومتری صومعه سرا و ۸ کیلومتری شهرستان انزلی واقع شده است .روستای نرگستان از شمال با مرداب (تالاب سابق) انزلی ، از سمت جنوب با روستای خراط محله ، از سمت شرق با روستای خمسر و از سمت غرب با روستای چمثقال همسایه می باشد .یکی از شغلهای ساکنین آن در کنار کشت برنج شکار و ماهیگیری می‌باشد.
یکی از امکانات روستای نرگستان که این روستا را از سایر روستاهای حاشیه تالاب انزلی متمایز می سازد ، بازار نرگستان است ؛بازار نرگستان قدمتی بسیار دیرینه دارد و با توجه به گفته ها کهن سالان این روستا ، در گذشته نه چندان دور کشتی های گوناگونی از طریق رودخانه نرگستان (با توجه به قرار گرفتن رودخانه در شرق و جنوب بازار) از بندر انزلی و روسیه به این بازار رفت و امد داشته اند . هم اکنون قریب ۲۵ مغازه ازمجموع مغازه های این بازار فعالیت روزمره دارند .
در گذشته این روستا یکی از مناطق داد و ستد محلی بوده و هر هفته بازار محلی مهمی در آن تشکیل می شده‌ است. از نکات مهم این روستا این که هسته اولیه انقلاب بزرگ جنگل در این روستا شکل گرفته‌ است.
طبق اسناد موجود در سال ۱۳۳۳ هجری قمری /۱۹۱۵ میلادی میرزا کوچک خان به همراه یارانش در نرگستان و در کنار مرداب ساکن و مشغول جمع آوری اسلحه و جذب نیرو بوده است.[۱]
شهرت دیگر این روستا به دلیل نقش سیاسی است که مردمانش داشته‌اند. نزدیکترین روستا به نواحی جنوبی تالاب انزلی که حتی با پای پیاده می‌توان به تالاب دسترسی پیدا کرد. ازمناطق زیبای نزدیک به مرداب می‌توان به منطقه معروف به دوازده هکتاری اشاره کرد که تا مرداب آسفالت شده‌است.
این روستا از نظر سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی و تجاری زادگاه و خواستگاه افراد مشهور و تاثیرگذار در سطح کشور بوده است که شامل نمایندگان مجلس و مشاهیر فرهنگی و ورزشی کشور می شده است.

روستای نفوت

نفوت، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. شهردر صومعه سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۶ نفر بوده‌است.

روستای نوپاشان

نوپاشان، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر بوده‌است.

روستای نوخاله اکبری

نوخاله اکبری، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در جاده پیربازار به ضیابر قرار دارد. ماهی گیری ، کشت برنج عمده شغل مردمان این دیار است.
این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای نوخاله جعفری

نوخاله جعفری، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران درسال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷۱ُ نفر بوده‌است. این روستا به دلیل داشتن رودخانه‌ای که ۹ رود به آن وصل است به نوخاله نامگذاری شده است. شغل اصلی مردم این روستا کشت برنج از نوع هاشمی و دم سیاه می باشد. این روستا دارای یک رودخانه بزرگ می باشد که در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل پاییز به صید ماهی از نوع کولی و سفید می پردازند.

روستای نوده

نوده ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ضیابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر بوده‌است.

روستای نوکاشت

نوکاشت، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۶ نفر بوده‌است.

روستای واقعه‌دشت

واقعه‌دشت، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای ولد

ولد، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۹ نفر بوده‌است., نیز از همین منطقه منشا گرفته اند,که اکنون در سید محله ماسال و بخش‌های دیگر ساکنند.

روستای ویشه سرا

ویشه سرا ، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طاهرگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای هندخاله

هندخاله، روستایی از روستاهای صومعه سرا از توابع بخش تولم که در استان گیلان واقع شده است. همچنین از موقعیت شمال شرقی به تالاب انزلی متصل است.این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸۳ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

  • مرتضی اسدپاسکی

    بسیار عای بودددد

    ۴ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *