جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای تکاب ( معرفی ۸۹ روستای تکاب )

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۴۰۱

روستاهای تکاب را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان تکاب آشنا و سپس به معرفی ۸۹ روستای تکاب می پردازیم .شهرستان تَکاب، یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است و در جنوب شرقی این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر تکاب است. شهرستان تکاب از غرب به شهرستان شاهین‌دژ، از شمال به شهرستان چاراویماق، شمال غربی به شهرستان باروق، از شمال شرقی به استان زنجان، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان سقز و از طرف جنوب شرقی به شهرستان بیجار محدود است و با سه استان زنجان، آذربایجان شرقی و استان کردستان مرز مشترک دارد.

تکاب 800x557 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

فهرست

تقسیمات کشوری

وسعت آن ۲٬۲۵۰ کیلومتر مربع می‌باشد و مختصات آن به این شرح: طول ۴۷ درجه و ۷ دقیقه، عرض ۳۶ درجه و ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه، ارتفاع از سطح دریاهای آزاد ۱۸۴۰ متر و اختلاف ساعت با تهران ۱۷ دقیقه می‌باشد.فاصله تکاب با تهران ۵۴۰ کیلومتر و تکاب دارای ۱۰۲ آبادی و یک بخش به نام تخت سلیمان است مهم‌ترین رودخانه دائمی که در تکاب جاری است ساروق نام دارد که قسمتی از آب آشامیدنی شهر را نیز تأمین می‌کند.
تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابر آنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۸۵ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است.
بخش‌ها
بخش مرکزی
بخش تخت سلیمان
شهرها
شهر تکاب
شهر تخت سلیمان
دهستان‌های بخش مرکزی
دهستان افشار
دهستان انصار
دهستان کرفتو
دهستان‌های بخش تخت سلیمان
دهستان احمدآباد
دهستان ساروق
دهستان چمن

تکاب روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

زبان و گویش

زبان مردم شهرستان تکاب ترکی آذربایجانی و کردی سورانی است.

اماکن تفریحی و تاریخی

از اماکن تفریحی و تاریخی تکاب می‌توان به آثار باستانی تخت سلیمان، چملی گولو (چمن متحرک روستای بدرلو)، کوه بلقیس، دژ ساری قورخان در روستایی به همین نام، آرامگاه ایوب انصاری، مسجد جامع تکاب، قلعه سردار افشار، حمام قدیمی و آب گرم روستای احمدآباد سفلی اشاره نمود.

زندان سلیمان 9 800x581 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

روستاهای تکاب

روستای علیابادنخوددره

روستای علیابادنخوددره، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای آرپاچایی

روستای آرپاچایی (تکاب)، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. خاندان بزرگ نصیری از اهالی این روستا هستند.این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است. زبان اصلی و قدیمی این روستا ترکی آذربایجانی است. اما ساکنان فعلی این روستا و روستاهای اطراف به زبان آذری، کرمانجی، موصلانی یا زعفرانی مسلط هستند.

روستای آق‌دره وسطا

روستای آق دره وسطی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای آقابیک

روستای آقابیک، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای آق‌اتاق

روستای آق‌اتاق، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر (۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآباد سفلی

روستای احمدآباد سفلی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲٫۰۱۰ نفر (۴۹۶ خانوار) بوده که ۱۰۶۱ نفر مرد و ۹۴۹ نفر زن است.

روستای احمدآباد علیا

روستای احمدآباد علیا، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۱ نفر (۹۶ خانوار) بوده‌است.

احمد آباد علیا 800x600 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

روستای اسمان‌بلاغی

روستای اسمان‌بلاغی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای اغبلاغ علیا

روستای اغبلاغ علیا، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲نفر بوده‌است.

روستای اغبلاغ‌همدانی

روستای اغبلاغ‌همدانی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای اقدره سفلی

روستای اقدره سفلی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای اقدره علیا

روستای اقدره علیا، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۱ نفر بوده‌است.

روستای اقدره‌وسطی

روستای اقدره‌وسطی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۰نفر بوده‌است.

روستای آق‌قلعه

روستای آق‌قلعه، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی شهرستان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۴ نفر (۴۶ خانوار) بوده‌است.

روستای الاسقل

روستای الاسقل، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای الوچلوی سفلی

روستای الوچلوی سفلی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۴ نفر بوده‌است.

روستای الوچلوی علیا

روستای الوچلوی علیا، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

روستای امین‌آباد (تکاب)، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۸ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای انگورود

روستای انگورد (تکاب)، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۳ نفر بوده‌است.

روستای اوچ‌حصار

روستای اوچ‌حصار، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای اوغول‌بیگ

روستای اوغول‌بیگ، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. مسجد تاریخی اوغول بیگ مهم‌ترین اثر تاریخی این روستا می‌باشد، که قدمت آن بیش از مسجد جامع تکاب است، چشمه آب سرد اوغول بیگ و یخچال تاریخی اوغول بیک نیز از دیگر آثار مهم این روستای بزرگ هستند. روستای تاریخی اوغول بیگ در ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب قرار دارد و دارای جاده آسفالته می‌باشد.این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۰ نفر بوده‌است.مردم روستای اوغول‌بیگ آذربایجانی و از ایل افشار هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تکاب افشار سخن می‌گویند. مذهب اهالی شیعه است.

روستای ای‌قلعه‌سی

روستای ای‌قلعه‌سی، روستایی از روستاهای تکاب از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است.

روستای بابانظر

روستای بابانظر (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. روستای بابانظر ازتوابع شهرستان تکاب ،به فاصله ی۴۵ کیلومتری ازجاده تخت سلیمان با تکاب فاصله دارد وازمسیر اغولبیگ فاصله ی این روستا با تکاب۲۷ کیلومتر میباشد. همچنین بابانظر به فاصله ۴ کیلومتری مجموعه تاریخی تخت سلیمان ،در منطقه کوهستانی با طبیعت بهاری وتابستانی بسیار جذاب وزیباقراردارد. باتوجه به نزدیکی ۴کیلومتری این روستا به مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان ،چندتا اقامتگاه هم برای میزبانی از توریست ها دایرشده است واین روستا توریست پذیرهم هست ومناظر زیبایی داخل روستا ازجمله پیری بلاغی وقیرق بلاغ زیبایی هایی دوچندان برابری به روستا داده است وهربینده ای را معطوف خود می کند،ودرضمن آشاغی باغ هم در منطقه زبان زد خاص وعام است ومخصوصا فصل بهار وتابستان کلی توریست از تمام منطقه وسایر شهرها دردل خود با توجه به زیبایی های خودجا می دهد،کوه معروف بلقیس نیز در این روستا میباشد.جمعیت ان حدود۱۱۰۰نفر میباشد. شغل اکثریت مردم روستا ،کشاورزی ودامپروری است،وفرش بافی (فرش افشار)هم یکی از شغل های دیرینه بانوان روستا است،بابانظردارای باغات سیب بامیوه هایی بسیار مرغوب وممتاز است،سیب های این باغها جزءبرترین وباکیفیت ترین سیب هاست.همچنین سایر میوه های این باغها شامل،گلابی ،زرد آلو ،هلو، گیلاس ،آلبالو ،گردو٫سیب ،آلوچه،و… میباشد،روستا در فصل بهار وتابستان دارای آب وهوای یسیار معتدل وخنک وطبیعتی بسیار بکر وزیباست،انواع گلهایی که برنگهای مختلف هربیننده را به خود جذب میکنند تک تک انواع مختلف چای وگیاهان دارویی را میتوان در دل طبیعت اینجا یافت ختمی،گل گاوزبان،نعنا کوهی، پونه ،کاسنی اسطوخدوس،چای چوپان ،مرزه،بهارنارنج ،بابونه وخیلی از ارقام دیگرکه انشاالله در بصورت تخصصی در بخش گیاهان دارویی وعرقیات گیاهی بابانظر خواهیم آورد.محصولات دامی ولبنی این منطقه بدلیل وجود گیاهان غنی ودارویی مختلف همانگونه که در بالاذکر شد سبب کیفیت بسیار بالای این محصولات شده است.قله وقلعه ی بلقیس که بلندترین کوه منطقه بشمار میرد و دراین روستا واقع است در دوره های ایلخانیان وآذر گشنسب وهخامنش و…. قلعه ی دیدبانی بوده است.این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۶ نفر بوده‌است.

روستای بادخرید

روستای بادخرید، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای بادمحمود

روستای بادمحمود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای باش‌برات

روستای باش‌برات، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای بدرلو

روستای بدرلو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بدرلو نام یکی از طایفه‌های ایل افشار می‌باشد که به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.محصول آن غلات، بادام، حبوبات و کرچک است پرورش دام از دیگر مشاغل مهم مردم روستا می‌باشد.چمن متحرک چملی در کیلومتر ۱۷ شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو واقع شده‌است. معدن دولومیت در حدود ۲۰۰ متری روستای بدرلو قرار دارد. این معدن در اثر فعالیت محلول‌های حاصل از چشمه‌های آب گرم در واحد دولومیتی جانگوتاران حاصل شده‌است. منشأ این محلول‌های آب گرم احتمالاً به آخرین مراحل فعالیت ماگمایی (تشکیل گنبد داسیتی واحد PLd) در منطقه بر می‌گردد.روستای بدرلو دارای اقامتگاه‌های بومگردی مناسبی برای کسانی که می‌خواهند با فرهنگ و آداب و رسوم محلی منطقه آشنا شوند می‌باشد.
تاریخچه
‘اَفشار یا اوشار یکی از ایل‌های ترکمان جزء گروه قومی ترک‌های آذربایجانی هستند. که در زمان شاه اسماعیل صفوی همراه با شش ایل بزرگ از آناتولی عثمانی به ایران آمدند و پایه‌های دودمان صفوی را بنیاد گذاردند. تعداد بسیاری از این ایلها در زمان شاه عباس اول در ایل شاهسون ادغام گشتند.شاهسون به معنای شاه دوست در واقع نام اتحادی بین ایل‌های طرفدار شاه بود نه نام یک ایل خاص.در کتاب مرآت البلدان در ص ۲۱۷۳ از آبادی چپقلو شهرستان قیدار بعنوان ملکی «ایلات شاهسون افشار بدرلو» یاد می‌کند و هنوز هم در تقسیمات کنونی کشور در شهرستان قیدار، دهستانی بنام دهستان «قشلاقات افشار» وجود دارد که در حوزه نزدیک به قزل اوزن قرار دارد که مکان جغرافیایی گرمسیر می‌باشد و محل کوچ قشلاقی طوایف افشار بود.

روستای بلوز

روستای بلوز یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان کرفتو واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای تاشه‌کبود

روستای تاشه‌کبود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای تپه‌بور

روستای تپه‌بور (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر (۶۴ خانوار) بوده‌است.

روستای ترمکچی

روستای ترمکچی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای تمای

روستای تمای، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در شهرستان تکاب بخش مرکزی دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۸ نفر بوده‌است.که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.از دیدنی این مکان می‌توان به شور گل (دریاچه شور کوچک) قره داش (سیاه سنگ )،قیز قاپان (منطقه جن دختر) قیطران کوهولو (غار قیطران)، دلیک داش (سنگ حفره دار)، کند حمامی(حمام عمومی قدیمی دوره هخامنشی) کوه ازناو با ارتفاع حدودا۲۵۰۰ متری که معدن اورانیم کشف شده توست المانی ها و غیره اشاره کرد یکی از مهمترین منابع درآمد مردم این روستا گندم کاری و دامداری است و بیشترین کشت میوه ای این منطقه به انگور و سیب البالو تعلق دارد.

روستای جداقیه

روستای جداقیه (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌است.

روستای چپدره

روستای چپدره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۳ نفر بوده‌است.

روستای چراغ‌تپه سفلی

روستای چراغ‌تپه سفلی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۸ نفر (۱۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای چراغ‌تپه علیا

روستای چراغ‌تپه علیا، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای چهارقلعه

روستای چهارقلعه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای چیچکلو

روستای چیچکلو (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای حاج‌بابای علیا

روستای حاج‌بابای علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌بابای سفلی

روستای حاجی‌بابای سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر (۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌بابای‌وسطی

روستای حاجی‌بابای‌وسطی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

روستای حسن‌آباد (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۶۷ نفر (۲۶۶ خانوار) بوده‌است.

روستای داشبلاغ

روستای داشبلاغ (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای داش‌قزقاپان

روستای داش‌قزقاپان، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۶۵ نفر (۲۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای درویش‌رش

روستای درویش‌رش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای دل‌دلبلاغی

روستای دل‌دلبلاغی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای دورباش

روستای دورباش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. واقع در جنوب شرقی دهستان انصار از بخش مرکزی بوده و روستای سبیل در جنوب غربی و قرخلو در غرب و تمای در شمال غرب آن از همسایه‌های این روستا هستند. دورباش در منطقه کوهستانی قرار گرفته و دارای جاده آسفالته می‌باشد. روستای دورباش دارای مدرسه دبستان و راهنمایی، دومسجد (مسجد رسول اکرم و مسجد جامع)، پنج تکیه، درمانگاه و شبکه بهداشت، پست بانک، آسیاب، فروشگاه تعاونی، مغازه‌های خرده‌فروشی، قصابی، شرکت تعاونی روستایی، آب مشروب و برق وگازسراسری می‌باشد.
این روستا و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۹ نفر (۲۱۹ خانوار) بوده‌است.
مذهب آنها شیعه بوده و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.یکی از مهم‌ترین آثار باستانی روستای دورباش که هرساله در اواخر خرداد ماه تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری را جذب خود می‌کند.بقعهٔ تاریخی ایوب انصار است.از دیگر آثار باستانی می‌توان به قلعه تاریخی رشیدالدوله روستا ودرنزدیکی آن حمام تاریخی مترو که در زیر زمین قرار دارد اشاره کرد.شغل اصلی در این روستا کشاورزی و دامداری وزنبورداری می‌باشد.
آداب و رسوم
یکی از آداب و رسوم روستای دورباش این است که برای احترام به مردی که سن و سالی از او گذشته (تقریباً بالای ۵۰ سال) پسوند «کا» را به انتهای نام او اضافه می‌کنند. مثل حسین کا، احمد کا، جعفر کا و …..
در هر سال اهالی روستای دورباش در آخرین جمعه خرداد ماه، به همراه خانواده، به قله کوه ایوب انصاری صعود می‌کنند.
عصر روز چهارشنبه یکی از ریش سفیدان به وسیله بلندگوی مسجد اعلام می‌کند تا همه به اقوام خود اطلاع‌رسانی کنند تا در صعود به این قله حاضر شوند. زنان روستا روزپنجشنبه با درست کردن فتیر محلی و خرید لباس‌های نو با شور اشتیاق خود را برای این روز بزرگ آماده می‌کنند. اکثر اهالی از مسیر پاکوب از داخل روستای دورباش صعود می‌کنند و افراد مسن نیز با ماشین از مسیر روستای عربشاه می‌آیند. در این روز مردم علاوه بر زیارت بقعه ایوب انصار، یک روز در طبیعت در کنار خانواده به تفریح مشغول می‌شوند، و از فردای آن روز هر کس به دنبال کار خود می‌رود.

روستای چهارطاق

روستای چهارطاق (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۳ نفر بوده‌است. کلیسای چهارطاق مهم‌ترین اثر تاریخی این روستا می‌باشد.اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای تکاب آشنا شوید.

روستای زره‌شوران

روستای زره‌شوران، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است. یکی از بزرگترین معادن طلای ایران در این روستا قرار دارد.

روستای زنهارکندی

روستای زنهارکندی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷نفر بوده‌است.

روستای ساری‌باغ

روستای ساری‌باغ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای ساری‌قورخان

روستای ساری‌قورخان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای شیرمرد

روستای شیرمرد (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای طاس‌کند

روستای طاس‌کند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. روستا به دلیل ریسک قرارگیری در زیر سنگ و ریزش کوه با پس لرزه یا زلزله بر روی مردم به دو قسمت تقسیم شد که در وسط آن رودخانه ای قرار دارد و به نام‌های ده پایینی و ده بالایی شناخته می‌شود.جاده اصلی روستا از رودخانه ساروخ می‌گذرد و جهت دسترسی به آن اصلی‌ترین راه عبور از روستاهای: بادمحمود بعد از آن داشباغ و بعد قوجه و سپس طاسکند می‌باشد.این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.بصورت کلی مردم در تابستان و پاییز کشاورزی و دامداری می‌کنند و سپس در بهار نیز در کوه‌های قلعه ساری قورخان و قره بابا مشغول حفاری می‌شوند. همچنین اکثر مردم روستا کاشت سیب نیز انجام می‌دهند.

روستای طومارکندی

روستای طومارکندی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای عربشاه

روستای عربشاه (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۸ نفر (۱۰۴ خانوار) بوده‌است.

روستای فیض‌آباد

روستای فیض‌آباد (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر (۴۹ خانوار) بوده‌است.

روستای قجور

روستای قجور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای قراول‌خانه

روستای قراولخانه، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای قرخلو

روستای قرخلو (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بابا

روستای قره‌بابا (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره بلاغ (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۳ نفر (۶۲ خانوار) بوده‌است.
اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم کرده و همگی شیعه اثنی عشری می‌باشند.

روستای قره‌عمر

روستای قره‌عمر، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده‌است.

روستای قره‌قیه

روستای قره‌قیه (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر (۸۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌ناز

روستای قره‌ناز، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قزل‌قشلاق

روستای قزل‌قشلاق، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای قلدره سفلی

روستای قلدره سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قلدره علیا

روستای قلدره علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق

روستای قلعه‌جوق (تکاب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. شغل اکثر اهالی، کشاورزی و دامداری می‌باشد. محصولات این روستا گندم و نخود دیم است؛ البته کشت درخت سیب نیز موفقیت‌آمیز بوده‌است و باغات سیب در حال گسترش می‌باشند و از لحاظ کیفیت محصول تولیدی در سطح مناسبی قرار دارد.[نیازمند منبع] روستا در کنار رودخانه کوچکی که از آن رد می‌شود بنا شده‌است و در قسمت غربی روستا یک تپه باستانی به نام «سنگر» وجود دارد.[نیازمند منبع] در مورد علت نامگذاری این روستا روایات مختلفی وجود دارد؛ نقل یکی از آن‌ها چنین است که یکی از قلاع ۷ گانه دوره سلجوقیان بوده‌است. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به مراتع و باغ‌های زیبا و تنوع زیستی بالا اشاره کرد. زبان مردم روستا ترکی آذربایجانی می‌باشد. این روستا دارای مدسه ابتدایی، خانه بهداشت، مسجد و یک حمام قدیمی (که در دوران پهلوی تأسیس شده و اکنون بحالت مخروبه درآمده‌است) می‌باشد.این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۷ نفر (۴۶خانوار) بوده‌است.

روستای قوجه

روستای قوجه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۲ نفر بوده‌است.

روستای قوشابلاغ

روستای قوشابلاغ، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای قوشخانه علیا

روستای قوشخانه علیا، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای قینرجه

روستای قینرجه روستایی واقع در بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب آذربایجان غربی است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۴ نفر بوده‌است. معروفیت این روستا یکی بعلت داشتن آبگرم طبیعی و همچنین آبشار موجود در این روستا معروف به آبشار شرشر قینرجه است.روستای قینرجه در شمالی‌ترین نقطه شهرستان تکاب واقع شده و آخرین روستای این شهرستان محسوب می‌شود. زبان اهالی قینرجه زبان ترکی و پیرو مذهب تشیع هستند . زنان روستای قینرجه از لباس‌های سنتی آذربایجانی که شامل یایلیق(روسری) ، جیلقا ، باشماق(کفش) ، کؤینک(پیراهن) و…استفاده می‌کنند. این روستا در دامنه کوه‌های بلند و در منطقه ای سردسیر و کوهستانی واقع شده‌است. آبشار قینرجه تکاب شهرستان تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی، دارای منابع طبیعی و معدنی بسیاری بوده و اقتصاد این منطقه وابسته به کشاورزی و دامداری اغلب سنتی می باشد. منطقه تازه کند در شمال تکاب، همه ساله پذیرای هزاران نفر از نقاط مختلف دنیا است که از آثار باستانی و طبیعی این شهر به خصوص تخت سلیمان بازدید می کنند. تخت سلیمان برای ساسانیان به مانند تخت جمشید برای هخامنشیان محترم و با ارزش بوده است. کوه شگفت انگیز زندان(کوهی توخالی با دیوارهایی عظیم)، آتشکده آذرگشنسب(که به مدت هفت قرن نماد اقتدار آیین زرتشت بوده است)، آثاری باستانی مربوط به دوره ساسانیان، دریاچه بسیار زیبا و همیشه جوشان تخت سلیمان( که با مساحت کم، عمقی بالای ۷۰متر دارد)، دیواره سنگی عجیب موسوم به سنگ اژدها(که در اثر رسوبگذاری طبیعی جریان آب به وجود آمده است)، آب های گرم و چمن متحرک روستای بدرلو(که همانند یک جزیره کوچک و متحرک می باشد) و آبشار متحرک قینرجه از زیبایی های منحصربفرد این دیار اسرارآمیز می باشند. آبشار فصلی قینرجه در قسمت غربی کوه بلقیس و در محل روستای قینرجه(از توابع تازه کند) در پنجاه کیلومتری شمال تکاب واقع است و زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار در مسیر رودخانه این روستا قرار گرفته و در فصول گرم سال آب آن جهت مصارف کشاورزی بسته می شود. همچنین دامنه های کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۳۲متر نیز یکی از زیباترین جلوه های طبیعی منطقه می باشد که پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد. سنگ های این منطقه متمایز بوده و بویی خاص دارند، خاک و سنگ این منطقه بیشتر شبیه سنگ های آتشفشانی است و چشمه های جوشان و معدنی به وفور دیده می شوند. بناهای تخریب شده متعلق به هزاران سال پیش و مردمانی پرتلاش و کم ادعا، اسراری ناگفته دارند. در یک کلام ترکیب طبیعت و تاریخ در این منطقه برای هر بیننده ای حیرت آور خواهد بود.

قینرجه 701x800 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

روستای کریم‌آباد

روستای کریم‌آباد (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای کوتان علیا

روستای کوتان علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای کوسه‌پیری

روستای کوسه‌پیری، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای گزدره

روستای گزدره روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. گزدره به زبان ترکی که به معنی محل تفریح می‌باشد. در زبان کردی گزدره به معنای دره ای که در آن درختچه‌های گز رشد می‌کند. در پایین دست روستا همچنان آثاری از درختچه‌های گز وجود دارد.[نیازمند منبع] مردمان این روستا در گذشته از ترکه‌های درخت گز برای ساخت جاروهای دستی و بافتن سبد استفاده می‌کرده‌اند. گزدره در جنوب شهر تکاب واقع گردیده و با این شهر پانزده کیلومتر فاصله دارد. راه دسترسی به روستا در چند سال اخیر آسفالت شده‌است. با حرکت از شهر تکاب پس از عبور از روستای حاجی بابای اول، دوم و سوم و روستای آق قلعه می‌توان به روستای گزدره رسید.
مردم گزدره به زبان کردی سورانی شاخه اردلانی سخن می‌گویند و با زبان مردم سنندج تفاوت چندانی ندارد. مردم این روستا شافعی مذهب هستند.گزدره در انتهای حوضه آبخیز گزرده واقع گردیده و آب حاصل از چشمه‌های متعدد دایمی و فصلی موجود در این حوضه پس از عبور از درهٔ اصلی که روستای گزدره در آن واقع گردیده، در نهایت به رودخانه حاجی بابا می‌ریزد. رودخانه حاجی بابا با عبور از شهرستان تکاب به رودخانه ساروق می‌پیوندد. رود ساروق نیز در نهایت با پیوستن به زرینه رود به دریاچه ارومیه می‌ریزد؛ بنابراین گزدره در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه واقع گردیده‌است. رود گزدره یک رود فصلی است و در فصل تابستان خشک می‌گردد
مردم گزدره جهت شناسایی کوه‌ها، دره‌ها، چشمه‌ها و مناطق و مراتع برای آنها اسامی محلی در نظر گرفته‌اند. اصلی‌ترین این اسامی عبارت است از: کونا چاله‌که، دیه‌کۆن، یۆنجه جار، هه‌واره به‌رزه، سه‌رده‌شته، دۆڵه وشکه، بان سه‌ردار، به‌ش کوێغا ئه‌حمه‌و، په‌ل حه‌مه عه‌لی، یاڵه که‌وو، به‌ران گوروخواردو، قلیان قوچ، خوه‌شی زامار، کانی چه‌رموو، په‌ل قاره‌مان، په‌ل گیای کوێغا، قلیان قوچ، سه‌رده‌شته، بان سه‌ردار، به‌ر هه‌کز، شانشین، ڕۆسته‌م خانه، هه‌واره به‌رزه، بان نه‌زریا و غیره. چشمه‌های اصلی گزدره کانی چه‌رموو و کانی کوزه‌ڵه هستند که در اکثر مواقع سال آب دارند. مزارع و مراتع گزدره بیشتر در جنوب غرب روستا واقع گردیده‌اند.
مساحت کل حوزه متعلق به روستای گزدره حدود دو هزار و پانصد هکتار است. که به دو قسمت مراتع و مزارع تفسیم می‌شود. محصولات کشاورزی روستا گندم و نخود می‌باشند. گندم و نخود به صورت دیم کشت می‌شوند. در کنار کشاورزی مردم گزدره به دامداری مشغول هستند. علوفه مورد نیاز دامها را از چیدن علوفه مراتع و دره‌ها به دست می‌آورند. پوشش اصلی گیاهی روستا در مراتع گیاه گون است. گزدره با روستای‌های آق قلعه از شمال، با روستای حاجی بابا از سمت شمال غربی، با روستای تگرباری از سمت غرب، با روستای کوتان علیا از سمت جنوب، با روستای سبیل از سمت شرق و با روستای قرخلو از سمت شمال شرق همسایه است.
درآمد اصلی مردم گزدره از راه کشاورزی و دامداری است. محصولات اصلی کشاورزی گزدره گندم و نخود است. مردم گزدره در کنار کشاورزی به پرورش گاو، گوسفند و بز مشغول هستند. در سالهایی که به میزان کافی بارندگی وجود داشته میزان تولید گندم کل روستا بالغ بر پانصد تن بوده‌است. زنان روستا با بافتن قالی افشار نقش مهمی در درآمد زایی روستا دارند. فرش‌های این ناحیه جزو برترین فرش‌های دستباف ایران است.این روستا در دهستان انصار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۰ نفر (۱۲۰خانوار) بوده‌است. میزان مهاجرت به شهر در این روستا پایین است و مردم آن تمایل به مهاجرت ندارند. آسفالت سازی راه، آب لوله‌کشی مدرسه و بهداشت و از طرفی درآمد مناسب کشاورزی و دامداری مانع از مهاجرت مردم شده‌است.
پیشینه تاریخی
در مورد تاریخ شکل‌گیری روستا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. در اطراف چشمه‌های واقع در دره «ده کهن» این روستا آثاری از یک گورستان کهن در اثر حفاری‌های افراد سودجو پدیدار شده‌است. گورها در واقع اتاقک‌های سنگی به ارتفاع تقریبی صد و بیست سانتی‌متر، طول دو متر و عرض یک متر هستند. این گورها بر اساس نوع و معماری آنها احتمالاً متعلق به دوره ماد می‌باشند. تپه دره ده کهن در سال ۱۳۸۵ با شماره ۱۶۷۵۵ به ثبت ملی رسیده‌است. این روستا به دلیل مراتع و چشمه‌های متعدد از دیرباز سکونتگاه انسان‌ها بوده‌است. در منطقه ای به نام «ده کهن» در اطراف روستا آثاری از یک روستای کهن وجود دارد و بنابر اعتقاد مردم محلی روستا ابتدا در آنجا بوده‌است.

روستای گنبد

روستای گنبد (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. یکی از بزرگترین معادن تراورتن ایران و آذربایجان در این روستا قرار دارد که به طبیعت زیبای گنبد، آسیب فراوان وارد نموده‌است.[نیازمند منبع] این روستا در دامنه کوه‌های پیر و گنبدی شکل قرار دارد، به همین علت به آن گنبد می‌گویند. گنبد از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع دستی در شهرستان تکاب می‌باشد.این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است. مردم این روستا از ترکان افشار بوده و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌نمایند، مذهب همه اهالی شیعه است.

روستای گوگردچی

روستای گوگردچی، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای گوله‌گوله

روستای گوله‌گوله، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای گوی‌اغاج

روستای گوی‌اغاج (تکاب) روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۵۷ نفر (۲۹۸ خانوار) بوده‌است.

روستای مایین‌بلاغ

روستای مایین‌بلاغ، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای نبی‌کندی

روستای نبی‌کندی (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان ساروق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۸۳ نفر (۲۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای نخوددره

روستای نخوددره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای همپا

روستای همپا (تکاب)، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان چمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.زبان اهالی این روستا زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تکابی است و مردم آن شیعه مذهب هستند.این روستا دارای مراتع غنی برای دامداری است و به همین علت دامداری در آن رونق فراوانی دارد.

روستای یارعزیز

روستای ارعزیز، روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر (۶۱ خانوار) بوده‌است. زبان مردم روستای یارعزیز زبان ترکی آذربایجانیاست و پیرو مذهب شیعه هستند.

یار عزیز 1 800x450 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

یار عزیز 2 800x450 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

یارعزیز 800x450 روستاهای تکاب ( معرفی 89 روستای تکاب )

روستای یلقون‌اغاج

روستای یلقون آغاج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. روستای تاریخی یلقون آغاج در فاصله ۷ کیلومتری شهرستان تکاب قراردارد.روستای یلقون آغاج یکی از بهترین و خوش آب و هواترین روستاهای تکاب است این مکان دارای باغ‌های زیبا و مناطق تفریحی و تاریخی است. این مکان دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است.اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان افشار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۱ نفر بوده‌است.

روستای ینگی‌کند

روستای ینگی کند،روستایی از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای یهرلو

روستای یهرلو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تکاب که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کرفتو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • Aydinafşarogli

    چۆخ گۆزل
    سیزدن میننتدارام عزیز دۉست
    گۆزل یازیبسینیز،واراولاسینیز.تانری سیزی ایسته دیگینیز آرزلارینیزا چاتدیرسین.یئنه ده گۆزل یازیلارینیزی گۆزله ییرم.
    ساق اۉلون،یاشیاسینیز

    ۸ فروردین, ۱۴۰۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *