رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای بناب ( معرفی ۲۸ روستای بناب )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای بناب را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان بناب و سپس به معرفی ۲۸ روستای بناب می پردازیم .شهرستان بناب (بیناب) یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و مرکز این شهرستان، بناب است. پیشینهٔ آثار تاریخی کشف‌شده در ارتفاعات جنوبی گورستان‌های قره‌قشون به سده‌های هشتم و نهم هجری می‌رسد و نشانگر رونق و آبادانی بناب در عصر صفویان است.شهرستان بناب یک شهر گردشگری است. از روستاهای سر سبز و تاریخی این شهرستان می‌توان روستای صور، توتاخانه سد دوش، کمپ گردشگری قره قشون، موزه مردم‌شناسی جنوب سهند، موزه صفویه (خانه سیف العلما) حمام تاریخی حاج فتح‌الله، مسجد زیبای مهرآباد مسجد میدان مسجد کبود مسجد زرگران و آثار تاریخی و تفریحی زیادی که در این شهر وجود دارد. غالب ساکنان شهرستان بناب آذربایجانی هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن گفته و پیرو دین اسلام و مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی‌اند. در ضمن این شهرستان مهاجرپذیر بوده‌است.

-1 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

موقعیت جغرافیایی

شهرستان بناب در دامنه کوه سهند و در جلگه‌ای حاصل خیز واقع شده‌است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان عجب شیر، از سمت جنوب به شهرستان ملکان، از سمت شرق به مراغه واقع در دامنه کوه سهند و از سمت غرب به دریاچه ارومیه محدود شده‌است.

جاهای دیدنی بناب

بناب دارای ۲۵ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است که از این میان، ۸ اثر مورد حفاظت قرار گرفته‌است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر می‌توان به مسجد مهرآباد، حمام مهرآباد و مسجد میدان (گزاوشت) اشاره کرد. برخی از آثار تاریخی بناب عبارتند از:
پل پنج‌چشمه:پل پنج چشمه بناب پلی است تاریخی به فاصله ۶۰۰ متر از ضلع شرقی جاده کمربندی شرق بناب بر روی رودخانه صافی که عرض آن در این قسمت به بیش از ۶۰ متر می‌رسد قرار گرفته‌است. این پل دارای پنج چشمه بطول ۵۰ متر و عرض ۸۰/۴ متر است. پایه‌ها سنگی و طاقها جناقی و با آجر چهارگوش بنا شده‌است. کف پل سنگ‌فرش و در طرفین دارای دست انداز آجری (جان پناه) به ارتفاع یک متر است. تعمیرات پل شامل مرمت پایه‌های سنگی – طاقهای آجری- بدنه‌های طرفین پل- صندوقه کردن و کف سازی روی پل که بعلت عبور کامیون‌های سنگین آسیب دیده بود به اتمام رسیده‌است.
حصار تدافعی شهر
حمام تاریخی حاج فتح‌الله (حاجی بدلی) که توسط حاج فتح‌الله حاجی بدلی به عنوان اولین حمام عمومی بناب تأسیس شد.
حمام تاریخی مهرآباد (موزه مردم‌شناسی بناب، اولین موزه مردم‌شناسی استان آذربایجان شرقی)خواندن خبر
خانهٔ تاریخی حاج‌علی بزاز
خانهٔ تاریخی خسروشاهی
خانهٔ تاریخی شیخ قاضی سیف‌العلما
خانهٔ تاریخی نیک‌پی
قلعهٔ دختر
گورستان تاریخی زوارق
مسجد اسماعیل‌بیگ
مسجد جامع زاوشت
مسجد جامع مهرآباد
مسجد گوی
معماری صخره‌ای اولین معماری صخره ای دارای زیست انسانی صور
معماری روستای توته‌خانه
راسته‌بازار

-800x600 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

روستاهای بناب

روستای آخوندقشلاق

روستای آخوند قشلاق یکی از روستای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب و در فاصله ۲ کیلومتری از شهر بناب واقع شده‌ است و زبان مردم آن ترکی آذربایجانی است. روستای آخوند قشلاق در جنوب شرقی دریاچه ارومیه و در قسمت غرب شهرستان بناب و در جنوب عجب شیر قرار دارد. این روستا در ۳۷ درجه و ۲۱ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۱۳۰۰ متر می باشد. این روستا بزرگترین روستای شهرستان بناب از حیث وسعت و دومیّن روستای پرجمعیت شهرستان می باشد.
زمین شناسی:اطراف روستای آخوند قشلاق از توده سنگهای بلورین و دگرگونی گرانیت و دیوریت تشکیل یافته و خط گسلی در این منطقه مشاهده نمی شود. در این روستا کوهی وجود ندارد.این روستا در منطقه جلگه ای و آبرفتی قرار گرفته است.
آب و هوا : آب و هوای این روستا معتدل است و تابستان گرم و خشک و زمستان معتدلی دارد. غیر از بادهای عمده ای که منشا سیلیکونی دارد. روستای آخوند قشلاق به علت توپوگرافی خاص خود تحت تاثیر اختلاف فشار های محلی قرار می گیرد. اهالی روستا جهت وزش و تاثیر باد های روستا را به خوبی می دانند و برای هر کدام نام علّی داده اند؛۱_آق یل(باد سفید) ۲_ مِه یلی(باد مه) بارندگی: به طور کلی ریزش برف در این روستا از اوایل دی ماه شروع می شود و تا اواسط اسفند ماه ادامه می یابد اما بارندگی بیشتر بصورت باران است که بیشتر در پاییز و بهار می بارد. بارانهای بهاری که در اصطلاح محلی به باران نیسان مشهور است از اواخر فروردین ماه شروع می شود که برای کشاورزی و زراعت از نظر مردم روستا مواهب الهی است.
رودها : تنها رودخانه اصلی این روستا رودخانه قوبی نامیده می شود که فصلی است.آب رودخانه قوبی از اواخر پاییز به جریان می افتد و تا اواخر بهار ادامه دارد.گفتنی است که این رودخانه انشعابی از رودخانه صوفی چایی است. البته رودخانه فصلی مهرآباد (نهر مهرآباد) که هم مسیر راه اصلی روستاست و بخش بزرگی از اراضی آخوندقشلاق و بناب را آبیاری میکند از دیگر نهرها می باشد . رودخانه فصلی دیگری که در ضلع شمال غربی اراضی روستا جاری است رودخانه شووه می باشد. پوشش گیاهی: مراتع آخوند قشلاق در شمال و غرب روستا واقع شده اند و بیش از ۱۳۷ هکتار را می پوشاند. شوره زار بودن مناطق غربی و شمالی روستا موجب گردیده است که مراتع آن بیشتر برای چرای دام ها مناسب باشد . بر اساس شاهدات عینی و اظهارات اهالی روستا در زمین های شوره زار و نمکی درختچه هایی به نام 《 یورقون 》 رشد می کنند که در قدیم مانع فرسایش خاک و تولید ریزگرد می شدند. شناخت علل پیدایش روستا: روستای آخوند قشلاق توسط یک ارباب روحانی به نام ملا آخوند قاضی در دوران قاجاریه بنا گردیده است.علت پیدایش آن منبع آب فراوان و زمین های حاصلخیز برای کشاورزی و آب و هوای مناسب خصوصا در زمستان برای پرورش دام می باشد و از این رو نان آن را قشلاق آخوند (آخوند قیشلاقی) گذاشتند. رودخانه های صوفی چای و جوان چای آبرفت ها را در طی زمان طولانی به همراه خود حمل کرده و زمینهای پست اطراف دریاچه ارومیه را پر کرده و جلگه مستعد کشت و زرع را که مقرّ روستای آخوند قشلاق است به وجود آورده است. بنابر اظهارات محلی اهالی اصلی ساکن روستا ، در زمان های بسیار گذشته از قره داغ و روستای قوری جان ملکان و … بخاطر دامداری و زندگی در شرایط بهتر به این روستا آمده و جمعیت روستا را افزایش داده اند. هسته اولیه روستا را محله مقدم که مسجد جامع در آن قرار دارد تشکیل می دهد و در طرفین هسته اولیه محله زیناللو و بالکانلو احداث شده است که از محلات قدیمی روستا به شمار می آیند و با صلح و صفا و صمیمیت کنار هم زندگی می کنند. البته در سال های اخیر خانوارهایی از عجب شیر و میاندوآب هم به روستا مهاجرت کرده اند.
شغل اصلی مردم روستای آخوند قشلاق کشاورزی و دامپروری بوده و امروزه بخشی از جوانان هم به شغل رانندگی و خدماتی و اداری روی آورده اند. محصول اصلی کشاورزی این روستا پیاز می باشد.
رویدادهای مهم آخوندقشلاق برگزاری جشنواره پیاز برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی مسابقات جام وحدت و همدلی برگزاری باشکوه دسته جات حسینی

-بناب-e1661848877324-800x454 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

روستای آلقو

روستای آلقو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.

روستای تازه‌کند خوشه‌مهر

روستای تازه‌کند قره قشون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شرقی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای توته‌خانه

روستای توتا خانه یا توته خانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای چپقلو

چپقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای چلقایی

روستای چلقایی یا چیلغار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شرقی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.این روستا دارای زمین‌های حاصل‌خیزی می‌باشد و به‌ علت نزدیکی به شهر بناب از موقعیت مناسبی برخوردار می‌باشد. در غرب این روستا آثار تاریخی مجموعه چلقای در سال ۱۳۸۲در فهرست آثار ملی ثبت شده.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌مصیب

حاجی‌مصیب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌برق جدید

خانه‌برق جدید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۳۰ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌برق عیسی‌خانی

خانه‌برق عیسی‌خانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌برق قدیم

خانه‌برق قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای خلیلوند

خلیلوند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. منطقه محافظت شده الحضر در کوه های ساری داغ و منطقه تفریحی گردشگردی قره قشون در پای کوه قره قشون بناب در محدوده این روستا قرار دارد. این روستا از نوع متمرکز بوده و مزارع بسیار زیبای روستا که نشان از خاک حاصلخیز منطقه دارد در دور روستا می‌باشند. مردمان مهربان و صبور این روستا به کشاورزی و دام پروری و فرشبافی اشتغال دارند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای دوش

دوش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بُناب واقع شده‌است. زبان مردم روستا ترکی آذربایجانی است.از مناظر دیدنی این روستا میتوان به سد دوش اشاره کرد. باغات و حاشیه رودخانه موجود در روستا هم جزو جاهای زیبا و دیدنی می باشد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی از جمله کشت گندم و جو است.دامپروری و نگهداری گاو و گوسفند عمده فعالیت مردم این روستا می باشد‌.از سایر محصولات کشاورزی انگور، بادام ، گردو ،سنجد است.

-2-800x374 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )
این روستا در کنار رودخانه ماه پری (چاوان چای)واقع شده است و به سبب آبهای فصلی این رودخانه به کشاورزی و زندگی ادامه میدهند. تپه های اطراف روستا یکی از مهمترین منابع غنی برای مصالح ساختمانی از جمله ماسه و … می باشد.در تپه های قسمت شرقی روستا چندین چشمه تاریخی واقع شده که از جمله مهم ترین آنها می توان به اورتا بولاغی و قیبله بولاغی اشاره کرد که در متون تاریخی به ان ها اشاره شده است. تپه اورتا بولاغی روستای دوش مربوط به هزاره ۴ و ۱ قبل از میلاد است و در شهرستان بناب، بخش مرکزی، روستای دوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

-3-800x600 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )
سد دوش:
سد دوش در شمال شرقی شهرستان بناب واقع شده است آب سد به وسیله کانالی به طول ۶۵۰ متر که از بند انحرافی احداث شده است بر روی رودخانه چوان منشعب شده است تامین می گردد. این سد در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسیده است با بهره برداری از این سد مخزنی ضمن اشتغالزایی از کوچ روستا نشینان نیز جلوگیری شده است و به منظور تامین آب کشاورزی زمین های روستای دوش مورد استفاده قرار می گیرد. سد دوش علاوه بر مصرف کشاورزی ، محل مناسبی برای گردش و تفریح گردشگران عزیز می باشد.

-7-800x224 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

-4-800x213 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

-5-800x435 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

-6-800x600 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

 روستاهای بناب ( معرفی 28 روستای بناب )

روستای دیزج پروانه

روستای دیزج‌ پروانه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شرقی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۸ نفر بوده‌است.

روستای روشت بزرگ

روشت بزرگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستای روشت کوچک

روشت کوچک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.این روستا در فاصله سه کیلومتری از شهرستان بناب واقع شده‌است. روستای روشت کوچک در دامنه کوه سهند و در جلگه‌ای حاصل خیز واقع شده‌است. این روستا از سمت شمال به روستا آلقو، از سمت جنوب به روستای زاوشت، از سمت شرق به روستای روشت بزرگ و از سمت غرب به دریاچه ارومیه محدود شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹۲ نفر بوده‌است.مردم روستای روشت کوچک، همانند سایر مردم آذربایجان به زبان ترکی آذربایجانی و با گویش محلی صحبت می‌کنند.
آثار تاریخی
روستای روشت کوچک بر خلاف برادر بزرگ خود، روستای روشت بزرگ اثر تاریخی خاصی ندارد. شاید قدیمی‌ترین بنای آن مسجد جامع و حمام عمومی روستا می‌باشد که مربوط به دهه چهل می‌باشند.

روستای زاوشت

روستای زاوشت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۰۲ نفر بوده‌است.

روستای زوارق

روستای زوارق (جمع زورق/ محلی برای جمع شدن قایقها) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. این روستا قبلاً به دریاچه ارومیه متصل بوده‌است که این روستا بعنوان بندر استفاده می‌شده‌ است در گذشته بناب و سایر روستاها وجود نداشته و زوارق یک استان بوده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای شورگل

روستای شورگل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.

روستای صور

روستای صور، دهی از دهستان بناجوی شمالی، بخش مرکزی، شهرستان بناب است که در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی بناب قرار گرفته است. رودخانه قلعه چای از دو کیلومتری شمال باختری روستا می‌گذرد و کوه «دوزلاغ» در شمال و کوه «پلی گونی» در شرق و کوه «فرهاد داش» در یک کیلومتری جنوب شرقی روستا قرار گرفته است.
مشخصات معماری روستای صور بناب
روستای تاریخی صور در دره‌ای قرار گرفته که در دو طرف آن منازل و خانه‌های مسکونی قرار دارد و رودخانه‌ای در میانه روستا قرار دارد که روستا را به شمالی – جنوبی تقسیم می‌کند. معماری‌های صخره‌ای نیز در دو جهت و در زیر خانه‌های مسکونی فعلی قرار گرفته‌اند. بنا به اظهارات محلی در اکثر این واحدها معماری صخره‌ای وجود داشته که تعداد بی‌شماری از آن‌ها به مرور پر شده و نیاز به پاک‌سازی دارند. معماری فوق از سمت ورودی روستا در جنوب آغاز شده و به سمت شرق ادامه دارد. سپس در قسمت شمالی روستا نیز ادامه یافته است. در حال حاضر چشمه‌ای نسبتاً پر آب در مرکز روستا قرار دارد که آب شرب روستا از آن تأمین می‌شود. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن آب فراوانی دارد و زمستان‌های آن طولانی است.
روستای صور در دو سمت راست و چپ رودخانه‌ای که از وسط روستا می‌گذرد غارها از جنوب به شمال امتداد یافته است. هم‌چنین تونل زیرزمینی قنات برای آب‌رسانی به اهالی روستا از قدیم‌الایام وجود دارد و یکی از این غارها نیز در بالادست‌های روستا برای آب‌انبار استفاده می‌شود.
ساختار خانه‌های صور
هر واحد صخره‌ای شامل اتاق نشیمن، طویله، انباری با پلان‌های مدور و بعضاً بیضی است که در وسط اتاق نشیمن سکویی با ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر تا ۱/۲۰ سانتی‌متر تعبیه شده که بالای این فضا گنبدی شکل مرتفع با نورگیری در بالا که احتمالاً جهت روشنایی وجود دارد.
طویله دورادور سکوی اتاق نشیمن قرار گرفته است. آغل‌ها را در کنار سکوی نشیمن در داخل سنگ به شکل ماهرانه‌ای کنده‌اند که حتی جای بستن حیوانات را نیز در کنار بازوی آغل به‌صورت حلقه‌های تراشیده‌اند. در گوشه‌هایی از این مجموعه‌ها فضاهایی نیز به‌عنوان انباری تعبیه شده است. در دیواره‌ها و پایه‌های سنگی حفره‌هایی دیده می‌شود که بیانگر محل‌های پیه‌سوز است. همچنین سوراخ‌هایی وجود دارد که به‌عنوان قلاب برای آویزان کردن یا بستن وسایل قرار داده شده بود.
در حال حاضر بر روی این معماری خانه‌های روستایی قرار دارد که وضعیت آن‌ها نیز قابل توجه است. از هر واحد صخره‌ای راهی به واحد کناری وجود دارد و بنا به اظهارات محلی این فضاها در چند طبقه هستند که راهی به زیرزمین خود معماری صخره‌ای وجود دارد. راه ارتباطی همان‌طور که ذکر شد به واحدهای کناری و زیرزمین به طریق حفره‌ها بوده که در مواقع اضطرار از آن‌ها استفاده می‌کردند.
داخل معماری فوق تاریک و تنها روشنایی آن، نورگیرهای بسیار کوچک و روزنه‌های ایجاد شده در سقف است. فضاها، طاقچه‌ها، طاق‌نماها، حفره‌ها، آغل‌ها و… همگی به‌وسیله کلنگ ایجاد شده‌اند که هنوز آثار آن دیده می‌شود و سنگ مورد کاربرد نیز سنگ ماسه‌ای است که انسان به راحتی می‌تواند در آن دخل و تصرف کند. دالان‌های چوبی ورودی این معماری‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب باران و برف پوشانده‌اند. همچنین در برخی از خانه‌ها هنگام کندن دل کوه ستون‌هایی پدید آمده است که از آن برای حفاظ سقف استفاده می‌شده است، برای پوشش بام این خانه‌ها از گنبد و دریچه‌هایی برای عبور نور آفتاب در این خانه‌ها تعبیه شده است.
عوامل ایجاد معماری صخره‌ای صور
گاهی برخی عوامل انسانی می‌تواند در ایجاد چنین فضاهایی دخیل باشد، مانند جنگ، قتل و غارت‌ها و … انسان‌های تاریخی برای پناه گرفتن و در امان ماندن از حیوانات وحشی یا دشمنان خود نیاز به مخفیگاه داشتند که گاهی به جز خود اهالی از وجود آن خبر نداشتند و حتی روستا در دره‌ای واقع شده است که به راحتی در معرض دید نیست؛ اما به‌طور کلی نمی‌توان تاریخ دقیقی برای این معماری بنا کرد. برخی کارشناسان معتقدند ویژگی‌های بافت تاریخی این روستا مهم‌تر از بافت تاریخی روستای کندوان است. در حال حاضر این روستا جزو روستاهای زنده کشور محسوب می‌شود و خانه‌های اهالی آن به وسیله کلنگ و ابزار انسانی در دل کوه ساخته شده است. چیزی که این غارها را برجسته و حائز اهمیت می‌کند پیچیدگی در ساختار معماری آن‌هاست و ساختار معماری غارهای صور خیلی پیشرفته‌تر از کله‌قندهای کندوان است. غارهای کندوان به گونه‌ای ساده ساخته شده در حالی‌که در داخل غارهای صور گودال‌های کوچکی وجود دارد که برای ذخیرهٔ آب استفاده می‌شد.
در ایران بعد از اسلام ایجاد بناهای مذهبی در دل صخره‌های سنگی ناشناخته است، ولی در مقابل استفاده از این اماکن در مقطعی از تاریخ ایران باستان که آئین مهر رواج داشته، معمول بوده است. تشکیلات صخره‌ای صور با توجه به فرم معماری و حالت غار مانندش، بیش از هر بنای دیگر به معابد مهری شباهت دارد. معابدی که همگی در سینه کوه کنده شده و جزء یک مدخل کوچک راه دیگری ندارد. پراکندگی فضاهای مجموعه از قبیل اتاق‌ها، طاقچه‌ها، تالارها، آخورها و سکوهای ویژه هر یک از واحدها بدان فرم معابد مهری بخشیده که از هر قسمت برای مراسم خاص و یا فعالیت‌های نجومی استفاده می‌شده است.
از طرفی این گمان هم می‌رود که تأسیسات امن و مخفی این نقطه دور افتاده برای اجتماع صوفیان از قرون هفت به بعد، محیط دنج و ایده آلی بوده که از هر گوشه و کنار کشور بدان روی می‌آوردند. مهم‌ترین ویژگی تأسیسات صخره‌ای صور، زیرزمینی بودن آن و تاریکی و انزوایی است که در اعماق کوه‌های دور دست به خود اختصاص داده است.
در هر حال با توجه به نکات و دلایل مزبور می‌توان چنین استدلال کرد که شاید اماکن زیرزمینی صور خانقاه پرآوازه در مقطعی از تاریخ بوده است.
محورهای گردشگری صور
صور نمونه بارز ثروتی است که کاملادر بی توجهی قرار دارد. با وجود کم بودن نمونه‌های داخلی و خارجی از معماری روستا و حتی غیرقابل رقابت بودن معماری روستاهایی مانند کندوان با معماری این روستا، هنوز اقدامی برای معرفی صور و جذب گردشگر به آن صورت نگرفته است. این روستا با معماری صخره‌ای و جاذبه‌های روستای توتاخانه، منطقه سبز و خوش آب‌وهوای توران دره‌سی، غارهای چاخمارخلار و قویونلار و کوهستان‌ها مملو از گیاهان دارویی به‌خصوص در فصل بهار گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین کباب یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های جذب گردشگر به شهرستان بناب است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای علی‌خواجه

روستای علی‌خواجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱۸ نفر بوده‌است.

روستای قره‌چپق

روستای قره‌چپق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.در این روستا امام زاده قره چپق (باباشمل یا بابا مسلم) وجود دارد که اخیراً از سوی مردم روستا در حال باز سازی و توسعه است.
قره چپق در لغت نامه دهخدا دهی از دهستان بناجو از بخش بناب واقع در ۵ هزارگزی جنوب باختری بناب و ۳۵۰۰ گزی باختر راه ارابه رو بناب به میاندوآب. جلگه و باتلاقی و معتدل مالاریایی است. آب آن از رودخانه صوفی چای و محصول آن غلات، کشمش، بادام، کرچک. شغل اهالی زراعت است. راه مالرو دارد. زبان: زبان اهالی قره چپق ترکی آذربایجانی می‌باشد.
آثار باستانی
۱- قوروق تپه: تپه ای باستانی که متأسفانه در حال حاضر دیگر وجود خارجی ندارد و به زیر کشت رفته است.
۲- تپه قبرستان اولیا: در غرب روستا واقع است کنار امامزاده بابا شمل
۳- حمام قره چپق که قدمت آن به دورهٔ قاجار بازمی‌گردد، و با شماره ۲۳۰۴۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قدمت این روستا به دوره این حمام تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. حمام قره چپق دارای پلان ذوزنقه ای شکل به طول تقریبی ۱۹ متر و عرض ۱۳متر بوده و ورودی آن در ضلع جنوبی بنا قرار دارد. در این حمام پس از ورود به دهلیز به عنوان فضای میان بینه و بیرون، پوشش سقف به شکل تاق نیم دایره است و داخل قسمت بینه نیز دو تاق نیم دایره ای دیگر وتاق چشمه ای به چشم می‌خورد که در زمان حاضر تاق‌ها چهار تکه شده‌اند. همسطح بودن مجموعه حمام تاریخی روستای قره چپق با زمین از ویژگی‌های خاص این بنای تاریخی است. این بنای تاریخی تا سال ۱۳۷۸ به عنوان حمامی عمومی روستاییان مورد استفاده بوده و پس از آن به صورت متروکه رها شده است. فعلاً این حمام در حال باز سازی وترمیم است
امام زاده باب مسلم نسب امامزاده باب مسلم با چهار واسطه به امام موسی کاظم می‌رسد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۵۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌زکی

روستای قره‌زکی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای قره‌قشلاق

روستای قره‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.

روستای قشلاق خانه‌برق

روستای قشلاق خانه‌برق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.

روستای قیماس‌خان

روستای قیماس‌خان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.روستای قیماسخان در۱۷ کیلومتری شمال بناب دقیقا در دامنه رشته کوه‌های سهند واقع شده‌است. تعداد خانوارهای این روستا به ۶۰خانوار می‌رسید که کوچ مردم شروع شد مردم یکی پس ازدیگری به شهرستان‌های تابعه بناب. مراغه و عجب شیر… کوچ نمودند الان دراین روستا تعداد ۷خانوار زندگی می‌کنند که یک خانوار غیر بومی وشش خانوار بومی هستند. قیماسخان قدمتی دیرین داردکه نامش برگرفته از نام یک سردار اشکانی می‌باشد. این روستا با روستاهای شورگل. قره زکی. صومعه. گنبد وزاویه. تپیک دره. تجرق. توتاخانه. آهق. وآلقو احاطه شده‌است. بنا به روایت اجداد مااین روستا در حدود ۵ کیلومتر از محل فعلی خود با لاتر میان دو کوه واقع شده بود که محل سابق روستا فعلاً به نام اصل قیماسخان(قیماسخان اصل)شناخته می‌شود. کوه‌ها و ارتفاعات دیدرس شمال شهرستان عمدتا در اراضی قیماسخان می‌باشد کوه‌های قزل داغ. بز داغ. جین قیه سی(صخرهٔ جن)از معروفترین کوه‌های قیماسخان می‌باشند. دره و تفرجگاه محلی توران دره سی نیز نیز از روستای قیماسخان قابل دسترسی است(دره توران دره مشترک سرسبز و باغ روستاهای قیماسخان و توتاخانه می‌باشد). غار معروغ چاخماقلو(در اراضی توتاخانه)ار روستای قیماسخان قابل دسترسی است و غار چوبوقلو(چبقلو)نیز در همین روستا واقع شده‌است. راه روستای قیماسخان ۹کیلومتر تا روستای شورگل آسفالت و۸کیلومتر به صورت جاده شنی هموار و توسط انواع وسایل نقلیه قابل دسترسی است. امکانات برق تلفن آب آشامیدنی و گاز شهری نیز توسط جهاد سازندگی درروستا دایر شده‌است.

روستای کوته‌مهر

روستای کوته‌مهر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر بوده‌است.

روستای ینگی‌کند خانه‌برق

روستای ینگی‌کند خانه‌برق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. همه ساکنان این روستا آذربایجانی هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن گفته و پیرو دین اسلام و مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی‌اند.روستا در ۳کیلومتری جنوب غربی شهرستان بناب میباشد.از شمال به رود صوفی چای، از جنوب به روستای خانه برق ، از شرق به زمینهای کشاورزی و از غرب با روستای قشلاق سالاری و زمینهای کشاورزی محدود میشود. زمینهای کشاورزی محدود و ابی دارد.که البته با رشد جمعیت و بزرگ شدن روستا،زمینهای زیادی ،تغییر کاربری شده اند.تغییر مسیر دائمی رودخانه صوفی چای و ته نشین شدن رسوبات حاصلخیز ، زمینهای مرغوبی را نصیب این روستا کرده است.
سطح تحصیلات در این منطقه تقریبا در حد بالایی می باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای ینگی‌کند خوشه‌مهر

روستای ینگی‌کند خوشه‌مهر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی شرقی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳۱ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *