رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای بستان آباد ( معرفی ۱۷۰ روستای بستان آباد )

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای بستان آباد را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان بستان آباد آشنا و سپس به معرفی ۱۷۰ روستای بستان آباد می پردازیم .شهرستان بُستان‌آباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی ایران است.مرکز این شهرستان، شهر بستان‌آباد می‌باشد.دمای مرکز این شهرستان گاهی به ۴۶- درجه سانتیگراد رسیده‌است و به همین دلیل سردترین شهر ایران لقب گرفته‌است. این شهرستان در زمان قاجار و اوایل پهلوی، به بلوکات ثلاثه اوجان مشهور بوده‌است که شامل سه بلوک یا محال شامل اوجان، عباس (آباز) و مهرانرود (میدان چای) به مرکزیت روستای حاج آقا بوده‌است.

-آباد روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

موقعیت جغرافیایی

بستان‌آباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز در مسیر ترانزیتی تبریز-میانه و تبریز-سراب و اردبیل واقع است. این شهرستان بین شهرستان‌های تبریز، میانه واقع شده‌است و از نظر جغرافیایی بین ۴۶ درجه و ۳۰ دقیقه و ۴۷ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۸ درجه و ۴ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته‌است. ارتفاع شهرستان بستان آباد از سطح آزاد دریا۱۷۴۰ متر می‌باشد.مساحت این شهرستان ۲۹۶۹–۳/۲۸۵۰ کیلومتر است که در مقایسه با مساحت کل استان ۴/۶ درصد را به خود اختصاص داده‌است.بستان آباد شامل سه قسمت بستان آباد علیا، سفلا و اسکی کند می‌باشد که مجموعه مرکز شهرستان را تشکیل می‌دهند.

آب و هوا

آب و هوای بستان آباد به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان سهند در زمستان سرد و پربرف و در تابستان معتدل است. دمای مرکز این شهرستان گاهی به ۴۶- درجه رسیده و به این دلیل سردترین شهر ایران لقب گرفته‌است. هوای این شهرستان شش ماه از سال خشک و شش ماه دیگر مرطوب می‌باشد. رژیم بارندگی آن دارای دو حداکثر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که با یک حداقل در ماه‌های تیر و مرداد قطع می‌شود؛ بنابراین اختلاف فصل بارندگی در این شهرستان زیاد می‌باشد. با توجه به کلیماتوگرام این شهرستان ملاحظه می‌کنیم که ۲ ماه خیلی خشک در خرداد و تیر و ۲ ماه خشک در شهریور و مهر و ۲ ماه نیمه خشک در آذر و آبان و ۶ ماه مرطوب از آذر الی اردیبهشت دارد متوسط بارندگی سالانه آن ۳۲۰ میلی‌متر و تبخیر آن ۲۵۰ میلی‌متر می‌باشد تبخیر حقیقی آن نسبت به بارندگی ۹۳ درصد می‌باشد. متوسط درجه حرارت آن ۸ درجه سانتی گراد می‌باشد.

-آباد-1 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

پوشش گیاهی، جنگل و مرتع

گیاهان طبیعی منطقه اغلب به علت تبدیل مراتع به زمین کشاورزی از بین رفته و مقدار کمی از آن‌ها از جمله گرافیدها و خار شتر و انواع Dietalel دیده می‌شود. در دوره‌ها و نقاط گود اطراف روستاها که آب زیرزمینی بالا و رطوبت زیاد است درختان زبان گنجشک و تبریزی و نارون دیده می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی

تالاب قوری‌گل در ۱۵ کیلومتری بستان آباد و ۳۰ کیلومتری تبریز
آبگرم درمانی در مرکز شهر
دره شاهیوردی در دامنه کوه جام سهند
دامنه‌های سلسله جبال سهند و بزقوش
تالاب آلمالو گلی در نزدیکی روستای المالو
تالاب آلقاز در دامنه کوه قاسم داغی
کوه حیدربابا در روستای خشکناب زادگاه شهریار
چشمه ساری دره در دامنه کوه نخودداغی درروستای کر با خاصیت درمانی
پیست اسکی سهند
درهٔ سعیدآباد
غار اسکندر و استیار
غار آق‌بلاغ

-آباد-3 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

تاریخچه بستان آباد

بستان آباد در محل شهر باستانی و گمشده تاریخی «اوجان» بنا شده‌است. بنای شهر اوجان به دوران سلجوقیان مربوط می‌شود و همچنین اوج شکوفایی آن در زمان ایلخانان مغول بوده‌است. منطقهٔ اوجان در دورهٔ حکومت ایلخانان به پایتخت ییلاقی و قرارگاه سلاطین و بزرگان مغول مبدل شده و اعتبار خاصی می‌یابد. سپس بعد از دوران ایلخانی، سیر نزولی پیدا کرده و به مرور از اهمیت آن کاسته می‌شود تا اینکه در اواسط دوران صفوی بنا بردلایلی، کاملاً تخریب می‌شود.
آثار و ابنیه تاریخی
عمارت نائب‌السلطنه: این عمارت در سال ۱۲۱۲ هجری بنا گردیده‌است که اکنون از او فقط خرابه‌ای برجای مانده‌است. این بنا در کنار راه خیرآباد و چمن اوجان است.
نادر تپه‌سی: در این محل آثار بنا و ساختمان مشاهده می‌شود که گویا نادرشاه در زمان حیات خود در آنجا اقامت گزیده‌است این تپه در قسمت جنوب شهر بستان آباد واقع است و متعلق به دوران مغول می‌باشد.
روستای کنگر لو با آثار تاریخی فراوان از دوران صفوی
قزل کوشک: بقایای ساختمان و قصر سلطنتی شاهان مغول.
تپه طاحونه (دییرمان تپه‌سی): بین رودخانه صبرلو و حاج‌آقا می‌باشد که دارای آثار زیاد و بسیار مرموز است.
جانقور: که جایگاه شهر اوجان است. جانقور در زبان ترکی قدیم به معنای مشورتگاه است.
گورستان‌های آبادی‌های دیزناب و امین‌آباد: سنگ‌نوشته‌های قبور با خط و زبان عربی در قرون هفت و هشت نوشته شده‌اند.
کاروانسرای الخلج
امام زاده محمد روستای کنک لو
کاروانسراهای شیبلی
مسجد روستای جانبهان
مزار خسته قاسم در شهر تیکه داش

سوغات بستان آباد

فطیر محلی، معروفترین سوغاتی بستان آباد از دیر باز معروف بوده و کام میهمانان را شیرین می‌کند، اصل این نان بنام نزیه یا نزیک مربوط به روستای عین الدین می‌باشد، پخش و توسعه و تأمین این نان نیز اکثراً بر عهدهٔ اهالی این روستا در جای جای شهرستان بستان آباد می‌باشد. لازم است ذکر شود بزرگترین فطیر (نان سنتی) ایران در شهر بستان آباد پخت شده‌است.

-آباد-2-800x536 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستاهای بستان آباد

روستای آبدار

روستای آبدار یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای آبریز

روستای آبریز یا اوروز (Oruz)یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۲۴ نفر بوده‌است.

روستای آتباتان

روستای آتباتان (اتباتان در لغت به معنی اسب فرورفته در گل یا باتلاق )یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۶۹ نفر بوده‌است.

روستای آغبلاغ

روستای آغبلاغ یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. روستای اغبلاق دارای چشمه ای می‌باشد که از زیر مسجد روستا جاری می‌شود؛ که منبع اب زمین‌های کشاورزی اغبلاق است. این روستا پر است از حیوانات وحشی مانند خرس و گرگهای گرسنه که هر لحظه ممکن است حمله کنند عقابهای این منطقه معروف هستند، آقبلاغ سر آذربایجان است سیب زمینی های این روستا هم خیلی با کیفیت است آسیاب خرابه ای نیز در مسیر این چشمه قرار داشته که بر اثر شرایت محیط تخریب شده است یکی از بزرگترین ایرادهای آقبلاغ مسیر سخت و داغون آن میباشد درحالی که مسیر اصلی این روستا مسیر بالا میباشد که متاسفانه رسیدگی نمیشود و کم کاری شده است آقبلاغ یکی از روستاهای انقلابی و شهید پرور می باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۹۳ نفر بوده‌است.

روستای آغچه‌کهل رجبانلو

روستای آغچه‌کهل رجبانلو یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای آغچه‌کهل زمانی

روستای آغچه‌کهل زمانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای آغورآباد

روستای آغورآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای آقاجان

روستای آقاجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای آقدره

روستای آقدره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای آلانق

روستای آلانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ این روستا دارای جمعیت ۳۶۴۶ نفر (۱۱۶۴ خانوار) است.فاصله این روستا از جاده تهران – تبریز (روستای یوسف آباد) ۱۶کیلومتر است.
از جمله روستاهای همسایه می‌توان به روستاهای خیرمسجد، کُر، ترکداری، الوار و زین کِش ( که دارای سکنه است) اشاره کرد. از نظر جغرافیایی در موقعیت کوهستانی قرار گرفته و آب و هوای فصل تابستان آن بسیار مطبوع و دلنشین است و زمستان بسیار سرد و طاقت فرسایی دارد. این روستا در کنار یک رودخانه قرار گفته‌است که از سرچشمه آن، کوه‌های شیبلی (تک آلتی) می‌باشد. این رودخانه در نهایت به رودخانه آجی چای متصل می‌شود.از نقاط دیدنی این روستا زیارت گاه یکی از نوادگان حسن بن علی (امامزاده عبدالله) می‌باشد که در بالای کوهی مشرف بر روستا (جنوب) واقع شده‌است و چمنزار (داری سویی)است.از امکانات رفاهی این روستا می‌توان از از گاز شهری، تلفن، برق،اینترنت همراه و جاده آسفالتی نام برد که با وجود این موارد باز با مشکلات زیادی همراه است که مهمترین آنها کمبود شدید آب در این روستا می‌باشد.

روستای آلمالو

روستای آلمالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۰۵ نفر بوده‌است.

روستای آیقرچمن سفلی

روستای آیقرچمن سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است که دارای حدود ۹خانوار و جمعییت حدود بر ۶۰ نفر می‌باشد. همچنین رودخانه بیوه چای (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد.نیز در نزدیک این روستا قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای آیقرچمن علیا

روستای آیقرچمن علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

روستای احمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۲۰ نفر بوده‌است.

روستای ارشتناب

روستای ارشتناب (به انگلیسی: Areshtanab) یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل، بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. ورودی اصلی راه ارشتناب از کنار تالاب بین‌المللی قوری گول است که حدود شش کیلومتر از جاده بستان آباد – تبریز فاصله دارد.روستای ارشتناب در قدیم یکی از روستاهای پرجمعیت و پر رونق منطقه بود اما به دلیل کمبود امکانات رفاهی و آموزشی مثل خیلی از روستاهای دیگر، به مرور زمان بعلت مهاجرت اکثر اهالی بتدریج از جمعیت آن کاسته شد به‌طوری‌که الان روستای ارشتناب حدود ۵۰ خانوار ساکن دارد وجمعیت آن بالغ بر ۲۵۰ نفر است. کار اکثر اهالی این روستا کشاورزی و دامپروری است و از این راه امرار معاش می‌کنند. کلمه ارشتناب در آئین زرتشت از دو قسمت تشکیل یافته، ارشت + ناب، ارشت در زبان زرتشتی به معنی طلا و ناب هم به معنی خالص است. یعنی در کل ارشتناب یعنی طلای خالص. در لغت‌نامه دهخدا نیز در توضیح ارشتناب چنین نوشته: نام محلی کنار راه تبریز به سراب میان قهوه‌خانه یوسف آباد و گردنه جهانیان [پاورقی ۱] در ۴۴۸۰۰۰ گزی تبریز.ارشتناب به خاطر داشتن معدن‌های متعدد از اهمیت خاصی در ایران برخوردار است.

-1-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
تاریخ
ارشتناب در گذشته بعلت واقع شدن در مسیر جاده تبریز-اردبیل میزبان خیلی از اشخاص مشهور تاریخ و کاروان‌ها بوده‌است به‌طوری‌که نادر شاه افشار در سفرنامه خود از اتراق در این روستا در زمان حمله عثمانی‌ها سخن گفته‌است؛ و همچنین مکان تاریخی (نادر تپه سی) واقع در جنوب شهرستان بستان آباد که آثار بنا و ساختمان نیز در آن مشاهده می‌شود، محل اقامت نادر شاه در آن دوران بوده‌است. در کتاب قره‌باغ در گذرگاه تاریخ نوشته صمد سرداری‌نیا هم چنین آمده: شاه عبّاس در سال ۹۹۵ﮬ. ق /۱۵۸۷ میلادی تحت شرایط سنگینی به تخت سلطنت جلوس کرد، مسائل خارجی و طغیان‌های داخلی، هستی دولت را تهدید می‌کرد. در سال‌های ۹۹۳تا ۱۰۱۲/۱۵۸۵تا ۱۶۰۳میلادی، عثمانیان موفّق شدند تبریز را تصرّف کنند و در آن پادگانی نظامی بسازند که بسیار مستحکم بود. موافقتنامه ۹۹۹ﮬ. ق /۱۵۹۱ میلادی ایران و عثمانی، قریه ارشتناب، در جنوب شرقی تبریز را مرز سرحدی قرار داد، امّا بعدها قراباغ هم به تصرّف عثمانیان درآمد و حاکم قراباغ، از پاشای تبریزاطاعت کرد… امّا شاه عبّاس موفّق شد در سال ۱۰۱۴ ق /۱۶۰۶ میلادی، مجدداً آن ناحیه را متصرف شود.
همچنین اسماعیل امیرخیزی یار و مشاور ستارخان در خاطرات خود (حرکت ستارخان سردار ملی از تبریز به اردبیل) چنین می‌نویسد: روز پنجشنبه ۲۳ شعبان ۱۳۲۷ سردار ملی یک ساعت از سر زدن آفتاب گذشته از تبریز حرکت کرد، عده سوارانش در حدود یکصد نفر یا چیزی کم یا زیاد بود، خودش در درشکه نشسته بود و بنده را نیز پهلوی خود نشاند. در عرض راه از اهالی دهات اطراف، مراسم استقبال به جای میاوردند و سردار نیز نسبت به ایشان بسیار مهر و محبت می‌کرد. چون از گردنه شبلی سرازیر شده به کنار قوری گول رسیدیم و پس از چند ساعت استراحت سوار اسبهایمان شده به سوی ارشتناب رهسپار شدیم، اهالی ارشتناب از مراسم استقبال فروگذاری نکرده بودند و در محل باصفایی از سردار پذیرایی کردند. به هر صورت آن روز به شب آمد و شب هم به روز، ما صبح روز جمعه ۲۴ شعبان از ارشتناب حرکت کرده عازم سراب شدیم.
همچنین آثار باقی‌مانده از کاروانسراها در این روستا گواه این است که زمانی ارشتناب محل اتراق و استراحت خیلی کاروان‌ها بوده‌است.
مساحت
مساحت کلی روستای ارشتناب اعم از زراعی و ملی تقریباً ۲۸۰۰ هکتار هست و نزدیک ۱۳۰۰ هکتار زمین زراعی دارد و تقریباً ۳۰۰ هکتار آن آبی و بقیه دیم هست طبق تقسیمات محلی، روستای ارشتناب به ۷ جوخه (همان جو) و ۷۲ گاو نر (اوکوز) یا گاوبند و هر گاوبند ۹۶ سهم و در کل ۶۹۱۲ سهم تقسیم شده‌است و تقریباً به هر گاوبند ۱۶ هکتار زمین واگذار شده‌است و اصلاحات ارضی نیز بر این اساس صورت گرفته‌است، در تقسم اراضی در آمارگیری اولیه نزدیک ۱۰۰ دهقان شمارش شده و بین ۱۰۰ نفر زمین‌های ارشتناب تقسیم شده‌است و اسناد آن‌ها که به صورت ورقهای بزرگ است موجود هست.
آب و هوا
آب و هوای ارشتناب خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. سرمای زمستانی، بعلت ارتفاع بالا و توپوگرافی کوهستانی منطقه‌است. آب و هوای این روستا در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه سهند و تالاب قوری گول تعدیل می‌گردد.
قلعه‌ها و غارها
ارشتناب با توجه به شرایط طبیعی و جغرافیایی و عبور جاده تبریز – اردبیل و داشتن کوه‌های بلند در طرفین راه، از موقعیت استراتژیکی و نظامی و امنیتی خاصی برخودار بوده‌است، وجود قلعه‌ها و غارهای بزرگ در ورودی روستا یعنی در کهلر درسی که به قلعه هم نزدیک هست این نظریه را تقویت می‌کند. قدمت قلعه‌های ارشتناب خیلی به گذشته بر می‌گردد حتی قبل از اسلام، و حتی زیارتگاه‌ها و قبرستان‌های متعدد ارشتناب این موضوع را ثابت می‌کنند. ایران به کشور هزار قلعه مشهور هست و ۹۹۹ تای آن‌ها را شاه عباس صفوی ساخته است که در کتاب‌های درسی هم هست، قلعه سرحد کرگان و ارشتناب از قلعه‌های شاه عباس هست که تقریباً از بین رفته و قلعه واقع در سمت چپ سد الخلج که سالم مانده و جدیدا هم تعمیر شده جزء میراث فرهنگی هست و نیز قلعه قیز قالاسی که بالای کوهی به همین نام (در ۳ کیلومتری قوری گول به سمت ارشتناب) که هم‌اکنون فقط چند تکه سنگ از آن باقی مانده‌است. البته بعضی‌ها می‌گویند یک قلعه دیگری هم در خروجی ارشتناب به طرف روستای الوار دقیقا بالای زمین اسداله جواهریان بوده که از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده‌است. بنا به گفته بزرگان و ریش سفیدان، غارهای کهلر درسی انبار مهمات و تجهیزات نظامی بوده‌است و چون قلعه هم به این غارها مشرف و خیلی نزدیک هست این نظریه را تقویت می‌کند. در زمان اشغال روس‌ها در جنگ جهانی اول (بین سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ شمسی) که لشکر روسیه آذربایجان را اشغال کرده بود از کاروانسراهای ارشتناب به عنوان استراحتگاه سربازان خود و اسبهایشان استفاده کرده‌اند و در جنگ جهانی دوم نیز (شهریور ماه ۱۳۲۰) لشکر روسیه روستای ارشتناب را اشغال کرده بود که پیر مردان و پیرزنان روستا همیشه از غارت اموال خود توسط سربازان روسیه حرف می زدند.۲۵۰

-800x800 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای ازومچی

روستای ازومچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای اسب‌آباد

روستای اسب‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است و در فاصله دوازده کیلومتری با شهر بستان آباد قرار گرفته است.روستای اسب آباد در فاصله ۱۲ کیلومتری مرکز شهرستان بستان‌آباد و بخش مرکزی آن و در دهستان اوجان غربی قرار گرفته است.مرکز دهستان اوجان غربی روستای بنه کهل بوده و در فاصله ۹ کیلومتری از روستای اسب‌آباد قرار دارد.کشاورزی و دامداری از مهم ترین و عمده ترین شغل های روستای اسب آباد است و بیشتر مردم روستا در این شغل ها مشغول به کار هستند.درختان آلوچه ، سیب ، آلبالو ، آلو ، گلابی ، به ، زردآلو ، توت ، گردو و گل محمدی در باغ های روستا کاشته شده است. محصولات کشاورزی این روستا گندم ، جو ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، عدس و لوبیا است.
دام و طیور
در روستای اسب آباد حیواناتی مانند گاو ، گوسفند و بز پرورش داده می شوند ، همچنین حیواناتی مانند مرغ ، خروس ، اردک و بوقلمون در روستای اسب آباد نگهداری می شود.
از لبنیات روستای اسب آباد می توان به شیر گاو ، شیر گوسفند ، کره محلی ، پنیر محلی ، دوغ ، ماست ، سرشیر ، تخم مرغ و کشک اشاره کرد. همچنین فطیر سنتی که به دست زنان روستا پخته می شود یکی از سوغات این روستا است.۱۸۷

-آباد-800x450 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای اسفنگره

روستای اسفنگره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای اشدلق سفلی

روستای اشتلق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است، روستاهای همجوار با اشتلق سفلی از جمله اشتلق علیا، تازه کند و قریچه می‌باشد.انواع محصولات کشاورزی این روستا عبارتند از گندم، جو، سیب زمینی، بزرک، یونجه می‌باشد.بعد از انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در این روستا اتفاق افتاد از جمله احداث ساختمان جدید بهداری، مدرسه ابتدایی، برق، آب، تلفن، گاز و اینترنت پرسرعت در این روستا از تحولات بعد از انقلاب اسلامی هستند. اما شوربختانه به دلیل عدم مدیریت مسئولین محلی روستا،منبع آب روستا به هدر می رود. دکل اینترنت هم فقط محدود به اپراتور ایرانسل می باشد،و اهالی هم برای اتصال به سایر اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ناگزیر دل به بام خانه ها یا مزارع می زنند
این روستا دارای ۳ طایفه به نام‌های سارابلی، خاخ نَظَری، دودانی می‌باشد دلیل نام گذاری این روستا وجود ۳ طایفه هست، در زبان ترکی اش (اوش) به معنی ۳ می‌باشد و تُلق نیز به معنی طیره یا طایفه هست به همین خاطر این روستا از نام‌های اشتیره، اشتیلق و در آخر به اشتلق تغییر نام داده شده‌است.
رسم و رسوم
رسم و رسومات سنتی اقوام ترک در این روستا نیز اجرا می‌شود ولی پر رنگترین مراسم، مراسم بزرگ شبیه خوانی در روز عاشورا در این روستا اجرا می‌شود که سالانه افراد زیادی برای تماشای این مراسم به این روستا سفر می‌کنند.
این روستا حدود ۹۰ خانوار و ۷۳۸ نفر جمعیت دارد، شهدا زیادی در این روستا وجود دارند که می‌توان به حسن نوین، اباذر امیری، ابولفتح والائی و جواد اعتمادی اشاره کرد که در راه حق به شهادت رسیدند.تمام جمعیت این روستا اقوام ترک عموماً مسلمان و شیعه مذهب هستند که اکثر آنها از روستای اسب فروشان از توابع شهرستان سراب و از روستای قره داغ از توابع شهرستان اهر و روستای وردین هستند، گویش محلی مردمان این روستا به زبان ترکی (آذری) است.

روستای اشدلق علیا

روستای اشدلق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۰۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اشرف‌آباد

روستای اشرف‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای اعناب

روستای ‘امناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوریگل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۳۸ نفر بوده‌است.

روستای اکین‌آباد

روستای اکین‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه سهند واقع شده‌است که دارای حدود ۱۰۶خانوار و جمعییت حدود بر ۵۲۵نفر می‌باشد. یکی از هفته بازارهای روستایی نیز در این نزدیکی این روستا می‌باشد.

روستای الخلج

روستای الخلج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.روستای الخلج حدود ۲۰۰۰ خانوار و تقریباً ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد که مهاجرت بیش از حد از این روستا باعث عدم ازدیاد جمعیت این روستا در بین سال‌های ۱۳۷۹ به‌بعد می‌باشد. بتازگی سد خاکی به همین نام (الخلج) درکنار این روستا آبگیری شده‌است.کاروان سرای شاه عباس در این روستا و در کنار راه روستاهای ینگجه و نوساله قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۳۷۳ نفر بوده‌است.

روستای الوندی

روستای الوندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای امامیه

روستای امامیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا دارای یک کاروانسرای قدیمی و بازسازی نشده دارد که با تحقیقات فراوان فهمیده شده که کاروانسرای شاه عباس صفوی میباشد.امامیه دارای معدن آهک میباشد.از نظر آب وهوا چهار فصل میباشد و خاک حاصلخیزی دارد.از نظر حیات حیوانات مختلفی زندگی میکنند چون جمعیت این روستا مهاجرت کردند به شهرستان‌های حومه حیواناتی مثل کبک ، خرگوش ، روباه ،گراز ،خرس ،عقاب ،گرگ دیده شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای امرالله

روستای امرالله یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

روستای امین‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای انباردان

روستای انباردان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا جمعیتی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر دارد و حدود۴۵۰ تا ۴۸۰ خانوار در این روستا سکونت دارند.

روستای انرجان

روستای انرجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۴۶ نفر بوده‌است.

روستای ایرانق

روستای ایرانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.روستای ایرانق در دامنه رشته کوه سهند در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.این روستا هر چند از نظر تقسیمات کشوری جزء شهرستان بستان آباد است اما از نظر مسافت بعد از پلیس راه و روستای سعید آباد در بیست کیلومتری جاده تبریز- تهران واقع در جاده فرعی پیست اسکی سهند تبریز واقع شده است که با پیست اسکی حدود هفت کیلومتر فاصله دارد.

یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان بستان آباد با حدود ۲۷۰۰ نفر جمعیت و با نزدیک ۶۰۰ خانوار یکی از قطبهای تولید پنیر معروف تبریز است. وجود چندین هزار راس گوسفند نژاد قزل در این روستا که از نژاد قزل هستند و در مراتع سرسبز و غنی دامنه سهند چرا میکنند، همه ساله چندین تن پنیر خوشمزه تبریز تولید می کنند. هر چند پنیر تبریز بیشتر به روستای لیقوان معروف است اما این روستا و دو روستای متنق و ثمرخزان هم بعلت نزدیکی به روستای لیقوان از نظر موقعیت در یک نوار قراردارند . علت مرغوبیت پنیر لیقوان و کلاً تبریز بخاطر تنوع علوفه های دامنه رشته کوه سهندی است که باعث طعم خاصی در شیر و در نتیجه در پنیر این ناحیه می گردد بطوری که در جشنواره پنیر که چند سال قبل در تبریز برگزار شد پنیر ایرانق و متنق رتبه دوم بهترین پنیر کشور را بدست آورد. روستای ایرانق همچنین بدلیل آب و هوای خاص، خنک و تمیز در فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی است که در مناطق توریستی اطراف روستا اطراق می کنند و همچنین دره بسیار زیبا و طویلی در اطراف روستا دارد که بسیار زیبا و دیدنی است.اخیرا تلاشهای زیادی از طرف میراث فرهنگی و گردشگری استان برای تبدیل این روستا به یکی از قطبهای گردشگری بعمل آمده است.

روستای باش‌سیز

روستای باش‌سیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۴۵ نفر بوده‌است.

روستای باشسیز اوجان

روستای باشسیز اوجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

باشسیز در ترکی یعنی بدون سر یا این‌طور می‌توان معنی کرد که بدون رهبر و پیشوا. عده‌ای معتقدند علت نامگذاری این روستا به این نام، این بوده‌است که در ایام قدیم اعدام‌هایی که با بریدن سر انجام می‌شد. در این منطقه انجام می‌شد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۶۶نفر بوده‌است.

روستای باشکند

روستای باشکند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا بسیار کوچک است و مشکل آبراهی دارد این روستا روستای بدون دخانیات شناخته میشود

روستای بنفشه‌درق

روستای بنفشه‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای بنه‌کهل

روستای بنه‌کهل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای بهادر

روستای بهادر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای بهجت‌آباد

روستای بهجت‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای پستکان

روستای پستکان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا در سال ۱۳۵۵ ۵۷ خانوار بود که این عدد در سال ۱۳۷۵ به عدد ۸۲ رسیده بود. در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و بیکاری مهاجرت زیادی از این روستا به شهرستان کرج صورت گرفته‌است. هم‌اکنون این روستا ۳۳ خانوار می‌باشد. این روستا یکی از خوش آب هواترین روستای‌های شهرستان بستان آباد می‌باشد. رودخانه شهرچایی که به رودخانه قزل اوزن می‌ریزد از کوهای قاسم داغی منشأ گرفته و پس از گذشتن از این روستا در مسیری طولانی به دریای خزر می‌ریزد.
اگر قصد سفر به منطقه ای دنج و دور از هیاهوی شهری را دارید پیشنهاد می‌کنیم این روستا را از دست ندهید. این روستا با داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده با آب و هوای سالم و همچنین تولید محصولات دامی ارگانیک می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و حتی خارجی باشد.

روستای پشتیکلو

روستای پیشکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۵۳ نفر بوده‌است.

روستای پیرسلطان

روستای پیرسلطان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.اهالی این روستا مردمانی متدین و مهماننواز بوده.برای اعیاد و سوگواری های مذهبی در این بلاد مراسمات خودجوش و باشکوهی برگزار میشود که از روستاهای اطراف و شهرها جهت شرکت در این مراسم ها حضور بهم میرسانند. مردمان این روستا بیشتر به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند.این روستا حدود ۲۵۰ خانوار دارد که ساکن این روستا هستند و البته خانوار های از این روستا هم هستند با اینکه از آن روستا کوچ کرده اند،به صورت فصلی به این روستا برای گذراندن تعطیلات به خانه های خود یا خانه پدری برمیگردند.این روستا دارای یک مسجد و سه مدرسه می باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۰۰نفر بوده‌است.

روستای پیرلوجه

روستای پیرلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

Mehdi_mahboubi_2 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای تازه‌کند (اوجان شرقی)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

این روستا ما بین بستان آباد و تیکمه داش قرار دارد پس از سه راهی ۶۶ (آلتمیش آلتی) و همجوار با روستاهای قره بابا، گل قاسم آتاجان، خشندرق و شیروانده قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند (عباس غربی)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای تازه‌کند (مهران‌رود مرکزی)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای ترکمپور

روستای ترکمبور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای ترکه‌داری

روستای ترکه‌داری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.گفته شده ریشه اهالی این روستا تورک هستند. روستای ترکداری نامی که در زمان پهلوی به دلیل پیروزی تورک ها بر کوردها بر این روستا گذاشته شد که یعنی محل زیستن تورک هاست. روستای ترکداری در هشت کیلومتری روستا آلانق و۲۸کیلومتری از جاده تبریز تهران یا همان تبریز بستان آباد و ۵۰کیلومتر با شهر تبریز قرار دارد.
این روستا نزدیک ۳۰۰خانوار است و جمعیت آن ۹۰۰نفر است که در روستا زندگی میکنند نزدیک ۳۰۰۰نفر اهل روستای ترکه داری در شهر های دیگر زندگی میکنند، بیشتر اهلی این روستا به تبریز تمایل بیشتری دارند واکثرا به آنجا مهاجرت میکنند.
مردم این روستا به فرهنگ خود زیاد اهمیت میدهند و بسیار مهمان نواز هستند هر سال در روز عاشورا حسینی اهالی این روستا جمع میشوند و مراسم عاشورا را به طور خاص و قمه زنی اجرا میکنند که بازدیدکنندگان زیادی دارد. شغل مردم روستا دامداری کشاورزی و قالی بافی است که دامداری به دلیل حمایت نکردن دولت و وضعیت جامعه کم رنگتر دیده میشود البته در این روستا ۱۵۰۰۰ راس گوسفند و ۳۰۰۰ راس گاو نگهداری میشود ‌که نسبت به سال هایی قبل کمتر شده است. در بخش کشاورزی وضعیت بهتر است این روستا نسبت به روستاهای اطراف زمین ها مرتع ها و چمن زارها و و رودخانه و آب شیرین زیادی دارد که مردم از آب رودخانه معروف سفید رود (آغ چای) استفاده میکنند این روستا زمین های زیادی برای کشت گندم و جو دارد عده ای از مردم که زمین های آنها در حاشیه رودخانه ها است یونجه میکارنند این روستا منطقه ای به نام (قشداخ) که همان قشلاق است دارد که خاک آنجا شور و از روستا خیلی دور است که و همان طور که از نامش پیداست گرم است و دامها از بهار تا تابستان در قشداخ به سر میبرند.
در صنعت قالی بافی وضعیت نسبت به دامداری و کشاورزی بهتر است فرش های دست بافت ابریشمی این روستا معروف است آنهایی که قالی باف هستنند با فروش یک فرش ۴*۳ میتوانند چندین برابر نسبت به کشاورزی سود کنند و سود دامداری هم که قابل مقایسه با قالی بافی نیست.این روستا از روستاهای خیلی خیلی قدیمی آذربایجان شرقی است که قدمتش به زمان هخامنشیان میرسد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۰۳۱ نفر بوده‌است.

روستای تندرآغاج

روستای تندرآغاج یا “تنورآغاج” یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای ثمرخیزان

روستای ثمرخیزان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای جانبهان

روستای جانبهان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۹۲ نفر بوده‌است.

روستای جداقیه

روستای جداقیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۹نفر بوده‌است.

روستای جغر

روستای جغر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. معنی جغر که به صورت جغیر هم نوشته می‌شود یعنی شاهراه به عبارت دیگر جایی که راه‌های دسترسی به جاها و مناطق دیگر منطقه از جمعه روستاها از آن مکان امکان‌پذیر باشد جغیر را می‌توان به باریکه ای از راه عبوری تعریف کرد که برای دسترسی به مکانها و مناطق دیگر بایستی از آنجا عبور کرد در جای به سنگلاخ هم معنی شده‌است بنده که از اهالی آن روستا هستم به لحاظ اداب و رسوم و روایات پیشینیان روستای جغر که از خصوصیات مردمان آن روایت شده و شنیده ام جغر را سرواژه ای از جسارت، غیرت، و رفاقت تعریف می‌کنم برای اینکه مردمان آن بسیار جسور بوده‌اند و هستند بسیار غیرتمند بوده‌اند و هستند و بسیار رفیق بودند که در حال حاضر از بد روزگار نیستند. آب روستای جغر از چشمه روستا و آب چاههای خانگی تأمین می‌شود فعالیت و شغل اهالی روستای جغر زراعت و گله داری است محصول آن‌ها غلات و حبوبات، لبنیات، علوفه به خصوص یونجه، سیفی جات، سیب زمینی و باغ داری که بیشتر درخت تبریزی یا به زبان محلی درخت کبیرتی یا قلمه آغاجی است و درخت بید یا سوید آغاجی. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای جوریم

روستای جوریم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. مطابق سرشماری سال ۱۳۸۵ این روستا ۸۸ نفر (۱۸ خانوار) جمعیت داشته‌است..

درفصل بهار وتابستان برخی از اهالی که به شهر تبریز یاجاهای دیگر کوچ کرده‌اند بر می گردند. اسم این روستا بنابر گفته ریش سفیدان محل به معنای جایی که علوفه و…. در آن سبز می‌شود،می باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای جوقان بزرگ

روستای جوقان بزرگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.قدمت روستا بر اساس برخی شواهد و طبق برخی کتب تاریخی احتمالا بیش از۲۰۰۰ سال میباشد؛محل روستا چندین بار در طول تاریخ تغییر یافته که آخرین تغییر مکان طی دو دهه ی گذشته اتفاق افتاده که ۶۰ درصد از روستا به سمت جنوب شرق و کنار جاده تغییر مکان داده و خرابه‌های باقی‌مانده از این جابجایی در قسمت‌های شمالی و غربی روستا مشهود است.
روستاهای همجوار در قسمت شمال سیسان، شمال شرق باشسیز اوجان،شرق جوقان کوچک، جنوب شرق اسب آباد،جنوب تنور آغاج( تندر آغاج)، جنوب غرب حصار و غرب روستای نهر می‌باشد.مهمترین شغل اهالی دامپروری و کشاورزی است.عمده محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، گندم، جو، نخود و عدس است. یونجه نیز جهت چرای دام‌ها و ذخیره خوراک زمستان گاو و گوسفندان کشت می‌شود.
از مهمترین رسوم این روستا در دهه ی محرم علم گردانی است که مهمانان زیادی از شهرها و روستاهای همجوار و حتی سایر استان‌ها برای دیدن آن و اهدای نذورات خود به روستا می آیند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۶۰ نفر بوده‌است.

روستای جوقان کوچک

روستای جوقان کوچک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۸۴ نفر بوده‌است.

روستای چرزه‌خون

روستای چرزه‌خون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا در سه کیلومتری بستان‌آباد در کنار جاده تهران و تبریز واقع شده‌است. این روستا بیش از ۳۰۰ خانوار ساکن دارد و بعلت درآمد بالای سرانه ساکنان آن از همه روستاهای شهرستان آبادتر می‌باشد.
دهخدا در کتاب لغت‌نامه دهخدا چنین می‌گوید:
چرزه خون دهی از دهستان اوجان بخش بستان آباد شهرستان تبریز که در ۴ هزارگزی جنوب بستان آباد در مسیر راه شوسه میانه به تبریز واقعست. آبش از دهات اوجانچای، محصولش غلات، سیب زمینی و یونجه، شغل اهالی زراعت و گله داری و راهش مال رو است.
طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران در این روستا ۱۶۷۹نفر جمعیت زندگی می‌کنند. که از این تعداد ۷۹۲نفر مرد و ۷۵۶نفر زن می‌باشند.براساس همین آمار حدود ۸۰درصد مردان و ۷۰درصد زنان روستا باسواد هستند.

-خون-1 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
اقتصاد روستا
امروزه حدود یک سوم از اهالی روستا که شغل اصلیشان کشاورزی است از وسایل و تجهیزات مکانیزه برای کشت و برداشت محصولات خود استفاده می‌نمایند. در گذشته آبیاری زمین‌های کشاورزی از آب محدود رودخانه محلی اوجان چای صورت می‌گرفت و بدان جهت محصولات تنوع کمتری داشته و از لحاظ کمی نیز از سطح پایین تری برخوردار بودند ولی امروزه همه کشاورزان بدون استثنا دارای چاههای آب عمیق و نیمه عمیق بر سر مزارع خود هستند و با استفاده از موتورهای آب و دینام برق آب مورد نیاز مزارع را از زیر زمین استخراج می‌کنند.
محصولات زیر کشت تنوع یافته‌است که بخشی از آن‌ها عبارت‌اند از: سیب زمینی، هویج، خیار، گوجه فرنگی، لوبیا، باقلا، نخود، عدس، جو، گندم و سایر محصولات. چندین سال است که در این روستا و سایر روستاهای بستان آباد هویج تبدیل به محصول اصلی شده‌است.

 

-خون روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای چرم‌خوران سفلی

روستای چرم‌خوران سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. دارای مدرسه ابتدایی (و قبلاً راهنمایی هم بوده) و دو مسجد نیز می‌باشد. مدرسه همت که وجه تسمیه آن بخاطر همت و کوشش اهالی در ساخت آن است، الان مرکز مجتمع می‌باشد. بیشتر اهالی به کرج (محمدشهر) و بعضی هم به تهران-شهرری-قلعه‌گبری کوچ کرده‌اند. و برخی هم به چابهار جهت کار. بسیاری از افراد نام این روستا را اشتباه معنی می کنند معنی درست این روستا وطن زیبا (گوزل یورد) است.

روستای چرم‌خوران علیا

روستای چرم‌خوران بالا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای چینی‌بلاغ

روستای چینی‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا یکی از پرجمعیت ترین روستاهای آذربایجان است. در سال١٤٠٠ اين روستا از نعمت برق بهره مند شده است همچنان اين روستا داراي مشكلات عديده اي همچون نبود راه آسفالته كم آبي نبود راه مزارع و …مواجه ميباشد.

روستای حاج‌آقا

روستای حاج‌آقا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد؛ که دارای حدود ۳۵۹ خانوار و جمعییت حدود بر ۱۳۷۶ نفر می‌باشد. روستای حاج آقا مرکز دهستان مهران‌رود جنوبی نیز می‌باشد.سال بنیاد این روستاسال ۱۳۶۶ می‌باشد. کد تقسیماتی این روستا ۴۱۵۶۰ می‌باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۴۳ نفر بوده‌است.

روستای حافظ

روستای حافظ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌کهل

روستای حسن‌کهل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای حصار

روستای حصار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خاتون‌آباد

روستای خاتون‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه سهند واقع شده است که دارای حدود ۲۴خانوار و جمعییت حدود بر ۱۴۹ نفر می‌باشد.این روستا به علت بکر بودن بسیار زیبا و دارای ابشاری به نام شرشر میباشد از طایفه های معروف این روستا طایفه حبیبی هستند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای خاچیک

روستای خاچیک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.اکثر ساکنین این روستا و روستای هم جوار در روستای سیر به شغل کشاورزی و دامپروی مشغول هستند.
البته اکثر جمعیت این روستا به تهران مهاجرت کرده و در بازار آهن به مشاغلی همچون حجره داری و خرید و فروش آهن آلات، رانندگی و کارگری مشغول هستند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خشگناب

روستای خُشکِناب با نام ترکی و قدیمی قورو‌نو، یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا زادگاه خانواده شهریار بود اما خود استاد در تبريز به دنیا آمده بود.
این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است. روستای خشگناب در دامنه‌های کوه‌های بزقوش واقع شده و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد. این روستا از سطح دریا ۱۸۱۰ متر ارتفاع دارد. خشگناب، در گذشته یکی از روستاهای آباد منطقه بستان‌آباد در آذربایجان بود که امروزه به یکی از روستاهای کم جمعیت تبدیل شده‌است. این روستا با قرار داشتن در نزدیکی یکی از شاخه‌های مهم جاده ابریشم (جاده ارتباطی میانه- تبریز)، از قدمتی طولانی برخوردار است. مختصات جغرافیایی ۴۷ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۴۱ دقیقه عرض شمالی، در ۲۳ کیلومتری شهر تیکمه‌داش، ۳۸ کیلومتری شهرستان بستان‌آباد و ۸۳ کیلومتری تبریز قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷ نفر بوده‌است.

-1-800x450 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-2-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-800x450 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای خشندرق

روستای خشندرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد (اوجان) واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای خلیله‌ده

روستای خلیله‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. مذهب تمامی اهالی این روستا شیعه اثنی عشری می‌باشد.شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی است که در کنار آن به دامداری هم مشغول هستند. روستای خلیله ده حدود ۱۰۰خانه و۳۸۰نفر جمعیت دارد.روستای خلیله ده به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی داری آب آشامیدنی،برق،تلفن و… می باشد. همچنین معابر این روستا آسفالت ریزی شده نیز می باشد.
عمده مشکلات این روستا؛نداشتن اینترنت وایرلس و دکل آنتن دهی می باشد.روستای خلیله ده دار طببعت بکر و آب و هوای خوب دارد.روستای خلیله ده از جهت شمال با روستای شیروانه ده از جهت جنوب شرقی با روستای جوریم، از جهت شرق با روستای قره چای و از غرب با روستای خشندرق همجوار است.همچنین روستای خلیله ده در تابستان مقصد خوبی برای گردشگران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۸۵ نفر بوده‌است.

روستای خیرآباد

روستای خیرآباد روستایی در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۳۲ نفر (۱۷۴خانوار) بوده‌است.

روستای خیره‌مسجد

روستای خیره‌مسجد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۲۳ نفر بوده‌است.

روستای داش‌آتان

روستای داش‌آتان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.یکی از روستا های قدیمی در استان اذربایجان شرقی است که یکی از نام ها ان دانش اباد هم است. محمد حسین بهجت تبریزی(شهریار) در همسایه این روستا یعنی خشکناب متولد شده بود به علت کمبود امکانات روستایی خود در مدرسه داش آتان تحصیل کرده بود. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای دره‌چه

روستای دره‌چه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای دلی‌قوروقچی

روستای دلی‌قوروقچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای دهناب

روستای دهناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای دیبکلو

روستای دیبکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای دیزناب

روستای دیزناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی می باشد.وضعیت طبیعی روستا کوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت کم شیب واقع شده‌است که دارای حدود ۴۶خانوار و جمعیت حدود بر ۲۰۲نفر می‌باشد. همچنین از منابع آبی نیز می‌توان رودخانه بیوه چای را (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد معرفی کرد که در همجواری این روستا قرار دارد.
مکان‌های تاریخی
گورستان دیزناب یکی از محلهای تاریخی شهرستان بستان‌آباد و روستای دیزناب می‌باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای زرین‌قبا

روستای زرین‌قبا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد و در محل تلاقی سه شهرستان بستان آباد، میانه و سراب واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۳۸ نفر بوده‌است.

روستای زگلوجه (اوجان شرقی)

روستای زگلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۸۹ نفر بوده‌است.

روستای زگلوجه (عباس شرقی)

روستای زگلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.روستای زگلوجه عباسی یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است. در ۵۰ کیلومتری بستان آباد قرار دارد و باروستاهای قره چمن، جداقیه، گلهین، خشکناب و حیدربابا همجوار است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای زنگبار

روستای زنگبار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است،اهالی این روستا دارای شغل دامداری و کشاورزی مشقول هستند.امکانات این روستا شامل برق،گاز،تلفن،آب و مدرسه و مسجد میباشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای زیرکان

روستای زیرکان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۸۴ نفر بوده‌است.

روستای زینکش

روستای زینکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای بستان آباد آشنا شوید.

روستای ساران

روستای ساران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب‌دار واقع شده‌است. از مهمترین چشمه‌های آن کهریز بوده که در تمام فصول سال دارای آب می‌باشد. همچنین رودخانه بؤیوک چای (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد نیز در نزدیک این روستا قرار دارد.این روستا دارای یک قبرستان تاریخی می‌باشد که در قدیم مجسمه‌هایی با شمایل شیر و قوچ داشته. که به اثر شرایط محیطی تخریب شدن.

-3-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
اقتصاد
اقتصاد روستای ساران همانند بیشتر روستاهای ایران از کشاورزی، دامداری، باغداری و طیور است. محصولات کشاورزی روستای ساران را سیب زمینی، هویج، عدس، نخود، گندم است دامداری روستای ساران به صورت سنتی بوده ودام های اهلی همانند گاو شیری و گوشتی، گوسفند مادر و گوچ نگهداری می‌شود. نگهداری طیور در این روستا فقط برای مصرف خانگی است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۰۴ نفر بوده‌است.

-1-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-2-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

 

-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای ساری‌گونی

روستای ساری‌گونی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.از محصولات این روستا میتوان به سیب،پنیر،کره،گوشت و…اشاره کرد.جمعیت این روستا مهاجرت کرده و در شهر های تهران،تبریز،مراغه،بستان آباد،کندرود و لاهیجان زندگی میکنند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سرخه

روستای سرخه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای سرخه ساروخلیل

روستای سرخه ساروخلیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای سعدی

روستای روستای سعدی، که در دهستان عباس شرقی، بخش تیکمه‌داش، شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.روستای سعدی از طرف شمال به روستای گلهین، از سوی شرق به روستای بنفشه درق، از طرف جنوب به روستای عمودیزج و از طرف غرب به روستای جداقیه و قره چمن محدود می‌شود. فاصله این روستا تا مرکز شهرستان یعنی بستان آباد ۳۶ کیلومتر و فاصله آن با شهر تبریز مرکز استان، ۱۰۲ کیلومتر است. ارتفاع روستای سعدی از سطح دریا، ۱۶۷۸ متر می‌باشد. آب و هوای این روستا به جهت قرار گرفتن در دامنه کوه‌های پیرامونی، در زمستان سرد و در تابستان‌ها معتدل و خوش و آب هواست.
وجه تسمیه روستای سعدی می‌توان به سابقه تدریس کتب گلستان و بوستان سعدی اشاره کرد.به‌طوری‌که بر خلاف روستاهای اطراف، ریش سفیدان این روستا در کنار ایجاد مدرسه دولتی؛ کلاس‌های تدریس به نام «مکتب دینی» برپا می کردند. و استادان کلاس‌های مکتبی توسط اهالی از استادان معرف منطقه با هزینه‌های خود مردم روستا تأمین می‌ شد. این کلاس‌ها عمدتاً در فصول زمستان؛ که مردم بیکار بودند برپا می‌شد. به این ترتیب که کلاس‌ها در اتاق‌های مناسب یکی از اهالی به تأمین هزینه توسط مردم برگزار می‌شد؛ استاتید نیز هر شبانه روز در خانه یکی از اهالی میهمان بودند. روش تدریس بر اساس رتبه‌بندی و سطح تحصیلات دانش آموزان مکتب بود به‌طوری‌که استاد در راس اتاق جلوس می‌نمود و شاگردان نیز در طرف وی به ترتیب از بالا به پایین در روی زمین می‌نشستند. شاگردان کتب به ترتیب: کتاب نصاب بر حسب این که دانش آموزان در کتاب صفحه کتاب بودند، بعد کتاب گلستان، بعد کتاب قرآن مجید و در پایین‌ترین سطح جزوه «چره که» بودند که این گروه‌ها نیز بر حسب این که در کدام صفحه کتب و چره که هستند رتبه‌بندی و به ترتیب از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین آب می‌نشستند. استاد در هر روز تدریس هر دانش آموزش را تدریس کرده ولی اشکلات بعدی توسط هر دانش آموزش از دانش آموز رتبه بالاتر رفع اشکال می شود. بدین ترتیب بود که وجه تسمیه نام روستای سعدی.
مردم این روستا همانند سایر نقاط استان، ترکی آذری صحبت می‌کنند.این روستا از قدیم الایام که دارای مسجدی بوده کوچک که دارای معجر چوبی برای بانوان بوده و کف مسجد پوشیده از حصیر بود. علاوه برای استفاده اهالی روستا از مسجد در ایامی مثل محرم، رمضان و سایر مناسبت‌ها، مسافران عبوری به ویژه رانندگان ترک برای استراحتی کوتاه و اقامه نماز از آن استفاده می‌کردند. بعد از انقلاب مسجد قدمی تجدید بنا گردید و نسبت به مسجد قدیمی نسبتاً برزگتر احداث و مورد استفاده اهالی و مسافران قرار گرفته ‌است.از آثار تاریخی قابل ذکر این روستا می‌توان به آسیاب آبی اشاره کرد که به مرور زمان خود آسیاب تخریب شده و از بین رفته ‌است ولی کانال یا نهر آن در بخشی از روستا قابل مشاهده است که از اراضی روستای بنفشه درق سرچشمه گرفته و بعد از طی مسافتی طولانی به آسیاب روستا در پایین روستای سعدی می‌رسید و بعد از استفاده در آسیاب، مورد استفاده مجدد کشاورزان پایین دستی روستا قرار می‌گرفته. چند غار نیز در این روستا وجود دارد.
رودخانه قره چمن
رودخانه سیاه چمن (قره چمن) از ریزابه‌های سمت چپ شهری جایی از ارتفاعات قسمت غربی برغوش سرچشمه گرفته و نزدیکی روستای سیاه چمن به رودخانه شهری چای می‌خورد. سرچشمه شهری چای از کوه‌های اوجان است و به نوشته مستوفی، احتمالاً در قدیم رود میانج‌ نامه داشته‌است. قسمت علیای رود شهری چای از قسمت شرقی سهند سرچشمه می‌گیرد و اراضی دهستان عباسی را آبیاری نموده و به سوی میاه جریان می‌یابد.
جمعیت این روستا قبل از انقلاب بیش از ۶۰ خانوار و حدود ۳۰۰ نفر بود که در حال حاضر در فصل زمستان، حدود۱۰ خانوار و در تابستان، ۲۰ خانوار می‌رسد. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵؛ این روستا، ۱۳ خانوار و ۳۵ نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۱۷ نفر زن و ۱۸ نفر آن مرد هستند.

روستای سعیدآباد

روستای سعیدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی ايران است که در دهستان سعیدآباد بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این دهستان در فاصله ۱۲ کیلومتری تبریز و ۳۰ کیلومتری بستان آباد قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است. همچنین این منطقه یکی از مناطق تاریخی است و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح زمان حکومت اورارتو بعنوان یک منطقه وسیع بود، می‌رسد. این منطقه بزرگترین دهستان شرق تبریز محسوب می‌شود شهرک صنعتی عالی نسب در این منطقه قرار دارد و پادگان های نظامی شهید تجلائی، شهید کریمی و قدس ناجاو دانشگاه پردیس کشاورزی در این روستا قرار گرفته است. جمیعت این دهستان بالغ بر ۵۰۰۰ نفر را ساکنان بومی تشکیل می‌دهند و نزدیک به ۵۰۰۰۰ نفر در کارخانجات صنعتی آن مشغول به کار هستند و این منطقه از قطب‌های صنعتی، نظامی، تاریخی و گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می‌شود پل شیخ کورپوسی مربوط به دوره قاجار است. بناهای کنونی این منطقه بر روی چندین روستا تاریخی ساخته شده و فاصله این روستاها خیلی به هم نزدیک بوده است. مناطقی که سعیدآباد کنونی بر روی آن بنا شده است شامل لووان دره، اسکی تپه، خرابه کوول، زرآلانلار، ششگلان و تامبیرلار هستند که همگی در زیر خاک مدفون شدند به علت چمنزارهای وسیع این منطقه و خاک حاصل خیز آن پادشاهی اورارتویی اسب‌های جنگی و دولتی خود را در این منطقه پرورش می دادند و در این منطقه کاروانسراهایی مثل کاروانسرای حاج آبابا و قدمگاه قرار گرفته اند و برای دسترسی به آنها باید از طریق پل شیخ اقدام کرد کوه‌های تک آلتی و سهند در مجاورت این دهستان قرار دارد اهالی به زبان ترکی اذربایجانی با لهجه تبریزی تکلم می‌کند و مذهب رسمی اهالی شیعه دوازده امامی است.

روستای سقین‌سرای

روستای سقین‌سرای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای سلطانگه

روستای سلطانگه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد جاده ایل یولی واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۰۷ نفر بوده‌است.

روستای سیر سفلی

روستای سیر سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹۱ نفر بوده‌است.

روستای سیر علیا

روستای سیر علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای سیر علیا روستایی پرآب است و طبیعت سرسبزی دارد، این روستا دارای نزدیک به شصت هکتار باغ سیب است.[نیازمند منبع] روستای سیر علیا یکی از تولیدکنندگان گردو در شهرستان است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای سیر وسطی

روستای سیر وسطی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای سیسان قدیم

روستای سیسان قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.قبل از انقلاب اسلامی در سیسان چهار صد و پنجاه خانواده بهائی زندگی میکردند که بعد از انقلاب مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. بنابر کتاب بهائیت در آذربایجان، «بهایی‌های سیسان حداقل سه برابر مسلمانان بودند. بین مسلمانان و بهاییان آمد و رفت بود. بیشتر همسایه‌های ما بهایی بودندو در خیر و شرهای هم شرکت می‌کردند. حتی دخترانشان را هم به ازدواج جوانان یکدیگر درمی‌آوردند… هر سال با نظر محفل بهائیان تبریز چند تا پزشک به سیسان رفته و به مداوای بیماران بهایی و مسلمان می‌پرداختند»
وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است . همچنین رودخانه بیوک چای (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد نیز در نزدیک این روستا قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای سیه‌ناب

روستای سیه‌ناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۴۳ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌میرس

روستای شاه‌مرس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. روستای شاهمرس در دامنه کوه آروانا واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای شبلی

روستای شبلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. منطقه سردسیر و از کوه های زیادی تشکیل شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای شنگل‌آباد

روستای شنگل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۹۳ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌بیگلو

روستای شیخ‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۱۶ نفر بوده‌است.

روستای شیروانه‌ده

روستای شیروانه‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا دارای ۴۰۰ خانه میباشد، دارای ارتفاعی زیاد و طبیعتی زیبا و دلپذریست.

روستای طبقلو

روستای طبقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای طوراقیه

روستای طوراقیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۹۶ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

روستای علی‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۲۵۰ نفر بوده‌است.

روستای علیجان

روستای علیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی و در بخش مرکزی شهرستان بستان آباد واقع شده‌است . این روستا طبیعت بکر و دست نخورده و آب و هوای کوهستانی دارد و دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز و سختکوش و آرام می‌باشند که طبیعت بکر و زیبای آن چشم و دل هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند . مختصات جغرافیایی آن “شرقی °۳۷ ’۴۰ “۱۲ شمالی ۴۶° ۴۵′ ۱۳ می‌باشد .آب وهوای روستای علیجان به دلیل قرارگرفتن در دامنه کوهستان سهند در زمستان‌ها سرد و پربرف ودر تابستان‌ها معتدل می‌باشد.جمعیت روستا در سرشماری سال ۱۳۹۴ هجری شمسی در فروردین ماه ۱۴۲ نفر و دارای ۳۲ خانوار می‌باشد.شبکه گاز رسانی به منازل روستاییان در اسفندماه ۱۳۹۳ هجری .ش. افتتاح شد.روستا دارای خانه بهداشت می‌باشد که خدمات بهداشتی و درمانی به اهالی خونگرم روستا ارائه می نماید.ازنظر مذهب شیعه ۱۲ امامی می‌باشند.با توجه به طبیعت بکر و زیبای آن اردوهای تفریحی و ورزشی در دره‌های زیبا و مسحور آن برگزار می‌شود.

وجود دو رودخانه زیبا که از کنار این روستا عبور می‌کند و طبیعت سرسبز و پرطراوت آن مناظر زیبایی را خلق کرده‌است . چشم‌انداز این رودخانه‌ها و دره‌های کم عمق و سرسبز آن عبور با گوسفندان و هوای خنک و پر طراوتش دل هر رهگذری را وادار به توقف می‌کند تا محو تماشای زیباییها و طبیعت مسحور آن ، برایش خاطراتی به یاد ماندنی در ذهنش بماند. دو رودخانه که یکی به نام چینی بلاغ که از روستایی به همین نام سرچشمه گرفته پس از عبور از روستاهای گل آخر و قوروقچی رود و در آغوش گرفتن روستا علیجان و عبور از آن به رود خانه دیگری می پیوندد وبه سدی به نام کلقان می ریزد.رودخانه دیگر هم از روستای آغبلاغ سرچشمه گرفته و پس از گذر از روستاهای قازانچای و بهادر و حسن کهل و علیجان و سیراب کردن این روستاها به رودخانه قبلی می پیوندد.

در جنوب روستا کوهی به نام چاناق وجود دارد که دارای دهانه کاسه ای شکل بوده و محوطه محصوری را ایجاد می‌کند. در روستا غار(کهل به زبان ترکی)‌هایی جهت نگهداری وسایل خوراکی به عنوان یخچال طبیعی و همچنین نگهداری حیوانات اهلی ایجاد کرده‌اند.همچنین محصولات کشاورزی و باغی شامل سیب ، آلبالو ، گلابی ،گردوی کاغذی ، زردآلو ، سیب زمینی ،گندم و عدس کشت وپرورش و برداشت می‌شود. کوه سهند یکی از کوههای مهم آذربایجان شرقی بوده که دامنه‌های آن را سیراب می‌کند و همچنین در تأمین آب کلان شهر تبریز نقشی را به عهده دارد.ا فاصله روستا از تبریز حدودا” ۷۰ کیلومتر می‌باشد که حدود ۶۵-۷۰ دقیقه با ماشین نقلیه شخصی طول می‌کشدو از شهرستان بستاد آباد ۲۵ کیلومتر می‌باشد.
آدرس روستا: شهرستان بستان آباد – کیلومتر اول جاده هشترود – جاده روستای بنه کهل .

روستای علی‌گاو

روستای علی‌گاو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۱۵نفر بوده‌است.

روستای عین‌الدین

روستای عین‌الدین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا در ۶۶ کیلومتری تبریز قرار دارد. حدود ۱۲٬۰۰ هکتار وسعت دارد. طبق آمار رسمی سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۲۳ نفر می‌باشد و تعداد خانوار روستایی در آن ۷۰۶ می‌باشد. طبیعتی بکر و دیدنی دارد. کوه‌های اطراف آن و چشمه سارانش آن را دیدنی تر از همسایگان اطرافش کرده‌است.
جغرافیای طبیعی
در دره و کوهپایه قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد ۱۶۸۰ می‌باشد. آب و هوای سرد کوهستانی دارد. روخانه‌های ان اوجان چایی و آل آخی می‌باشند.. همسایگان آن قره اوونا، شیرواده، تیکمه داش، قره بابا، زگلوجه، یئیجه(یئنگیجه)، چرزه خون، قوزولو، علی‌آباد و بئچ آباد می‌باشد.

-الدین-1-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
مشاهیر روستا
اهالی روستا می‌گویند که شاعر معروف آذربایجانی خسته قاسم از تبار این روستا و از طایفهٔ خانلی می‌باشند. علماء برجسته این روستا عبارتند از مرحوم دکتر محمود عین الدینی استاد ادبیات دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر فیض از قضات دیوان عالی کشور و حجت الاسلام والمسلمین علی ارجمند عین الدین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، از شاعران معاصر می‌توان حاج صمد عدالتی، حاج علی اشرفی راد، مرحوم محمد هاتفی، حسن امینی عین الدین، محمد رضایی متخلص به تنها،یوسف اشرف عین الدین، نصیر شهری متخلص به عشقی و مختار رضایی متخلص به رهگذر،احمد واحدي متخلص به آيدين روشن را نام برد.زبان رایج در این روستا، ترکی آذربایجانی می‌باشد.همه مردم روستا مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند، نام عین الدین که به معنای “چشم دین” می باشد نمادی از باورهای عمیق مردم این روستا به دین اسلام می باشد. مسجد عظیم و با شکوه این روستا که در حال بازسازی می باشد نیز سمبلی از وحدت و همدلی در میان مردم آن خطّه می باشد.
ادبیات کتبی آن چندان دیرپا نیست ولی ادبیات شفاهی آن قدمتی دیرینه دارد و از جمله اساطیر آن می‌توان به کوراوغلو، اؤشودؤم آی اؤشؤدؤم، اصلی و کرم، سارای، گؤیچک فاطما، خیدیر، ایممی و … اشاره کرد.پیشواز و برگزاری مراسم نوروز، خنچهٔ عروس، عروسی‌ها و مراسم عزا، آخیر چرشنبه، ماه محرم و رمضان و مراسمهای دیگر آذربایجانی مشابه مناطق دیگر با تفاوت اندکی در این روستا اجرا می‌گردد. شب چره‌ها و خواستگاری‌ها نیز با اندکی تغییر چون سابق جریان دارند.
آموزش
مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان هم دخترانه و هم پسرانه وجود دارد. اما گویا برخی رشته‌ها در دبیرستان موجود نیست و دانش اموزان مجبورند در جاهای دیگر ادامهٔ تحصیل بدهند. یکی از برجسته ترین امتیازات این روستا نسبت به روستاهای مشابه در منطقه آذربایجان، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی این روستای می باشد، تاجایی که حدود ۱۵۰ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های حقوق، مهندسی کشاورزی، علوم تربیتی و … امروزه مشاغل مختلف مانند تدریس در مدارس و دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند.

-الدین-2-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
مکان‌های تاریخی
در نزدیکی کوه اوچوخ داغ منطقه‌ای به نام کؤللر وجود دارد که بقایای یک سکونتگاه باستانی است. گودال‌های تنورمانند و قبرستان و تکه‌های شکستهٔ سفال در این مکان یافت می‌شود. بین اهالی روستا شایع است که اشیای قیمتی و قدیمی بسیاری از آن جا یافته‌اند.از جاهای دیدنی آن آل دره سی، آل دره سی شرشراسی (آبشار درهٔ آل)، پری جهان اؤلن داغی، کند چایی، گورستان قدیمی نزدیک کوه اوچوک داغ و بسیاری دیگر می‌باشد. از جمله جاهای دیدنی غیر از موارد ذکر شده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
آبشار اوچ‌تیره‌لر
آبشار ائیوزگوزه‌سی
آبشار قره‌علم‌خالی
مهرالی‌داغ
قوش‌اوتاران
آق‌داغ
کول‌لر
جهنم‌دره‌سی
داشلی‌بولاغ
باش‌بولاغ
مججی‌بولاغ
غارهای شرشر
تپه لر

-الدین-3-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
صنعت
معدن پوکه دارد که در حال استخراج می‌باشد. خاک چینی دارد که متأسفانه استخراج نشده‌است. مصالح ساختمانی تولید می‌کند.اکثر مردم روستا کشاورزی می‌کنند و عمده محصولات کشاورزی گندم، جو، سیب زمینی و هویج است و محصولات دیگری از جمله سیب لوبیا و… برداشت می‌شود. عده زیادی راننده کامیون و کشنده هستند. قالیبافی هم در بین مشاغل روستا است که بیشتر در فصل زمستان رواج دارد که البته چند سالی است از رونق افتاده. آرماطور بندی هم از شغل‌های اصلی این روستا به حساب می‌آید ولی به دلیل کم شدن ساخت و ساز در شهرستان بسیاری از آرماطوربندان به شهرهای بزرگ ازجمله کرج رفته و عده‌ای دیگر بیکارند.
محصولات کشاورزی عمدهٔ این روستا سیب‌زمینی، هویج، خیار می‌باشد؛ که اخیراً میوه‌هایی نظیر سیب نیز به بار می‌آورند. پرورش ماهی نیز یکی دیگر از منابع درآمد این روستاست. بلندترین کوه این روستا قاسم‌داغی می‌باشد. بعد از آن کوه گونئی‌قوزئی در ردیف دوم قرار دارد.
مناطق
اؤلتّی قبیری، مکان چایی، قره تپه، هی هی قوم، گؤل تپه، قاخیتتی، جنگی چیمن، قمیشلی، بؤیؤک یئر، آغ یئر، داشلیقلار، قاشقازمی، قیبلا بولاغی و … بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۴۲۳ نفر بوده‌است.

-الدین-4-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-الدین-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-الدین-5-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای قازانچای

روستای قازانچای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا دارای چشمه‌های متعدد طبیعی می‌باشد و از جمله آن‌ها می‌توان به قوتور سویو (نام محلی چشمه) اشاره کرد.این روستا در دهستان اوجان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۴ نفر (۸۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قاشقای

روستای قشقایی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای قایش قورشاق

روستای قایش قورشاق روستایی است که در دامنه کوه حیدربابا و در بخش قره چمن شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی واقع گردیده این روستا همان روستای مادری محمدحسین شهریار (محمد حسین بهجت تبریزی) می‌باشد که این شاعر ایرانی، دوران کودکی خویش را در آن گذرانده و با الهام از خاطرات کودکی خود در این روستا و همچنین روستای پدری‌اش، خشکناب دست به خلق منظومهٔ حیدر بابایه سلام زد.این روستا در دهستان عباس شرقی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌است.

-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )
شهریار در مقدمهٔ کتابش می‌نویسد: کوه به آسمان‌ها نزدیک‌تر است. کوه مهبط وحی انبیاء و از برجسته‌ترین شاهکارهای طبیعت است. آبی که در شکاف کوه از جگر صخره‌ها می‌تراود صاف‌تر و زلال‌تر است. کوه را با طبع و همت هنرمندان نسبت و پیوندی‌ست، حیدربابا کوه است. حیدربابا، اسم کوهی است روبروی دهکدهٔ قایش قورشاق یا گهوارهٔ خاطرات من که در کنار رودخانه در فاصلهٔ میان قره‌چمن معروف و دهکدهٔ شنگل‌آباد واقع شده. حیدربابا در این شعر به‌عنوان یک کدخدای دائمی دهکده استخدام می‌شود که همیشه مسلط بوده و چون چشم تاریخ شاهد وقایع و ضبط‌کنندهٔ اعمال مردم است و نیز می‌تواند ناله‌های شاعر را در آسمان‌ها منعکس کرده و به گوش همهٔ آفاق برساند.

 

-1-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-2-800x600 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای قبله‌مسجد

روستای قبله‌مسجد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای قپچاق

روستای قپچاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای قران‌قیه

روستای قران قیه، روستایی است از توابع بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. قرانقیه نام روستایی در آذربایجان شرقی اطراف شهرستان بستان آباد و از توابع تیکمه داش مردم این روستا به زبان آذری صحبت می‌کنند.محصولات عمده این روستا بیشتر، غلات می‌باشد که کشت آن نیز به صورت دیم است.این روستا با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی در منطقه سردسیری واقع شده که باعث داشتن هوای خنک در بهار و تابستان و زمستان‌های بسیار سرد همراه با بارش برف‌های سنگین شده است.
اکثر مردم این روستا در حال حاضر در شهرری (محله دولت‌آباد و صفائیه) زندگی می‌کنند و کسب و کار اصلی آنها اجاره و فروش ماشین آلات راهسازی است در حال حاضر روستای سردسیر قرانقیه فقط در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قراین

روستای قراین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بابا (اوجان شرقی)

روستای قره‌بابا کوه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش واقع شده است . بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۴۷۲ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بابا (عباس شرقی)

روستای قره‌بابا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای بستان آباد آشنا شوید.

روستای قره‌چای حاج‌علی

روستای قره‌چای حاج‌علی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۸ نفر بوده‌است.

روستای قره‌چای نقشی

روستای قره‌چای نقشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای قره‌چمن

روستای قَرَه‌چَمَن، یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا مرکز دهستان عباس شرقی است و در سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد ۴۳۱ نفر (۱۲۳ خانوار) جمعیت داشت. در آن سال از این تعداد، ۲۵۲ نفر باسواد بودند.علت نام‌گذاری آن را وجود چمنزارهای پرپشت و بزرگ در اطراف رودخانهٔ شهرچایی می‌دانند که از میانهٔ روستا می‌گذرد. پلی سنگی بر روی این رود ساخته شده که دو سوی روستا را به هم می‌پیوندد. در شمال قره‌چمن کوهی به نام ساری‌پیر واقع شده است.
پیشینه
در سال‌های ۱۱۷۴ و ۱۱۷۵ ه‍.ق که کریم‌خان زند به دفع فتح‌علی‌خان افشار ارشلو پرداخت نبردی میان آن دو در قره‌چمن درگرفت. کریم‌خان زند ابتدا در ناحیه قره‌چمن از وی شکست خورد، اما سرانجام بر وی چیره شد و فتح‌علی‌خان به ارومیه گریخت.
در زمانی که بستان‌آباد هنوز بخش بود، فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۴ روستای قره‌چمن را این‌گونه توصیف می‌کند: سیاه‌چمن (قره‌چمن) دهی است جزو دهستان عباسی بخش بستان‌آباد شهرستان تبریز. دارای ۱۲۹۸ تن سکنه. آب آن از رودخانه سیاه‌چمن. محصول آنجا غلات، توتون و شغل اهالی زراعت و گله‌داری است.قره‌چمن در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۶۶ با تصویب وزارت کشور به عنوان مرکز دهستان عباس شرقی انتخاب شد و ۲۶ روستا، مزرعه و مکان در تابعیت این دهستان قرار گرفتند.
محمدحسین شهریار، شاعر ایرانی اهل خشکناب در یکی از شعرهای خود می‌نویسد:

زان سوی قره‌چمن دیاری است آن دامن کوه شنگل‌آباد
یاد آن شب خشگناب و مهتاب نزهتگه شاهدان آفاق
وان جلگه سبز قیش‌قُرشاق وان صحبت میزبان قپچاق
آن یار و دیار آشنایی
امروزه شمار زیادی از اهالی قره‌چمن به تهران مهاجرت کرده و بیشتر در محله جی ساکن شده‌اند. کانال‌سازی کولر از پیشه‌های رایج در میان این مهاجران است. بسیاری از مهاجران به شهرها نیز با ویلاسازی در قره‌چمن چهره روستایی آن را تغییر داده‌اند.
غار آغ‌بولاق
این غار در جنوب روستای قره‌چمن واقع شده و عرض دهانهٔ آن در حدود ۲ متر است. غار آغ‌بولاق از نوع غارهای چکنده و مورد توجه و بازدید کوهنوردان است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌قیشه

روستای قرقشه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قره چمن بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. زبان مردم این روستا آذری می‌باشد. با توجه به اب و هوای بسیار مناسب در فصل بهار و تابستان و حاصلخیزی زمین‌های این روستا، این روستا در سالهای نه چندان دور دارای سکنه فراوانی نسبت به روستاهای همجوار خود از جمله اوزم چی و زرین قبا بوده‌است ولی با مهاجرت مردم از روستا به شهرها جمعیت این روستا و سکنه آن بسیار کم شده و در حد چند خانوار می‌باشد.

روستای قره‌کوشن

روستای قره‌کوشن یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۴۴ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌احمد

روستای قزل‌احمد یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا حدود ۴۰ خانوار در خود جای داده است، شغل اکثر قریب به اتفاق ساکنان این روستا دامداری و دامپروری است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۰۲ نفر بوده‌است.

روستای قزلجه

روستای قزلجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای قزلجه‌میدان

روستای قزلجه‌میدان یکی از روستاهایی با بهترین آب و هوای منطقه استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۴۵۶ نفر بوده‌است.

روستای قلعه علیا

روستای قلعه علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۲۵ نفر بوده‌است.

روستای قلعه قاضی

روستای قلعه قاضی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۷۴ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق سفلی

روستای قلعه‌جوق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق علیا

روستای قلعه‌جوق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای قوروقچی‌رود

روستای قوروقچی‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۷۶ نفر بوده‌است.

روستای قوزلو

روستای قوزوللو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی، دامداری و قالی بافی است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای قوزلوجه

روستای قوزلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۸۹ نفر بوده‌است.

روستای قیصناب

روستای قیسناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۱۵ نفر بوده‌است.

روستای کر

روستای کر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. عمده ترین اهالی این روستا به کار نانوایی لواش مشغول هستند و می توان گفت بهترین نانوایان ایران اهل این روستا هستند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۳۷۶ نفر بوده‌است.

روستای کرگان قدیم

روستای کَرگان قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستا کوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است ؛ و از بزرگ‌ترین روستاهای ایران می‌باشد. وضع طبیعی آبادی کوهستانی یا تپه‌ای می‌باشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۷۴۲ نفر بوده‌است.

 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای کزبین

روستای کزبین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای کلغان

روستای کلغان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۵۲ نفر بوده‌است.

روستای کلو

روستای کلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای کندول

روستای کندول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا با قدمتی بیش از ۱۰ قرن می‌باشد. اهالی این روستا مردمانی خون گرم و مهمان دوست می‌باشند. به دلیل حفر تونل آزادراه شیبلی آب های چشمه ای روز به روز خشک شده ، و بیشتر اهالی این روستا به شهر کوچ کردند و بقیه خانوارها در مزرعه های آبی خود اقدام به ساخت خانه کردند. ولی متاسفانه به دلیل نداشتن برق ، گاز ، تلفن از اقلیت امکانات رفاهی محروم هستند .

روستای کوخالو

روستای کوخالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای کورملا

روستای کورملا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای گجین

روستای گجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای گل‌آخور

روستای گل‌آخور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۱۳ نفر بوده‌است.

روستای گل‌قاسم

روستای گل‌قاسم یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه

روستای گلوجه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه سعید

روستای گلوجه سعید یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستای گله‌خانه

روستای گله‌خانه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای گلهین

روستای گلهین یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا در هشت کیلومتری روستای قره‌چمن و مابین دو کوه حیدربابا و سربابا واقع شده‌است. حداکثر دمای هوا در تابستان‌ها به ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و حداقل دمای آن در زمستان‌ها به ۲۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد.

روستای گنبد

روستای گنبد یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این روستا در ۱۸ کیلومتری جنوب مرکز بخش (تیکمه داش )قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۸۷ نفر بوده‌است.

روستای گورچین

روستای گورچین یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۲۷نفر بوده‌است.

روستای گوندوغدی

روستای گوندوغدی یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای متنق

روستای متنق یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شبلی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۹۸ نفر بوده‌است.

روستای مشگین‌جیق

روستای مشکین‌جیق یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۸۶ نفر بوده‌است.

روستای ملاقاسم

روستای ملاقاسم یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای ملامحمود

روستای ملامحمود یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای منصورآباد

روستای منصورآباد یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای موسی‌قیه ابوالحسن

روستای موسی‌قیه ابواسحق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان غربی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.نام اصلی دهستان ابواسحق است و نام دوم دهستان موسی قیه است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای میاردان

روستای میاردان یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است همچنین رودخانه بیوه چای (رودخانه بزرگ) که از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد نیز در این روستا قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸ نفر بوده‌است.

 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

روستای نوجه‌ده سادات

روستای نوجه ده سادات یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.شغل و فعالیت معیشتی مردم روستا را کشاورزی و دامداری و همینطور رانندگی تشکیل میدهد. محصولات کشاورزی روستا عبارتند از:گندم،جو،سیب زمینی، خیار ودانه های روغنی.همینطور کشاورزان روستا نسبت تولید خیارشور مبادرت میورزند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۹۱۸ نفر بوده‌است.

روستای نوجه‌ده کوه

روستای نوجه‌ده کوه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۷۰۰ نفر بوده‌است.

روستای نوساله

روستای نوساله یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. این روستا در جلگه‌ای سردسیر در ۱۵ کیلومتری شمال غرب میانه و ۲۱ کیلومتری جنوب شرق بستان‌آباد قرار گرفته‌است. شغل اکثر اهالی نوساله کشاورزی و دامداری است و از محصولات کشاورزی آن می‌توان به غلات و یونجه اشاره کرد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای نوشهر

روستای نوشهر یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای نهر

روستای نهر یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. اهالی بومی روستا در حال حاضر شهر نشین می‌باشند و اکثرا در تبریز و تهران ساکن می‌باشند که در بهار و تابستان به عنوان ییلاق ویلایی جهت تفریح به روستا می آیند و در این بین معدود افرادی نیز هستند که زراعت و دامپروری میکنند باغهای زیبا و فضای دلنشین با آب و هوای معتدل کوهستانی نهر را به یک روستای ویلایی منحصر بفرد تبدیل کرده است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه سهند واقع شده‌است دارای چشمه های زلال آب و هوای دلنشین و خنک در تابستان می‌باشد آمار جمیعت روستا به صورت دقیق در دسترس نیست.

روستای ورگل

روستای وره گل یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند آباد، بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.روستای وره گل(یا به نقل قولی از اهالی دره گل) از لحاظ تاریخی دارای قدمت بالایی بوده و از معدود روستاهایی است که در طول تاریخ به دلیل موقعیت جغرافیایی (واقع شدن در میان سه دره) آن و همچنین رشادت و شهامت بی‌نظیر اهالی از گزند تاخت و تاز راهزنان درامان بوده‌است. در مقابل هجوم راهزنان آن زمان مردم در داخل قلعه که امروزه آثاری نه چندان زیاد از آن باقی مانده، جمع میشدند واز تیراندازان معروف آن ها که از اساطیر روستا می باشند می توان به حضرت قلی،صمد و حاج حسین اشاره کرد. وره گل از سمت شمال به روستای آقدرق و خلیفه کندی جنوب به تلخاب شرق به یساول و از غرب به روستاهای قلعه جوق علیا و سفلا و قوجور همسایه می‌باشد.
پیدایش روستا:
به نقل از قدیمی ها که نسل اندر نسل به دست ما رسیده،وره گل از ورود حسین و هفت پسرانش و محمدقاسم و هفت پسرانش که عشایر معروف شمال غرب ایران یا به قولی از مهاجرین ارضروم بوده اند،بنا شده است.از نسل حسین(طوایف وره گلی ها،حسین زاده ها وعابدینی نژادها) و از نسل محمدقاسم(احدزاده ها،جعفری ها،پیری ها،محمدی ها و احدی ها)به وجود آمدند و بقیه ی طوایف مثل اسدی ها از قره کلک و ملااحمدی ها از سراب و آقازاده ها از بایقراب به این روستا نقل مکان کرده اند. وره گل به سه بخش پایین‌قسمت و میانه، وبالا قسمت تقسیم می‌گردد که طوایف حسینی هاو صفری هاساکن پایین قسمت و وطوایف حسن علی ویوسف علی معروف به خاندان یوسفی در میانه، ودرقسمت بالا طوایف حاج آقا محمد علی‌نژاد ملااحمدی، جعفری، میکائیلی، اسدی و خاندان احدزاده ساکن بالاقسمت هستند. بیشتر اهالی این روستا دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی بوده و از فرهنگ اصیلی برخوردار می‌باشند. عمده فعالیت روستاییان کشاورزی ، باغداری و دامداری بوده و از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان گندم، جو، نخود، عدس، سیب، زردآلو، گردو، گلابی و عسل را نام برد. بیشترین ساکنان ان به شهرستان پاکدشت شهرک خاتون آباد مهاجرت کرده و مسکن گذارده‌اند. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای هراب

روستای هراب یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌گل بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.این منطقه دارای طبیعت زیبا و توریستی میباشد اما به دلیل فراموش شدن توسط شورای بستان آباد،جزء مناطق توریستی حساب نمیشود.این روستا دارای دشت های پهن و رودخانه ای در دره است که در فصل بهار بسیار زیبا میشود.دارای دو چشمه آبدرمانی میباشد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای هلان

روستای هلان یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود جنوبی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.وضعیت طبیعی روستاکوهستانی تپه‌ای می‌باشد. این روستا در دامنه کوه به صورت شیب دار واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۴۶نفر بوده‌است.

روستای یله‌قارشو

روستای یله‌قارشو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای ینگجه (اوجان شرقی)

روستای ینگجه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوجان شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای ینگجه (عباس غربی)

روستای ینگجه یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۴۷ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

روستای یوسف‌آباد یکی از روستاهای بستان آباد در استان آذربایجان شرقی است که مرکزدهستان قوری‌گل در بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

-آباد-1-800x521 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

-آباد-800x533 روستاهای بستان آباد ( معرفی 170 روستای بستان آباد )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *