رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ مرداد ۱۴۰۱

روستاهای آبیک ( معرفی ۶۹ روستای آبیک )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای آبیک را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان آبیک آشنا و سپس به معرفی ۶۹ روستای آبیک می پردازیم .شهرستان آبیِک (تلفظ: Ab’yek) یکی از شهرستان‌های استان قزوین ایران است.شهرستان آبیک در حوزه مركزی ایران بین ۳۶ درجه و ۱۸ درجه عرض شمالی، ۵۰ درجه و ۴۱ درجه طول شرقی خط استوا قرار دارد. این شهرستان از سمت شمال به طالقان و از سمت غرب به شهرستان ساوجبلاغ و از سمت جنوب به بوئین‌زهرا و نظرآباد از سمت شرق به شهر قزوين محدود می‌باشد. شهرستان آبیک بر اساس آخرین وضعیت تقسیمات كشوری در سال ۸۰ از بخش به شهرستان تبديل شد. این شهرستان دارای ۲ بخش یا نام های بخش مركزی و بخش بشاریات و ۲ شهر با نام های شهر آبیک و شهر خاكعلي و ۵ دهستان با نام‌های بشاريات شرقي، بشاريات غربي، زياران، كوهپايه غربي و كوهپايه شرقي و ۱۶۲ آبادي می‌باشد.

روستاهای آبیک

آبیک شهری مهاجرنشین است و اقتصاد غالب آن بر اساس کشاورزی می‌باشد.عملیات اجرایی شهرک صنعتی آبیک نیز در سال ۱۳۸۵ خورشیدی آغاز شده‌است.با وجود بخش‌های تازه‌ساز ولی بافت اصلی این شهر هنوز تابع الگوی روستاشهری است. محله‌های تازه‌ساز شهر آبیک عبارت‌ از شهرک خرم، شهرک قدس، کوی فرهنگیان، محله اداره برق و محله سپاه می‌باشد.اکثریت جمعیت شهرستان آبیک را ترک‌های آذری به همراه اقلیتی از رمانلویی زبان‌های روستای زرگر،تات‌ها و کردها تشکیل می‌دهند.
آبیک شهری است زلزله‌خیز که در مسیر توسعه آتی مترو کرج – تهران قرار دارد. آزادراه تهران _ تبریز و خط راه‌آهن تهران _ تبریز نیز از کنار آبیک می‌گذرد.روستای احمدآباد، محل زندگی و درگذشت محمد مصدق از توابع آبیک نیست بلکه جزء شهرستان نظرآباد است. اماکن دیدنی پیرامون آبیک عبارت‌اند از مقبرهٔ رئیس‌المجاهدین و امام‌زاده علی شکرناب.
این شهر همچنین دارای چندین دانشگاه و موسسهٔ آموزشی عالی به نام‌های موسسه آموزش عالی بصیر، دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی، دانشگاه دانش البرز،موسسه آموزش عالی مولانا، موسسه آموزش عالی آبا و پیام نور است. تنها شهر دیگر در شهرستان آبیک، شهر کوچک خاکعلی است.آلودگی شدید هوا (۵ برابر استاندارد) در نتیجه فعالیت کارخانه سیمان آبیک از مشکلات این شهرستان است.

روستاهای آبیک

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان آبیک
دهستان کوهپایه غربی
دهستان کوهپایه شرقی
دهستان زیاران
شهر: آبیک

بخش بشاریات
دهستان بشاریات شرقی
دهستان بشاریات غربی
شهر: خاکعلی

روستاهای آبیک

کشاورزی و اقتصاد

این شهرستان از قطب‌های کشاورزی استان قزوین به‌شمار می‌آید و بالغ بر ۲۴ هزار هکتار کشت محصولات مختلف زراعی از جمله گندم، جو، ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای)، کلزا، یونجه و سایر محصولات دیگر در این شهر به عمل می‌آید. علاوه بر این، یکی از مراکز مهم برای پرورش دام و طیور در استان و حتی کشور به‌شمار می‌رود.این شهرستان از لحاظ ورزشی بیشتر در زمینهٔ کشتی موفق می‌باشد شهر آبیک نیز از آبیک علیا و آبیک سفلا سرچشمه و در گذر زمان با توجه به ساکن شدن مهاجرین استانهای شمالی و غربی جهت اشتغال در صنایع دامداری و به ویژه کار در شرکت سیمان آبیک توسعه یافته و ابیک امروز شکل گرفته‌است.

روستاهای آبیک

وجود سد انتقالی آب طالقان به این شهرستان در دوران گذشته موجب شده‌است این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان قزوین و کشور تبدیل گردد. از دیگر قابلیت‌های این شهرستان وجود شهرک صنعتی کاسپین. واحدهای صنعتی ممتاز کشور مستقر در این شهرستان و وجود واحدهای پرورش طیور که موجب شده است شهرستان آبیک بیش از ۸ درصد تخم مرغ و گوشت سفید مورد نظر کشور را تأمین نماید.شهرستان آبیک در بحث اطلاع‌رسانی نسبت به شهرستانهای استان قزوین و همجواز در زمینه اطلاع‌رسانی و چاپ توزیع مطلبوعت محلی جایگاهی را به خود اختصاص دهد که وجود فعالیت دفتر خبری صدا و سیما مرکز قزوین از ابتدای سال ۸۴ شمسی با ۴ خبرنگار. گزارشگر و تصویر بردار و فعالیت ۴۵ خبرنگار حرفه‌ای در مطبوعات کشوری از دیگر ویژگیهای این شهرستان می‌باشد.

روستاهای آبیک

روستاهای آبیک

روستای آقچری

آقچری روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خوزنان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.زبان مردم این روستا تاتی می‌باشد.موقعیت دقیق این روستا بعد از زیاران می‌باشد. آقچری در لغت به معنای چراگاه سفید می‌باشد و یک واژه ترکی است. روستای آقچری در غرب تهران واقع شده‌است. این روستا ۵۰ کیلومتر با قزوین فاصله دارد. داری معادن سنگ بوده که سهام دارانی را به خود جذب کرده‌است.
مکان‌های دیدنی
مکان‌های دیدنی این روستا عبارت است از: خروس چشمه، امامزاده محمد، الماس دره، اسپرسان، کامبور دره، خزه باغان و…

روستای ابراهیم‌آباد (زیاران)

ابراهیم‌آباد روستایی در دهستان زیاران بخش مرکزی شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۷ نفر بوده‌است.

روستاهای آبیک

روستای آبیک سفلی

آبیک سفلی روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای آبیک علیا

آبیک علیا روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای اتانک

آتانک روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.مردم آتانک به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۶ نفر بوده‌است.

روستای اصغرآباد

اصغرآباد روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای آلاداغلو

آلاداغلو روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای امرودک

امرودک روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. زبان این روستا تاتی است که تقریباً در تمامی توابع طالقان و توابع الموت و کوهپیایه‌های آبیک مستعمل می‌باشد.این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۴۷ نفر بوده‌است.

روستاهای آبیک

روستاهای آبیک

روستای انجیلاق

انجیلاق روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌است.زبان مردم این روستا تاتی با گویش مخصوص است.

روستای باقرآباد ترک

باقرآباد ترک، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۹ نفر بوده‌است.

روستای باقرآباد کرد

باقرآباد کرد، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. آب و هوای این روستا در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است. میزان بارش سالیانه حدود ۳۰۲ میلیمتر و دمای متوسط هوا ۱۹درجه سانتی‌گراد است وجود مزارع کشاورزی، باغات و دشتهای پهناور حاصلخیز آب و هوای خوبی را برای این روستا به ارمغان آورده‌است و بر خلاف شهر آبیک به دلیل فاصله ۳۰ کیلومتری از سیمان آبیک دارد هوای پاکیزه و سالمی دارد و گزارشی از آلودگی هوا در این قریه وجود ندارد.
این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۹ نفر بوده‌است.

روستای بهجت‌آباد

بهجت‌آباد روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بهرام‌آباد

بهرام‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه‌آباد روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۰ نفر بوده‌است.

روستای تقوی

تقوی (آبیک)، روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای توداران

توداران روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. مردم توداران تات‌زبان هستند.این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای جزمه

جزمه روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. تاتی و ترکی زبان‌های رایج در روستای جزمه هستند.این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای چناسک

چناسک روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. فاصله این روستا از شهر قزوین حدود ۳۰ کیلومتر می‌باشد و دارای راه ارتباطی فرعی آسفالت در حدود ۱۷ کیلومتر از اتوبان کرج قزوین است. این روستا دارای مناظر زیبای کوهستانی در ارتفاعات خود میباشد. بلندترین کوهستان این روستا معروف به هیدوکان و بلندترین قله آن بریا میباشد. قله بریا خط‌الرأس توقف لشکر روس در زمان لشکرکشی به سمت تهران است. برخی بناهای تاریخی روستا به زمان قاجار برمیگردد،.که سالم ترین این بناها حمام سنتی روستا بنام ( دیوحمام )است. این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۸۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.طبیعت روستا دشتستانی می‌باشد و اکثر جمعیت روستا مشغول دامداری و باغداری هستند. حیات وحش روستا هم در ارتفاعات شامل حیوانات متنوعی از جمله،پلنگ،گرگ،کبک،مار و انواع پرندگان است که در فصل شکار با توجه به دارا بودن جاده های خاکی کوهستانی مورد توجه شکارچیان غیر مجاز قرار میگیرد.
این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۶ نفر (۱۳۳خانوار)بصورت بومی ثابت می‌باشد، که در فصول گرم سال این جمعیت به حدود ۲۰۰۰ نفر می‌رسد که عمدتا از ساکنین قزوین و تهران می‌باشند. این روستا یک باغ قدیمی داردکه به ارباب باغ معروف است این باغ با مساحت حدود پنج هکتار در شمال چناسک واقع شده است که در زمانهای قدیم متعلق به اقای شیخ الاسلام که در زمان ارباب رعیتی ارباب منطقه بود مورد استفاده وی قرار میگرفت در این باغ ساختمانی بسیار شیک وزیبا به سبک کاخ چهلستون قزوین قرار داشت که در روبروی این بنا استخر بزرگی زیبایی خاصی به این عمارت میداد در شمال این کاخ یک باب حمام قدیمی اختصاصی تدارک دیده شده بود که مختص ارباب وخانواده ایشان بود و در ورودی باغ ساختمان نگهبانی و انبار های ذخیره مواد غذایی وغیره وجود داشت بقیه فضای این باغ پراز درختان میوه که شامل سیب انواع مختلف گلابی الو زردآلو به توت وشاتوت گردو بادام فندوق البالو انواع سبزیجات انواع انگور زالزالک ازگیلاین باغ قبل از انقلاب سفید شاه و مردم و بطور کلی کل روستا از اموال اصغر شیخ الاسلامی با چند روستا بودو طی این مدت تا سال ۱۳۷۰ در تملک اقای مروت الله عسگری ۱۳۷۰ بود.
اهالی چناسک دارای زبان تاتی هستند.

روستاهای آبیک

روستاهای آبیک

روستاهای آبیک

روستای حاجی‌آباد

حاجی‌آباد (آبیک)، روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد کلج

حسن‌آباد کلج، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۹۰ نفر بوده‌است.روستای حسن‌آباد کلج از پرجمعیت ترین روستاهای استان قزوین است که اهالی آن به زبان ترکی آذربایجانی سخن میگویند.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد کرد

حسین‌آباد کرد، روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای حلال‌آباد

حلال‌آباد ، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.

روستای حیله‌رود

حیله‌رود روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است.

روستای خاکشان

خاکشان، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. مردم روستای خاکشان به زبان ترکی و با گویش شاهسونی سخن میگویند.این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۵ نفر بوده‌است.از طریق جاده آبیک_کمال‌آباد| میان دو روستا اسلام‌آباد (میان پالان) و خطایان تابلو روستا مشاهده می‌شود که بعد طی مسافت ۵ دقیقه ای جاده روستا ، به آن می‌رسیم.
مسجد و آب انبار
مسجد ابوالفضل و آب‌انبار روستای خاکشان شهرستان آبیک با قدمتی حدود یک قرن، به اذعان مسئولان از بناهای بی‌نظیر و منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود.به دلیل اینکه آب‌انبار و مسجد حضرت ابوالفضل خاکشان در جوار هم ساخته شده‌اند.
مسجدی که با شیروانی و آجر و خشت‌های قدیمی و کاهگل ساخته شده و دارای پنجره‌های بسیار است.ساخت مسجد در بالای آب‌انبار در روستای خاکشان بخش بشاریات این شهرستان،آن را به بنایی منحصر به فرد در استان قزوین و بی‌نظیر در کشور تبدیل کرده است. مسجد و آب‌انبار خاکشان نیاز به بازسازی اصلی دارد و سالانه برای بازسازی و مرمت به اعتبار نیاز دارد.معماری و آجرچینی مسجد مربوط به دوره پهلوی می‌شود و در حال حاضر مراحل ثبت مسجد و آب انبار در حال انجام بوده و حمام نیز در فاصله ۶۰۰ متری پایین‌تر از مسجد و آب انبار قرار گرفته‌است.
حمام قدیمی روستا
حمام تاریخی روستای خاکشان به دوران ناصری بازمی‌گردد و احتمالاً از حمام‌هایی است که در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده‌است.لازم به یادآوری است که میرزا محمد تقی خان امیرکبیر صدر اعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار بود که دستور می‌داد در روستاها و شهرها گرمابه‌های عمومی احداث شود ، که حمام خاکشان هم احتمال اینکه یکی از این گرمابه‌هایی باشد که در دوره ناصری ساخته شده باشد، دور از ذهن نیست.مسجد و آب انبار روستای خاکشان از بناهایی است که در دوران مختلف مرمت شده و مربوط به دوره قاجاریه است.
امام زاده یحیی
مقبره در حاشیه روستا قرار دارد. این بنا در سال ۱۲۵۰ هـ. ق احداث شده و زمین حدود ۲۰۰۰ متر مربع بقعه را دربردارد و هر ساله در روز عاشورا میزبان اهالی چندین روستا است.

روستای خرمپشته

خرمپشته، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای خزین‌آباد

خزین‌آباد روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.که در حال حاضر به ۳خانوار و جمعیت کمتر از ۲۵نفر کاهش پیدا کرد.

روستای خطایان

خطایان روستایی در دهستان بشاریات شرقی بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۸۰۲ نفر بوده‌است.

روستای خوزنان

خوزنان روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است.این روستا در دهستان خوزنان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران درسال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۹ نفر بوده‌است. بتازگی و پس از شهر شدن روستای زیاران مرکز دهستان اززیاران به خوزنان تبدیل شده است.

روستای دارالسرور

دارالسرور (به تاتی: دارکوره) روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده است. این روستا با مرکز استان ۳۰ کیلومتر فاصله داشته و برای رسیدن به این روستا باید از محور قزوین آبیک استفاده کرد. اکثریت مردم دارالسرور کشاورز بوده و تعداد اندکی از خانوارهای آن به دامداری مشغول می‌باشند. محصولات عمده کشاورزی این روستا گندم و جو می‌باشد. و عمده محصولات باغی این روستا گرد و بادام و انگور و گیلاس است.زبان این مردم تاتی است و دارای آیین‌ها و رسوم اصیل تاتی می‌باشند.

روستای دبیریان

دبیریان، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای رضی‌آباد

رضی‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۴ نفر بوده‌است.

روستای زاغه

زاغه (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است.

روستای زرجه بستان

زرجه بستان روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. که از لحاظ وسعت جغرافیایی از بزرگترین روستا های استان قزوین با مراتع و مزارع بسیار که پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی است و گیاهان دارویی کمیاب و باارزشی در آن می‌روید که از آن جمله می‌توان به گزنه، زنجبیل، چای کوهی، ریواس ،آویشن و بابونه اشاره کرد. زرجه بستان همچنین دارای باغات سرسبز انگور، گردو، بادام و میوه‌های مختلف است زرج در زبان محلی به معنای کبک و علت نام گذاری این روستا به خاطر وجود کبک زیاد در این منطقه میباشد.مردم این روستا هنوز به زبان باستانی تاتی سخن می‌گویند.
زرجه بستان از زیباترین روستاها از لحاظ پوشش گیاهی و باغستان با معماری کلاسیک و جدید در حال حاضر مورد توجه توریستهای بسیاری قرار گرفته و بدون تردید در این زمینه جزو برترینهای استان قزوین با دسترسی بسیار آسان از تهران و قزوین میباشد
هنر اصیل تعزیه از بیشینه بسیار زیادی در این روستا برخوردار بوده و خواستگاه اصلی تعزیه ایران میباشد اساتیدی همچون میزا علی پا کنفس در قدیم احمد بلبل هنرمند نامی معاصر و محسن گیوه کش از برترین های عصر حاضر هنر تعزیه ایران و جهان از روستای زرجه بستان بپا خواسته اند.
سنگ تراشیده شده به شکل ستاره که شور بختانه از جای خود خارج شده و در خانه سازی به کار رفته (مربوط به چه دوره‌ای:نامعلوم)
از نظر پوشش جانوری نیز زرجه بستان از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است. هرچند در سال‌های اخیر به دلیل شکار غیرمجاز و تخریب محیط‌زیست از جمعیت جانوری این ناحیه کاسته شده، ولی هنوز هم می‌توان حیواناتی مانند شغال، روباه، گرگ، گراز، آهو و خارپشت را در آن مشاهده کرد. لازم به ذکر است زرج(بافتح <ز> وکسر <ر>) در زبان محلی به معنای کبک است و در گذشته به خاطر وجود تعداد زیاد کبک و قرقاول، نام زرجه بستان را بر این منطقه گذاشته‌اند.
بناهای تاریخی
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری زرجه بستان، آثار باستانی و بناهای تاریخی متعدد در اطراف آن است؛ برخی از این بناها قدمتی چندهزار ساله دارد. وجود بقایای قلعه‌های قدیمی قلاءکمر و قوطی‌قلاء هم بیانگر آن است که این ناحیه در گذشته از ارزش نظامی برخوردار بوده و از همین قلعه‌ها امنیت نواحی اطراف تأمین می‌شده‌است. غیر از گورستانی قدیمی که در نزدیکی امامزاده سیدپاک قرار دارد و دارای سنگ نوشته‌های کهن و نقاشی شده‌است، در قسمت شمال غربی روستا هم بقایای قبرستانی متعلق به زرتشتیان کشف شده که حکایت از وجود ادیان مختلف در این منطقه می‌کند.
چندی پیش نیز به صورت اتفاقی، در نزدیکی چشمه لاله‌باغ آثار مربوط به حمامی مربوط به دوره سلجوقیان کشف شد. اما شاید بتوان مهم‌ترین اثر باستانی کشف شده را در اطراف روستا پشت سید پاک در جستن آباد زرجه بستان گورستان مربوطه به قبل از میلاد مسیح جستجو کرد، .این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن حدود۴۹۸نفر (۲۲۴خانوار) بوده‌است.

روستای زرگر

زرگریا رومانو یکی از روستاهای استان قزوین است که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده‌است که به زبان indo_arian صحبت میکنند.این روستا در دهستان بشاریات شرقی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۸ نفر بوده‌است.
مردم اهالی روستای زرگر به زبان رمانو یا (زبان زرگری) سخن میگویند.
چشمه
چشمه‌ای به نام نوپلکس (noplex) در کنار این روستا قرار دارد که اهالی منطقه بر این باور هستند که اسفندیار شاهنامه در این چشمه رویین‌تن شده است. در این افسانه گفته شده چون اسفندیار چشمانش را در زمان غسل بسته بوده، از آن ناحیه آسیب‌پذیر شد و در نهایت در جنگ با رستم و به دلیل کمک و حمایت‌های سیمرغ از رستم مغلوب شده و شکست خورد.چشمه ای اساطیری که اسفندیار در آن رویین تن شده است.
نام این چشمه از ریشه ای یونانی (رومی) گرفته شده است که ترکیب دو کلمه انسان و شکست ناپذیر است. برخی گفته اند که اول کلمه به معنای نه و باقی آن به معنای شکست است یعنی کسی که شکست نمی خورد یا “شکست ناپذیر”. کلمه ای مشابه به این کلمه در استراتژِ های جنگی در میان رومیان رواج داشت که سربازان با سپرهای آهنین در کنار هم قرار می گرفتند و به این ترتیب هیچ سلاحی بر آنان کارگر نمی افتاد و به همین دلیل به نوعی شکست ناپذیر خوانده می شدند. برخی از واژه شناسان هم “نو” اول را برگرفته از Human به معنای انسان و باقی را به منای مقاوم می دانند که به معنای انسان مقاوم در مقابل هر گزند و آسیب است.

روستای زعفران

زعفران (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای سایین دره

سایین دره روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. ساکنین روستا از اقوام تات هستند.این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای شفیع‌آباد

شفیع‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶ نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای شکرناب

شکرناب روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. اين روستا از شمال با روستاي چناسک از شرق با روستاهاي نوده و کیاده مرتبط است. فاصله اين روستا از اتوبان تهران- قزوين ۱۴ کيلومتر مي باشد.شکرناب در ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دريا واقع است. شکرناب در محدوده کوهپايه البرز قرار گرفته، به طوري که شمال اين روستا را ارتفاعات بلند الموت و جنوب آن را دشت قزوين احاطه نموده است.
از کتب تاریخی این گونه بر می آید که محدوده کوهپایه آبیک کنونی،با نام قهپایه شناخته می شده است. قهپایه در گذشته بخشی از ری و سپس طالقان بوده است. در کتاب نزهه القلوب حمدالله مستوفی پیرامون پیوستگی قهپایه به طالقان آمده است:
«طالقان ولایت سردسیر است در شرقی قزوین… ولایت سرانرود و جرود و قهپایه و کن و کرج از توابع آنجا است»
این روستا دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری درخور توجهی می‌باشد از آنجمله میتوان به بنای امامزاده علی روستا که از آثار برجای مانده از معماری دوره ی سلجوقیان است اشاره کرد، این امامزاده اولین اثر تاریخی ثبت ملی در شهرستان آبیک است.همچنین تپه ای باستانی که از آثار دوره ی پیش از اسلام می‌باشد نیز در اطراف روستا واقع گردیده است. علاوه بر اینها، حمامی تاریخی با قدمت چند صد ساله هم در این روستا وجود دارد که طبق آخرین گزارش‌ها در فهرست آثار در معرض تخریب قرار دارد.
این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده‌است.اهالی شکرناب دارای زبان تاتی هستند.

روستای شهرآباد

شهرآباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای صمغ‌آباد

صمغ‌آباد روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستادر مسیر جاده طالقان قرار دارد فاصله آن تا تهران ۱۱۰ کیلومتر ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۸۰۰ متر آب هوای معتدل کوهستانی و در جنوب رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. فاصله روستا تا زیاران ۸ کیلومتر و تا طالقان ۲۵ کیلومتر می‌باشد. وسعت کل روستا بیش از ۲۶۰۰ هکتار می‌باشد که عمده اراضی تحت پوشش منابع طبیعی قرار گرفته حدود ۶۰۰هکتار بافت مسکونی می‌باشد. و حدود ۷۰۰ هکتار اراضی و باغات بقیه جزء منابع طبیعی می‌باشد.در گذشته اولین روستای ماشین رو در طالقان بوده. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن۵۷ نفر بوده است.زبان مردم این روستا تاتی می‌باشد.
مناطق زیارتی
از مناطق دیدنی این روستا می‌توان از قدمگاه نام برد که در سال ۱۳۷۷برای رفاه حال زائران مورد بازسازی قرار گرفت روبه روی این زیارتگاه یک چشمه آب روان است. چشمه آب کهریزگل و مسیر آن از زیباترین مناطق دیدنی این روستا است.

روستای طیخور

طیخور روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.مردم طیخور از اقوام تات هستند و به زبان باستانی تاتی تکلم می‌کنند.

روستای عبدل‌آباد

عبدل‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستای غریب مزرعه

غریب مزرعه روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. زبان مردم این روستا تاتی است.این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای فالیزان

فالیزان روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.در روستای فالیزان مانند دیگر روستاهای منطقه زبان تاتی رایج است.

روستای قاضی کلایه

قاضی کلایه روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خوزنان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.مردم این روستا مسلمان و شیعه مذهب هستند و زبانشان تاتی است.

روستای قره قباد

قره قباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک در استان قزوین ایران است.از جاذبه های گردشگری این روستا تپه باستانی یکسان تپه، گور تپه می باشند که بدلیل پیدا کردن گنج حفاری های زیادی در آنها انجام شده است.تالاب شوراب در اردیبهشت ماه نیز میزبان پرندگان مهاجر بی شماری می باشد.این روستا یک باند پرواز هواپیماهای سم پاشی نیز دارد که مدت هاست از آن استفاده نمی شود.این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۴ نفر بوده‌است.

روستای قزان چال

قزان چال، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر بوده‌است.

روستای کذلک

کذلک روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. مردم کذلک به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای کلایه

کلایه (آبیک)،روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کوندج

کوندج، روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۹ نفر بوده‌است.

روستای کهوان

کهوان روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.زبان مردم کهوان تاتی است.

روستای کهوانک

کهوانک روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای کیاده

کیاده روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. مردم کیاده و نوده مانند دیگر ساکنین منطقه به زبان باستانی تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای گیل زور

گیل زور، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۸ نفر بوده‌است.

روستای مالی‌آباد

مالی‌آباد ، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای مامجین

مامجین، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای محمودیان

محمودیان، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۹ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه قدرتی

مزرعه قدرتی، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای مورآباد

مورآباد روستایی در استان قزوین شهرستان آبیک بخش بشاریات غربی کیلومتر ۳ جاده خاکعلی به کارخانه قند قرار دارد.این روستا دارای آب و هوایی گرم است .شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری میباشد .در این روستا یک مدرسه وجود دارد و بچه های این روستا فقط میتوانند دوران ابتدایی را فرا بگیرند و پس از آن برای تحصیل مجبورند ب روستاهای همجوار مانند خاکعلی بروند .این روستا دارای یک امامزاده هست و سالیانه میزبان صدها نفر از عزاداران و زاعران در محرم میباشد .در این روستا فرهنگ زیبای نوع دوستی دایر است و مردم مهربان این روستا خیرین گرانقدری هستند ک از کمک ب هم نوع و نهاد های حمایتی خوشحال میشوند .در این روستا مراسم ازدواج طبق آداب و رسوم خاصی برگزار میشود که زیبایی این مجلس را دوچندان میکند .متاسفانه در این روستا هیچ بازیگاهی برای کودکان وجود ندارد که همت و پشتکار مسئولین را طلب میکند تا در اسرع وقت یک بازیگاه کوچک برای کودکان این روستا دایر شود .زبان بومی این روستا ترکی می باشد.
نبود امکانات لازم برای تفریح ، شغل ، آموزش ، خدمات ، نبود اینترنت و آنتن تلفن همراه و محدودیت های دیگر باعث کوچ شمار زیادی از ساکنان روستای مورآباد به شهرهای اطراف شده است.این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۷ نفر بوده‌است.

روستای میان‌کوه

میان‌کوه روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان زیاران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر (۳۰خانوار) بوده‌است.

روستای ناصرآباد

ناصرآباد (آبیک)، روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷۷ نفر بوده‌است.

روستای نودوز

نودوز، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۹ نفر بوده‌است.

روستای نوده

نوده روستایی است از روستاهای آبیک از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. طالقان در حد فاصل استان تهران و استان قزوین است.این روستا در فاصله حدودي ١٠٠ كيلومتري از شهر تهران و كمتر از ٥٠ كيلومتري قزوین واقع شده است ، که با خودروی سواری شخصی مي توان از قزوين اين مسافت را در زماني كمتر از ۱ ساعت طي نمود. فاصله اين روستا از اتوبان تهران- قزوين در حدود ١٦ کيلومتر مي باشد. مسیر آن جاده ای است فرعي که از روستای کوندج واقع در حد فاصل بین شهرک حصارک و نیروگاه حرارتی شهید رجایی از اتوبان و جاده اصلی کرج -قزوین به سمت شمال اتوبان جدا شده و پس از گذشتن از روستاهای انجیلاق و شکرناب به روستاهاي نوده و كياده که در جوار هم قرار دارند می‌رسد.این روستا دارای مناظر زیبای کوهستانی در ارتفاعات خود بوده و برخی بناهای تاریخی روستا به زمان ایلخانی برمی‌گردد. نوده با توجه به موقعیت جغرافیایی آن بیشتر مناسباتش با قزوین بوده و از نظر تقسیمات کشوری از توابع شهرستان آبیک استان قزوین می‌باشد ؛ اما از نظر فرهنگی و اجتماعی، زبان تاتی، آداب و رسوم، باورها و سنتها، شیوه و سبک زندگی جزئی از طالقان است. زبان تاتی یکی از گویش‌های بسیار قدیمی و پیشینه‌دار است و مردم منطقه خود را جزء پایین طالقان می‌دانند. در پی اقداماتی که زمان صفويه ، قاجاريه و از دوره مشروطه در راستای گسترش دایره نفوذ حکومت در اقصی نقاط کشور صورت گرفت، تغییراتی در ابعاد مختلف مدیریت روستایی از جمله طالقان در منصب کدخدایی و ساختار و کارکردهای آن ایجاد گردید. در متون تاریخی و ادبی قرن سوم و چهارم، برای واژه کدخدا معانی متفاوتی همچون فرد دانا، رئیس خانه و مرد خانه، نگهبان شهر، وزیر و پیشکار بزرگان، معتمد و رئیس هر یک از محلات شهر، متصدی امور روستا ذکر شده است. آخرين كدخداي روستاهاي نوده ، كياده و غريب مزرعه از سنه ١٣١٨ش/۱۹۳۸م كدخدا اصغر بابائي فرزند غلامرضا از نوادگان كدخدا پهلوان سليمان بود(سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سند شماره: ۲۹۱ و٩٨٤). اين منصب با ظهور دوره پهلوي دوم و پس تصويب قوانيني در سراسر روستاهاي طالقان كمرنگ گرديد.
این روستا در دهستان کوهپایه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده است .این روستا تا سال‌های دهه ١٣٥٠ حدود ١٠٠ خانوار و جمعیتی حدود ٥٠٠ نفر داشت. جمعیتی که اغلب به کار کشاورزی مشغول بودند. اما با شکل گیری موج‌های مهاجرت به شهرها برخی از ساکنان این روستا به ویژه نسل جوان آن جهت ادامه تحصيلات و كار به تهران يا قزوین مهاجرت نموده و در شهرها ساکن شدند ، كه این امر موجب کاهش جمعیت این روستا گردید. البته در حال حاضر جمعیت این روستا در فصل‌های بهار و تابستان با فصلهای پائیز و زمستان متفاوت است . در فصل بهار و تابستان بسیاری از جمعیت به روستا بر می‌گردند ، لذا جمعیت در این فصول افزایش می یابد؛ اما در فصول پائیز و زمستان مجددا برخی از ساکنان به شهر بازگشته که اين امر موجب کاهش جمعیت در این فصول می‌گردد.
محصولات کشاورزی نوده
تا سال‌های اواخر دهه ۱۳۵۰ و نیمه اول دهه ۱۳۶۰ هجری شمسی کشاورزی، باغداری و دامداری در این روستا رونق بسيار داشت. در آن دوره شاخص ترين محصولات کشاورزی روستا گندم، جو، لوبیا، نخود و عدس بود که در مزارع آبی و دیمی کشت می‌شد و از مهمترين محصولات درختی روستا نيز مي توان گردو، بادام، انگور، کشمش و سنجد را نام بود. این محصولات کشاورزی نیاز مردم روستا را تأمین می‌نمود و مازاد آن به بازارهاي تهران و قزوین عرضه و به فروش می‌رفت و سایر مایحتاج زندگی اهالي از منبع درآمد حاصله از فروش اين اقلام کشاورزی تأمین می‌شد. از سنه هاي قبل از ١٣٢٠ بخش قابل توجهي از اين محصولات مانند كشمش و سنجد توسط تجار نوده‌اي با كاروان هايي به همراه فرش، گليم و ساير صنايع دستي طالقان از راه كوه ها و مناطق صعب العبور و پر مخاطره از بلاياي طبيعي و راهزنان به بازارهای شمالي كشور و استان گيلان صادر و در قبال آن برنج ، چاي و ساير اقلام دریافت می‌گردید. متاسفانه در سال‌های اولیه دهه ۶۰ و با كاهش بارندگي هاي موسمي به تدریج كشت محصولاتي كه وابستگي بيشتری به آب داشتند، حذف شدند و مزارع منطقه جاي خود را به باغ‌هايي از جمله گيلاس و گردو دادند .
جاذبه های توریستی و دیدنیهای روستای نوده
مناظر طبیعی مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های این روستاست:
۱-چشم انداز بسیار زیبای روستا. (چشم اندازی شبیه ماسوله)
۲-آبشار زیبای چهارپاش (آبشاری با ارتفاع حدود ٤٠ متر که در فصول پر آبی بسیار دیدنی است. آین آبشار در فصول سرما و یخبندان به یخ شار بسیار زیبا تبدیل می‌شود که بسیار جذاب و دیدنی است)
۳-تنگ دره (دره ای صخره ای که به دلیل صخره ای بودن بسیار باریک است به گونه‌ای که می‌توان پاها را به دو طرف رودخانه چسباند و از روی آب رودخانه حرکت کرد)
۴-صاف دره (دره ای با آب بسیار صاف)
۵-روخانه یا رودخانه (رودخانه بزرگی که با پیوستن چند رود شکل گرفته‌است. دو طرف این رودخانه باغ و درختگاری است و مناظر طبیعی بسیار زیبایی دارد)
۶-دشتان (باغهای گیلاس)
۷-ترندشت(باغهای انگور)
۸-خرس دره(باغهای انگور)
۹-جن لانی دره (دره لانه‌های جن)
۱۰- سیاکول (سیاه کوه)
۱۱-چفته (مزرعه باغ انگور با چشم‌اندازی زیبا)
۱۲-باغستان انگور جی یری باغان( باغهای بالا)
۱۳-آبشار زردلجاری سره (آبشاری با ارتفاع حدود ٣٠ متر که در فصول پر آبی آب دارد و بسیار دیدنی است. اما در فصول گرما خشک است و فقط چک چک آب را می‌توان مشاهده کرد)
۱۴-کلابن(منطقه ای کوهستانی با صخره ای بسیار بزرگ). این منطقه در فاصله ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
۱۵-شاه سبزه پوش (امامزاده ای در دل کوهستان و بر فراز بلندترین قله منطقه با نام کوه عدنان یا کوه شاه سبزه پوش) این منطقه در فاصله ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
۱۶- عسلک (منطقه ای کوهستانی با چشمه ای پر آب و مزارع زیبا) این منطقه در فاصله ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
۱۷-پیلا کمر (صخره بزرک )این منطقه هم در فاصله ای دور از روستا قرار دارد و باید کوهنوردی کرد تا به آن رسید.
و بسیاری از مناطق طبیعی دیگر که البته به دلیل فاصله از روستا به راحتی قابل دسترسی نیست.
بازیهای محلی نوده
دراین روستا بازی‌های محلی زیادی رواج داشته که امروزه چندان از آن‌ها خبری نیست. مهم‌ترین بازی‌ها عبارت بودند از:
آنی مانی(شبیه گرگم به هوا)
قوایم قوایم(قایم باشک)
الک دلک
زو
قیش بازی(کمربند بازی)
گردو بازی(به دو شکل مات مات و بازی با قاپ)

روستای وندر

وندر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. وندر از روستاها پلکانی ایران است و مردمش به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای یانس‌آباد

یانس‌آباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهپایه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.مردم روستای یانس‌آباد تات‌زبان هستند.

روستای یزبر

یزبر، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای یعقوب‌آباد

یعقوب‌آباد (آبیک)، روستایی از توابع بخش بشاریات شهرستان آبیک که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بشاریات شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *