جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رودخانه ی ارچنگ

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۳۹۹

در این مطلب، شمارا به کنار رودخانه ی خروشان و زیبا ارچنگ می بریم تا با آن جا آشنا شوید.رودخانه ها یکی از بهترین جاذبه ها و دیدنی های طبیعت هستند که برای اوقات فراغت و تفریح و گردش گزینه ی خیلی خوبی محسوب می شوند.رودخانه ارچنگ واقع در روستای ارچنگ شهر مشهد می باشد که به شما پیشنهاد می کنیم اگر به این شهر و روستا سفر کردید، حتما برای دیدن این رودخانه اقدام کنید و ساعات خوشی را در آن جا داشته باشید.

 

X 5 15 780x470 1 رودخانه ی ارچنگ

 

نحوه دسترسی به رودخانه ی ارچنگ

پس‌از ورود به شهر «شاندیز» در بلوار امام رضا، امام رضای ۲۰، به روستای «ارچنگ» می‌رسید. خیابان شهید زارعیان را تا انتها ادامه دهید تا به سرازیری‌ برسید که به رودخانه منتهی می‌شود. تمامی طول مسیر ماشین‌رو بوده و در انتهای مسیر مکانی برای پارک خودروها در نظر گرفته شده است.در این مکان استراحتگاهی به نام دره ارغوان آماده سرویس‌دهی به شماست و تمامی امکانات رفاهی موردنیاز در دسترس خواهد بود. مسیر را ادامه دهید تا به رودخانه برسید.

رودخانه‌ سمت راست از «زشک» و «ابرده» و رودخانه‌ سمت چپ از «نغندر» سرچشمه می‌گیرد. این دو رودخانه در این مکان، یعنی روستای «ارچنگ» (از توابع شاندیز)، به هم می‌پیوندند و به راه خود ادامه می‌دهند. در این مسیر هم با نام رودخانه ارچنگ شناخته می‌شوند.
درست سمت چپ اندکی جلوتر نقطه تلاقی دو رودخانه است که در فصل بهار زیبایی خاصی برای این منطقه به ارمغان می‌آورد؛ در این زمان به‌هیچ‌وجه امکان ورود به رودخانه وجود ندارد.
درصورتی‌که تمایلی به خیس شدن و پیاده‌روی در آب را ندارید، مسیر سمت چپ، یعنی سرچشمه‌ «نغندر»، انتخاب مناسب‌تری برای حرکت سمت رودخانه ارچنگ خواهد بود. در این فصل بوته‌های تمشک وحشی در تمام مسیر به وفور یافت می‌شود. اگر بخت با شما یار باشد و تمشک‌ها رسیده باشند، چشیدن طعم ترش و ملس آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

X 3 17 رودخانه ی ارچنگ
خشک بودن بستر رودخانه می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما با پرس‌وجو از بومیان منطقه و باغداران که معمولا در این زمان مشغول فعالیت در باغ‌ها و چیدن میوه هستند، می‌توانید امیدوارانه به مسیر ادامه دهید. مشاهده‌ مقداری رطوبت در مسیر می‌تواند نشانه خوبی باشد؛ پس راه زیادی تا چشمه باقی‌ نمانده است.
پس‌از طی حدود ۴۵دقیقه تا یک ساعت پیاده‌رویِ نسبتاً آهسته به سرچشمه خواهید رسید. آب چشمه بسیار گواراست و نوشیدنش خستگی راه را از تنتان خواهد زدود.

ضمن اینکه در تمام طول مسیر طبیعت با سخاوت هرچه تمام‌تر با طراوتش پذیرای شما خواهد بود، هرجا احساس خستگی کردید، می‌توانید از ادامه‌ مسیر صرف‌نظر و استراحت کنید. اما اگر به قصد رسیدن به چشمه حرکت کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم لوازم غیرضروری را همراهتان نیاورید و تا حد امکان صبح زود برای حرکت آماده شوید تا حرارت آفتاب ظهر تابستان در این مسیر باعث رنجش خاطرتان نشود.

همچنین اگر تمایل به اقامت شب در این مناطق را دارید، علاوه‌بر باغ و ویلاهای روستا ی ارچنگ که حوالی رودخانه ارچنگ هستند، و به‌صورت اجاره‌ای برای یک شب تماما در اختیارتان خواهد بود، تعدادی اقامتگاه بوم‌گردی نیز در این منطقه وجود دارد که تقریبا به تازگی تاسیس شده اند و می توانید شب را در آن جا بمانید و سفر خوشی را برای خود رقم بزنید و از طبیعت روستای ارچنگ و رودخانه ی پرخروش آن استفاده کنید.

بهترین زمان برای رفتن به رودخانه

به شما پیشنهاد میکنیم که در فصول گرم سال مانند تابستان و بهار به کنار رودخانه ی ارچنگ بروید چرا که زمان بارندگی امکان طغیان رودخانه وجود دارد و بایستی هرچه سریع‌تر از این منطقه فاصله گرفت. اما در تابستان درخت‌های چنار در چپ و راست رودخانه به روی مسیر سایه می‌اندازند و لذت پیاده‌روی را دوچندان می‌کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • اسلوب

    چه جای باصفا و جالبی. تا حالا اسم رودخانه ارچنگ رو نشنیده بودم. حتما یه سر میرم

    ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *