رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ فروردین ۱۳۹۳

روح فرای در حسرت یک قطره از زاینده‌رود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ روح فرای در کنار زاینده‌رود پرسه می‌زند. اما همچنان از ورود جنازه او به ایران جلوگیری می‌شود. گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مخالف هنوز هیچ دلیل محکم و مشخصی برای مواضع تند خود اعلام نکرده‌اند. این درحالی است که رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران که از سال ۸۵ پیگیر موافقت‌ دولت نهم و دهم برای دفن ریچارد فرای در کنار زاینده‌رود بود معقتد است، فرای پس از اخذ موافقت دولت نهم و دهم نسبت به دفن جنازه‌اش در کنار زاینده‌رود، مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت و مردم ایران به‌جا آورده بود این درحالی است که هم‌اکنون مقامات ایرانی بنا به دلایل نامشخص از ورود جنازه به ایران ممانعت می‌کنند.

«سید مهدی موسوی کوهپر» باستان‌شناس و رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران می‌گوید: ریچارد فرای با اینکه قبل از مرگش موافقت دولت هشتم را برای دفن جنازه‌اش در کنار زاینده‌رود گرفته بود اما بسیار نگران بود که مقامات ایرانی در دولت نهم و دهم از دفن وی در کنار زاینده‌رود جلوگیری کنند.

او می‌گوید: همان زمان پیگیری‌های بنده با اسفندیار رحیم‌مشایی ریاست وقت سازمان آغاز شد و طی نامه‌ای که ۲۴ آبان‌ماه به رییس جمهور دولت نهم و دهم نوشته شد موافقت دفن وی در کنار زاینده‌رود اعلام شد.

رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران می‌گوید: رییس جمهور دولت نهم و دهم موافقت خود را با پیوست نامه‌ای به پور محمدی وزیر وقت کشور تاکید کرد که تمهیدات لازم برای دفن این ایران‌شناس آمریکایی لحاظ شود. در واقع پس از این نامه بود که این اطمینان به فرای داده شد که پس از مرگش در کنار محوطه موردعلاقه‌اش دفن خواهد شد و او نیز مراتب تشکر را از مردم و مقامات ایرانی به‌جا آورد.

به‌گفته موسوی کوهپر، اما درحال‌حاضر گروه‌هایی در اصفهان هستند که مانع از دفن وی در کنار زاینده‌رود می‌شوند این درحالی است که انتظار و خواسته عموم دانشگاهیان از مسئولان ارشد کشوری اینست که به پاس خدمات این ایران‌شناس برجسته آمریکایی حداقل خواسته وی اجابت شود.

موسوی کوهپر ادامه می‌دهد، هم‌اکنون تاجیکستان آمادگی خود را برای تحویل جنازه اعلام کرده است. این درحالی است که روح فرای در حسرت یک قطره از زاینده رود مانده است.

به‌گفته‌ او، انتظار می‌رود که برخی از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی به‌جای دشمن‌تراشی و هزینه سازی برای دولت به خواسته مردم، جامعه دانشگاهی احترام بگذارند و مانع از اقدام دولت برای ورود جنازه این ایران‌شناس برجسته آمریکایی نشوند.

ریچارد نلسون فرای، ایرانشناس و شرق شناس برجسته آمریکایی هفت فروردین سال جاری در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت. فرای که از او به عنوان برترین ایرانشناس معاصر جهان یاد می‌شود،‌ اعلام کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند.

IMAGE635326578042120350 روح فرای در حسرت یک قطره از زاینده‌رود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *