جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رفتار آوایی راهنمای تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

رفتار آوایی اطلاعات باارزشی در خصوص گوینده در اختیار گیرنده این پیامها قرار می دهند . اهمیت رفتارهای آوایی برای راهنمایان تور دو چندان است , زیرا گردشگران همراه با گوش سپردن به ایشان در پی کسب اطلاعات در خصوص مقصد بوده و از این رو توجه بسیاری به این رفتارهای راهنمایان معطوف می دارند .
زبان آوایی کلیه نشانه های دهانی به جز خود کلمات در مجرای گفتاری را شامل می شود . عناصر و مقوله های این رفتار را باید در مواردی از قبیل , حالت صدا , کیفیت صدا و ادای کلمات , اثر گذاری صدا , سکوت و مکث و لهجه و گویش دانست .

حالت صدا : خود تحت تاثیر عواملی از جمله سن , جنسیت , وضع جسمانی فعلی , حالت اشتیاق , خستگی مفرط , عم و شادی و احساسات دیگر قرار دارد . افراد مختلف در بیان یک جمله مشابه با توجه به ویژگی های متفاوت خود ,حالت صدای متمایزی را از خود بروز می دهند . این موضوع اهمیت کار دوبلورهای سینما را به سادگی نشان می دهد .
کیفیت صدا و ادای کلمات : کیفیت صدا عبارت است از ؛ سرعت , طنین , کنترل ریتم , شمرده گویی , کنترل دانگ , کنترل حنجره , کنترل آوای لب و میزان دانگ صدا . کیفیت های صدا تغییرات نشانه های آوایی هستند که گفتار را همراهی کنند و تغییراتا آنها اشاره های مهنمی به مخاطبان می رساند . عصبانیت , اضطراب و شادی تاثیرات مختلفی بر عناصر شکل دهنده کیفیت صدا از قبیل سرعت , طنین , شمرده گویی و نظایر آن دارند .
در عین حال نحوه ادای کلمات یا آوا سازی موضوعی بسیار نزدیک به کیفیت صدا است . آوا سازی خود شامل سه مقوله : مشخص کننده های آوایی , وابسته های آوایی و تفکیک کننده های آوایی است . خندیدن یا ناله کردن از جمله مقوله نخست , تنظیم یا تعدیل بخش هایی از کلام از مقوله دوم و نشانه هایی نظیر ( اوهوم ) و یا (اوه ) از مقوله سوم هستند .

اثر گذاری صدا : اثر صدا شبیه اثر انگشت قابل شناسایی است . این اثر با توجه به ویژگی ها و کیفیت های منحصر به فرد در صدای فرد قابل شناسایی است .

سکوت و مکث : سکوت از جمله ابعادد مهم در فعالیت آوایی به حساب می آید . این جمله را به خاطر آورید سکوت سرشار از ناگفته ها است , تا به اهمیت و نقش آن در رفتار آوایی افراد پی ببرید . سکوت نشانگر قطع ارتباط با مخاطب نبوده و خود منتقل کننده پیامهای واجد ارزش بسیاری است . مکث های پر نشده یعنی وقتی فعالیت آوایی حین زبان گفتاری متوقف می شود را سکوت می خوانند . در حالی که مکث های پر شده وقفه هایی هستند که در جریان محتوای گفتاری با اصوات قابل شنیدن نظیر اوهوم و اوه ویا آره یاحتی با تکرار کردن و لغرش های زبانی پر می شوند .
سکوت به سه دسته تاملی , روان زبانی و تعاملی تقسیم می شوند . درسته نخست به دلیل اضطراب یا تردید درباره آنجه بعدا می خواهیم بگوییم رخ می دهند . دسته دوم با رمز گذاری و رمز گشایی گفتار مرتبط هستند و سرانجام دسته سوم حاصل تعامل با مخاطبان بوده و پیام های گوناگونی میان طرفین ردو بدل می کنند .

لهجه و گویش : آن چیزی که در گفتار افراد است که سبب می شود نتیجه گیری کنید با دیگران متفاوت حرف می زنند . لهجه نحوه متفاوت ادا کردن کلمات و گویش عبارت است از به کارگیری واژه هایی متفاوت برای یک مفهوم یا واژه ای یکسان .
لهجه و گویش در کار راهنمایان تور بسیار واجد اهمیت است . چه بسیارند راهنمایانی که از اطلاعات بسیار خوبی برخوردارند ولی در انتقال شایسته این اطلاعات به واسطه همین موضوع ناموفق عمل می کنند و مورد ارزیابی منفی از سوی گردشگران همراه قرار می گیرند .
شناخت و درک لهجه و گویش سبب قضاوت متفاوت نسبت به افراد شده و سبب می شود که فرد با الگوی گفتاری متفاوت در سطح بالاتر یا پایین تری مورد ارزیابی قرار گیرد . از همین رو کنترل الگوی گفتاری از توصیه هایی است که برای ارائه بهتر خدمات از سوی راهنمایان به ایشان انجام می پذیرد.

رفتار آوایی رفتار آوایی راهنمای تور

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    در مورد کسانی که در زمان بازدید از یک مکان یا در راه سفر به مخاطب اطلاعاتی میدن واقعا داشتن فاکتور های مقل:
    لباس – زبان مخاطب – اداب معاشرت آشنایی به زوایای مختلف موضوع و صمیمیت
    اهمیت بسزایی داره

    ۱ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد