رفتار آوایی اطلاعات باارزشی در خصوص گوینده در اختیار گیرنده این پیامها قرار می دهند . اهمیت رفتارهای آوایی برای راهنمایان تور دو چندان است , زیرا گردشگران همراه با گوش سپردن به ایشان در پی کسب اطلاعات در خصوص مقصد بوده و از این رو توجه بسیاری به این رفتارهای راهنمایان معطوف می دارند .
زبان آوایی کلیه نشانه های دهانی به جز خود کلمات در مجرای گفتاری را شامل می شود . عناصر و مقوله های این رفتار را باید در مواردی از قبیل , حالت صدا , کیفیت صدا و ادای کلمات , اثر گذاری صدا , سکوت و مکث و لهجه و گویش دانست .
حالت صدا : خود تحت تاثیر عواملی از جمله سن , جنسیت , وضع جسمانی فعلی , حالت اشتیاق , خستگی مفرط , عم و شادی و احساسات دیگر قرار دارد . افراد مختلف در بیان یک جمله مشابه با توجه به ویژگی های متفاوت خود ,حالت صدای متمایزی را از خود بروز می دهند . این موضوع اهمیت کار دوبلورهای سینما را به سادگی نشان می دهد .
کیفیت صدا و ادای کلمات : کیفیت صدا عبارت است از ؛ سرعت , طنین , کنترل ریتم , شمرده گویی , کنترل دانگ , کنترل حنجره , کنترل آوای لب و میزان دانگ صدا . کیفیت های صدا تغییرات نشانه های آوایی هستند که گفتار را همراهی کنند و تغییراتا آنها اشاره های مهنمی به مخاطبان می رساند . عصبانیت , اضطراب و شادی تاثیرات مختلفی بر عناصر شکل دهنده کیفیت صدا از قبیل سرعت , طنین , شمرده گویی و نظایر آن دارند .
در عین حال نحوه ادای کلمات یا آوا سازی موضوعی بسیار نزدیک به کیفیت صدا است . آوا سازی خود شامل سه مقوله : مشخص کننده های آوایی , وابسته های آوایی و تفکیک کننده های آوایی است . خندیدن یا ناله کردن از جمله مقوله نخست , تنظیم یا تعدیل بخش هایی از کلام از مقوله دوم و نشانه هایی نظیر ( اوهوم ) و یا (اوه ) از مقوله سوم هستند .
اثر گذاری صدا : اثر صدا شبیه اثر انگشت قابل شناسایی است . این اثر با توجه به ویژگی ها و کیفیت های منحصر به فرد در صدای فرد قابل شناسایی است .
سکوت و مکث : سکوت از جمله ابعادد مهم در فعالیت آوایی به حساب می آید . این جمله را به خاطر آورید سکوت سرشار از ناگفته ها است , تا به اهمیت و نقش آن در رفتار آوایی افراد پی ببرید . سکوت نشانگر قطع ارتباط با مخاطب نبوده و خود منتقل کننده پیامهای واجد ارزش بسیاری است . مکث های پر نشده یعنی وقتی فعالیت آوایی حین زبان گفتاری متوقف می شود را سکوت می خوانند . در حالی که مکث های پر شده وقفه هایی هستند که در جریان محتوای گفتاری با اصوات قابل شنیدن نظیر اوهوم و اوه ویا آره یاحتی با تکرار کردن و لغرش های زبانی پر می شوند .
سکوت به سه دسته تاملی , روان زبانی و تعاملی تقسیم می شوند . درسته نخست به دلیل اضطراب یا تردید درباره آنجه بعدا می خواهیم بگوییم رخ می دهند . دسته دوم با رمز گذاری و رمز گشایی گفتار مرتبط هستند و سرانجام دسته سوم حاصل تعامل با مخاطبان بوده و پیام های گوناگونی میان طرفین ردو بدل می کنند .
لهجه و گویش : آن چیزی که در گفتار افراد است که سبب می شود نتیجه گیری کنید با دیگران متفاوت حرف می زنند . لهجه نحوه متفاوت ادا کردن کلمات و گویش عبارت است از به کارگیری واژه هایی متفاوت برای یک مفهوم یا واژه ای یکسان .
لهجه و گویش در کار راهنمایان تور بسیار واجد اهمیت است . چه بسیارند راهنمایانی که از اطلاعات بسیار خوبی برخوردارند ولی در انتقال شایسته این اطلاعات به واسطه همین موضوع ناموفق عمل می کنند و مورد ارزیابی منفی از سوی گردشگران همراه قرار می گیرند .
شناخت و درک لهجه و گویش سبب قضاوت متفاوت نسبت به افراد شده و سبب می شود که فرد با الگوی گفتاری متفاوت در سطح بالاتر یا پایین تری مورد ارزیابی قرار گیرد . از همین رو کنترل الگوی گفتاری از توصیه هایی است که برای ارائه بهتر خدمات از سوی راهنمایان به ایشان انجام می پذیرد.
نظر کاربران :
در مورد کسانی که در زمان بازدید از یک مکان یا در راه سفر به مخاطب اطلاعاتی میدن واقعا داشتن فاکتور های مقل:
لباس – زبان مخاطب – اداب معاشرت آشنایی به زوایای مختلف موضوع و صمیمیت
اهمیت بسزایی داره