رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۴۰۲

راهکارهای ساده برای تولید زباله کمتر در سفر

اشتراک گذاری

راهکارهای ساده برای تولید زباله کمتر در سفر را به شما آموزش خواهیم داد. تا با رعایت آنها احساس رضایت از اینکه دوستدار طبیعت هستید شامل حالتان شود. کار سختی نیست فقط کمی برنامه ریزی می خواهد و اراده تا از میزان زباله های مان در سفر کم کنیم. متاسفانه با مدرن شدن زندگی و ورود ظروف یک بار مصرف، در ظاهر کار ما راحت تر شده است. با صرف زمان اندکی می توان وسایل سفر را آماده کرد و درنهایت هم بدون نیاز به شست و شو، تمام ظروف یکبار مصرف را پس از استفاده به عنوان زباله رها کرد اما این فقط ظاهر قضیه است.

اتفاقا این سبک زندگی زحمت ما و البته بیشتر از ما، زحمت نسل های آینده را بیشتر می کند. پس بهتر است تا دیر نشده به صف دوستداران محیط زیست بپیوندیم و با چند راهکار ساده زباله های تولیدی را در سفرمان به حداقل برسانیم.

تولید زباله کمتر در سفر

استفاده از کیسه های پارچه ای

همیشه چند کیسه تمیز پارچه ای داشته باشید و نان، سبزی و دیگر خوارکی هایی را که می خواهید در طول سفر درون کیسه های نایلونی بگذارید. درون آن قرار دهید تا تفاوت کیفیت مواد را در درون این دو نوع کیسه شخصا تجربه کنید. حتما متوجه می شوید که کیسه های پارچه ای کیفیت مواد درون شان را بیشتر حفظ کرده اند. ضمن اینکه پس از رسیدن از سفر می توانید با شست و شو مجددا از آن استفاده کنید. یعنی با یک تیر چند نشان زده اید. ارتقای کیفیت مواد بسته بندی شده، صرفه جویی اقتصادی چون چیزی دور انداخته نشده و درنهایت کمک به طبیعت و محیط زیست زیرا مواد پلاستیکی سال ها در طبیعت باقی مانده و تجزیه نمی شوند تابه چرخه طبیعی بازگردند.

عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف

شاید در نگاه اول غیرقابل تصور باشد که شما از ظروف موجود در خانه برای سفر استفاده کنید. اما آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که پدران و مادران ما که دو، سه دهه پیش به سفر می رفتند. در عصر غیاب ظروف یکبار مصرف چه می کردند؟ بله آن زمان از ظروف استیل، ملامین و یا حتی لیوان و استکان های شیشه ای استفاده می کردند. که با سلیقه و ظرافت آن ها را در سبدی می چیدند و همراه می بردند.

این کارشان چند مزیت داشت. اولین و مهم ترین آن حفظ سلامت خود و اطرافیان شان بود. زیرا ریختن خوراکی های داغ در ظروف یکبار مصرف سرطان زاست. دوم اینکه احترام به همسفران به حساب می آمد که در ظروف شکیل غذا یا چای می خوردند و در آخر هم به میزان زباله های طبیعت اضافه نمی شد. همان طور که می دانید مواد پلاستیکی تا ۵۰۰ سال دیگر در طبیعت باقی می مانند و به محیط آسیب می زنند.

غذاهای سنتی را فراموش نکنیم

شاید در عکس های بجا مانده از پیک نیک های ده های پیشین دیده باشید که غذاهایی مانند استامبولی، لوبیا پلو و پلوهای هم خانواده این ها، پای ثابت سفره های سفر بودند. اما امروز کمتر نشانی از این غذاها را در گشت و گذارهای مان در طبیعت می بینیم. انواع کنسروهای مختلف یا نهایت برپا کردن آتش و بساط کباب، جای پلوهای رنگی و خاطره انگیز روزگار نه چندان دور را گرفته اند.

این در حالی است که سرو پلوهای قدیمی در عین حال که نوستالژیک است و حال همسفران تان را خوش می کند. نه قوطی ای دارد که به میزان زباله های سفرتان بیفزاید و نه آتشی برای طبخ آن برپا می شود که با بی احتیاطی های مرسوم، زمینه ساز ضرر به طبیعت و یا حتی خدایی ناکرده آتش سوزی شود. کافی است یک بار امتحان کنید و قابلمه پلو را در خانه پخته همانند روزگار قدیم در پارچه ای بپیچید تا هم گرم بماند و هم مانع از ریختن آن در خودرویتان بشود. آن وقت مشتری دائمی این طعم دلچسب و این نوستالژی خاطره انگیز می شوید.

تولید زباله کمتر در سفر

سفره های یکبار مصرف را فراموش کنید

یادش بخیر آن زمان که سفره انداختن حرمتی داشت و همه افراد خانواده را دور هم جمع می کرد. اما کم کم تکنولوژی آنقدر نفوذ کرد که رونق سفره ها هم کمرنگ تر شد. هرچند هنوز هم در خیلی از خانواده ها به حضور همه افراد در دور سفره یا میز غذا بها داده می شود. به هر روی سفره های یکبار مصرف حالا کار راحت کرده اند تا کسی برای پاک کردن سفره اقدام نکند و باقی مانده غذاها هم لا به لای این سفره ها یکراست راهی سطل های زباله می شوند . تا مورچه ها و دیگر ریزخواران طبیعت سهمی از غذای ما انسان های راحت طلب نداشته باشند.

اما اگر قید این یک بار مصرف را هم بزنیم آن وقت ضمن ممانعت از ازدیاد زباله های تجدیدناپذیر پلاستیکی، حتما کمی نان خرد شده یا چند دانه برنج از لای دستمال سفره ما سهم ریزخواران طبیعت و پرنده ها می شود.

به دنبال سطل زباله های تعبیه شده نباشیم!

این بار اتفاقا می خواهیم پیشنهاد بدهیم با خود کیسه پلاستیکی بردارید! تعجب نکنید یک کیسه زباله بزرگ می تواند نقش سطل زباله را بازی کند تا مانع از پراکندگی زباله های تولیدی در سفر شود. منتظرنباشید تا مسئولان محیط زیست و پارک ها برای شما سطل زباله تعبیه کرده باشند تا زباله های تان را به ان منتقل کنید. ضمنا یادتان باشد کیسه زباله ای را که با خود به عنوان مخزن زباله آورده اید در طبیعت رها نکنید، بلکه آن را همراه خود برداشته و در مسیر در اولین سطل زباله بیاندازید.

همچنین می توانید در خودروی خود نیز یک کیسه مخصوص جمع آوری زباله هایی که در حین حرکت اتومبیل تولید کرده اید، داشته باشید. زباله های یمانند پوست تخمه ، میوه، شکلات و …. متاسفانه برخی گمان می کنند. اگر این زباله ها را از داخل ماشین به سطح جاده پرتاب کنند به دلیل کوچک بودن آن ها، اتفاق خاصی نمی فتد. زیر چرخ دیگر خودروها له می شود در حالی که لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می شود.

تولید زباله کمتر در سفر

تفکیک زباله فراموش نشود

در اینکه زباله بالاخره تولید می شود شکی نیست، اما می توان میزان و نحوه جمع آوری آن را مدیریت کرد تا بدین وسیله هم در صرف هزینه جمع آوری زباله ها کمک شود هم در بازیافت و هم به محیط زیست. پس زباله های تولیدی در سفرتان را حتما با توجه به شاخص تر یا خشک بودن از هم جدا کنید و در دو کیسه مجزا قرار دهید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *