جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نحوه بستن زنجیر چرخ (راهنمای کامل)

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۴۰۲

نحوه بستن زنجیر چرخ برای رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است . در این روزهای برفی زمستان ما اینجا روش کامل بستن زنجیر چرخ را به صورت فیلم و توضیحات ارائه می دهیم. همچنین میگوییم که چگونه با زنجیر چرخ رانندگی کنید. عده زیادی از رانندگان فقط زنجیر چرخ را در ماشین خود دارند و نحوه بستن آنرا نمی دانند. چرا که در سالهای اخیر بارش ها خیلی کم شده و کمتر به صورت برف می باشد و نیازی به دانستن آن نبوده است. ولی شما اگر رانندگی می‌کنید، حتما باید با بستن زنجیر چرخ هم آشنا باشید. در روزهای برفی و بارانی، وجود چنین تجهیزاتی برای تأمین امنیت خودرو ضروری است. در روزهای سردی که بارندگی وجود دارد، گاهی در خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهری هم نیاز به زنجیر خواهید داشت. برای کسانی که اهل سفر هستند هم که وجود چنین چیزی در خودرو و آشنایی با استفاده از آن ضروری است. پس قبل از مواجه شدن و قرار گرفتن در شرایط سخت این آموزش را ببینید.

زنجیر چرخ 1 نحوه بستن زنجیر چرخ (راهنمای کامل)

قبل از بستن زنجیر چرخ این کارها را انجام دهید

زمانی که قصد بستن زنجیر چرخ را دارید ، قطعا به دلیل گل و لای و یا برف ، چرخ ماشین شما کثیف شده است ، پس اول نباید بلافاصله زنجیرچرخ را بگذارید و قبل از آن باید مراحل زیر را انجام دهید :

قبل از سفر کردن ، بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید : از مزایای خشک بودن چرخ استفاده کنید که راحت ترین راه برای بستن زنجیر چرخ می باشد و بستن آن را تمرین کنید.

از بسته بندی های مخصوص ماشین برای روزهای برفی استفاده کنید : مثلا دستکش‌های مخصوص در خودرو بگذارید تا در زمان شروع عملیات استفاده از زنجیر، دست‌هایتان کثیف یا زخمی نشوند و کار سریع‌تر و راحت‌تر پیش برود.
پوشش ضد آب و دیگر آیتم های روز برفی را در ماشین تان داشته باشید.نیاز به بستن زنجیر در زمانی پیش می‌آید که چرخ‌ها حسابی گِلی و خیس شده‌اند. گام نخست برای استفاده از زنجیر، این است که تایرها را تمیز کنید. بستن زنجیر در صورتی که چرخ‌ها تمیز باشند، بسیار راحت‌تر خواهد بود.

زنجیر چرخ 2 نحوه بستن زنجیر چرخ (راهنمای کامل)

نکات بستن زنجیر چرخ در برف

برای بستن زنجیر چرخ در برف حتما در مکانی امن در کنار جاده توقف کنید. بهتر است مکانی کاملا صاف را انتخاب کنید تا موقع بستن زنجیر در برف و یخبندان با مشکلی مواجه نشوید.

پس از بستن زنجیر و زمانی که مشغول رانندگی هستید، اگر صدای غیرعادی مانند کشیده‌شدن فلز شنیدید، فورا توقف کنید؛ زیرا احتمالا بخشی از زنجیر شکسته یا پاره شده است که می‌تواند باعث آسیب به لاستیک خودرو شود. همچنین وقتی زنجیر چرخ را روی لاستیک‌ها نصب کردید، به‌ یک‌باره ترمز نکنید! سرعتتان نیز کم باشد و آن را یک دفعه بالا نبرید.

زنجیر چرخ به کدام چرخ بسته میشود

به گفته کارشناسان بهتر است تمام چرخ ها را زنجیر چرخ نبندید. اگر نمی دانید که زنجیر چرخ به کدام چرخ بسته می شود ابتدا محل قرار گرفتن دیفرانسیل ماشین تان را شناسایی کنید اما برای اینکه شما رانندگان عزیز بدانید کدام چرخ ها را زنجیر ببندید باید بدانید که اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است باید به دو چرخ جلو زنجیر چرخ ببندید و اگر دیفرانسیل عقب است به دو چرخ عقب، پس لزوما نباید تمام چرخ ها را زنجیر چرخ بست. بدین ترتیب شما می توانید چرخ های عقب و جلو را برای بستن زنجیر چرخ در برف مشخص کنید.در عمل تیکاف، چرخ هایی که درجا می چرخند و یا بکسوات می کنند بیانگر نوع دیفرانسیل برای بستن زنجیر چرخ هستند.
اگر ۴ چرخ محرک ( ۲ دیفرانسیل ) بود باید بر روی هر ۴ چرخ بسته شود .بیشتر خودروهای امروزی محرک جلو هستند مثل : پراید ، سمند ، پژو ، پارس ، ال ۹۰ ، ۴۰۵ و باید زنجیر چرخ روی چرخ های جلو بسته شود .

زنجیر چرخ آهنی 1 نحوه بستن زنجیر چرخ (راهنمای کامل)

مراحل بستن زنجیر برای زنجیرهای فلزی

۱. رعایت و تأمین ایمنی

برای بستن زنجیر چرخ به جای امنی از جاده بروید. اگر از منزل و پارکینگ شروع به بستن زنجیر نمی‌کنید، باید نکات ایمنی بستن زنجیر در جاده را تمام‌ وکمال رعایت کنید. نگذارید خطری پیش بیاید.

۲. انتخاب چرخ مناسب

ببینید که حرکت پیش‌برنده خودرو با کدام چرخ است و زنجیر را به همان ببندید. اگر قدرت تشخیص این موضوع را ندارید، باید از کارشناسان کمک بگیرید.

۳. بازکردن زنجیرها

زنجیرها را به‌آرامی باز کنید و نگذارید که پیچ‌خوردگی و گره در آنها به‌وجود بیاید. این کار را با دقت و حوصله پیش ببرید.

۴. قراردادن زنجیرها

زنجیرها را روی زمین پهن کنید؛ خارهای زنجیر باید به‌سمت زمین باشند و سطح صاف آنها با لاستیک در تماس قرار بگیرد. اگر خارها به‌سمت لاستیک باشند، امکان پارگی و پنچرشدن تایر به‌وجود می‌آید.زنجیر را پشت تایر قرار بدهید و از چپ به‌ راست بکشید. دو سر زنجیر را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر چرخ را که معمولا زرد است به انتهای آن که بیشتر اوقات آبی است، متصل کنید.

۵. اتصال قلاب

قلاب پهنی هم وجود دارد که باید آن را از سمت راست چرخ به بخشی مشخص در سمت چپ آن وصل کنید. لازم است که این قلاب از حلقه سر دیگر زنجیر چرخ رد شود. سپس آن را در بست حلقه نگهدارنده بگذارید.

۶. ایجاد اشکال چهارضلعی

زنجیر چرخی را که وصل کرده‌اید، به‌حالت چهارضلعی در تایر درآورید. در واقع، زنجیر چرخ‌ وصل‌شده باید به بالای لاستیک هل داده شود و در خلاف جهت تایر به حالتی چهارضلعی دربیاید.

۷. پوشاندن زیر چرخ با زنجیر

به‌سراغ قلابی بروید که برخلاف جهت اتصال کابل است و با وصل‌کردن آن در قسمت چپ تایر، زنجیر چرخ را به بالاترین بخش ممکن هدایت کنید تا سفت و محکم شود.

۸. راندن مسافتی کوتاه با خودرو

پشت فرمان بنشینید و مسافت اندکی را به‌آرامی رانندگی کنید. این کار باعث می‌شود که زنجیر به‌خوبی روی تایر قرار بگیرد. دقت کنید که لاستیک‌ها نباید صدای بلندی تولید کنند. اگر این‌طور است، لازم است وضعیت زنجیر روی تایر را دوباره بررسی کنید.

با زنجیر چرخ های برفی چگونه رانندگی کنیم ؟

هنگام رانندگی به دنبال صداهای غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیرها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ ها باید راهکارهای زیر را دنبال کنید :

– در روزهای برفی بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید ، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.

– هرگز با زنجیر چرخ در مکان های غیر برفی نروید.

– با زنجیر چرخ توقف های ناگهانی نداشته باشید.

چگونگی خارج کردن زنجیر چرخ

در یک مکان امن توقف کنید و زنجیرها را خارج کنید. برای انجام این کار ، اول قلاب ها را باز کنید و کش آمدگی ها را شل کنید ، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید ، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

در مرحله آخر نیز زنجیر را جوری جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از آن بسته بندی آن ، اجازه دهید تا کامل خشک شود ، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی بالا می رود.

بستن زنجیر چرخ با استفاده از آجر

نکات مهم در مورد زنجیر چرخ

قبل از خرید زنجیر چرخ توجه نمایید که زنجیر چرخ اندازه لاستیک های خودرو باشد. از یک زنجیر چرخ برای خودروهای پراید، تیبا، MVM 110 و ماتیز می توان استفاده نمود زیرا لاستیک های این خودروها هم اندازه هستند. از زنجیر چرخ پراید نمی توان برای پژو یا دنا استفاده کرد.پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید زنجیر چرخ را مطالعه بفرمایید.

برای لاستیک های پژو، رانا و روآ که سایز ۱۴ دارند می توان از یک زنجیر چرخ استفاده کرد.

سمند، زانتیا، تندر ۹۰ و دنا که سایز ۱۵ دارند باید از زنجیر چرخ های بزرگتر استفاده نمود.

زنجیر چرخ را فقط در زمان ضروری ببندید.

زنجیر چرخ برای سفر های ضروری و جاده برفی به کار شما می آید. استفاده زیاد از زنجیر چرخ سبب آسیب به لاستیک ها، جلوبندی و سیستم ترمز می شود.

زنجیر چرخ ها را خشک کنید.

پس از استفاده از زنجیر چرخ ها، آن ها را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شوند. هیچ گاه زنجیر چرخ ها را خیس در جعبه نگذارید زیرا سبب زنگ خوردگی آن ها می شود.

در صورت استفاده از زنجیر چرخ های ژله ای و پارچه ای ، این نکته را رعایت کنید زیرا نگهداری از زنجیر چرخ در محیط نم دار کیفیت آن را کاهش می دهد.

زنجیر چرخ پارچه ای 1 نحوه بستن زنجیر چرخ (راهنمای کامل)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد