جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای سفر به یزد؛ با شهر بادگیرها بیشتر آشنا شویم

تاریخ بروزرسانی :
۵ فروردین ۱۴۰۲

یزد از آن شهرهای قدیمی و زیبای ایران است که در گذر سالیان طولانی، زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است. یزد دیدنی‌های تاریخی فراوانی دارد و اصالت کوچه‌های جذابش دیدنی‌اند. شهر بادگیرها در سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این شهر در فلات مرکزی ایران قرار دارد و کویری است. آسمان پرستاره کویر در شب‌ها، این شهر دوست‌داشتنی را روشن‌ می‌کند. در این مقاله با مکان ها و جاهای دیدنی یزد زیبا آشنا می‌شوید. به شما قول می‌دهیم که بعد از خواندن این مقاله، در برنامه‌های سفرتان جایی برای دیدن یزد زیبا کنار بگذارید.

راهنمای سفر به یزد راهنمای سفر به یزد؛ با شهر بادگیرها بیشتر آشنا شویم

با تاریخچه یزد آشنا شوید

تاریخچه یزد غنی است؛ بافت تاریخی و سنتی آن گواه این موضوع است. این شهر نخستین مکان دنیا با بناهایی از خشت خام است. دیرینگی این شهر زیبا به دوران مادها می‌رسد. یزد لقب‌های مختلفی دارد: شهر آتش و آفتاب، دارالعلم یا سرزمین دانش، شهر شیرینی و قنات‌ها.
مردمان سخت‌کوش و فرهیخته یزد در طول تاریخ، با طبیعت گرم‌وخشک آن همراهی کرده‌اند. نتیجه درک آنها از اقلیم و طبیعت مکان زندگی‌شان، بناها و سازه‌های درخشانی مانند بادگیرها است که شهرتی جهانی دارند.
درایت و دانش‌دوستی همیشه در این شهر رواج داشته است. در دوران مغول‌ها که سلسله اتابکان در یزد فرمانروایی می‌کردند، دانایی و سیاست‌مداری حاکمانی مانند سلطان قطب‌الدین مانع از آن شد که شهر به یغما برود و مانند بسیاری از نقاط ایران در مسیر نابودی قرار بگیرد.
در گذر تاریخ، یزد فرازونشیب‌های زیادی را از سر گذرانده است. در بسیاری از دوران‌ها هم خوش‌اقبال بوده و حاکمان خوبی به خود دیده است. در دوران مبارزالدین محمد از سلسله اتابکان، دارالتعلیم‌های زیادی در این شهر تأسیس شد.
در دوران تیموریان، شهر با بناهای کاشی‌کاری‌شده زیباتر شد. میدان معروف امیرچخماق هم یادگاری از همان دوران است. یزد که به دارالعلم یا سرزمین دانش هم مشهور بوده، همیشه به علم‌دوستی و پیشرفت علاقه داشته است. این شاید ریشه در پشتکار مردمان سرزمین کویری دارد که برای زیستن با طبیعت همدلانه راه می‌آیند.

تاریخچه یزد راهنمای سفر به یزد؛ با شهر بادگیرها بیشتر آشنا شویم

راهنمای سفر به یزد: از جاذبه‌های دیدنی تا هتل‌ها

بری سفر باید با دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی و جاهای تفریحی یزد آشنا شوید. این شهر پر است از آثار تاریخی و مظاهر تمدنی قدیمی که هریک دوران‌های متنوعی از تاریخ را پشت سر گذاشته‌اند. سرزدن به موزه‌ها، آتشکده‌ها و بناهای قدیمی یزد را فراموش نکنید.
در سفرتان به این شهر، امکان سرزدن به نقاط تفریحی مختلف هم وجود دارد. مجتمع‌های گردشگری و پارک‌های یزد را هم که بشناسید، بخشی از سفرتان را برای گشت‌وگذار در آنها کنار می‌گذارید. در ادامه، درباره تمام این موارد می‌خوانید.

دیدنی های تاریخی یزد را بشناسید

اگر قصد سفر به یزد را دارید، خوب است از پیش بدانید که چه مکان‌های تفریحی و تاریخی در آن وجود دارند. انتخاب‌های زیادی پیش رویتان است:
• باغ دولت‌آباد؛
• مسجد جامع؛
• خانه هنر؛
• بازار خان یزد؛
• آتشکده بهرام؛
• میدان امیرچخماق.

باغ دولت‌آباد

یکی از جذاب‌ترین نقاط تاریخی و گردشگری عروس کویر، باغ دولت‌آباد است. این باغ در سال‌های پایانی حکومت افشاریان ساخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار دارد. بادگیر موجود در باغ بلندترین بادگیر خشتی در دنیا است. حوض‌ها، آب‌نماها و درختان انار و تاک موجود در باغ به شکوه و زیبایی‌اش اضافه می‌کنند.

مسجد جامع

با بازدید از مسجد جامع یزد، شاهد اثری دیدنی از معماری قدیمی خواهید بود که هم ارزش مذهبی دارد و هم تاریخی. این مسجد دو شبستان، گرم‌خانه، صحن و گنبدخانه دارد. در سال ۱۳۱۳، مسجد جامع یزد در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

خانه هنر

قدم‌زدن در بافت تاریخی یزد لطف و صفای ویژه‌ای دارد. با رفتن به این بافت در فهادان یزد می‌توانید از خانه هنر بازدید کنید. این خانه بنایی تاریخی است که چهار نسل از بزرگ‌ترین خاندان‌های یزد یعنی خانواده ملک‌زاده در آن زندگی می‌کرده‌اند. حالا این بنای قدیمی مکانی عمومی برای بازدید است و در آن کافه‌ای برای نوش‌جان‌کردن چای و غرفه‌ای برای فروش سوغات یزدی‌ها هم وجود دارد.

بازار خان یزد

بازار خان در دوران قاجار ساخته شده و یکی از مکان ها و جاهای دیدنی یزد زیبا است. این بازار بسیار طولانی و بلند است و در شمار آثار ملی ایران قرار دارد. گشت‌وگذار در آن هم برای دوست‌داران تاریخ و فرهنگ سنتی شهر ارزشمند خواهد بود.

آتشکده بهرام

این آتشکده محل نگهداری آتش مقدس زرتشت بوده است. آتشی که در این عبادتگاه می‌سوزد، قدمتی ۱۵۰۰ساله دارد. آتش آتشکده بهرام یکی از سه آتش مقدسی بوده که پیروان دین زرتشت در زمان ساسانیان مقدس می‌دانسته‌اند.

میدان امیرچخماق

این میدان از جذاب‌ترین دیدنی های یزد است. با سرزدن به آن می‌توانید مجموعه‌ای شامل میدان، تکیه، مسجد، آب‌انبار و بازار را ببینید. قدمت امیرچخماق به دوران تیموریان می‌رسد. نام این میدان از حاکم یزد در آن دوران یعنی جلال‌الدین امیرچخماق گرفته شده است. این میدان زیبا و تاریخی جذاب است و گشت‌وگذار در آن به مسافران توصیه می‌شود.

جاهای تفریحی یزد کجاست؟

برای تفریح‌کردن در یزد، پیشنهادهای مختلفی برایتان وجود دارد. برای مثال:
• شهربازی سرزمین ستاره‌های یزد؛
• پارک کوهستان؛
• مجموعه گردشگری چشمه بوز؛
• مجموعه موج‌های آبی باران.

شهربازی ستاره‌های یزد

ستاره‌های یزد بزرگ‌ترین و مجهزترین شهربازی این شهر است. امکانات تفریحی و بازی‌های مختلفی در آن وجود دارد. شاید این انتخاب بیشتر برای دوست‌داران بازی و هیجان و کسانی مناسب باشد که با کودک به یزد سفر می‌کنند.

پارک کوهستان

در مسیر جاده تفت به یزد به پارک کوهستان می‌رسید. این پارک هم شهربازی دارد و دریاچه‌ای مصنوعی فضای آن را باطراوات و زیبا کرده است. برای گشت‌وگذار در یزد و چادرزدن در مکانی مناسب می‌توانید پارک کوهستان را انتخاب کنید.

مجموعه چشمه بوز

این مجموعه در خضرآباد یزد قرار دارد. این منطقه ییلاقی با باغ‌های زیبا و مکانی مناسب برای گردش‌کردن است. برای پیک‌نیک، کوهنوردی و قدم‌زدن در فضایی طبیعی و خوش‌آب‌وهوا به چشمه‌بوز بروید.

مجموعه موج‌های آبی باران

بهترین هتل های یزد برای اقامت کدام‌اند؟

برای اقامت در یزد هتل‌های جذابی وجود دارند. بافت تاریخی و وجود بناهای قدیمی در این شهر، باعث می‌شود که مراکز اقامتی سنتی‌اش مانند خانه‌های تاریخی که بدل به اقامتگاه شده‌اند از محبوبیت و شهرت زیادی برخوردار شوند. از میان هتل های یزد پیشنهادهای زیر را برای اقامت به‌خاطر بسپارید:
• هتل پارسیان صفائیه؛ این هتل قدیمی است و معماری سنتی دارد. امکانات آن بسیار مطلوب‌اند و به‌راحتی ۵ ستاره را از آن خود می‌کند.
• هتل داد یزد؛ این هتل تاریخی هم در سال ۱۳۰۷ ساخته شده و پس از تغییر کاربری‌های مختلف، حالا هتلی با امکانات عالی برای مسافران است.
• هتل مشیرالممالک؛ برای اقامت در هتل‌باغی تاریخی باید این نام را حتما به‌خاطر داشته باشید.

https://snapp.ir/blog/travel-to-yazd/

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *