جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دیگر تعیین مقصد مسافرت با ما نیست

تاریخ بروزرسانی :
۲ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲ – تهران – ایرنا – برای مسافرت و گردشگری کجا برویم؛ این جمله اغلب ایرانی ها پیش از سفر است اما خیلی مواقع تعیین مقصد با ما نیست زیرا هزینه های مسافرت این انتخاب را از ما می گیرد.

پیش از سفر فکر هزینه های مسافرت شامل محل اقامت، حمل و نقل و تهیه غذا یک لحظه ما را رها نمی کند و در نهایت بخاطر هزینه های سرسام آور کوتاه ترین مقصد را برای مسافرت انتخاب می کنیم.

در حقیقت برای بسیاری از ما تعیین مقصد مسافرت به میزان دارایی ما بستگی دارد و مسافر و گردشگر نقش کمرنگی در انتخاب آن دارد.

به گفته کارشناسان هجوم مسافران در روزهای تعطیلات نوروز و تابستان به مناطق خاص از جمله شهرهای شمال کشور گویای این واقعیت است که آنان در انتخاب مقصد نگاهی پررنگ به هزینه های مسافرت و میزان دارایی خود دارند.

* دگرگونی در مسافرت ایرانی ها

گردشگری در ایران در سال های اخیر با تغییراتی همراه بوده انتخاب مسیرهای کوتاه بجای مناطق دور دست از جمله این دگرگونی ها بوده است.

در این رویکرد گردشگران و مسافران ترجیح می دهند با انتخاب مسیرهای کوتاه و اقامت های کوتاه مدت در محل گردشگری، هر چه زودتر به موطن خود بازگردند.

به عنوان مثال ساکنان تهران در روزهای تعطیل و ایام نوروز شهرهای شمالی را برای سفر انتخاب می کنند. این نوع سفر دستکم دو حسن برای این دسته از مسافران به همراه دارد نخست در هزینه آنان صرفه جویی می شود و دوم آنکه هر چه زودتر به محل سکونت خود باز می گردند.

اقتصاد و وقت در تعیین این نوع گردشگری موثر است هر چند نباید سایر عوامل از جمله جاذبه های طبیعی شمال کشور را در انتخاب این مناطق نادیده گرفت.

* توزیع نابرابر گردشگر

تهران در زمان حاضر حدود هشت میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنان با همین دیدگاه به مناطق نزدیک از جمله شمال کشور سفر می کنند. البته همین مشکل در روزهای یاد شده در سایر کلان شهرهای کشور نیز تکرار می شود.

تغییر این رویکرد گردشگری نیز خالی از مشکل نیست؛ توزیع نابرابر گردشگر در کنار ترافیک، راه بندان های زیاد و همچنین گرانی محل های اقامتگاه و غذا از جمله این مشکلات است.

تغییر این شیوه گردشگری همچنین باعث می شود که مناطق فاقد گردشگر از فواید این صنعت از جمله اشتغال و رشد اقتصادی بی بهره بمانند.

اکنون هزینه های ایاب و ذهاب و اقامت برای بسیاری از خانواده سنگین شده است و آنان ترجیح می دهند این مسیرهای کوتاه را برای مسافرت انتخاب کنند.

این خانواده ها هر چند مسافرت و گردشگری را از سبد زندگی خود حذف نکرده اند اما چاره کار را در انتخاب مسیرهای کوتاه دیده اند.

* مساله اصلی اقتصاد و وقت است

فیروز ناظری کارشناس گردشگری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی در باره دلایل انتخاب مسیرهای نزدیک برای مسافرت و گردشگری می گوید: یکی از عوامل انتخاب مسیرهای کوتاه مساله اقتصاد و وقت است.

وی گفت: مساله انتخاب مسیرهای کوتاه برای مسافرت و گردشگری معمولا در تعطیلات کوتاه مدت (پنجشنبه و جمعه) اتفاق می افتد؛ به عنوان مثال بسیاری از ساکنان تهران شمال یا قم را به عنوان مقصد گردشگری دراین روزها انتخاب می کنند.

ناظری افزود: مسافران تهرانی اکنون برای گردشگری طبیعی به مناطق شمال کشور و جهت گردشگری زیارتی نیز به قم سفر می کنند.

این کارشناس گردشگری به معضلات سفرهای کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: مسافرتهای کوتاه معمولا با وسایل حمل و نقل شخصی صورت می گیرد که معضلات فراوانی ازجمله راه بندان های طولانی و ترافیک ایجاد می کند.

وی افزود: در زمان حاضر سیستم حمل و نقل قوی در کشور وجود ندارد و به همین دلیل استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شخصی ترافیک های شدیدی در مبادی ورودی و خروجی شهرها ایجاد کرده است.

ناظری تصریح کرد متاسفانه هنوز مسافرت با تور در ایران نهادینه نشده و بیشتر مسافرت ها نیز به صورت انفرادی صورت می گیرد که بر معضلات حمل و نقل کشور افزوده است.

وی درعین حال گفت: مسافرت با تور نیز به صورت درست در کشور صورت نمی گیرد و باید موضوع مسافرت ها و گردشگری به صورت ریشه های رفع شود.

این کارشناس طراحی مقاصد جدید گردشگری را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید مقاصد جدیدی برای گردشگری طراحی کنیم تا مسافرتها فقط در یک نقطه و شهرهای خاص متمرکز نشود.

ناظری اظهار داشت: تعیین مقاصد یک و دو در گردشگری و مسافرت ایرانیان یک ضرورت است تا از معضلات مسافرت های تک مقصد جلوگیری شود.

وی گفت: مسافرت های کوتاه مدت هر چند در روحیه مردم تاثیر دارد اما معضلات گوناگونی ازجمله ازدحام، شلوغی و ترافیک برای ساکنان مقصد به همراه دارد.

ناظری افزود: باید مقاصد جدید تعریف شود تا مردم به صورت دوره ای به شمال، جنوب کشور و همچنین شهرهای مختلف سفر کنند.

گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی آثار مختلفی بر روح و روان انسان ها و همچنین رشد اقتصادی آنان برجای می گذارد بنابر این نمی توان این نیاز را از زندگی افراد حذف کرد.

اکنون که گردشگری کوتاه مدت در سبد زندگی مردم قرار گرفته باید شیوه استفاده بهتر آن را نیز به مردم آموزش داد.

در این نوع گردشگری معمولا پدیده چادر خوابی رونق می یابد و گردشگر و مسافر برای صرفه جویی در هزینه ها از چادر برای خواب و اقامت استفاده می کند.

به باور برخی کارشناسان چادر خوابی پدیده زشتی در جوامع بشری است که مشکلات زیادی ازجمله ترافیک برای مقصد ایجاد می کند درحالی که سود چندانی از این مسافرت نصیب ساکنان بومی نمی شود.

با اینحال ایجاد مکان های امن و دسترسی به سرویس های بهداشتی از ضرورت های اسکان افراد در چادرها است که مسئولان شهری در تعطیلات باید به آن توجه کنند.

برنامه ریزی و مدیریت زمان در این نوع گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار بوده زیرا زمان برای گردشگر و مسافر کوتاه است و باید از همه فرصت ها بنحو مطلوب استفاده کند.

بنظر می رسد یک غفلت در برنامه ریزی این نوع مسافرت ها دیده می شود. هجوم مسافران مختلف به این مناطق نیازمند تهیه مکان و تغذیه است که درسال های اخیر بویژه در تعطیلات نوروز و تابستان مشکلات زیادی برای مسافران و ساکنان منطقه بوجود آورده است.

به طور طبیعی عزیمت خیل عظیم مسافران باعث گرانی و کمبود آذوغه در شهر مقصد می شود که برای مسافر و ساکنان آن منطقه مشکلاتی ایجاد می کند.

برنامه ریزی برای تهیه به موقع مایحتاج مسافران و ساکنان منطقه حلقه مفقوده این نوع سفرها است؛ رفع این مشکل به مشارکت همه دستگاه های ذیربط بستگی دارد و باید رفع شود تا خاطره خوش سفر خیلی زود از ذهن مسافران پاک نشود.
81005607 5440202 دیگر تعیین مقصد مسافرت با ما نیست

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد