رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دو پرسش درباره تجارت صنایع‌دستی

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آذر ۱۳۹۵

نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه صادرات صنایع‌دستی در منطقه پساداعش در حالی روز گذشته با حضور فعالان و مسوولان این حوزه برگزار شد که به گفته معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، هدف از برگزاری آن پاسخ به دو پرسش اساسی بود؛ نخست اینکه راهکارهای ارتقای تبادلات تجاری در حوزه صنایع‌دستی منطقه چیست و دوم اینکه چه موانعی برای گسترش تبادلات در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد؟

به گزارش «دنیای اقتصاد» موضوع صادرات یکی از چالش‌های عمده صنایع‌دستی ایران به شمار می‌رود که باوجود تلاش‌های جسته و گریخته برای حل آن هنوز شاهد دگرگونی خاصی نبوده است. با این‌همه معاون صنایع‌دستی در نشست مذکور، سوغات گردشگری و سوغات زیارتی را دو مقوله مهمی ذکر کرد که باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد و افزود: «ایجاد بازارچه‌ها و سایت‌های مجازی مشترک، همکاری در پایانه‌های فروش، تهیه بسته‌های حمایتی برای صادرکنندگان منطقه، نظارت بر کیفیت صنایع‌دستی منطقه و همچنین مقابله با راهکارهای قاچاق صنایع‌دستی از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.» به گزارش میراث آریا، بهمن نامورمطلق خاطرنشان کرد: «ما می‌توانیم با ایجاد بازارهای مشترک در حوزه صنایع‌دستی به بازارهای جهانی این حوزه دست پیدا کنیم؛ چراکه کشورهای منطقه نباید به عنوان رقیب هم باشند، بلکه باید به عنوان همکار با تقسیم‌بندی وظایف در این حوزه به موفقیت دست پیدا کنند.»

وی مبارزه با تروریسم را یکی از مشترکات مهم کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد: «ما باید با تدوین دیپلماسی فرهنگی، فضایی را برای استفاده از بازار کشورهای یکدیگر ایجاد کنیم، چراکه هیچ سرمایه‌ای مهم‌تر از بازار نیست. ما برای ایجاد این بازار مشترک باید برنامه‌ای دقیق داشته باشیم و یک دیپلماسی فرهنگی را در سطح منطقه گسترش دهیم. این دیپلماسی زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کند که همه کشورهای منطقه از آن بهره‌مند شوند. ما حاضر هستیم این سودمندی را با تمامی کشورهای منطقه تقسیم کنیم.» این استاد دانشگاه ضمن پیش‌بینی اینکه به‌زودی شاهد منطقه‌ای عاری از خشونت و تروریسم خواهیم بود و باید برای مواجهه با چنین روزی خود را آماده کنیم، تصریح کرد: «منطقه ما در دوره پساداعش به یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز تبدیل خواهد شد، زیرا اماکنی که توسط این گروه تروریستی تخریب شده باید دوباره بنا شوند و مورد استفاده قرار گیرند.» نامورمطلق با بیان اینکه کشورهای منطقه دارای دردها و آسیب‌های مشترکی هستند، یادآور شد: «ما باید در غرب آسیا یک تعامل بازاری داشته باشیم و در این حوزه توجه به صنایع‌دستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

صنایع‌دستی؛ بیش از ۵۰درصد صادرات ایران به عراق

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی با بیان اینکه عراق به دلایل مختلفی در بحث صادرات صنایع‌دستی مورد توجه ایران است، تصریح کرد: «عراق، میزبان ۶ تن از امامان شیعه است و این کشور پتانسیل بسیار مناسبی برای صادرات صنایع‌دستی ما محسوب می‌شود.» پویا محمودیان افزود: «با وجود اینکه عراق مورد توجه شیعیان کشورهای مختلف است، اما سهم صنایع‌دستی ایران از سبد سوغات این کشور ناچیز است و ما می‌خواهیم با برنامه‌ریزی مناسب، جایگاه صنایع‌دستی ایران را در عراق، ارتقا دهیم.» وی با اعلام این خبر که در ۱۷ استان عراق، بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی و سایت‌های فروش مجازی صنایع‌دستی ایرانی وجود ندارد و صادرات صنایع‌دستی ایران به عراق از ۱۵ گمرک مرزی انجام می‌شود، افزود: «براساس آمار رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ‌ایران در سال ۹۴، ۱/ ۵۴ درصد از صادرات جمهوری اسلامی ‌ایران به عراق در حوزه صنایع‌دستی بوده است که این رقم بدون احتساب صادرات چمدانی است.»

مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی تصریح کرد: «شیشه‌های سنتی، گلیم، زیلو، سفال و سرامیک و مصنوعات چوبی از عمده‌ترین محصولات صنایع‌دستی است که از ایران به عراق صادر می‌شود.» به گفته محمودیان، سایر رشته‌های صنایع‌دستی که هنرمندان ایرانی در آنها فعال هستند هنوز جای خود را در عراق باز نکرده‌اند این در حالی است که از سال ۹۱ تا ۹۵ به جز سال ۹۲ که اوج درگیری‌ها در این کشور بود، صادرات صنایع‌دستی به عراق با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است. این مقام مسوول با یادآوری اینکه صادرات خدمات از ایران به عراق هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده، اظهار کرد: «صنایع‌دستی ایرانی می‌تواند در ساخت هتل‌ها، ایرلاین‌ها و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای عراق جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.» وی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در صادرات صنایع‌دستی به عراق گفت: «مسائل بانکی، بازرسی‌های گمرکی، حمل و نقل، تعرفه‌ها و قوانین موجود در عراق و دوگانگی قوانین در کردستان مرکزی و بخش اقلیم کردستان عراق از جمله موانعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.» مدیرکل دفتر صادرات صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه ما در این حوزه نیازمند همکاری وزارت امور خارجه، اتاق‌های بازرگانی و تمامی ‌افرادی هستیم که در این حوزه فعالند، تصریح کرد: «تنظیم روابط تجاری، سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی از صادرکنندگان، شناسایی بازار، مدیریت رویدادهای تجاری، تنظیم مقررات صادرات و واردات، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و توجه به فروش آنلاین صنایع‌دستی از مهم‌ترین محورهایی است که در دستور کار قرار دارد.»

L6iH3 دو پرسش درباره تجارت صنایع‌دستی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *