رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۳۹۳

دوران قاجار یکی از درخشان‌ترین ادوار ادب فارسی است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۸/۳۰- به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دومین همایش ماهانه از سلسله جستارهای علمی و فرهنگی قزوین‌پژوهی با عنوان «بیدل قزوین و ماتمکده آن» شامگاه پنجشنبه با حضور مسئولان و جمعی از فرهیختگان و اهل قلم استان قزوین در تالار سیدمحمد بهشتی برگزار شد.

محمدعلی حضرتی‌ها در این نشست اظهار کرد: دومین نشست از سلسله همایش‌های ماهانه جستار‌های فرهنگی و علمی به دلیل مصادف شدن با ایام ماه محرم با مضمون اشعار آیینی برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از پربارترین آداب عاشورایی مربوط به دوران قاجاریه بوده و از نظر کمی یکی از درخشان‌ترین ادوار ادب فارسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: در این استان نیز شاعری با نام «ملا قربانعلی باغدشتی‌قزوینی، شاعر ماتمکده» در این دوره ظهور کرد که آثارش در مدت کوتاهی در گستره وسیعی منتشر شد و در این گستره به شهرت دست یافت.

در ادامه این نشست سیدمحمدحسین ابوترابی تصریح کرد: این نوع همایش‌ها موجب آشنایی هرچه بیشتر مردم با استان قزوین و نام‌آوران آن می‌شود.

این شاعر ادب آیینی در یکی از اشعار خود به توصیف استان قزوین و قزوینیان پرداخت و غزلی دیگر در وصف استاد دبیر سیاقی خواند.

حمید عابدی‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قزوین نیز در پایان این مراسم اشعاری از ماتمکده قرائت کرد و به توصیف این کتاب پرداخت.

گفتنی است، ملا قربانعلی متخلص به بیدل و معروف به بیدل بادشتی فرزند رمضان حدود سال ۱۲۰۶ هجری قمری در باغدشت متولد شد و در دوران سه نفر از سلاطین قاجار زندگی می‌کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *