رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

دوتوک ، اولین عروسکی با هویت جهانی

اشتراک گذاری

نخستین عروسک بومی با نام دوتوک از روستاهای تاج میر و کسراب در خراسان جنوبی مهر ۹۳ در فهرست میراث ناملموس به شماره ۱۰۶۳ ثبت ملی شد.عروسک‌های بومی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن محدوده سربیشه نمونه‌ای از عروسک‌های دست‌ساز است که یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

این عروسک‌ها در واقع فریادی هستند که سال‌ها خاموش شده بود، فریادی از هنر دستان زنان توانمند روستایی و فریاد فرهنگ‌های یک منطقه می باشد .هر کودک و زن این روستاها عروسکی می‌سازد و داستان زندگی‌اش را در قالب این عروسک روایت می‌کند. یکی از اهداف پروژه ترسیب کربن که با همکاری سازمان ملل و اداره کل منابع طبیعی استان شکل گرفت، ایجاد شغل و توانمندسازی مردم روستاست که عروسک‌سازی یکی از راهکارهای درآمدزایی در روستاست. پروژه ایجاد شغل در روستا که یکی از بخش‌های آن عروسک سازی بود، با همکاری اداره کل منابع‌ طبیعی خراسان‌ جنوبی، پروژه ترسیب کربن و جامعه محلی خراسان‌ جنوبی در استان اجرا شد.
عروسک گل بی‌بی از روستای تاجمیر با شاخصه یک چشم ثبت میراث معنوی کشور شد و این قدمی بود که برای نخستین بار در کشور انجام و نخستین بار عروسک خراسان‌ جنوبی در کشور دیده شد.

دوتوک  دوتوک ، اولین عروسکی با هویت جهانی

عروسک‌ها با برندی با نام «دوتوک» ثبت شده است و دلیل انتخاب این نام این بود که جامعه محلی به عروسک دوتوک می‌گویند.هر عروسک یک شناسنامه دارد که در آن نام عروسک و شرح زندگی آن که در واقع شرحی از چگونگی زندگی جامعه روستایی است، بیان می‌شود.با همکاری موزه‌های مستقر در شهرهای دیگر مانند رهگشای بادرود، سیار در مشهد و موزه عروسک‌های ملل تهران، راه ورود این عروسک‌ها به کشورهای دیگر آسان‌تر شده است. عروسک‌های کار دست زنان عشایری روستاهای اطراف سربیشه عروسک‌های محلی در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است، عروسک‌هایی که در واقع بهترین ابزار برای انتقال شفاهی تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند.

دوتوک  دوتوک ، اولین عروسکی با هویت جهانی

عروسک‌های بومی از پارچه چوب و سایر اشیا موجود در خانه تولید می‌شوند و در ساخت آنها به جزئیات کمتر توجه شده و کامل درست نمی‌شوند، چرا که زنان براین باورند که خالق بی‌عیب و نقص خداست.هر کدام از این عروسک‌ها قصه خود را دارند که به عروسک سنجاق شده است و روایت‌گر قصه مادری است که آن عروسک را برای دخترش درست کرده و در گذشته همین عروسک‌ها وسیله بازی کودکان این سرزمین بوده است.
عروسک‌های بومی و محلی توسط بانوان روستاهای تاجمیر، نازدشت، حجت‌آباد، همت‌آباد و اطراف شهرستان سربیشه برای بازی کودکان با رویکرد تربیتی، آموزشی و انتقال فرهنگ شفاهی به نسل بعدی ساخته می‌شود.
کاهش مهاجرت روستاییان؛ هدف پروژه ترسیب کربن توانمندسازی و ایجاد شغل برای روستاییان است. پروژه تعمیم ترسیب‌کربن در پی‌اجرای موفق پروژه بین‌المللی ترسیب ‌کربن در روستاهای دشت حسین‌آباد غیناب شهرستان سربیشه، در منطقه سرچاه عماری از توابع شهرستان خوسف با اعتباری بالغ بر سالانه سه میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به مدت پنج سال در سال ۹۳ به تصویب رسید.

دوتوک  دوتوک ، اولین عروسکی با هویت جهانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *