رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۴۰۳

دهکده تفریحی گنجنامه

اشتراک گذاری

دهکده تفریحی گنجنامه یکی از دهکده‌های گردشگری ایران با سطح کلاس جهانی، در همدان است. همدان در دل خود جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که گل سرسبد آن‌ها غار علیصدر و مجموعه گنجنامه است. این دهکده توریستی زیبا در نزدیکی آبشار گنج‌نامه و در دامنه ارتفاعات کوه الوند قرار دارد. دهکده گنجنامه همدان یکی از قدیمی‌ترین‌ها در زمینه احداث دهکده گردشگری در ایران است و کنار خدمات تفریحی توریستی، مکان‌هایی جهت اقامت گردشگران نیز دارد.

دهکده تفریحی گنجنامه
این تفرجگاه مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان تربیت بدنی و پروانه‌های ساختمانی کامل جهت ساخت حدود ۱۸۰۰۰ متر زیربنای مسقف را کسب کرده است. این تفرجگاه از قسمت‌های باستانی و گردشگری تشکیل شده است. این مجموعه با ظرفیت روزانه ۵۰۰۰ نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا می باشد. از دیگر افتخارات این مجموعه کسب پروژه کار آفرین برتر در سال ۱۳۹۱ بوده و همچنین توسط مسئولین و مقامات کشوری تقدیر شد.

دهکده تفریحی گنجنامه

امکانات تفریحی دهکده توریستی گنجنامه

دهکده گنجنامه با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر، کلیه امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را برای گردشگران مهیا کرده است. در این دهکده از سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ و کابل پرواز تیرول تا دیوار سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال و غار آکواریوم به چشم می‌خورد. همچنین یک پیست سورتمه‌سواری به‌همراه خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله‌کابین رفت و برگشت برای تفریح و سرگرمی علاقه‌مندان وجود دارد. در صورت تمایل نیز می‌توانید از کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان و پارکینگ‌های روباز و سرپوشیده دهکده استفاده کنید.

دهکده تفریحی گنجنامه دهکده تفریحی گنجنامه

برای آشنایی بیشتر با شهر همدان پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی همدان را نیز مطالعه بفرمایید.

تله‌ کابین گنجنامه

برای صعود به ارتفاعات کوهستانی الوند و لذت از زیبایی‌های پنهان در دل این رشته‌کوه نظیر طبیعت دل‌انگیز و مصفا، کوه‌ها و صخره‌های مرتفع و آبشار زیبای گنجنامه، می‌توانید به‌سراغ تله‌کابین بروید. تله‌کابین گنجنامه تنها تله‌کابین ایرانی با دو فراز شگفت‌انگیز و فرح‌بخش و دو فرود هیجان‌آور در مسیری ۱۷۰۰ متری است.

این تله‌کابین به‌وسیله مهندسان آلمانی ساخته شد و در سال ۱۳۸۷ عملیات احداث آن به اتمام رسید. دشت میشان نقطه آغاز و پایان تله‌کابین همدان است و سواری با آن زمانی حدود هشت تا ۱۲ دقیقه برای رفت و برگشت طول می‌کشد که با توجه به سرعت باد تغییر می‌کند. تله‌کابین گنجنامه دو ایستگاه در مبدا و مقصد دارد: ایستگاه اول دره گنجنامه، ایستگاه دوم دشت میشان.

در گذشته که فقط کوهنوردان به این مناطق سفر می‌کردند و دسترسی داشتند، انبوهی از زباله از این مناطق جمع‌آوری می‌شد. اکنون با وجود این تله‌کابین، سالانه هزاران نفر به این منطقه پا می‌گذارند و همین موجب افزایش آلودگی و تخریب طبیعت بکر خواهد شد. پس لازم است که اقدامات جدی‌تر برای دفع زباله در این مناطق انجام گیرد که شاهد از بین رفتن سرمایه‌های ملی نباشیم.

دهکده تفریحی گنجنامه دهکده تفریحی گنجنامه

غار آکواریوم

به‌منظور جذب هرچه بیشتر گردشگر به دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه همدان، ایده غار آکواریوم در سال ۱۳۹۰ با همکاری مشترک مهندسان و پیمانکاران ایرانی و خارجی شکل گرفت. در این محل دو عنصر صخره و کوهستان در کنار آب‌های دریا قرار گرفته، ضمن اینکه برای ساخت آن از غار علیصدر الهام گرفته شده است.

این غار با مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر مربع، دو طبقه دارد و مجموعه‌ای از انواع گوناگون آبزیان، خزندگان و حیوانات نادر را در خود جای داده است. غار آکواریوم شامل سه سالن اصلی با راهرو‌هایی حاوی مه و باران ساختگی با رایحه‌های مختلف می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هر قسمت از بخش بعدی متمایز است. آکواریوم‌های شیشه‌ای به‌طرز عجیبی در دل صخره‌ها و بدنه غار قرار گرفته‌اند و درون آن‌ها، ماهی‌های آب شور و آب شیرین به چشم می‌خورند. سالن اصلی آن برای ۸۵,۰۰۰ لیتر گنجایش دارد و ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین با ابعاد متغیر ۱*۱ تا ۲*۲ متر در این محل تعبیه شده است. در طبقه دوم غار مجموعه‌ای از بهترین نمونه‌های کمیاب زیست‌محیطی و خزندگان سراسر جهان محافظت می‌شوند.

دهکده تفریحی گنجنامه

حیوانات و گیاهان بی نظیر

انواع پرندگان زینتی بسیار زیبا از جمله طوطی، اردک ماندارین و مرغ بهشتی، خزندگانی نظیر مار بوآ هندوراس. مار پیتون برمه‌ای، مار پیتون پلنگی، مار بوآ دم قرمز، ایگوانا و آفتاب پرستان در این غار زندگی می‌کنند. همچنین در این محل می‌توانید شاهد گونه‌های مختلف پروانه، انواع صدف، خرچنگ و مرجان‌های اقیانوسی. ماهی‌های آب شور (دلقک ماهی، جراح ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهیان)، ماهی‌های آب شور جزایر مرجانی ایران و… باشید.

اگر به گل و گیاه علاقه‌مند هستید، بازدید از غار آکواریوم همدان را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. هوای دلچسب ورودی این غار مصنوعی از گیاهان بومی برخی کشورهای دنیا نشات می‌گیرد که با توجه به شرایط رشدشان داخل تراریوم یا فضای آزاد نگهداری می‌شوند. مثلا درخت ۱۵۰ ساله کهن و تراریوم‌های آمازونی که جذابیت ویژه‌ای به این مکان بخشیده‌اند. علاوه بر این، در غار آکواریوم همدان سنگ‌ها و کانی‌های خاصی دیده می‌شود که از رشته کوه‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند.

دهکده تفریحی گنجنامه دهکده تفریحی گنجنامه

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ گنجنامه تنها بانجی جامپینگ خاورمیانه است که می‌توانید با یک نفر دیگر نظیر دوست یا همسرتان هم‌زمان سقوط آزاد به‌سمت زمین را تجربه کنید. جالب اینکه گفته می‌شود، اینجا با ۴۲ متر ارتفاع، بلندترین بانجی جامپینگ خاورمیانه است و برای پرش افرادی از وزن ۴۵ تا ۹۰ کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسد.

سورتمه ریلی

سورتمه ریلی گنجنامه با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت و به طول ۱,۱۵۰ متر، طولانی‌ترین و سریع‌ترین سورتمه ریلی کشور به شمار می‌رود که در ارتفاعات قرار دارد . از ایمنی بالایی برخوردار است. با سوارشدن بر سورتمه ریلی حدود پنج تا ۶ دقیقه هیجان‌انگیز را سپری خواهید کرد. ضمن اینکه با کاهش سرعت می‌توانید با آرامش کامل از مناطق اطراف سورتمه لذت ببرید.
سورتمه ریلی گنجنامه در تمام روزهای هفته در نیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۲۰ باز است.  روزهای تعطیل و ایام شلوغ، اتمام کار سورتمه به ساعت ۲۲ تغییر می‌کند. نیمه دوم سال باید در طول هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به این مجموعه مراجعه کنید. روزهای بارانی و برفی نیز به‌دلیل خیس‌شدن ریل و مسائل ایمنی، سورتمه غیرفعال و تعطیل می‌شود.

صخره نوردی

دیواره ۱۸ متری صخره‌نوردی گنجنامه، پنج مسیر به صخره‌نوردان حرفه‌‌ای اختصاص داده شده است تا در شرایطی ایده آل به ورزش محبوب خود بپردازند. برای صخره‌نوردی باید به ایستگاه مبداء تله‌کابین مراجعه کنید.

کوهنوردی

الوند که به عنوان عروس کوه‌های ایران به شمار می رود ، دارای قلل مرتفع و شیب‌دار و دشت‌های کوچکی پوشیده از چمن مانند میدان میشان، تخت نادر، شاه نظر و تخت رستم است . محلی عالی برای کوهنوردی به حساب می‌آید. همچنین چشمه‌هایی مانند حوض نبی، چشمه تخت نادر، چشمه کلاغ لان، چشمه قاضی. چشمه ملک، هفت چشمه، چشمه خسرو، بهشت آب، چشمه افعی و چشمه آب مروارید در این رشته کوه وجود دارد. ضمن اینکه محل استراحت و اتراق برای کوهنوردان در نظر گرفته شده است.

دهکده تفریحی گنجنامه

نحوه دسترسی

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه
در شهر همدان از میدان امام (میدان مرکزی شهر) وارد خیابان شریعتی شوید. میدان شریعتی را رد کنید و مسیر را در خیابان مهدیه ادامه دهید. مستقیم پیش بروید تا به میدان پژوهش برسید. پس از آن به خیابان شهید فهمیده بروید و در میدان قائم، درون بلوار کولاب در سمت راست بپیچید. این مسیر در ادامه به جاده گنجنامه می‌رسد.

دهکده تفریحی گنجنامه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *