جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دستیابی به درآمد نفت از کانال توریسم

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ بهمن ۱۳۹۵

دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، صبح دیروز با حضور مقامات داخلی و خارجی گشایش یافت. به گزارش «دنیای اقتصاد» در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزرای گردشگری لبنان، آفریقای جنوبی و همراهی هیات‌هایی از ترکیه، روسیه و ارمنستان برگزار شد، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «دولت یازدهم با انتخاب مسیر گفت‌وگو در تلاش است با استفاده از ابزار گردشگری برای افزایش قدرت ملی ایران بهره‌گیرد.» زهرا احمدی‌پور خاطرنشان کرد: «در شرایطی نمایشگاه بین‌المللی را افتتاح می‌کنیم که به‌واسطه امنیت حاکم بر ایران، ظرفیت بسیاری برای گفتمان و تعامل وجود دارد.» او تاکید کرد: «این عزم در دولت وجود دارد که از طریق گردشگری امکان صلح و امنیت پایدار در منطقه فراهم شود. به همین علت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اولویت‌های گردشگری را بر پایه اصولی که مد نظر دولت است، قرار داده است.»رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: «سازمان در راستای گسترش تعاملات بین‌المللی خود تلاش می‌کند و با این رویکرد به دنبال تقویت فرصت‌های گردشگری در ایران است.» به گفته احمدی‌پور، نمایشگاه گردشگری‌ بیانگر تنوع و تمدن سرزمین ایران و بستری برای تقویت عرصه‌های گردشگری در کشور است. او در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، ایران به‌عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگری در دنیا معرفی شود.

جذبه سرزمین رازها برای خارجی‌ها

در ادامه این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره چندباره به اینکه ایران سرزمین رازها و رمزهاست، بر جذابیت کشورمان برای همه گردشگران تاکید کرد و گفت: «تنوع بی‌نظیر ایران، آنچنان‌که در همین لحظه می‌توانید نقطه‌ای را با دمای منفی ۲۰ درجه تجربه کنید و در همین حال امکان حضور در بخشی دیگر را داشته باشید که دمای آن ۲۰ درجه بالای صفر است، این کشور را به مقصدی برای تمام فصول بدل کرده که می‌تواند میزبان همه اقشار باشد.» سیدرضا صالحی امیری همچنین به امنیت مثال‌زدنی ایران در منطقه خاورمیانه اشاره و اظهار کرد‌: «از این‌رو همگان را به حضور در ایران و بازدید از منابع طبیعی و میراث فرهنگی ایران با ثبات و با نشاط دعوت می‌کنم.»

او در بخشی دیگر از سخنانش، با بیان اینکه مردم جهان ایران را با دو تصویر ایرانِ نفتی و ایرانِ فرهنگی به خاطر می‌آورند، تاکید کرد: «با این‌همه ما بر این باوریم که نفت نمی‌تواند ایران را به اهداف توسعه پایدار برساند و از بستر میراث فرهنگی و گردشگری است که خواهیم توانست منابع درآمدی نفت را به‌دست آوریم.» صالحی‌امیری در ادامه به توصیف ظرفیت‌های میراثی و فرهنگی ایران که برآمده از تاریخ کهن این سرزمین است پرداخت و تصریح کرد: «در هر نقطه از این کشور، با حفر کانال‌ها به‌منظور توسعه اقتصادی و صنعتی، منابع جدیدی از میراث فرهنگی یافت می‌شود.»

او البته به دوره‌های تاریخی تمدن‌ساز ایران نیز اشاره کرد و افزود: «نمود شگفتی‌آفرین تمدن ایرانی در سال‌های نزدیک‌تر را می‌توان در قزوین، اردبیل و اصفهان دوره صفویه مشاهده کرد؛ همچنان‌که می‌توان جلوه‌های تمدن عصر میانی در دوره هخامنشی را در سفر به شوش، چغازنبیل و شیراز دید.» وزیر فرهنگ و ارشاد به تمدن هگمتانه متعلق به ۵ تا ۷ هزار سال پیش نیز اشاره و تاکید کرد: «تمامی این مظاهر، ‌نشانه تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران در سال‌های بسیار دور است.» او سپس مردمان ایران زمین را انسان‌هایی سازگار و صاحب اخلاق، معرفت و انسانیت معرفی و خاطرنشان کرد: «ایرانیان همواره به میهمان‌نوازی شهره بوده‌اند. در عین حال، همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و فرهنگ‌های گوناگون با ادیان، زبان‌ها و نژادهای گوناگون زیر بیرق دولت مرکزی، یک امر ارزشمند فرهنگی مسلم در تاریخ ایران بوده است.» صالحی امیری در انتها، مهیا شدن بستر برای رونق گردشگری در ایران را از نتایج تداوم دولت بر مذاکره و دستاورد برجام دانست و یک‌بار دیگر دعوت همگانی خود برای سفر به ایران را تکرار کرد.

قطع برق در یک نمایشگاه بین‌المللی!

پس از سخنان صالحی امیری که به‌دلیل قطع ناگهانی برق و ایجاد تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای در شروع مراسم، کوتاه شده بود، مقامات مسوول به همراه میهمانان خارجی خود از بخش‌های گوناگون نمایشگاه بازدید کردند. همچنین در حاشیه این رویداد، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دیدارهایی جداگانه، با وزیر گردشگری لبنان و وزیر گردشگری آفریقای جنوبی گفت‌وگو کرد. در نشست با مسوولان آفریقای جنوبی، سند همکاری‌های گردشگری دو کشور هم به امضا رسید. در همین حال، معاون گردشگری نیز در نشست‌هایی با معاون وزیر و هیات همراه ترکیه، معاون وزیر و هیات همراه از افغانستان و معاون رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه و هیات همراه او، به بررسی موضوعات مشترک در خصوص تعاملات گردشگری فی‌مابین پرداخت.

نمایشگاه دهم که با شعار «ایران را متفاوت ببینیم» از دیروز آغاز به‌کار کرده است، در فضایی به وسعت ۴۰ هزار مترمربع در ۱۱ سالن و با ۹ طبقه‌بندی تا تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برقرار است. فضای تحت پوشش نمایشگاه امسال ۱۵ درصد رشد داشته و ۳۸۱ شرکت داخلی به همراه ۶۵ شرکت خارجی از ۲۱ کشور جهان ظرفیت‌های خود را در نمایشگاه به نمایش گذارده‌اند. همچنین ۶۵ برنامه جنبی در این ایام اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند، همه روزه از ساعت ۳۰ :۸ صبح تا ۴ بعداز ظهر از این نمایشگاه بازدید کنند. البته به‌دلیل تقارن این بازه زمانی با ساعات اداری، نمی‌توان انتظار حضور پر تعداد عموم مردم را در این نمایشگاه داشت.

این در حالی است که مردم عادی نیز یکی از گروه‌های هدف این نمایشگاه هستند و حضور غرفه‌های استانی که در آنها آیین، ‌موسیقی، صنایع دستی، سوغات، ‌غذاها و جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف ایران معرفی می‌شود، برای بازدیدکنندگان غیرتخصصی می‌تواند به آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ مختلف کشور کمک کند؛ امری که متعاقب آن، رونق گردشگری داخلی حاصل خواهد شد. این چالش البته به مساله هرساله این نمایشگاه تبدیل شده و دلیل اصلی آن، ساعات کاری محدود نمایشگاه بین‌المللی عنوان می‌شود؛ چالشی که گویا همچنان لاینحل مانده است.

a7bf2027 6a84 4d1d b727 eb59058da7b217 01 دستیابی به درآمد نفت از کانال توریسم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد