جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

در صورت امنیتی شدن باید دور میراث فرهنگی را خط کشید

تاریخ بروزرسانی :
۵ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس ـ تاکید چند هفته پیش مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان بر برخورد نهادهای امنیتی با رسانه های منتقد و شکایت مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از دو عکاس نشان از رویکرد امنیتی برخی مدیران میراث فرهنگی دارد، رویکری که اگر رئیس سازمان برای آن چاره ای نیاندیشد، نتیجه ای جز حاشیه سازی بیهوده برای سازمان در پی نخواهد داشت.

حاشیه ای که سازمان میراث فرهنگی را از یک نهاد با رویکرد فرهنگی به نهادی با رویکرد امنیتی و انتظامی مبدل خواهد کرد و به گفته رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری «اگر قرار باشد این رفتار ادامه داشته باشد، باید دور سازمان میراث فرهنگی را خط کشید».

امید به دولت تدبیر و امید

یکی از دلایل پر حاشیه شدن سازمان میراث فرهنگی در دولت های نهم و دهم رابطه نه چندان خوب مدیران این سازمان با اهالی رسانه بود. سازمان میراث فرهنگی در دوره مدیریت اسفندیار رحیم مشائی و حلقه نزدیکانش چالش های بسیاری با رسانه داشت و مدیران سازمان میراث فرهنگی با شکایت های خود برخی مدیران رسانه ها را برای ارائه توضیحات به دادگاه کشاندند.

با این حال آخرین مدیر سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم در واپسین روزهای کارش به عنوان معاون رئیس جمهور، تلاش کرد تا دل رسانه ای ها را به دست آورد. او دستور داد تا سازمان تحت امرش تمام شکایت های حقوقی را از سایت های خبری، خبرگزاری ها، روزنامه ها و اهالی رسانه پس بگیرد.

پس از استقرار دولت تدبیر و امید، آنچنانکه بسیاری به بهبود وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدوار بودند، رسانه ها نیز سعی کردند افقی تازه در روابطشان با مدیران سازمان میراث فرهنگی ترسیم کنند و به این اندیشیدند که با آغاز کار مدیران جدید در سازمان میراث فرهنگی می توانند تعامل بیشتری با این معاونت تاثیرگذار ریاست جمهوری داشته باشند.

اما حالا با گذشت حدود یک سال از آغاز به کار مدیران جدید در سازمان میراث فرهنگی، صدایی که از این سازمان درباره تعامل با رسانه ها شنیده می شود، با آنچه در فضای پر از امید روزهای ابتدایی دولت حسن روحانی شنیده می شد، کمی تفاوت دارد.

کرمان پر حاشیه

چند ماه پیش تخریب های گسترده در بافت تاریخی کرمان که گویا با هماهنگی و اجازه اداره میراث فرهنگی انجام شد، بازتاب گسترده ای در رسانه های آنلاین و مکتوب داشت. بسیاری از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی درباره تخریب های صورت گرفته ابراز نگرانی کردند. رسانه ها نیز با انعکاس اخبار مربوط به کرمان سعی در اطلاع رسانی درست و دقیق در این باره داشتند. این اطلاع رسانی تا آنجا ادامه داشت که معاون میراث فرهنگی سازمان به این موضوع واکنش نشان داد و از رسیدگی به تخریب های انجام شده در کرمان سخن گفت.

اما موضوع قابل بحث درباره تخریب بخشی از بافت تاریخی کرمان، واکنش علی مهاجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به اخبار منتشر شده درباره استان کرمان بود.

او که سعی نکرده بود در گفت و گو با رسانه ها درباره تخریب های صورت گرفته اطلاع رسانی کند، در گفت و گویی با یکی از سایت های خبری محلی استان با لحنی آمیخته با تهدید به رسانه هایی تاخت که درباره تخریب های صورت گرفته در بافت تاریخی کرمان اطلاع رسانی کرده بودند.

تاکید بر برخورد امنیتی با موضوعی فرهنگی

مهاجری در قسمتی از گفت و گویش با این سایت خبری گفت « وقتی به میراث آمدم، تصورم این بود که متولی این حوزه میراث فرهنگی است، ولی الان می‌بینیم همه‌ی این دستگاه‌ها هیچ‌کاره‌اند و فقط یک سایت خبری می‌تواند هر روز فشار بیاورد و هر طور می‌خواهد ما را هدایت کند. »

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان بدون اشاره به نام سایت مد نظرش، این سایت را به دروغ‌پردازی‌ متهم کرد و گفت که به عقیده او «دارند مسیر را به انحراف می‌کشانند».

مهاجری در ادامه اظهاراتش از مقامات مسئول استان و شهر خواست از خودشان دفاع کنند و «با سایتی که چنین دروغ‌پردازی می‌کند، برخورد کنند. تعجب می‌کنم؛ چرا ارگان‌هایی مثل استانداری، شهرداری، دادگستری و دستگاه‌های امنیتی سکوت کرده‌اند؟! چرا شهرداری در مقابل چنین دروغی سکوت می‌کند؟! باید وکیل بگیرند و از خودشان دفاع کنند. چرا دادستان و استاندار سکوت کرده‌اند؟! باید با فرد و سایتی که چنین تهمت‌هایی می‌زند، برخورد شود.»

مهاجری اگرچه به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، یک مدیر فرهنگی محسوب می شود، اما در این اظهارات تاکید ویژه ای بر برخورد امنیتی و قضایی با موضوعی فرهنگی داشت و بارها این سوال را مطرح کرد که چرا شهردار، استاندار و دادستان از رسانه منتقد تخریب های کرمان شکایت نمی کنند.

شکایت از عکاسان در قزوین

اما این پایان ماجرا نیست. چند روز پیش خبری عجیب در رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین با صدور حکمی، خلیل امامی و عباس علیپور دو تن از عکاسان قزوینی را به اتهام توهین به مدیرکل میراث فرهنگی این استان، مجموعا به ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرد.

شاکی این پرونده محمدعلی حضرتی‌ها مدیر کل سازمان میراث فرهنگی قزوین بود. او پیش از این مشاور فرهنگی استاندار قزوین بود که از ۱۳ مرداد به سمت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منصوب شده بود.

او در گفت و گو با خبرگزاری CHN تاکید کرد که حاضر است از مقام ریاستش در سازمان میراث فرهنگی استعفا دهد، اما از شکایتش نخواهد گذشت. اگرچه چند ساعت بعد از این اظهار نظر، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در تماس با برخی خبرنگاران گفت که حضرتی ها حاضر به پس گرفتن شکایتش شده است. با این حال مدیر کل میراث قزوین فردای همان روز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفت که خیال پس گرفتن شکایتش را ندارد.

در صورت تکرار باید دور سازمان میراث فرهنگی را خط کشید

تکرار چنین اتفاق هایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت تدبیر و امید نشان می دهد، نه تدبیر در این سازمان پر رنگ است و نه می توان امیدی به بهبود تعامل برخی مدیران سازمان با رسانه ها داشت.

موضوعی که جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری نیز به آن اشاره می کند و می گوید «اگر قرار باشد این رفتار ادامه داشته باشد، باید دور سازمان میراث فرهنگی را خط کشید.»

نماینده قائنات در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری CHN در واکنش به اتفاق های اخیر سازمان میراث فرهنگی توضیح می دهد: اساساً نهادهای فرهنگی باید عادت بکنند و یاد بگیرند برخورد فرهنگی انجام دهند. برخوردهای اخلاقی زیبنده نهادهای فرهنگی است. این که ما گاهی می بینیم وزارت ارشاد و امروز در فضای سیاسی کشور سازمان میراث فرهنگی تند برخورد می کنند، رفتار بسیار ناشایستی است. تصور می کنم این ها حرکت های ناشایستی است که آرام آرام تبدیل به عرفی نا مصطلح در نهادهای فرهنگی کشور می شود.

او برخورد فیزیکی و ایجاد تنش های سیاسی از سوی یک سازمان فرهنگی را متناسب نمی داند و تاکید می کند: «اگر قرار باشد این رویه ادامه پیدا کند، باید دور سازمان میراث فرهنگی را خط کشید. چون سازمانی که نامش میراث فرهنگی است، به سازمان میراث غیر فرهنگی تبدیل می شود.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس اظهاراتش را چنین به پایان می برد « برخی از شائبه های برخوردهای فیزیکی که در برخی نهادهای فرهنگی دیده می شود، مثل وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی، حرکت های نا متعارفی است که متاسفانه در حال حاضر به وجود می آید. ما نباید بگذاریم اینها تبدیل به یک رویه بشود. اگر این ها تبدلی به رویه شود آثار و نتایج و دستاورد های ناجوری را به دنبال خواهد داشت».

باید منتظر بود تاکتیک مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برخورد با این موضوعات بود. اگرچه او تاکنون درباره اظهارات و عملکرد برخی مدیران سازمان در استان های دیگر سخن نگفته است، اما انتظار می رود با عملکردی درست، حاشیه های سیاسی و امنیتی و انتظامی را از سازمان تحت امرش دور کند. سازمانی که یکی از اصلی ترین متولیان فرهنگ در کشور به شمار می آید.

IMAGE635380100908472822 در صورت امنیتی شدن باید دور میراث فرهنگی را خط کشید

بهنام صابرنعمتی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *