جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

در آرزوی نوروز « بدون چه کنم چه کنم »

تاریخ بروزرسانی :
۸ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۸ – شهر ری – ایرنا – روزهای سال یکی پس از دیگری و مانند چشم برهم زدن آمدند و رفتند و دوباره قصه پرماجرا عید سر رسید و باز هم این آرزو برآورده نشد که نوروزی بدون چه کنم چه کنم داشته باشیم.

طبق روال همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، بازار خرید و فروش رونقی صد چندان می گیرد و از این رو تهیه و تامین مایحتاج عموم مردم بویژه اقلام پرمصرف شب عید خانواده ها، جانی تازه می گیرد.

این داستان نه تنها تازگی نداشته بلکه سالیان درازی است که برای مسوولین به مساله ای بسیار قابل تامل مبدل شده است و از طرفی بخش دولتی از یک سو و چگونگی مشارکت بخش آزاد در تهیه و تامین ارزاق پر مصرف خانواده از سوی دیگر مورد توجه می باشد که نیازمند فکر اساسی است.

در این ایام وقتی دولت محترم مبلغ عیدی کارمندان و اقشار مختلف کارگری را مشخص و اعلام می کند، نخست دلالان همه جا حاضر سر می رسند، سپس سرمایه بازان، تولیدکنندگان و ته خط هم فروشندگان کف بازار سود اصلی این عیدی را می برند و در نهایت با یک حساب سرانگشتی، درصد سود حاصل از خرید و فروش، شسته و رفته تحویل این جماعت بخش آزاد می شود.

حساب و کتاب و درآمد تولیدکنندگان و واسطه ها وقتی مشخص شد، نوبت صاحبخانه ها می رسد که با پرداخت عیدی پایان سال کارمندان و کارگران زحمتکش، تکلیف یکساله موجر را مشخص کرده و دل صاحبخانه ها بیشتر شاد می شود.

خانم خانه داری که شوهرش کارگر و شاغل در یک ساختمان است به خبرنگار ایرنا گفت: همسرم از جمله افرادی است که در ایام عید هیچگونه پاداش یا عیدی دریافت نمی کند و تنها حقوق روزانه او خرج یک خانواده چهار نفره می باشد.

زینب جمشیدی اظهارداشت: شوهرم روزی ۴۰ هزار تومان دریافت می کند که نصف آنرا به صاحب خانه می دهیم و مابقی خرج منزل می شود و تاکنون زندگی و خرج دو فرزند را به همین منوال می گذرانیم و از طرفی با توجه به گرانی ها نمی توان لوازم و یا کالای مصرفی مورد نیاز در ایام عید را برای بچه ها و خانه تهیه کرد.

عباس احمدی ۵۳ ساله شغل آزاد به خبرنگار ایرنا گفت: ۳۰ سال است که ازدواج کرده ام و همه ساله با نزدیک شدن به ایام عید من هم به مانند دیگر مردم برای تهیه لوازم و اقلام مصرفی شب عیدخانه و خانواده تلاش می کنم و در این رهگذر از هیچگونه کمی و کاستی برای خوشحالی فرزندانم دریغ نمی کنم .

وی گفت: متاسفانه با وجود عدم ثبات قیمت ها در بازار، قدرت خرید مردم نه تنها امسال بلکه طی سالهای گذشته نیز بخصوص در این ایام ، پایین می آید و برای مثال جنسی را که سال پیش با ۵۰ هزار تومان می خریدیم امسال با ۲۰ درصد افزایش باید تهیه کنیم که این افزایش قیمت ها برای بیشتر مردم که از درآمدهای ثابت برخوردارند، خارج از توان است .

وی اظهارداشت: بخش ناچیزی از اقلام مصرفی که تنها شامل میوه شب عید می شود و افزون بر این برخی دیگر از نیازها در نمایشگاههای بهاره و آن هم با تخفیفات بسیار ناچیز توسط شبکه رسمی تامین می شود، ولی بخش اعظم مایحتاج مردم از اختیار دولت خارج است که می بایست راهکارهای اصلی برای جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت اجناس و حتی خدمات دیده شود.

حسین فلاح کارمند بخش دولتی گفت: در حالی که تامین جهیزیه و لوازم ازدواج دختران دم بخت این روزها کمرشکن و به معضلی برای خانواده مبدل شده ، تهیه مایحتاج شب عید دیگر از ذهن این دسته افراد خارج شده و خود باید به فکر جوانان باشیم که این روزها هیچکس حتی مسئولان امر در این حوزه به فکر تامین آتیه آنها نیستند.

ارشاد علی خانی فروشنده لوازم خانگی گفت: تهیه اقلام مصرفی شب عید برای همه مردم یکسان می باشد و برای اینجانب که یک کاسب می باشم نیز فرقی نمی کند و چنانچه گرانی باشد برای همه مردم است و کارمند ، کارگر و کاسب نمی شناسد.

وی گفت: فروشنده در مقابل فروش باید مالیات بدهد و از طرفی عوارض شهرداری و بیمه نیز با بالارفتن دستمزدها افزایش یافته که باید پرداخت شود و همه به یکدیگر متصل است و از طرفی چرا قیمت اجناس پایین نمی آید؟ برای اینکه دستمزدها بالا است و قیمت تمام شده تولیدی ها نیز بالا می رود و این افزایش قیمت را در نهایت باید مصرف کننده پرداخت کند.

وی افزود: تا با تزریق مواد اولیه ارزن و ایجاد کار و تولید فراوان برای مردم اقدام نشود، قیمت ها نه تنها پایین نمی آید، بلکه افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی را خواهد داشت و متاسفانه این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر کالا و خدمات خواهد گذاشت و در این میان افرادی که درآمدهای ثابت دارند، فشار زیادی باید تحمل کنند.
81014338 5453160 در آرزوی نوروز « بدون چه کنم چه کنم »

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *