رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

دریاچه سد سیوند پاسارگاد

اشتراک گذاری

سد سیوند سدی است که در شهرستان پاسارگاد، در ۵۰ کیلومتری شهر باستانی پارسه (تخت جمشید) و حدود ۱۰ کیلومتری پاسارگاد بر روی رودخانهٔ سیوند ساخته شده‌است.سیوند سدی خاکی با هستهٔ رسی و ۵۷ متر ارتفاع با تاجی به طول ۶۰۰ متر که برآورد می‌شود دریاچهٔ پشت آن ۲۵۵ میلیون مترمکعب گنجایش و ۱۱ کیلومتر مربع مساحت (در شرایط معمولی) داشته باشد.

طرح ساخت سد سیوند در سال ۱۳۶۷ تهیه شد. مطالعات اولیه احداث این سد برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹ توسط شرکت مهندسین جاستین و کورتنی انجام شد. پس از آن و با گذشت ۱۸ سال کلنگ سد سیوند در دولت هاشمی رفسنجانی زمین زده شد. عملیات اجرایی تونل‌های انحراف توسط شرکت سابیر در سال ۱۳۷۱ آغاز و پس از سه سال به اتمام رسید. با پایان عملیات اجرایی تونلهای انحراف، عملیات اجرائی بدنه سد توسط شرکت پارس گرما آغاز شد.
آبگیری این سد اعتراضاتی را در بین مردم در پی داشت.مسوؤلان هدف از ساخت این سد را کنترل سیلاب‌های رودخانهٔ پلوار و آب رسانی به ۹ هزار هکتار از زمین‌های فرودست سد در دست توابع ارسنجان ذکر کرده‌اند.

در همین حال پیش بینی خطر در مورد آثار باستانی و همچنین فواید سد برای منطقه همگی غلط از آب در آمد. به دلیل وجود راه‌هایی که آب را از زیر سد عبور می‌دهند، پس از گذشت سه بهار آب بسیار اندکی در دریاچه پشت سد جمع شده‌است. به دلیل بی بهره بودن این سد هم اکنون زمزمه‌های جدی تعطیل آن به گوش می‌رسد.۱۴ سال ساخت سد سیوند طول کشید که باید ۳ ساله ساخته می‌شد که با افتتاح آن در فروردین سال ۱۳۸۶ توسط شخص رئیس جمهوری (محمود احمدی نژاد) رسماً آب گیری شد.
مسوؤلان میراث فرهنگی و وزارت نیرو معتقدند (می‌گویند) خطری پاسارگاد را تهدید نمی‌کند و کاوش‌های آثار باستانی تنگه بلاغی (نجات آثار باستانی تنگهٔ بلاغی) به پایان رسیده‌است. همچنین بعضی کشاورزان منطقهٔ ارسنجان نیز تجمعی برای حمایت از آبگیری سد سیوند برگزار کرده اند.

دریاچه سد سیوند پاسارگاد
دریاچه سد سیوند دریاچه سد سیوند پاسارگاد
دریاچه سد سیوند دریاچه سد سیوند پاسارگاد

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *