رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مرداد ۱۴۰۲

خنکای طبیعت بهرغان در تابستان گرم فارس

اشتراک گذاری

قله‌های مرتفع، طبیعت زیبا، آبشارهای دیدنی، رودخانه و چشمه‌سارهای گوناگون، سپیدان را از دیگر شهرستان‌های فارس متمایز کرده است، روستای بهرغان نمونه‌ای از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است که در آن سمفونی آب و درخت و خنکای هوا گردشگران را در این تابستان گرم به خود فرا می‌خواند. بهرغان به عنوان مرکز دهستان «شش پیر» در همسایگی روستای برشنه است و از مرکز شهرستان عنی اردکان حدود یک کیلومتر فاصله دارد و در محور اصلی شیراز به سپیدان قرار دارد؛ بنابراین دسترسی به طبیعت زیبای آن چندان دشوار نیست.

طبیعت بهرغان

رودخانه‌ای که از این روستا می‌گذرد ازارتفاعات سپیدان سرچشمه می‌گیرد و با به هم پیوستن چندین چشمه سار پر آب ادامه مسیر می‌دهد. اطراف این رودخانه پر آب را درختان انبوه گردو، چنار و سپیدار پوشانده که خنکای آن این روزها طبیعت‌گردان پرشماری را به سوی خود می‌کشاند.

میانگین درجه حرارت سالانه روستای بهرغان کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد است، در سال‌های پرآبی بیش از ۷۰۰ میلیمتر بارش دارد، رودخانه بزرگی که از بهرگان می‌گذرد آبی شیرین و گوارا دارد طوریکه منبع سه آب معدنی شهرستان سپیدار است.

رودخانه بهرغان در پیچ و تابی ممتد از میان ۲ کوه می‌گذرد و با سخاوت همیشگی خود کشاورزی و دامداری پربرکتی را برای مردم روستافراهم کرده است، این رودخانه در پایان با گذشتن از نورآباد و یکی شدن با رودخانه زهره به خلیج فارس می‌ریزد.

لذت استراحتی تابستانه در سایه‌سار درختار چنار، گردو و سپیدار حاشیه رود و تنفس هوای مطبوع کوهستانی، بهرغان را بویژه در بهار و تابستان مقصد گردشگری بسیاری از طبیعت دوستان فارس و استان‌های همسایه می‌کند.

فضای روحانی امامزاده مالک بهرغان نیز بر روی اکوتوریست‌های این روستا دری گشاده دارد.

آب و هوای مطبوع، برخورداری از رودخانه خروشان و شیرین و نزدیکی به مرکز شهرستان همگی قابلیت‌هایی است که می‌تواند اقتصاد روستا و اشتغال جوانان بهرغانی را به پیش براند، اما این امر نیازمند نقویت زیرساخت‌های گردشگری است تا مهمانان این روستا سفری به آسودگی داشته باشند و در آمد صنعت پاک گردشگری نیز نصیب روستای میزبان شود.

طبیعت بهرغان

زیرساخت‌های گردشگری بهرغان نیازمند تقویت

اما روستای یکهزار و ۹۰ خانواری بهرغان برای مهمانپذیری از حجم بالای گردشگران تابستانی خود با کمبودهایی زیرساختی نیز روبرو است. چنانکه دهیار این روستا معتقد است تقویت زیرساخت‌های اقامتی با الگوی بومگردی در این روستا ضروری است.

علی قاسمی نژاد در گفت‌وگویی با ایرنا ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری بهرغان، گفت: هم اکنون تنها خانه مسافرها پذیرای گردشگران هستند که آن هم تنها در یک مورد یک ساختمان سه طبقه به طور اختصاصی به این امر اختصاص داده شده و در بقیه موارد، مردم روستا یک طبقه از خانه خود را که در آن سکونت ندارند در روزهایی از سال به اسکان مسافران اختصاص می‌دهند.

او اضافه کرد: با توجه به حجم بالای مسافران بویژه در بهار و تابستان ایجاد اقامت‌گاه‌هایی بویژه با الگوی بوم‌گردی ضرورت دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

طبیعت بهرغان

به گفته قاسمی‌نژاد بر اساس قدیمی‌ترین سند به دست آمده، بهرغان ۵۸۰ سال سابقه دارد اما اکنون شمار زیادی از بافت تاریخی آن باقی نمانده است، هرچند هنوز هستند خانه‌های خشتی زیبایی که در صورت تجهیز و بهسازی می‌توانند مامن گردشگران و دوستداران زندگی در فضایی سنتی باشد.

دهیار روستای خوش آب و هوا بهرغان دیگر زیرساخت‌های لازم برای تقویت اقتصاد گردشگری روستا از قبیل ایجاد چشمه‌های سرویس بهداشتی را نیز لازم دانست و اذعان کرد: هم‌اکنون سرویس بهداشتی عمومی در روستا وجود ندارد و چند سرویس دهیاری در ساعت‌های فعالیت دفتر در اختیار عموم گذاشته می‌شود.

طبیعت بهرغان

رسیدن به رودخانه خروشان بهرغان برای گردشگران دشوار نیست چرا که تا ۵۰۰ متری آن راه آسفالت وجود دارد اما قاسمی نژاد معتقد است که آسفالت کردن همین ۵۰۰ متر خاکی نیز می‌تواند به عنوان یکی از زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

گردشگرانی که به بهرغان می‌روند فرصت حضور در طبیعت زیبای روستای «برشنه» را نیز دارند، جایی که رودخانه و و چشمه پر آب و سرکش شش پیر با نشات گرفتن از کوه رنج و رسیدن به دریاچه برم، توجه هر طبیعت دوستی را در تفرج‌های تابستانه به خود جلب می‌کند.

طبیعت بهرغان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *