رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ مرداد ۱۳۹۹

خانه نصرت اعظم سمیعی

لینک این مطلب کپی شد!

خانه نصرت اعظم سمیعی در محله ساغریسازان رشت که روزگاری محل سکوت متمکنین این شهر بود. خاندان سمیعی، یکی از این خانواده های اصیل که نام پروفسور محید سمیعی در جهان پرآوازه شده است.خانه ای که این جراح مغز و اعصاب در آن زاده شد، حالا قرار است به همت یکی از فعالان سازمان های مردم نهاد مرمت و به عنوان خانه هنرمندان صنایع دستی تغییر کاربری دهد.

خانه‌ تاریخی نصرت اعظم سمیعی در انتهای محله‌ ساغریسازان، روبه‌روی مسجد قدیمی گلدسته و نزدیک خانه‌ فرهنگ گیلان واقع شده است. محله‌ ساغریسازان یکی از قدیمی‌ترین محلات رشت است که در هر گوشه‌اش، بنایی تاریخی، چشم‌ها را نوازش می‌دهد. مسیر رسیدن به خانه‌ نصرت اعظم سمیعی حس‌وحال حضور در کوچه‌های قدیمی رشت در سال‌های دور را تداعی می‌کند. خانه‌ نصرت اعظم سمیعی در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در دوره‌ قاجار ساخته شده است.

خانه نصرت اعظم سمیعی

این بنا از دوره قاجار مستحکم واستوار به جا مانده و فقط کمی تلاش برای حفظ و نگهداری می‌خواهد. این عمارت که گفته می شود، زادگاه پروفسور مجید سمیعی است، سالها به عنوان مدرسه استفاده می شد و ۱۵سال نیز متروک رها شده بود. عدم رسیدگی به بنا، پوسیدگی بخش هایی از حلب سقف از یک سو و الحاقاتی که در زمان تملک آموزش و پرورش به این بنا وارد شده و ریزش نزولات جوی بخش هایی از چوب های سقف ، کف، درب و پنجره ها را پوسانده است.

اخیرا به همت یکی از سازمان های مردم نهاد قرار است مرمت شده و به عنوان خانه هنرمندان صنایع دستی تغییر کاربری دهد. اداره‌ی کل میراث فرهنگی گیلان این بنا را در اسفند ماه ۱۳۸۶ به نام ساختمان آموزش و پرورش در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رساند.در ورودی خانه با با حیاطی بزرگ مواجه خواهید شد که در وسط آن چاهی قدیمی به یادگار از سبک زندگی قدیمی مورد استفاده قرار می گرفته است.

دیوارهای طاقی حیاط با آجر قدیمی سرخ‌رنگ تماما نمادی از سبک معماری قدیمی است که حس و حالی متفاوت به آدم می دهد. این بنای ۱۲۱ ساله با شاخصه های معماری بومی گیلان با اتاق های قرینه تالار های وسط در هر دو طبقه، و مصالح سنگ و آجر و چوب، از معدود بناهای دوره قاجار است که در رشت سرپا مانده است.
چشم‌انداز ظاهری بنای اصلی از حیاط، با شاخصه‌های بومی گیلان، نمای سفید و پنجره‌های چوبی قهوه‌ای تیره، اتاق‌های قرینه تالار وسط در دو طبقه و سفال‌های پخته و اصیل سقف خانه، هر کدام گوشه‌ای از تاریخ معماری این خطه را روایت می‌کند.

در همین عمارت بسیاری از نشست های فرهنگی و سیاسی بزرگان رشت برگزار می شده ولی متاسفانه تاکنون عکسی از شکل گذشته بنا بدست نیامده است.
کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی معلمان آموزش و پرورش و همچنین کلاس‌های شعر و داستان به صورت متناوب در این مکان برگزار می‌شود. این بنای تاریخی قرار است در آینده‌ای نزدیک به خانه‌ هنرمندان صنایع دستی گیلان تبدیل شود.

خانه نصرت اعظم سمیعی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *