جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی و هشتی‌خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد

تاریخ بروزرسانی :
۳ تیر ۱۳۹۹

ناصر طاهری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در روزهای گذشته درباره خانه و هشتی کوچه معلم در خیابان نظر غربی از وزارت میراث فرهنگی در تهران استعلام شده بود و خوشبختانه اعلام کردند تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد و خانه‌ای که در آن تصاویر بود واجد ارزش است.وی گفت: پلاکی که زیر هشتی مذکور قرار گرفته واجد ارزش تاریخی است و معماری آن ویژگی‌های معماری روستایی را دارد.

هشتی خانه خانه تاریخی و هشتی‌خانه میناسیان اصفهان واجد ارزش نگهداری شناخته شد

طاهری معماری ساده این خانه را متعلق به دوران قاجاری دانست و یادآور شد: خانه سال‌ها متروکه بود و از وضعیت ایستایی مناسبی برخوردار نیست، گرچه از نظر ما این خانه جز خانه‌های فاخر و ارزشمند درجه یک نیست اما از تهران اعلام شده است که این خانه واجد ارزش نگهداری است.

این مسوول میراث فرهنگی اصفهان به ایرنا در خصوص تکلیف مجوز تخریب هشتی و خانه تاریخی آن از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در زمان حاضر این هشتی موجود است و تخریب نشده است، ما به شهرداری اعلام خواهیم کرد که هشتی و خانه مذکور قابلیت تخریب ندارد.

خانه و هشتی یاد شده در کوچه معلم در محله جلفا قرار دارد. جایی که پیشتر خانه پژوهشگر سرشناس ارمنی لئون میناسیان واقع بود و در سال‌های گذشته تخریب و به جای آن ملک تجاری بنا شد. لئون میناسیان کسی بود که سال‌ها برای حفظ تاریخ، فرهنگ، هنر و نسخ خطی ارامنه اصفهان کوشید.

خانه میناسیان با با اصرار وارثان و مالکان تخریب شد. بعد از تخریب خانه میناسیان به گفته شاهدان عینی خانه تاریخی مجاور به همراه هشتی و ساباط آن توسط مالک در معرض تخریب تدریجی قرار گرفت. اتفاقی که با انهدام سقف خانه‌ و آب انداختن در هشتی در طول دو سال گذشته منجر به آسیب‌های جدی به خانه و عاقبت گرفتن مجوز تخریب شده بود.

پیشتر قرار بود خانه میناسیان به همراه خانه تاریخی مجاور و هشتی مشترک آنها ثبت مفاخر و نگهداری شود اما این اتفاق رخ نداد و این آثار در معرض تخریب قرار گرفتند. با انتشار گزارش” تیر خلاص به آخرین یادمان‌های خانه میناسیان” خانه تاریخی و هشتی مشترک آن با خانه لئون میناسیان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان واجد ارزش نگهداری اعلام شد.

تاکنون بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در استان اصفهان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد