جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

احیا عمارت تاریخی هرمز پیرنیا

تاریخ بروزرسانی :
۸ خرداد ۱۳۹۹

احیاء و مرمت خانه هرمز پیرنیا، یکی از قدیمی ترین خانه های متعلق به اواخر دوره قاجاریه در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران در سال جاری قرار گرفته است.
هرمز پیرنیا فرزند دوم حسن پیرنیا ، دانش آموخته دبیرستان سن لویی ، مسئول تشریفات پهلوی دوم (پس از کودتا ۲۸ مرداد مورد غضب محمدرضا شاه قرار گرفت و خانه نشین شد) .
خانه پیرنیا خانه ای که خاندانی بزرگ از فرزندان میرزا نصراالله خان نائینی ملقب به مشیرالدوله در آن ساکن بودند ، خاندانی که یکبار صدراعظم ، ۴بار رییس‌الوزرا، ۳بار رییس مجلس شورای ملی، ۴بار وزیر امورخارجه، ۷بار وزیر عدلیه، ۲بار وزیر معارف، ۳بار وزیر جنگ، ۱بار وزیر تجارت ، ۱بار وزیر پست و تلگراف ، ۵ بار نماینده مجلس و … بودند، خانه پیرنیا (هرمز) به مزایده گذاشته شد! خانه پیرنیا خانه ای است که در آن فرمان مشروطیت انشاء شده است.

عمارت تاریخی هرمز پیرنیا1 احیا عمارت تاریخی هرمز پیرنیا
خانه هرمز پیرنیا، حمام و بخشی از اندرونی آن به مساحت تقریبی ۱۶۰۰ مترمربع از مجموعه خانه های پیرنیا واقع در خیابان لاله زار شمالی است که به همت سازمان نوسازی و پس از چندین ماه مذاکره از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خریداری شده است. پس از انقلاب اسلامی چند سالی این خانه خالی بود و چند سالی هم انبار یکی از لوستر فروشی های خیابان لالله زار نو اما این خانه تا سال ۱۳۵۰ میزبان یکی از خاندان پیرنیا بود.
خانه هرمز پیرنیا در زمینی به مساحت ۳۹۰ متر احداث شده ، طول این زمین حدودا ۲۵ و عرضش ۲۴ متر می باشد. خانه هرمز پیرنیا با پلانی مستطیل شکل (شرقی ، غربی) به مساحت ۱۶۶ متر و با ارتفاع حدود ۸ متر در یک طبقه بنا شده است. ورودی خانه از جنوب است با درب و پنجره های چوبی (درب سرقت شد ، پنجره ها غیب شد و به جایش آجر سبز شد).
پس از در ورودی وارد یک هشتی می شوید که می توانید وارد محوطه خانه شوید.در قسمت راست این هشتی نیز یک اتاق وجود دارد.در مرکز حیاط حوضی کوچک با کاشی های آبی وجود دارد.برای ورود به خانه هرمز باید از ۶ پله سنگی گذر کنید.در انتهای پله ها شاهد دو ستون سفید با مغر چوب و روکش گچبری خواهید بود که این ستون ها را در کل خانه نمایان اند. در انتهای ستونها ، سرستونهای گچ بری شده زیبایی وجود دارد که البته برخی از این سرستونها که با برگ و گل تزئین شده بود از بین رفته است.
مجموعا ۳ اتاق در این خانه وجود دارد که راه های ارتباطی آن راهرو های کوچکی هستند.خانه دارای یک تراس با سقف چوبی است که دارای دو ستون در مرکز و دو شبه ستون در کناره ها قرار دارد (در مجموع این خانه ۶ ستون و ۶ شبه ستون دارد). درها و پنجره ها نعلی و نیم دایره ای بوده و هر کدام از اتاقها داری یک شومینه و یک قاب گچبری شده در بالای آن است.

عمارت تاریخی هرمز پیرنیا2002 احیا عمارت تاریخی هرمز پیرنیا

در بالای دیوار هر کدام از اتاقها در تراس ، ۳ قاب گچبری زیبا قرار دارد که البته نقاشی های درون قاب سرقت شده ، و یک قاب نیز در انتهای تراس قرار دارد. در دیوار تراسها چراغ دانهایی با قالب گچ بری نیز تعبیه شده است.

۵ تابلو نفیس نقاشی که بر روی دیوارهای تراس عمارت خانه پیرنیا (یکم- هرمز) در قابهای گچ بری شده قرار داشت ، غیب شده است.
برخی بر این باورند که تابلو ها به سرقت رفته اند و برخی ادعا می کنند که به دلیل تخریب از این مکان دور شده اند.
برخی هم می گفتند در زمان بردن نقاشی های دوران قاجار که ره آورد سفر حسن پیرنیا از روسیه و فرانسه بود ، دیوراها را هم با کلنگ تخریب کردند ، البته هنوز قابهای گچبری شده ، نقاشی ها که برخی معتقدند کار نقاشان وطنی بوده پابرجاست. در اتاقهای خانه پیرنیا (یکم) قابهای زیبای گچبری شده سرقت و یا تخریب نشده یکی از این قابها در زیر سقف و بالای شومینه با نقشی از یک گربه سان و به صورت رنگی و کلاژ باقی مانده است.
تابلوی دیگری که به علت تخریب سقف در زیر تیغ آفتاب زندگی می کند ، مردی است کاملا عریان ، با بدنی تنومند که در میان آب و در کنار ماهیان در حال شنا است.
از ویژگی‌های عمده این بنا می‌توان به تزئینات واقع در جبهه شمالی با سرستون‌های کورنتین، رخ بام شیروانی، لمبرکوبی سقف و گچ بری اشاره کرد که ایوان زیبا و درخوری را به وجود آورده است.عده ای بر این باورند که تابلوها به سرقت رفته اند و عده ای ادعامی کنند که به خاطر تخریب این مکان به محلی امن برده شده اند.

این خانه قسمتی از مجموعه خانه ای است که در آن خاندان حسن پیرنیا در آن اسکان داشته اند که البته حسن پیرنیا ملقب به «مشیرالدوله» بوده و به همین شوند به آن مشیرالدوله نیز گفته می شود . در سازمان میراث با توجه به اینکه می گویند مالک عمارت پیرنیا در سال ۱۳۸۸ آقایی به نام مهدوی بوده ، پرونده ثبت به این نام تهیه شده است. اما طبق بررسی های انجام شده مالک و ساکن این خانه کسی نبوده جز جناب آقای «هرمز پیرنیا»
این ملک تاریخی در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است، خانه هرمز پیرنیا در جوار مجموعه‌ای از ابنیه واجد ارزش چون خانه مشیرالدوله پیرنیا، خانه ولی ا… پیرنیا، مدرسه و کلیسای ژاندارک و خانه سینما قرار گرفته که در حال حاضر اگرچه بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها تقریبا غیرفعال هستند، اما به لحاظ وضعیت معماری و ایستایی بنا، از شرابط نسبتا مناسبی برخوردار می باشند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، تهیه پیش نویس قانون مشروطه توسط مشیرالدوله و مؤتمن الملک به نقل از نوادگان خاندان مشیرالدوله، از دیگر دلایل وجه تمایز این عمارت تاریخی از سایر خانه‌های موجود در این مجموعه است. خانه پیرنیا خانه ای است که ساکنانش مدرسه علوم سیاسی را تاسیس کرده اند!
آثار و اماکن مرتبط با هرمز پیرنیا :
خانه مشیرالدوله پیرنیا (شماره ثبت ملی ۱۸۹۹) آدرس استان تهران ، شهر تهران ، خیابان لاله زار (نو) ، خیابان پیرنیا ، شماره ۹ (قدیم ۴۲۳) منزل پدری هرمز پیرنیا.
خانه پیرنیا دوم (خانه هرمز پیرنیا) آدرس استان تهران ، شهر تهران ، خیابان لاله زار نو ، ابتدای کوچه پیرنیا ، پلاک ۳ (خانه ای از دوران قاجار ، در وضعیت بحرانی و تخریب)

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *