جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ خرداد ۱۴۰۱

خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده ) مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام، کوچه فهادان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است خانه «عرب زاده» که در شمال شرقی شهر یزد در محله تاریخی فهادان قرار دارد و به خانه فهادان نیز مشهور است، خانه عرب زاده با توجه به معماری و تزیینات، زمان ساخت آن را «دوره قاجار»می دانند.

41 خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

معماری خانه عرب زاده

ورودی خانه در جنوب شرقی ساختمان و یک هشتی باز می شود که مردم یزد به آن کرباس می گویند. در سمت چپ کرباس راهی به پشت بام و در پایین آن اصطبل قرار دارد. در سمت راست کرباس راهرویی به حیاط خانه منتهی می شود. در بالای کرباس گچ کاری در سبک رسمی بندی مشاهده می شود که در میان آن یک نورگیر روشنی فضای ورود به خانه را تامین می کند. حیاط خانه کشیدگی جنوبی، شمالی داشته و در میان آن حوضی بزرگ واقع است. در راهروی ورودی تالار اتاق های پنج دری و سه دری قرار دارد. اتاق بالاخانه برای مهمانان و زیرزمین که در زیر اتاق های پنج دری قرار دارد بر زیبایی و گستردگی این خانه افزوده است. در دو طرف تالار تابستانی دو گوشواره با دو درب قرار دارد .درهای اتاقهای پنج دری چوبی ومشبک ودارای شیشه های رنگی است . مطبخ بزرگی در گوشه خانه وجود دارد که اجاق بندی است . این بنا دارای گچ بری های زیبا با نقوش اسلیمی، منقوش به اشعار مذهبی واقعه کربلاست. تالار بزرگ و کال بندی های چوبی بالای درب های مجاور به حیاط نشان از زیبایی و توازن بنا دارد. خانه عرب زاده به تملک اداره میراث فرهنگی یزد در آمده است.و اکنون به عنوان موزه شخصی حیدر زاده مورد استفاده عموم قراردارد.

42 خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

موزه حیدرزاده

این موزه شخصی که با همت و پشتکار استاد حسین حیدرزاده یکی از استادان و متخصصین علم سکه شناسی در خانه زیبای عرب زاده در قدیمی ترین محله شهر یزد، یعنی محله فهادان و نزدیک زندان اسکندر قرار دارد. اشیاء این موزه توسط استاد حیدرزاده، از سال ۱۳۳۵ جمع آوری شده و در سال ۱۳۸۳ با تخصیص این خانه توسط میراث فرهنگی، رسماً در معرض دید و تماشای عموم علاقمندان قرار گرفت. این موزه دارای مجموعه هایی از سکه های قدیمی (طلا، نقره، مسی، برنجی) مربوط به ۴۲ دوره تاریخی از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر است که این گنجینه بالغ بر ۵۰۰۰ عدد سکه می باشد. از معروف ترین این سکه ها می توان به سکه طلا و نقره عباس بن مامون و احمد بن علی سامانی، سکه جلوس کریم خان زند و سکه نادرشاه با شعار شیعی اشاره نمود. موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده در شهر یزد و در خانه عرب زاده قرار دارد.

40 خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

این خانه از بناهای دوره قاجاریه است که در ضلع شمال شرقی بافت قدیم شهر، در محله فهادان واقع شده است. این بنا ویژگی های منحصر به فردی دارد که می توان از گچ بریهای زیبا با نقش های اسلیمی منقوش به اشعار مذهبی واقعه کربلا، تالار بزرگ و کاربندی های بالای درب های مجاور به حیاط، اتاق های سه دری و پنج دری، گنجینه های زیبای چوبی و سقف کریاس، ورودی که با گچ بری های زیبایی تزئین شده و … نام برد. ورودی این موزه ۳۰۰۰ تومن است در زمانی که ما از موزه بازدید داشتیم تنها بازدید کننده آنجا بودیم با اینکه سکه هایی از زمان هخامنشی وجود داشت اما هیچ محافظت خاصی به چشم نمی خورد ، تنها یک سرباز وظیفه در حیاط بود و البته دوربینهای مدار بسته هم بودند اما به نظرم محافظت بیشتری باید از این اشیا صورت بگیرد. در ضمن روی تمام وسایل گرد و غبار زیادی نشسته بود که این هم نشان از رها شدن این خانه تاریخی زیبا و اشیا ارزشمند آنجا داشت.

43 خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

نحوه دسترسی

آدرس :یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده

موزه حیدرزاده 1 1 خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

موزه حیدرزاده خانه عرب زاده ( موزه سکه حیدرزاده )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    خانه بسيار بزرگ و از حيث معماري زيباست و هم اكنون خانه عرب زاده تحت عنوان موزه حیدرزاده تغییر كاربری داده و از سال ۱۳۸۳ اشیای جمع آوری شده توسط آقای حسین حیدرزاده شامل انواع سکه ها و مسکوکات تاریخی، ابزار و وسایل مرتبط با زندگی گذشته مردم، زیور آلات نقره، اسناد، نسخ خطی و … در این موزه نگهداری می شوند.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *