رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۳۹۸

خانه اندیشمندان علوم انسانی یکی از مراکز علمی، فرهنگی و تولید فکر است که به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه های مختلف علمی ایجاد شده است.خانه اندیشمندان علوم انسانی مشتمل بر کارگروه های فعال در حوزه های علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی، تاریخ و باستانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، فلسفه و منطق، جغرافیا، تربیت بدنی، مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد، ادبیات و حقوق است.خانه اندیشمندان علوم انسانی در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و از آن زمان نسبت به برگزاری گردهمایی سالانه اندیشمندان حوزه های مختلف علوم انسانی اقدام می کند. از جمله ویژگی های فعالیت خانه اندیشمندان علوم انسانی می توان به تشکیل سامانه اطلاعاتی خانه اندیشمندان، راه اندازی کتابخانه دیجیتالی بسیار قوی و برگزاری جلسات و نشست های مختلف در طول سال اشاره کرد.
فلسفه تاسیس این خانه به اتفاقی که در نیمه دوم دهه ۸۰ به ویژه در دو سال آخر این دهه در دانشگاه ها و حوزه علوم انسانی رخ داد برمی گردد. در نیمه دوم دهه هشتاد بخاطر سیاست هایی که در کشور حاکم بود به ویژه از سال ۸۸ یک نوع بی اعتمادی نسبت به قشر دانشگاهی ایجاد شد و به این امر در سیاست های گروهی که در قوه مجریه حاکم بودند دامن زده می شد. این سیاست ها باعث شد که خیلی بزرگان دانشگاهی و عالمان و اندیشمندان کشور مورد بی مهری قرار بگیرند و خیلی از این افراد از دانشگاه اخراج یا به اجبار بازنشسته شدند و با برخی هم رفتار های نامناسبی صورت گرفت.

-اندیشمندان-علوم-انسانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران

در چینن فضایی ایده تاسیس خانه اندیشمندان علوم انسانی شکل گرفت تا اگر به هر دلیلی برخی اندیشمندان و اساتید دیگر نمی توانند در دانشگاه حضور داشته باشند یک حیاط خلوت برای این افراد باشد که بتوانند با دانشجویان خود در ارتباط باشند، فعالیت های خود را ادامه بدهند و با همکاران خود همفکری بکنند. در واقع تلاش شد فضای روانی که علیه علوم انسانی و اصحاب این حوزه بعد از سال ۸۸ ایجاد شده بود کاهش پیدا کند و همچنین مانع از این شود که اصحاب علوم انسانی کشور مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرند.
در آن دوره زمانی در شهرداری تهران فضای مناسب تری نسبت به دولت وجود داشت و خیلی از کسانی که تحت فشار دولت وقت بودند توسط شهرداری مورد حمایت قرار می گرفتند. بنابراین وقتی ایده تاسیس خانه اندیشمندان علوم انسانی توسط برخی اساتید این حوزه به شهرداری تهران ارائه شد مورد استقبال قرار گرفت.
در استفاده از کلمه «خانه» تعمد وجود داشت، به این دلیل که این مرکز می خواست همه اعضای خانواده علوم انسانی فارغ از جریان های فکری و سیاسی در این جا رفت و آمد داشته باشند. از طرف دیگر سنخ فعالیت هایی که در این جا انجام می شود با فعالیت هایی که در دانشگاه ها و پژوهشکده ها انجام می شود متفاوت است؛ به این معنی که خانه در حوزه فردی هم محیط عاطفی ، انسانی، محل مطالعه و در یک کلام محل زندگی است. خانه اندیشمندان علوم انسانی هم صرفا نمی خواست یک مکان علمی باشد بلکه می خواست فضای علمی، عاطفی و .. را با هم داشته باشد.
هر گروهی متشکل از هفت تا ۹ نفر از اساتید آن رشته است. در انتخاب این اساتید چند اصل رعایت شده تلاش شده است ترکیبی از اساتید پیشکسوت و جوان باشد که از زیر شاخه های مختلف آن رشته باشند و همچنین تلاش شده است تنوع جنسیتی هم لحاظ شود. یک شورای دانشجویی هم زیر نظر هر گروه علمی فعالیت می کند که نقش بازوی اجرای این گروه ها را ایفاء می کنند.
خانه اندیشمندان برنامه های علمی برگزار می کند که تنها به دنبال خروجی علمی از این برنامه ها نیست بلکه به دنبال شکل گیری همدلی و همفکری بین اندیشمندان علوم انسانی است. بحث رونمایی ازکتاب های جدید تالیف اندیشمندان علوم انسانی هم از دیگر فعالیت های خانه است.

-اندیشمندان-علوم-انسانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران

منابع:
بزنیم بیرون
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *