جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمل و نقل دریایی زیرساختی اساسی برای توسعه مناطق ساحلی

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ فروردین ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۱۸-هر ساله با آغاز تعطیلات نوروز و تابستان مسافران و گردشگران زیادی به مازندران سفر می کنند و از آنجا که امکان حمل و نقل ریلی در سرتاسر استان وجود ندارد و حمل و نقل هوایی نیز با محدودیت هایی روبرو است ، بنابراین بسیاری از آنان ترجیح می دهند تا با خودرو های شخصی خود به این استان سفر کنند که این امر سبب افزایش بار ترافیکی جاده کناره شده و مشکلات زیادی را هم برای خودشان و هم برای شهروندان بومی به وجود می آورند .

این در حالی است که جابجایی مسافر و خودرو از مسیر دریا می تواند از حجم خودروهایی که از جاده کناره عبور می کنند بکاهد و منجر به روان سازی ترافیک در این مسیر به عنوان تنها جاده ترانزیتی و مواصلاتی غرب به شرق استان شود .

هم اکنون با وجود سواحل گسترده در جنوب و شمال ایران ، تنها ده مسیر دریایی بین بنادر جنوب با جزایر خلیج فارس وجود دارد و در شمال کشور نیز با وجود شش بندرگاه انزلی ، نوشهر ، ترکمن ، امیرآباد ، فریدون کنار و بندر گز هنوز این امکان فراهم نشده است .

بر اساس آخرین آمارها ، ۲۲۸ شناور مسافری فعال با ظرفیت ۱۲ هزار و ۱۰۲ صندلی درکشور وجود دارد که بیشترین تعداد آن مربوط به بنادر جنوب کشور است .

یکی از مسافرینی که به غرب مازندران سفر کرده است در این باره گفت : اگر امکان جابجایی مسافر و خودرو در بنادر شمالی همچون بنادرجنوب کشور وجود داشت دیگر مجبور نبودم از جاده کناره عبور کنم و خطرات آن را به جان بخرم .

علی امینیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود :جاده های ساحلی شمال کشور و به ویژه مازندران در ایام پر تردد سال کشش این تعداد مسافر و خودرو را ندارد و از آنجایی که امکان احداث جاده ای جدید در این مسیر غیر قابل تصور است بنابراین مسوولان باید هرچه سریعتر اقدام به راه اندازی اسکله های مسافری در بنادر استان کنند .

وی خاطر نشان کرد : فراهم شدن چنین امکاناتی علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین ، موجبات سفری راحت و به دور از هرگونه استرس را برای مسافران و گردشگران به همراه خواهد داشت.

امینیان بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد و از مسوولان خواست تا بسترهای لازم را برای فعالان این عرصه فراهم آورند .

از مجموع ۱۵ بندر مسافری کشور ، ۱۴ بندر در جنوب و یک بندر در شمال کشور استان گلستان قرار دارد که ظرفیت جابجایی مسافر در این بنادر حدود ۱۵۴ هزار مسافر می باشد .

یک کارشناس مدیریت حمل و نقل دریایی نیز در این باره گفت : در سال های اخیر تلاش های گسترده ای در این زمینه صورت گرفت که به دلیل عدم وجود تصویر مناسب از آینده ، توسعه این صنعت متناسب با ظرفیت ها تحقق نیافته است .

آرش افسری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : برخی از کارشناسان علت اصلی غیر اقتصادی بودن جایگزینی سفرهای جاده ای با سفرهای دریایی را هزینه قابل توجه سرمایه گذاری برای توسعه بنادر با توجه به حجم کم مسافر پایدار است در صورتی که اگر بنادر به منظور استفاده از سفرهای دریایی توسعه یابند ، آنگاه بخش اعظمی از هزینه های سرمایه گذاری از طریق سفرهای دریایی پوشش داده خواهد شد و هزینه سفرهای پایدار کاهش یافته و لذا جایگزینی سفرهای جاده ای با سفرهای دریایی نیز می تواند مقرون به صرفه باشد .

وی اظهار داشت : بررسی تجارب کشورهای پیشرو در حوزه حمل و نقل مسافری دریایی نیز می تواند در شناخت راهبرد های ممکن برای توسعه مطلوب این صنعت موثر واقع شود .

افسری با بیان این که برخی کشورها ، سیاست ها و چارچوب های قانونی به منظور ارتقاء مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت ها را مورد توجه قرار داده اند ، تصریح کرد : کشور ترکیه برای توسعه حمل و نقل دریایی خود اقدامات متنوعی از قبیل آموزش نیروی انسانی ، تقویت زیرساخت ها و فراهم نمودن استفاده از سوخت بدون مالیات برای کشتی های خود در نظر گرفته است که این مسئله باعث رونق این صنعت شده است .

وی ادامه داد : کاهش ۴۲ درصدی در هزینه جابجایی مسافر و خودرو در اطراف استانبول و دریای مرمره ، افزایش ۹۹ درصدی شاخص مسافر- مایل ، افزایش ۴۵ درصدی شاخص خودرو- مایل و کاهش ۵۲ درصدی قیمت بلیط سفرهای دریایی برای جابجایی مسافر و خودرو از جمله تاثیرات جابجایی مسافر و خودرو در کشور ترکیه است .

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خرید کشتی مسافربری باید دارای توجیه اقتصادی باشد ، گفت : شرایط اقلیمی خزر ، وجود قوانین امنیتی و کنوانسیون های دریایی ، بالا بودن هزینه خرید کشتی های استاندارد و محدودیتهای موجود برای ارائه خدمات تفریحی از عوامل بی رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش است .

اکبر غنجی مکانیزم سختگیرانه ارائه تسهیلات را یکی از موانع پیش روی فعالیت در این بخش عنوان کرد و افزود : اگر نیت ، رونق گردشگری دریایی است تنها پایانه مسافربری دریایی کافی نیست و باید جاده خوب ، رستوران دریایی ، کشتی های تفریحی و هتلهای خوب نیز داشته باشیم .

وی تصریح کرد : ارائه برخی از تفریحاتی که در کشتی های مسافربری دنیا هست برای ما امکان پذیر نیست و این می تواند بر روی جذب مسافران خارجی تاثیر بگذارد .

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر خاطر نشان کرد : این که سرمایه گذار برای فعالیت در این بخش جذب کنیم خوب است اما این که سرمایه گذار خود اقدام به این کار کند شاید خوب نباشد چون این کار تخصصی است و سرمایه گذار را باید به متخصصان امر معرفی کرد .

غنجی ادامه داد : ایمنی و قواعد زیست محیطی حرف اول را می زند و کشتی باید تحت کنوانسیون باشد ولی افرادی که تخصص دریایی نداشته باشند تنها به برگشت سرمایه فکر می کنند .

وی به سابقه ۲۲ ساله شرکت کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد و یادآور شد : تاکنون از ما نه تنها برای فعالیت در این بخش بلکه برای عضویت در کارگروه های گردشگری دریایی نیز هیچ دعوتی نشده است .

بر اساس چشم انداز مورد انتظار از صنعت حمل و نقل مسافری دریایی در افق ۱۴۰۴ ، تعداد مسافرین دریایی ورودی ۲۸ میلیون نفر پیش بینی شده است .

معاون توسعه مدیریت و منابع بنادر و دریانوردی کشور نیز در مورد این که آیا امکان تردد کشتی مسافری بین بنادر ایرانی خزر وجود دارد ، گفت : امکان سخت افزاری نظیر پایانه مسافری در انزلی و نوشهر موجود است و در امیرآباد نیز ظرفیت احداث وجود دارد .

هادی حق شناس در گفت و گو با ایرنا ، افزود : در بنادر جنوبی کشتی ها بعنوان یک وسیله ترددی روزمره کاربرد داشته و صرفا جنبه سفر تفریحی ندارند ، ضمن آنکه مشکلات دریای خزر مانند فاصله بنادر ، متغییر بودن آب و هوا و عمق آبی منطقه خزر ، را ندارند بنابراین لازم است میزان علاقمندی مردم به انجام سفرهای دریایی بین بنادر داخلی ارزیابی شود .

وی با اشاره به این که افزایش تعداد سفرها هزینه ها را کاهش می دهد ، خاطرنشان کرد : مطمئنا اگر یک آژانس گردشگری در کنار کشتی مسافربری فعالیت مستمر داشته باشد می تواند هزینه ها و متعاقب آن قیمت بلیت را پایین آورد .

وی استفاده از کشتی های زیبا و مجلل برای مراسم و همایش ها را از دیگر جنبه های فعالیت در این بخش برشمرد .

هم اکنون شناورهای مسافربری ۳۶ نفره ، مدل ۲۰۰۶ ساخت کره به مبلغ ۱۳۰ هزار دلار در بازار آزاد خرید و فروش می شود .

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران نیز با بیان اینکه از از بیست و هشتم اسفند ماه پارسال تاکنون بیش ار ۱۵۰ هزار نفر سفر دریایی در آب های ساحلی مازندران انجام گرفته است ، اظهار داشت : این سفرها با استفاده ازهزار و ۴۶۵ فروند شناورمسافری و جت اسکی دراین این مدت انجام گرفته است.

سعید کیاکجوری به خبرنگارایرنا ، گفت : شمارسفرهای دریایی در نوروز امسال به علت شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد : برای ایجاد ایمنی سفرهای دریایی اقداماتی قبل از فراررسیدن سال جدید از جمله کنترل صدور گواهینامه شناورها با هدف پیشگیری از فعالیت آن ها در زمان مواج و طوفانی بودن دریا انجام گرفته و دراین مدت شاهد هیچگونه سانحه دریایی در این مناطق نبوده ایم .

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریا نوردی مازندران همچنین از بازدید بیش از ۳ هزارنفر مسافر و گردشگر از بندر نوشهر دراین ایام خبرداد .

آمارهای موجود نشان می دهد که از مجموع دست کم ۱۵ میلیون مسافر ورودی سالانه به مازندران حدود ۸۰ درصد شان برای بازدید از دریای خزر به این استان سفرمی کنند.

طرح جامع بنادر مسافری دریای خزر نشان می دهد که در توسعه بنادر شمالی کشور موضوع مسافرت های دریایی باید با اولویت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد . در راستای این هدف برخی زیرساخت ها موجود می باشد که در کوتاه مدت می توان با برنامه ریزی مناسب از آنها استفاده مطلوب بعمل آورد ، اما برای توسعه مناسب و پایدار در این بخش ، توجه به توسعه زیرساخت های متناسب با قابلیت ها و ظرفیت های هر بندری شناسایی شده اند ولی توجه کافی به زیر ساخت های نرم افزاری و سازمانی نشده است .

امکان سنجی اسکله های شناور در جهت توسعه حمل و نقل مسافری نشان می دهد که با هزینه قابل قبول و سرعت زیاد می توان از اسکله های شناور جهت برقراری امکانات پهلوگیری در کلیه بنادر و نقاط مختلف ساحلی مازندران استفاده نمود و با افزایش امکانات زیر ساختی نظیر اسکله ، تقاضای مسافرت های دریایی نیز به طور خیره کننده ای افزایش خواهد یافت .

ارزیابی بنادر مسافری بخصوص برای روشن شدن دستورالعمل های مرتبط با ایمنی و حفظ محیط زیست ، ارائه قوانین به منظور تاسیس واحد های ویژه جهت ارتقاء سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیرساخت های حمل و نقل مسافری دریایی ، ایجاد انگیزه و فضای رقابت در میان بخش خصوصی جهت ساخت انواع کشتی مسافری و لندینگ کرافت و برنامه ریزی جهت بهره برداری کارآمد از اسکله ها و امکانات بنادر مسافری می تواند در راه اندازی حمل و نقل مسافر و خودرو در سواحل شمالی و به ویژه مازندران موثر باشد .

توسعه پایدار این صنعت جز در سایه توسعه متناسب و همزمان همه بخش های این صنعت محقق نمی گردد ، از این رو توجه همزمان به توسعه سخت افزار ، نرم افزار ، نیروی انسانی ، اطلاع رسانی ، فرهنگی و تبلیغاتی ضروری به نظر می رسد.

8931 حمل و نقل دریایی زیرساختی اساسی برای توسعه مناطق ساحلی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد