رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ مهر ۱۳۹۸

حمام سنگی باستانی مکرود

لینک این مطلب کپی شد!

حمام مکرود مربوط به اواخر دوره قاجار است و درشهرستان تنکابن، بخش نشتا، دهستان تمشکل، روستای مکرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۰۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. شهرستان تنکابن از سمت غرب به شهرستان رامسر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است. مرکز این شهرستان شهر تنکابن است. مردم شهرستان تنکابن به زبان‌های فارسی و مازندرانی و گیلکی گویش می‌کنند
شهرستان تنکابن پنجمین شهرستان بزرگ مازندران است و پرجمعیت‌ترین شهرستان غرب مازندران است .این شهرستان مرکز باغ‌های کیوی و پرتقال و چای است. بزرگترین مرکز پروش و صادرکننده انواع گل‌ها و گیاه‌های زیبا و زینتی است. تنکابن با دارا بودن مراکز پرورش ماهی متعدد در شیرود، دوهزار و … قطب پرورش ماهی ایران است و همچنین مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کل کشور است .

تنکابن یا شهسوار معروف به پایتخت مرکبات کشور مرکز شهرستان تنکابن بوده و بزرگترین شهر غرب استان مازندران محسوب می‌گردد. این شهر مرکز فرمانداری ویژه تنکابن می‌باشد، جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری ۴۵٬۳۳۸ نفر بوده‌است؛ همچنین جمعیت شهرستان تنکابن بالغ بر ۱۵۳٬۹۴۰ نفر بوده‌است. خرم‌آباد مرکز منطقه تنکابن و محال ثلاث در دوران قاجاریه در عصر حاکمیت خاندان خلعتبری بر این منطقه بوده‌است که در دوران پهلوی شهر جدیدالتأسیس شهسوار مرکز تنکابن گردید و پس از انقلاب اسلامی شهسوار به تنکابن تغییر نام داد.

حمام سنگی باستانی مکرود

شهرستان تنکابن یکی از شهرستان‌های استان مازندران از نظر جغرافیایی در ۵۲ درجه و ۵۰ دقیقهٔ درازای خاوری و ۴۹ درجه و ۳۶ دقیقهٔ پهنای شمالی و ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد قرار دارد. شهر تنکابن درمسیر راه رشت – چالوس واقع شده و از شمال به دریای مازندران، از خاور به چالوس، از جنوب به سلسله جبال البرز و از باختر به شهرستان رامسر محدود می‌شود.

تنکابن یک شهر کشاورزی است و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی قرار دارد به‌طوری‌که از بزرگترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان کیوی در کشور ویکی از قطب‌های تولید مرکبات(به ویژه پرتقال) (به‌طوری‌که لقب پایتخت مرکبات کشور را یدک می‌کشد) وخرمالو در کشور است و از بزرگترین تولیدکنندگان عمده برنج و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده چای مازندران است. محصولات مهم زراعی این شهرستان عبارت است از: برنج، چای (رتبه اول تولید در مازندران)، خرمالو (ازمهمترین تولیدکنندگان کشور)، مرکّبات آن؛ از جمله پرتقال و نارنج (که از تولیدکنندگان مهم در کشوراست) و میوه‌های نو ظهوری مانند کامکوآت (Kumquat)، آووکادو، فیجوآ مشهور است، همچنین کیوی (زمانی ۹۰٪تولیدی کشور)، ازگیل، دارابی، گردو، فندق، گلابی، سیب، آلو و آلوچه، قطره طلا، گندم، جو، لوبیا، باقلی، انواع صیفی و علوفه دامی در آن به عمل می‌آید که بعضی از این میوه‌ها صادر می‌شود.[۱۰۵] درضمن این شهرستان یکی ازمهمترین تولیدکنندگان گل و گیاه در استان است که سالانه مقدار زیادی ازآن به کشورهای حاشیهٔ دریای خزر و آسیای میانه صادر می‌گردد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *