رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

حفاظت از آثار تاریخی دفاع از هویت ملی است

اشتراک گذاری

قروه- اولین گردهمایی حافظان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در شهرستان قروه با تدوین افتتاح موزه تمبر و سکه و نیز تلاش برای حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه سه شنبه نخستین گردهمایی انجمن های میراث فرهنگی شهرستان قروه با عنوان حافظان میراث با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نیز انجمن های فعال در این حوزه برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این مراسم اظهار داشت: انجمن حفاظت از میراث فرهنگی در شهرستان قروه شروع خوبی داشته است چرا که اولین شهرستان استان می باشد که فعالیت خود را آغاز کرده است.

سید محسن علوی از افتتاح موزه تمبر و سکه به عنوان اولین موزه در سطح شهرستان قروه خبر داد و افزود: با ایجاد این موزه که حاصل زحمات یکی از شهروندان قروه ای است امیدواریم در حوزه میراث فرهنگی شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه این موزه برای معرفی تاریخ به مردم می باشد، تصریح کرد: در این موزه از مسکوکات قدیمی ایران در دوران مختلف و سایر کشورهای دنیا و تمبرهای دوران پهلوی اول و دوم و پس از انقلاب اسلامی پرده برداری می شود.

به گفته علوی هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در سطح استان وجود دارد که حفظ تمامی این آثار که در واقع برگ برگ سند هویت ملی ما را تشکیل می دهند لازم و ضروری است.

میراث فرهنگی حافظه زنده جمع است

در ادامه این مراسم رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه نیز گفت: باتوجه به اینکه برای نخستین بار است که این گردهمایی تشکیل می شود لذا تلاش ما بر این است که بتوانیم گامهای مثبتی در این زمینه برداریم.

علی بهنیا هدف از این گردهمایی را موقعیت و جایگاه میراث فرهنگی، بازشناسی و ارائه چشم انداز روشن از نقش آفرینی آن در توسعه شهری شهرستان و پررنگ نمودن نقش انجمن های میراث فرهنگی اعلام کرد.

به گفته وی میراث فرهنگی عبارت است از داراییهای فرهنگی و معنوی یک و ملت که از گذشتگان به دست ما رسیده است لذا این داریی ها به عنوان سرمایه های غیرقابل خرید و فروش هویت فرهنگی یک جامعه را شکل می دهد و از این جهت در شکل گیری تمدن ها و سیر تکامل و تعالی جوامع بشری نقش کلیدی دارند.

بهنیا با بیان اینکه شهرستان قروه دارای هویت غنی فرهنگی است، تأکید کرد: این شهرستان با دارا بودن بیش از ۱۴۰ اثر تاریخی در طی سه دوره باستان شناسی از دوران های مختلف پیش از تاریخ یعنی دوران مس، سنگی قدیم، میانی، تاریخی، اسلامی تا دوران حاضر دارای داده های فرهنگی از جمله سفال، ابزار سنگی و نقوش با ارزش صخره ای، دارای یک میراث خوبی است.

بهنیا با اشاره به جرایم حوزه میراث فرهنگی در سطح شهرستان بیشترین جرایم را مربوط به حفاری های غیر مجاز و ساخت اشیای تقلبی و بدلی و یادگاری نویسی روی آثار تاریخی دانست.

وی افتتاح موزه در سطح شهرستان را یک نقطه عطفی در منطقه خواند و عنوان کرد: موزه ها به عنوان یک کانون فرهنگی فراگیر، نقش انکارناپذیری در توسعه فرهنگی دارند و دستیابی به اهداف پیش بینی شده در رابطه موزه و توسعه فرهنگی جز با همکاری همه جانبه سازمان ها، مراکز و نهادهای علمی، فرهنگی، صنعتی با ترسیم خطوط اساسی مشترک و دو جانبه میان مردم و موزه امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته بهنیا در شهرستان قروه پتانسیل خوبی برای ایجاد موزه وجود دارد لذا انتظار حمایت مسئولان در بحث راه اندازی موزه تمبر و سکه می رود چرا که این مهم نیازی است در زمینه علمی و فرهنگی و الگویی برای حفاظت از آثار تاریخی است.

وی بر حفاظت از میراث فرهنگی تأکید کرده و افزود: حفظ میراث فرهنگی وظیفه ای همگانی و همیشگی است و این آموزش و ایجاد فرهنگ در جامعه قطعاً عامل حفظ میراث خواهد بود.

بهنیا اختصاص بودجه کافی برای حفظ و بازسازی آثار باستانی و جلب مشارکت عمومی برای حفظ و نگهداری آثار را از عوامل مهم حفاظت از آثار باستانی دانست.

به گفته وی شهرستان قروه بیش از ۱۲۰ نفر عضور در انجمن های میراث فرهنگی شهر و روستا دارد که تقریبا در رتبه های اول بیشترین اعضا در استان را دارا است و سعی بر این است که این تعداد روبه افزایش پیدا کند و با آموزش مناسب بتوانیم انجمن ها را به عنوان یک همیار و حامی همیشگی در کنار میراث فرهنگی داشته باشیم.

28 حفاظت از آثار تاریخی دفاع از هویت ملی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *