جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جنگل کوه شب لارستان

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

جنگل کوه شب منطقه ای بسیار سر سبز و دل انگیز است که در لارستان استان فارس قرار دارد.این کوه در منتهی الیه شرق لارستان فارس با استان هرمزگان واقع شده و حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.در بالای کوه (بون کوه) نقاطی وجود دارد که هریک آن نام مخصوص به خود دارد که عبارت‌اند از:
«فخرالدین» رسیدن به اینجا از پایهٔ کوه سوار بر الاغ یا قاطر ۴ ساعت بطول می‌انجامد، ویکی ازسردترین نقاط کوه شب است و دارای چشمه ی آب شیرین می‌باشد.
«منطقهٔ زورو» این منطقه دارای یک زمین مسطح بوده ودورتادورش درخت بُه بنه است وپشت سر آن درخت اُهر است که خیلی درخت بزرگی است وحدود ۳۰ متر ارتفاع دارد.
«منطقهٔ تپه‌ای»، در این مناطق از کوه شب درختان جنگلی زیادی داره مثل: «زیتون کوهی»، درخت «کهکوم»، بادام و «انجیرکوهی» فراوان است.

در زمان قدیم مردمان منطقه از هیزم درختان کوه شب برای پخت و پز وبرای تدفئه خانه‌هاشان استفاده می‌کرده‌اند، احیانا از تنه این درختان ذغال نیز می‌ساخته‌اند.

کوه شب در زمستان برف می‌بارد که سفید پوش بودن آن ازضلع شمالی کوه، قابل رویت است.درضلع شمالی کوه شب روستای زاهدمحمود (باشدو) واقع است و در جنوب آن بخش رویدرهرمزگان قرار دارد.کوه شب دارای تنگه‌هایی به نام زندوی، مادون، اژدرو، موچک، خشک و لودخور می‌باشد که در بیشتر تنگه‌ها چشمه آب هم وجود دارد.
محصولات عمل‌آمده در پیرامون کوه شب عبارت است از: قارچ صدفی، انغوزه، آویشن، مروتلخ، پونه، اسطوقدوس (گیاهی خوشبو که با چای مصرف می‌شود)، خاکشیر، کیون، بادام کوهی ومرو خوش. همچنین درختان مانند: بنه، کُوهِنگ، کُور، کُنار، کِرت، سمر، سَلَم و…
در پیرامون کوه شب جانوران وپرندگان مختلفی زندگی می‌کرده‌اند که شامل: آهو، بز کوهی، روباه، خوک، کفتار، شغال، جوجه‌تیغی و خرگوش بوده‌است. همچنین پرندگان مانند: کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قُمری، تیهو، فاخته و بلبل وصدها پرنده مختلف دیکر زندگی می‌کرده‌اند.

کُوه شَب از طبیعت خاصی برخوردار است، جنگلهای انبوه کوهستانی، درختان زیبا، گیاهان دارویی، حیات وحش، جانوران وپرندگان مختلف در این کوه زندگی می‌کنند.مناسب‌ترین اوقات صعود و رفتن به کوه شب برج شهریور است، چون میوه‌های درختان رسیده‌است و چیزی برای خوردن و آوردن یافت می‌شود.

این کوه راه صعب العبوری دارد و آنهایی که برای اولین بار قصد سعود دارند، نیاز به راهنما دارند، در غیر این صورت ممکن است ازتشنگی ویاگرسنگی تلف شوند.

کوه شب به گویش محلی ( کُوه شُو ) گویند، به علت اینکه بعضی از تنگه‌های آن افتاب گیر نیست و تاریک به نظر می‌رسد به نام کوه شو که همان معنی شب می‌باشد لقب گرفته است.
البته این کوه طبیعت زیبایی داشته وانسان از دیدن آن همه زیبایی به شوق می آمده و به همین علت عده‌ای معتقدند نام این کوه شوق بوده که به مرور (ق) از آخر آن خذف و به شو تغییرپیدا کرده است.
کوه شب یکی از بلندترین کوه‌های جنوب ایران محسوب می‌شودو قلهٔ آن که پچادون نام دارد .از چشمه لودخور آب شرب مردم زاهدمحمود تامین می‌شود .
متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارت کافی و شکار بی‌رویه و غیر مجاز، نسل اکثرحیوانات کوه شب در حال انقراض می‌باشد. گفتاره‌است که در دوران گذشته جانوارنی مانند: گرگ، پلنگ، یوزپلنگ و خرس نیز در این کوه دیده شده‌است، اما درحال حاضر دیگه از اینگونه حیوانات هیچ اثری نیست.

جنگل کوه شب جنگل کوه شب لارستان
جنگل کوه شب 2 جنگل کوه شب لارستان

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *