جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جشن تاریخی جوکول گیلان

تاریخ بروزرسانی :
۷ خرداد ۱۳۹۹

جشن تاریخی جوکول گیلان یکی از جشن های زیبا و دیدنی این استان است .یکی از افتخارات و زیبایی های کشورعزیزمان ایران، وجود آیین ها، جشن ها و مراسم های گوناگون در قوم های مختلف کشورمان است. استان گیلان با طبیعت سرسبز و بکر، جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف، انواع غذاها و خوراکی های محلی و خوشمزه، دارای آداب و رسوم و جشن های بسیار زیبایی نیز می باشد که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.

جشن جوکول گیلان 1 جشن تاریخی جوکول گیلان

اگر قصد سفر به این استان زیبا را داشتید، می توانید برنامه ی سفر خود را طوری تنظیم کنید که در زمان برگزاری این جشن ها حضور داشته باشید و با شرکت در آن ها لذت ببرید.جشن جوکول یکی از جشن های سنتی گیلانی هاست که نیمه دوم مرداد ماه هر سال برگزار می گردد. جوکول در فرهنگ گیلان، نماد سرسبزی، برکت و نعمت است.

جوکول از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس تشکیل شده است و در واقع جوکول برنج نارسی است که درگذشته های دور گیلانی ها پس از فرآوری با شکر آن را به عنوان تنقلات و آجیل استفاده می کردند. بنابراین به برنج نارس درگویش گیلکی، جوکول می گویند.جوکول نوعی برنج نارس است که پیش از سفت شدن شالی برداشت می‌شود و پس از دانه کردن و تفت دادن پوستشگرفته‌شده و سپس آماده استفاده می‌شود.

جشن جوکول گیلان 2 1 جشن تاریخی جوکول گیلان

مراحل تهیه جوکول را در زبان گیلکی هپاچین می گویند. شالیکاران، خوشه ها را با دست می چیدند و دانه های سبز برنج را با داس از خوشه جدا می کردند. سپس با حرارت، دانه های آبدار را سفت می کردند و با جوکو ب های دستی دانه ها را می کوبیدند تا پوسته از مغز و دانه برنج جدا گردد. در سرانجام نیز جوکول ها را با سینی به هوا پرتاب می کردند تا خاک و خاشاک از پوسته ها جدا گردد.

جوکول را به مقدار کم می چینند و دود می دهند و خام می خورند، جوکول نوبرانه برنج است و هرچه تازه تر باشد، نرم تر و خوش طعم تر است و هر چه بیشتر بماند، سفت و خشک تر می گردد. نوع برنج نیز در تردی و خوش طعمی جوکول نقش دارد. برنج های مرغوب از نوع صدری جوکول های نرم و خوشمزه و برنج های نامرغوب از نوع چنپا، جوکول سفت و سخت می دهند. برای اینکه جوکول سفت نرم گردد کمی آب روی آن می پاشند و با پارچه ای روی آن را می پوشانند که بعد از ساعتی نرم و قابل خوردن گردد.
این میان وعده خوشمزه را برنج‌کاران معمولاً با شکر، گلاب و یا عسل مخلوط می‌کنند و طی سنن قدیمی با عنوان محصولی نوبرانه در اختیار همسایگان، بستگان و خویشاوندان قرار می‌دهند.گیلکی ها در گذشته ای دورتر، جوکول را نزد کدخدا و یا بزرگان می بردند و در ازای این محصول با ارزش، هدایایی از بزرگان دریافت می کردند. در بعضی روستاها نیز رسم بود که خانواده عروس، جوکول را به عنوان هدیه ای با ارزش برای خانواده داماد می فرستاد.

جشن جوکول گیلان 3 1 جشن تاریخی جوکول گیلان

هدف از برگزاری این جشنواره حفظ و احیای سنت های محلی، آشنایی نسل جوان با آئیین های بومی- محلی و افزایش شور و نشاط اجتماعی است. در واقع این جشنواره به ‌منظور انتقال آداب ‌و رسوم، حفظ آیین‌های بومی و محلی و احیای سنت‌های قدیمی برگزار و در آن برنامه‌ هایی از قبیل عروس بران، جوکول گیری، لافند بازی اجرا می شود.
علاوه بر نمایش مراحل درست کردن جوکول و عرضه ۳۰ نوع غذای محلی گیلان آئین های بومی و محلی نظیر لافند بازی هماجرا می شود.این جشنواره در چند بخش ارائه ی محصولات فرآوری شده ی جوکول و عرضه ی جوکول به عنوان «خوشه های سبز برنج»همراه با نمایش ادوات سنتی همچون پادنگ و آبدنگ و نیز اجرای برنامه های شاد و مفرح برگزار می شود.

معمولا جشن تاریخی جوکول گیلان در میدان های اصلی شهر و روستاهای گیلان با حضور شالیکاران و کشاورزان برگزار می گردد و گردشگران به تماشای آن می نشینند. در این مراسم مراحل تهیه جوکول به شکل نمادین نمایش داده و جوکول سبز در بسته های کوچک به گردشگران فروخته یا هدیه داده می گردد.زنان گیلانی در این جشنواره با لباس های رنگارنگ محلی به پخت شیرینی و حلوای جوکول مشغول می شوند و صدای ساز گیلکی فضا را شاد می نماید. در این جشنواره علاوه بر محصولات فرآوری شده جوکول، ادوات سنتی شامل پادنگ و آبدنگ نیز برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته شده می گردد.

جشن جوکول گیلان 4 1 جشن تاریخی جوکول گیلان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *