رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مرداد ۱۳۹۴

جشنواره آش به نام زنجان جهانی می‌شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۲۸- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: دبیرخانه فرهنگی اکو متعهد شد که در صورت رعایت استانداردها جشنواره آش در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری به‌نام زنجان ثبت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، یحیی رحمتی در نشست خبری شورای سیاست‌گذاری دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای عضو اکو راه ابریشم، گفت: مبنای جشنواره آش در سال ۸۴ با موضوعیت جشنواره آش ایرانی شکل گرفت که اجرای آن سال به سال گسترده‌تر شد و با وجود اینکه در سال ۸۷ یک دوره این جشنواره برگزار نشد، اما ۱۰ دوره آن به صورت کامل برگزار شده است. سال گذشته با حضور سفرای کشورهای مختلف در این جشنواره رویکرد جدیدی در برگزاری آن به وجود آمد و درخواست شد جشنواره ملی آش ایرانی به صورت بین‌المللی برگزار شود و سازمان اکو درخواست برگزاری آن با محوریت کشورهای عضو را داد.

وی افزود: پس از این درخواست و برگزاری جلسات مختلف و بررسی وجه اشتراک این کشورها با یکدیگر و گستردگی جاده ابریشم که در مقطعی مجموعه راه‌های ارتباطی از غرب به شرق بوده است، عنوان جشنواره دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره بین‌المللی کشورهای عضو اکو راه ابریشم انتخاب شد و دبیرخانه فرهنگی اکو متعهد شد که در صورت رعایت استانداردها این جشنواره در فهرست جشنواره‌های بین‌المللی سازمان جهانی گردشگری به نام زنجان ثبت شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه برای حضور گردشگران، احیای میراث‌معنوی غذا با رویکرد غذای ایرانی، ارائه آش‌های محلی ایران و کشورهای عضو اکو و … را می‌توان از اهداف جشنواره نام برد، لذا شهریورماه زمان ثبت جشنواره تعیین شد و امسال نیز این جشنواره از نهم تا ۱۳ شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: توزیع مکانی جشنواره نیز امسال مورد توجه بوده است و علاوه بر مجموعه گاوازنگ بخش بین‌المللی در کارخانه کبریت برگزار می‌شود که فعالیت‌های عمرانی برای آماده‌سازی مجموعه گاوازنگ انجام گرفته با همه فعالیت‌های عمرانی این مجموعه در ۱۰ سال گذشته برابری می‌کند.

رحمتی با بیان اینکه در کنار برگزاری جشنواره آش نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز برگزار خواهد شد، افزود: فعالان صنایع‌دستی از ۳۱ استان حضور دارند و ۵۰ غرفه به فعالان استان زنجان و ۶۰ غرفه به سایر استان‌ها اختصاص یافته است که هر استان دو غرفه در اختیار دارد و برگزاری نمایش‌های آیینی و سنتی و برگزاری شب‌های فرهنگی استان‌ها نیز از سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای اینکه مردم استان در مجموعه گاوازنگ از فضای تفریحی خود محروم نشوند و مانند سال‌های گذشته آلاچیق‌ها توسط شرکت کنندگان اشغال نشود جایگاهی به مساحت نیم هکتار آماده شده و شرکت‌کنندگان در جشنواره در این فضا فعالیت می‌کنند. همچنین برگزاری مسابقه عکاسی در سه محور حرفه‌ای، آماتور و غایب برای کسانی که در محل جشنواره حضور دارند و یا همزمان با برگزاری جشنواره به پخت آش در محل زندگی خود می‌پردازند، از دیگر فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای دهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی است.

این مسئول با بیان اینکه حضور برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره و برپایی سیاه‌چادرهای عشایری اقوام مختلف نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره جشنواره است، تاکید کرد: با توجه به اینکه ساعات برگزاری جشنواره از ساعت ۱۶ تا ۲۴ تعیین شده است، برای رعایت حال گردشگران و فراهم کردن امکان استفاده آنها از جاذبه‌های استان در این ایام موزه‌های استان تا ساعت ۲۱ فعال خواهد بود.

وی اعلام کرد: کمیته جذب گردشگر برای جشنواره آش نیز فعال شده است که مسئولیت آن را دفاتر خدمات گردشگری بر عهده دارند و تورهای مختلفی به قصد بازدید از این جشنواره بسته شده است. به‌عنوان مثال چهارهزار نفر از کارکنان شهرداری تهران از این جشنواره بازدید خواهند کرد.

این مسئول یادآور شد: امسال از بین ۲۰۰ طرح لوگوی ثابت جشنواره و شعار جشنواره نیز «شما دعوتید به صرف آش» انتخاب شده است. همچنین در بخش بین‌المللی نیز تاکنون از ۱۰ کشور برای حضور در جشنواره دعوت شده است که حضور پنج کشور نهایی شده و امیدواریم با نهایی شدن اعلام آمادگی دو کشور دیگر هشت کشور در جشنواره حضور داشته باشند. علاوه بر آن شاهد حضور کشورهای ایتالیا، اسپانیا و چین به‌عنوان مبدا و مقصد جاده ابریشم در جشنواره خواهیم بود.

رحمتی با بیان اینکه امسال ۲۰ سفیر برای حضور در جشنواره دعوت شده‌اند که می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های شهر باشد، گفت: در حوزه آش نیز حضور ۲۱ استان در جشنواره نهایی شده است و از استان زنجان ۱۷۰ گروه ثبت‌نام کرده‌اند. فعالیت‌های لازم به صورت خودجوش توسط گروه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است که البته باید تاکید کرد دلیل بزرگ شدن جشنواره به دلیل زحمات اصحاب رسانه است؛ چرا که اگر فعالیت این گروه نبود جشنواره آش نمی‌توانست قد بکشد.

وی ادامه داد: در جشنواره آش اولویت اول آش‌های منطقه‌ای بوده است، لذا سهمیه‌بندی برای حضور متقاضیان انجام شده است. همچنین در بحث اسکان برای آزاد بودن ظرفیت هتل‌ها و اینکه گردشگران به خوبی بتوانند از ظرفیت هتل‌ها استفاده کنند به جز برای مهمانان خارجی که هتل بزرگ و هتل سپهر در نظر گرفته شده است برای مهمانان داخلی از ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی استفاده خواهد شد.

حبیب‌الله ملایی‌یگانه، شهردار زنجان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برای آمادگی برگزاری این جشنواره اقدامات عمرانی آغاز شده است و در این راستا توجه ویژه‌ای به محور گردشگری گاوازنگ شده است، لذا سه باغ از ۱۲ باغ این محدوده ساماندهی شده و فعالیت‌هایی همچون نصب مبلمان، زیباسازی محوطه و … انجام شده است.

معاون فرهنگی شهردار زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهرداری ضمن انجام فعالیت‌های خدمات اجرایی باید در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز فعال باشد و با توجه به اینکه جشنواره ملی آش ایرانی در حوزه میراث‌معنوی و آیین‌های سنتی قرار دارد به سن ثبات خود رسیده است و هر زنجانی سهامدار این جشنواره بوده و برای اعتلای آن تلاش می‌کند.

سعید صفوی تصریح کرد: فعالیت‌های عمرانی انجام گرفته در محل برگزاری جشنواره معادل حجم کاری ۱۰ سال گذشته است. ساماندهی پارکینگ مجموعه گاوازنگ، ساماندهی نور مسیر و ترمیم آلاچیق‌ها از جمله فعالیت‌های انجام گرفته است. همچنین فیلم مستند سینمایی از روند شکل‌گیری جشنواره به منظور شرکت در جشنواره فیلم حقیقت و جشنواره فجر تهیه خواهد شد.

وی یادآور شد: تبلیغات گسترده در استان‌های هم‌جوار، برگزاری جشنواره «مثل‌ها و متل‌ها» در خصوص آش، برگزاری شب‌های فرهنگی استان‌ها، متفاوت برگزار شدن افتتاحیه نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره جشنواره است که امیدواریم همه دستگاه‌ها در برگزاری آن کمک کنند و نقطه عطفی در برگزاری جشنواره باشد.

223 جشنواره آش به نام زنجان جهانی می‌شود

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    در زنجان يك نوع آش خوشمزه است به نام بوغدا آشي كه بسيار خوشمزه است
    آش شير زنجان هم معروف است

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *