رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ تیر ۱۳۹۴

جزئیات آتشی که به جان “آبیدر” افتاد+عکس

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۱۳-کوه آبیدر سنندج شامگاه دیروز به دلیلی نامعلوم دچار آتش‌سوزی شد که پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه مهار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، شامگاه جمعه (۱۲ تیر) شهر سنندج وضعیت آشفته‌ای به خود گرفت و همه دل‌ها را محزون کرد. کوه آبیدر که سالهاست تفرجگاه و زیباترین منطقه گردشگری سنندج است، شب‌گذشته در آتشی با شعله‌های سرکش سوخت.

هوای شهر سنندج بیشتر از همیشه آلوده شد و دود شدیدی آسمان شهر را در بر گرفت، ترافیکی سنگین که نشان‌دهنده اشتیاق مردم برای نجات آبیدر از شعله‌های آتش بود نیز به وجود آمد.

اکثریت مردم این شهر که آبیدر را با عنوان مادر سنندج می‌شناسند، روزهای جمعه را مهمان این کوه زیبا و مرتفع و خوش آب و هوا هستند و علاقه خاصی به آن دارند اما این جمعه را با وضعیتی دیگر در آبیدر سر کردند.

آبیدر در سال‌های گذشته هم بارها در اثر بی‌احتیاطی دچار آتش‌سوزی شد اما این بار شدت آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده‌تر از دفعات قبل بود به گونه‌ای که تمام اقشار مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان را برای نجاتش با کمترین امکانات تلاش می‌کردند.

از همان ساعات اولیه که خبر آتش‌سوزی در آبیدر در گروه‌های مجازی پیچید، مردم شهر سنندج بدون منتظر ماندن برای کمک و یاری مسئولان با کمترین امکانات خود به این مکان رفتند. چند ساعت بعد، پس از اطلاع از اینکه آتش‌سوزی همچنان در حال گسترش است، افراد بیشتری به این مکان شتافته و با حداقل امکانات خود سعی می‌کردند سهمی در مهار آتش داشته باشند.

آنچه این مردم را برای مهار آتش با پای پیاده به کوه آبیدر رساند، عشق به آبیدر و طبیعت زیبای آن بود و نباید سهم مردم در مهار آتش را دست کم گرفت.

مردم و نیروهای خودجوش و سازمان‌های مردم نهاد به صورت داوطلبانه و قبل از رسیدن کلیه نیروهای امدادی از جمله ارتش، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، اداره راه و شهرسازی و … در این محل برای مهار آتش تلاش می‌کردند.

مردم این شهر به عشق آبیدر همه از خانه بیرون رفتند و تمام تلاش خود را برای مهار آتش انجام می‌دادند به گونه‌ای که ترافیک شدید ناشی از حضور مردم برای مهار آتش، تا ساعت سه نصف شب ادامه داشت.

نکته جالب توجه در این حادثه علاوه بر حضور حداکثری مردم، حضور همه مدیران اداراتی بودند که شاید هیچ نقشی در آتش‌سوزی نداشتند و حتی فاقد کمترین امکانات برای مهار آتش بودند اما حضور آنان موجب دلگرمی مردم بود.

نیروهای مردمی که قریب به پنج ساعت با امکانات محدود خود سرگرم مهار آتش بودند، پس از مهار آتش در آبیدر به روستاهای اطراف رفتند تا آتش را در این مکان‌ها هم مهار کنند.

حسن خدابنده‌لو، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهارکرد: با توجه به گستره وسیع آتش در آبیدر می‌توان ادعا کرد دلیل آتش‌سوزی عمدی بوده چرا که آتش در نقاط مختلفی شعله‌ور شده که نمی‌توان گفت در اثر وزش باد پراکنده شده است.

وی افزود: اگر چه نیروهای مردمی و همچنین نیروهای جمعیت هلال‌احمر نیز پس از اطلاع از وقوع حادثه در اسرع وقت خود را به محل آتش‌سوزی رساندند، اما گستره وسیع آتش‌سوزی و وزش باد موجب سخت‌بودن مهار آتش و همچنین زمان بر بودن آن شده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان عنوان کرد: نیروهای امدادی هلال‌احمر در مناطق مختلف آبیدر مستقر شده و علاوه بر کمک به مصدومان حادثه، اقدام به دادن ماسک و آب معدنی به تلاشگرانی کردند که برای مهار آتش تلاش می‌کردند.

وی با تاکید بر نقش موثر مردم در کنترل و مهار آتش‌سوزی در آبیدر، عنوان کرد: نیروها و جوانان جمعیت هلال‌احمر کردستان نیز تمام تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته و در این زمینه از همه امکانات موجود استفاده کردند.

کامیاب شادمان، شهردار سنندج نیز که در محل حادثه حضور داشت، در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: نیروهای شهرداری به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی خود را به محل حادثه رساندند.

وی افزود: برای مهار آتش در آبیدر از کلیه امکانات موجود شهرداری استفاده شده اما گستردگی آتش موجب شد تا این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های فراوان بیش از پنج ساعت تداوم داشته باشد.

همزمان با آغاز آتش‌سوزی، ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان به ریاست استاندار کردستان جلسه اضطراری تشکیل داد تا در رابطه با مهار آتش و همچنین جلوگیری از وقوع مجدد چنین آتش‌سوزی تصمیم‌هایی اتخاذ کنند.

استاندار کردستان که ترجیح داده بود جلسه ستاد مدیریت بحران در آبیدر برگزار شود، در هنگام حضور در منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده بود، با سوالات زیادی از سوی مردم مبنی بر بی امکاناتی کردستان و همچنین دیر رسیدن نیروهای خدمت رسان دولتی مواجه شد.

عبدالمحمد زاهدی در پاسخ به این افراد و در جمع تلاشگرانی که برای مهار آبیدر آمده بودند، اظهارکرد: تمام تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته‌ایم و از کلیه نیروهای دولتی در این رابطه درخواست کمک کرده‌ایم.

استاندار کردستان در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان، اظهارکرد: کلیه دستگاه‌ها ملزم هستند امکانات خود را برای آمادگی مقابله با چنین حوادثی مجهز کرده و در صورت وقوع مجدد چنین حادثه‌ای در اسرع وقت در محل حادثه حضور پیدا کنند.

وی افزود: کارشناسان ادارات مختلف محیط‌زیست، منابع طبیعی، شهرداری، فرمانداری، ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان و … راهکارهای لازم را برای جلوگیری و کنترل چنین اتفاقاتی در آبیدر ارائه داده و دستگاه‌ها موظف به اجرای آنها هستند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه مهار آتش‌سوزی آبیدر به معنای آسودگی مسئولان نیست، ذکر کرد: اکیپ‌های ویژه مراقبتی دستگاه‌های مسئول از فردا تا هر زمانی که نیاز باشد در آبیدر مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها در قبال آبیدر مسئولند و نباید یک اداره خاص را متولی مدیریت بحران در آبیدر دانست.

زاهدی تاریکی، ترافیک، شیب زیاد ارتفاعات، عدم دسترسی سریع و وزش باد را از جمله مهمترین دلایل تاخیر در مهار آتش‌سوزی دانست.

وی اعلام‌کرد: جاده‌های دسترسی به نقاط کور آبیدر بازسازی می‌شوند.

استاندار کردستان همچنین ضمن تشکر از حضور جوانان، تشکل‌های مردم نهاد و کلیه افرادی که برای مهار آتش در آبیدر تلاش می‌کردند، عنوان کرد: اگر تلاش جوانان نبود مهار آتش در آبیدر غیرممکن بود.

جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج، شهردار و سایر مسئولان تا ساعات حدود ۲ نصف شب در کوه آبیدر ادامه داشت.

به گزارش ایسنا، منشا دقیق آتش‌سوزی و گستره آتش‌سوزی تاکنون مشخص نیست اما آنچه عیان است خسارت جبران‌ناپذیر آتش‌سوزی بر طبیعت آبیدر است.همچنین خطراتی که برای حضور مردم در میان شعله‌های آتش وجود داشت دچار حادثه‌شدن چندین نفر را در این آتش‌سوزی به اهمیت وجود امکانات لازم در چنین مواقعی عیان می‌سازد.

اگر چه سوختن آبیدر شبی آشفته و شلوغ را برای شهر سنندج و شهروندان آن رقم زد اما باید امیدوار بود که آنچه در راه است بهاری است که آبیدر را از نو سرسبز خواهد کرد. همچنین این مسئله برای افرادی که در اثر بی‌احتیاطی یا عمدی آتش بر پیکر آبیدر انداختند عیان شد که مردم فداکار و طبیعت دوست سنندج اجازه نخواهند داد که طبیعت آبیدر با چنین آتشی نابود شود.

2214 جزئیات آتشی که به جان

2215 جزئیات آتشی که به جان

2216 جزئیات آتشی که به جان

2217 جزئیات آتشی که به جان

2218 جزئیات آتشی که به جان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *