رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ تیر ۱۳۹۴

توسعه یک اثر تاریخی با فروش قبر …

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۰۱-امامزاده جعفر بروجرد، نمونه‎ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی بوده که این بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع شده است.

به استناد کتیبه‎های موجود امامزاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) است اما برخی منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می‌کنند.

ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه، نمونه‎ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است و داخل حرم هشت ضلعی بوده و در وسط آن معجری از چوب و ورشو ساخته شده است.

این معجر روی قبری که شش پله پائین‎تر از حرم است قرار دارد، طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی ۱۸ طبقه است و تاریخ وفات امامزاده جعفر ۵۲۵ ه .ق بوده و اندازه کلی زیر بنای مقبره ۲۲*۲۰ و ارتفاع آن ۲۰ متر است، سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آینه کاری بر روی درب کنده‎کاری شده آن آیاتی از قرآن کنده‎کاری شده است.

این مقبره در سال ۱۲۰۸ به فرمان تقی‎خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت شده است، در محوطه این امامزاده پنجاه اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار و یکی از آنها ۳۸۰ سال قدمت دارد.

بنای مذکور مربوط به دوره سلجوقی(۷۱۷ ه.ق) و به شماره ۱۸۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، طرح بازسازی و توسعه‌ی حرم امامزاده جعفر(ع) از مطالبات مردم مومن شهرستان بروجرد است.

«بهرام بیرانوند»، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در این‌باره می‎گوید: امامزاده جعفر بروجرد یکی از مهم‌ترین امامزادگان شهرستان محسوب می‎شود که سال‌هاست با این وضعیت رها شده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه مهم‌ترین قطب زائرپذیری در بروجرد ‌فاقد امکانات اولیه برای اقامت زائران است و تاکنون هیچ اقدامی برای تجهیز و بازسازی حریم این امامزاده انجام نشده است.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان افزود: خیرین و واقفینی در شهر وجود دارند که بدون هیچ‌‏گونه چشم‌داشتی می‎توانند زمین اطراف امامزاده را خریداری و نسبت به توسعه آن اقدام کنند.

بیرانوند با بیان این‌که هم‌اکنون منطقه امامزاده جعفر جز محله‎های قدیمی شهرستان محسوب می‎شود، تصریح کرد: با اوقاف و امور خیریه کشور صحبت شده و پیشنهاد کرده‎ایم که برای طرح توسعه امامزاده جعفر با وجود محدودیت دفن اموات بتوانیم با گرفتن هدیه‎‏ای از صاحب متوفی به ایجاد درآمدی برای امور امامزاده اقدام کنیم.

وی افزود: از دو سال پیش مصوبه‎ای ایجاد شده است که دیگر اموات در این امامزاده دفن نشوند که این باید بررسی شود که اگر ممانعتی هست مربوط به کدام قسمت است.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان گفت: کسانی‎که مخالف طرح دفن اموات هستند باید راهکار مناسب و اگر دستورالعمل کشوری موجود است که دیگر در امامزادگان اموات دفن نشوند باید مستندات قانونی ارائه بدهند.

بیرانوند ادامه داد: همه‌ی امامزادگان مستندات قانونی دارند که ماهم با توجه به آن مستندات کار دفن اموات را انجام داده و برای آن ضوابط مقرر می‎کنیم.

«مسلم پورقاسمیان»، معاون استاندار لرستان نیز با تأکید بر موضوع ساماندهی اماکن مذهبی علی‎الخصوص مقبره‌ی مطهر امامزادگان مدفون در شهرستان بروجرد، گفت: مسأله‏ تقرب به امامزادگان از مسائل مهم و اساسی جامعه امروز بوده و در زمره‏ نیازهای ضروری بشری است.

وی افزود: از آنجایی‎که اماکن مذهبی به‌عنوان متولیان نخست تعلیم و تربیت صرفاً واجد فعالیت‎هایی با جنبه‏ فرهنگی بوده و از نظر اقتصادی فاقد انتفاع هستند، از این‌رو در صورت عدم تأمین پشتوانه‌ی مالی حفظ و حراست از آن مراکز به سختی میسر می‎شود.

معاون استاندار لرستان اظهار کرد: ساماندهی مزار شریف امامزادگان با تأکیدی بر امکان دفن اموات( چهره‎های شاخص دینی و علمی و …) به پاس خدمات شایان توجه این افراد و با نیت تأمین پاره‎ای از هزینه‎های ساخت و مرمت و آزادسازی حریم مطهر امامزادگان بروجرد در سرلوحه برنامه‎های عمرانی – فرهنگی این شهرستان قرار دارد.

«کریمی»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در این رابطه گفت: تاکنون سرمایه‎گذارانی برای طرح توسعه امامزاده معرفی شده‎اند که نتوانسته‎ایم با هیچ‎کدام از آنها قرارداد منعقد کنیم.

وی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد با دفن دوباره اموات و گرفتن هدیه از صاحب متوفی جهت توسعه امامزاده موافق نیستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بروجرد با بیان این‌که اهالی محله اطراف امامزاده جعفر بروجرد نیز راضی به دفن دوباره اموات در این محل نیستند، اظهار کرد: طرح توسعه امامزاده جعفر یک طرح مطالعه شده در دوره‌ی دوم شورای اسلامی است.

«امیر ساکت»، رئیس اداره‌ی محیطزیست بروجرد نیز گفت: دستورالعملی وجود دارد که دفن اموات در محدوده شهر ممنوع است و محل دفن اموات باید از شهر فاصله داشته باشد.

وی با بیان این‌که اصل توسعه امامزاده طرح بسیار مطلوبی است اما به چه قیمتی این طرح باید انجام شود، افزود: در آینده‎ای نه چندان دور دوباره فضای اطراف امامزاده پر می‌شود.

«یعقوبی‎فر»، بخشدار اشترینان نیز در این رابطه می‎‎گوید: امروز در دنیا بحث توسعه گردشگری مذهبی مطرح است که تاکنون در زمینه توریسم مذهبی نتوانسته استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر مکانی برای اسکان مسافران در امامزادگان داشته باشیم و صنایع‌دستی در آنها ارائه شود درآمد حاصل از آن صرف توسعه‌ی امامزاده می‎شود.

1925 توسعه یک اثر تاریخی با فروش قبر ...

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *