جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

توسعه مقاصد آنلاین

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ خرداد ۱۳۹۳

مهدی نوابی
عضو جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک ایران
گردشگری، طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری عبارت است از تمام فعالیت‌هایی که فرد در بازدید از محلی خارج از محیط زندگی روزمره خود انجام می‌دهد.
ناملموس بودن، همزمانی تولید با مصرف و غیر قابل ذخیره بودن از مشخصات مهم خدمات در گردشگری هستند که به وضوح، اهمیت اطلاعات در گردشگری را نشان می‌دهند. عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی از هر دو طرف تولیدکننده و مصرف‌کننده، ضررهای بسیاری را به این صنعت و بخش‌های مختلف آن وارد می‌کند. به این صورت که انتخاب نادرست از طرف مصرف‌کننده، کیفیت خوب را با بد جایگزین می‌کند و این جایگزینی، کاهش و از بین رفتن تمایل تولیدکننده برای رفع نیازهای مصرف کننده را در پی خواهد داشت. تغییر رفتار گردشگران مانند افزایش تمایل به گرفتن مرخصی‌های بیشتر اما کوتاه‌تر از محل کارشان، کاهش بازه زمانی بین رزرو و استفاده، درخواست برای پیشنهادهای اختصاصی در سفر و افزایش آگاهی از قیمت خدمات مختلف، نیاز به وجود اطلاعات در گردشگری را بیش از پیش واضح و مبرهن ساخته است.
تبیین نقش اطلاعات در صنعت گردشگری، پتانسیل بالای ICT در این صنعت را به وضوح نشان می‌دهد. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان اطلاعات موجود در زمینه سرویس‌های پیشنهادی را بهبود بخشید و نیز به درک درستی از نوع رفتار مصرف‌کننده و نیازهای او نائل شد. این موضوع باعث پیشرفت تمام بخش‌های گردشگری در جایگاه خود می‌شود و افزایش سوددهی و بازده مناسب قسمت‌های مختلف را چه در بخش تولید، چه در بخش مصرف و چه در بخش واسطه‌ها در پی خواهد داشت.
مهم‌ترین نقش ICT، تولید، تحلیل، ذخیره، جست‌وجو، توزیع و استفاده مناسب از اطلاعات در این صنعت خواهد بود. این مهم با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب، قابل دستیابی است. در دنیای کنونی رسانه‌های تعاملی و اجتماعی در حال گسترش روزافزون می‌باشند. مشارکت در رسانه‌های اجتماعی آنلاین به دلایلی مانند افزایش سرعت و پهنای باند دسترسی به اینترنت، فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر و اینترنت در دنیای کنونی و افزایش مدت زمان آنلاین بودن مردم در شبانه روز به شدت رو به افزایش است. با توجه به موارد ذکر شده، نقش اجتناب‌ناپذیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین در صنعت گردشگری قابل مشاهده است.
همان‌گونه که در سرتاسر دنیا، مدیریت مقاصد مهم گردشگری با دریافت و فهم صحیح از این اثر مهم، سعی در ایجاد و توسعه رسانه‌های آنلاین و به روز مربوط به مقاصد گردشگری تحت کنترل خود دارند، به نظر می‌رسد که کشور ما و سازمان‌ها و ارگان‌های مدیریت مقاصد گردشگری آن و در راس آنها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید توجه ویژه‌ای به فناوری اطلاعات در گردشگری داشته و به‌ویژه در این مسیر، از نقش مهم رسانه‌های اجتماعی غافل نباشند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
e91bcae73d896ce01346bc696598bb4e توسعه مقاصد آنلاین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد