جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تورهای لوکس آمریکایی در راه ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آبان ۱۳۹۵

روزنامه دنیای اقتصاد، نیما صبوری: واشنگتن‌پست از ورود تورهای جدید آمریکایی به ایران خبر داده است. پس از اجرایی شدن برجام، کشورمان با افزایش چشمگیر در شمار گردشگران خارجی روبه‌رو شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد گردشگران به بیش از ۵ میلیون نفر برسد. در کنار گردشگران زیارتی که بخش زیادی از گردشگران خارجی کشور را تشکیل می‌دهند، کم نیستند گردشگرانی که از کشورهای غربی به‌منظور سیاحت به ایران سفر می‌کنند. بر اساس آخرین آمارها، در میان کشورهای غربی، آلمانی‌ها بیشترین سفرهای گردشگری را به ایران دارند. اما آنچه که می‌تواند مورد توجه باشد، علاقه آمریکایی‌ها برای سفر به کشورمان است که به‌رغم تبلیغات منفی‌ای که دولت این کشور ضدایران می‌کند، بازهم تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران اشتیاق دارند. حالا به گزارش واشنگتن پست، یکی از شرکت‌های مسافرتی لوکس آمریکا در تدارک آن است تا در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) توری را به کشورمان بفرستد.

محدودیت‌های داخلی و خارجی گردشگری ایران

براساس این گزارش، ایران کشوری چهارفصل با جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که می‌تواند هر گردشگری را برای سفر به کشور ترغیب کند. آثار باستانی، مکان‌های مذهبی، چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوه‌، جنگل، دریا و بیابان‌هایی با شب‌های شگفت‌انگیز از جمله این جاذبه‌ها هستند. با این حال برخی محدودیت‌ها هستند که باعث شده‌اند آنچنان‌که انتظار می‌رود شمار گردشگران در مقایسه با سایر کشورها نظیر ترکیه که تا قبل از نابسامانی اوضاع این کشور، پذیرای حدود ۲۰ میلیون گردشگر بود، زیاد نباشد. در کنار محدودیت‌های داخلی، از مهم‌ترین محدودیت‌های خارجی می‌توان به تبلیغات منفی کشورهای غربی و هشداری که برای خطرات سفر به ایران می‌دهند، اشاره کرد. با این‌همه بعد از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن آن در سال گذشته، روند ورود گردشگر به داخل کشور بهبود یافت؛ به‌طوری که طبق منابع رسمی ایران، شمار گردشگران خارجی کشور در سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته و انتظار می‌رود که تعداد آنها تا انتهای سال جاری به بیش از ۵میلیون نفر برسد.

رشد شمار گردشگران بیشتر از کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه، اسپانیا و کشورهای اسکاندیناوی بوده و این درحالی است که آمریکایی‌ها کمتر از یک درصد گردشگران ایران را تشکیل می‌دهند. شاید دلیل این امر محدودیت‌های داخلی باشد. پس از توافق هسته‌ای مدت زمان ویزای اروپایی‌ها از دو هفته به ۳ ماه افزایش یافت؛ درحالی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تنها قادر خواهند بود از طریق تورهای گردشگری و تحت نظارت داخلی به ایران سفر کنند. اما با این وجود، آمارها بیانگر آن هستند که تعداد توریست‌های آمریکایی که وارد کشور می‌شوند، در حال افزایش است. به گزارش واشنگتن‌پست، برای آمریکایی‌ها شاید ایران اولین جایی نباشد که برای گذراندن تعطیلات خود به ذهنشان خطور می‌کند. اما هستند افرادی که با وجود هشدار‌هایی که دولت این کشور برای سفر به ایران می‌دهد، باز هم علاقه بسیاری برای دیدن کشورمان دارند. در این راستا شرکت توریستی لوکس آمریکایی «ابرکرومبی‌ اند کنت» با توجه به فضای مناسبی که پس از برجام ایجاد شده است‌، برنامه دارد تا تور گردشگری برای علاقه‌مندان سفر به ایران برگزار کند.

استفانی اشمود، مدیر تولید این شرکت در این باره می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که ایران یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای سفر است. با توجه به توافقی که میان ایران و قدرت‌های جهانی صورت گرفته است و همچنین جاذبه‌های گردشگری که این کشور دارد، تصمیم گرفتیم تا این سفر را برنامه‌ریزی کنیم.» واشنگتن‌پست با اشاره به فهرست مکان‌های گردشگری‌ ایران که به ثبت یونسکو رسیده است، یادآور می‌َشود که مکان‌های جذاب زیادی در ایران برای بازدید گردشگران آمریکایی وجود خواهد داشت؛ از جمله آنها می‌توان به تخت جمشید، کاخ‌ها و مساجد میدان نقش جهان اصفهان و مکان‌های دیدنی دیگر که در فهرست سفر ۱۲ روزه این شرکت آمریکایی قرار دارند، اشاره کرد.

اشمود که به تازگی سفری به ایران داشته است، در ادامه می‌گوید: «ایران شبیه کشورهای دیگری همچون کوبا که با آمریکا رابطه ندارند، نیست. مکان‌های بسیار کمی در دنیا وجود دارند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند به آنها نفوذ کنند و ایران یکی از این مکان‌ها است. به نظر من بسیار بعید است ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک کامل داشته باشند. با توجه به اینکه سفر به این کشور، سفر به دنیایی متفاوت است، این مساله بسیار برای گردشگران جذاب خواهد بود تا به مکانی که شناختی از آن ندارند سفر کنند.»

شرکت مسافرتی «ابرکرومبی‌ اند کنت» برنامه دارد تا در اوایل ماه مه ۲۰۱۷، درست پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، تور گردشگری خود را روانه ایران کند. مدیران این شرکت عقیده دارند که ارتباط میان گردشگران آمریکایی و مردم ایران می‌تواند شکاف میان دو ملت را کمتر کند: «ما نمی‌توانیم در فرستادن توریست‌های آمریکایی به ایران تعلل کنیم، چرا که ایران مقصدی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است.» حسین رامتین، یکی از متصدیان یک شرکت توریستی ایران نیز در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است: «باز شدن درها به روی توریست‌های خارجی، حجم سفرهای اروپایی‌ها به داخل کشور را افزایش داده است. زمانی که آنها به کشورشان بازمی‌گردند به دوستان خود درباره محیط آرام و امن ایران می‌گویند که به‌تدریج باعث افزایش حجم سفرهای گردشگری به ایران می‌شود.»

چالش نبود زیرساخت‌ها

اما یکی از مشکلات اصلی در صنعت توریسم کشور، نبود زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از گردشگران خارجی است. با این‌همه، خانم مگنیم که یک توریست فرانسوی است در زمان سفر خود به ایران، با توجه به نبود هتل‌های مناسب، راه دیگری برای اسکان خود یافت. او که به همراه دوست خود به ایران سفر کرده بود، توانست تا از طریق سایت گردشگری «کوچ‌سرفینگ» خانه‌ای را بیابد که صاحبان آن تمایل زیادی به پذیرایی از خارجی‌ها داشتند. وی درباره تجربه خود می‌نویسد: «زمانی که شما به جای هتل، در خانه یک ایرانی اسکان می‌یابید، با فرهنگ واقعی آنها آشنا می‌شوید. در واقع متوجه می‌شوید بر خلاف آنچه تاکنون شنیده‌اید، اکثر ایرانی‌ها عقاید و آرزوهایی شبیه به ما دارند.» به گزارش سایت «کوچ‌سرفینگ»، در سال‌های اخیر تعداد ایرانی‌هایی که جای اسکان در اختیار توریست‌های خارجی قرار داده‌اند به‌طور چشمگیر افزایش یافته است. آنها در ازای این جای خواب هیچ پولی طلب نمی‌کنند، بلکه تنها برای مهمان‌نوازی این‌کار را انجام می‌دهند.
c8d38d0f de92 4662 a5c6 14c968f299a417 1 تورهای لوکس آمریکایی در راه ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد