رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ تیر ۱۳۹۳

تورهای ایرانی در برزیل؛ بابرنامه یا بی‌برنامه؟!

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۲ – گروه گردشگری روزنامه دنیای اقتصاد: روز گذشته حمیدرضا آصفی عضو ستاد پشتیبانی از تیم ملی در جام جهانی از شکایت‌های بسیاری از مسافران جام جهانی که با تورهای مسافرتی از ایران به برزیل سفر کرده‌اند، خبرداد. به گزارش «ایسنا»‌ به گفته او تعداد زیادی از گردشگران ایران ناراحت هستند و متاسفانه در طول این سفر اذیت شدند. اگر سفارتخانه نبود، معلوم نبود چه بلایی بر سر این افراد می آمد. از سوی دیگر سفیر ایران در برزیل نیز درباره انتقادهایی که به نحوه حضور ایرانی‌ها در برزیل مطرح شده گفت: بعضی از افراد به پست‌های کنسولی ایران در ۴شهر سائوپائولو، کوریتیبا، بلوهوریزونته و سالوادور مراجعه کرده‌اند و از این تورها انتقاد داشته‌اند. از بعضی افراد مبالغ گزافی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان گرفته شده آن هم در شرایطی که افرادی که به صورت انفرادی به برزیل آمده‌اند تا بازی دوم ایران را ببینند چیزی بین ۱۵ تا ۱۹ میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی
پس از این اظهار نظر مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال اطلاعیه به رسانه‌ها چنین اظهارنظرهایی را غیرواقعی خواند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در این اطلاعیه آمده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای وظایف و تکالیف قانونی و با درک حساسیت‌های مربوط به حضور تیم ایران در مسابقات جام جهانی، به عنوان اولین نهاد پیشگام در هماهنگی و همکاری بین بخشی طی نامه‌ای در تاریخ ۹/۹/۱۳۹۲ به ریاست محترم جمهوری ضمن اشاره به اهمیت این رویداد، پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی جام جهانی را مطرح کرد که متعاقب آن معاونت گردشگری این سازمان همکاری تنگاتنگی با وزارت امور خارجه، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به عمل آورد. براساس این اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اذعان به حساسیت‌های فدراسیون فوتبال مبنی بر رعایت سیاست‌ها و چارچوب‌های ابلاغی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر تعیین و اعلام مجری تورهای فدراسیون برای مسابقات جام جهانی، ضمن حمایت از دیدگاه‌های فدراسیون مذکور و انتخاب انجام شده، تاکید کرد که اعزام علاقه‌مندان و هواداران در قالب تورهای اعزامی نباید به صورت انحصاری و در اختیار یک دفتر قرار گیرد. همچنین سازمان میراث فرهنگی در این اطلاعیه از تلاش خود برای همکاری همه‌جانبه‌ای، با همه دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داده است. در این اطلاعیه ذکر شده است: در همین راستا به‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای و خارج از اعتبارات اختصاص‌یافته برای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مورد انتظار وزارت امورخارجه و سفارت ایران در برزیل، محصولات صنایع دستی و اقلام فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی جاذبه‌های تاریخی کشورمان اختصاص و همه اقلام مذکور از طریق وزارت امور خارجه در اختیار سفارت کشورمان در برزیل قرار گرفت. این اطلاعیه تصریح کرده است: سازمان با احساس مسوولیتی مضاعف نسبت به سایر دستگاه‌ها با برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و با فراخوان همه دفاتر خدمات مسافرتی که مجوز برگزاری تور جام جهانی را دریافت کرده بودند ضمن تشریح دیدگاه‌ها و سیاست‌های مورد نظر خود و تبیین حساسیت‌های ویژه این رویداد بزرگ جهانی، مبادرت به تنظیم صورت جلسه‌ای با امضای همه مدیران دفاتر خدمات مسافرتی برگزارکننده تورهای جام جهانی نموده و جملگی به ضرورت رعایت کامل موازین جمهوری اسلامی ایران و در عین حال اجرای تعهدات مندرج در قرارداد منعقده با مسافران تاکید و تعهد نمودند. سازمان میراث فرهنگی در انتهای این اطلاعیه خواستار ارائه مستندات و اخبار صحیح شده تا از بروز شائبه‌های مختلف پرهیز شود.

معاون گردشگری چه می‌گوید؟
از سوی دیگر معاون گردشگری کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ادعاهای مطرح شده در مورد کلاهبرداری‌های مالی از مسافران و دریافت رقم‌های بیشتر برای اجرای تور نیز اظهار کرد: تمام قراردادهای آژانس‌هایی را که تور جام جهانی برگزار کردند، بررسی کرده‌ایم و هیچ قیمتی بیش از ۴۰ میلیون تومان نبوده است. هفت آژانس مسوول اجرای تورهای جام جهانی برزیل بودند و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیش از آغاز اعزام مسافران به برزیل، این دفاتر را دعوت کرد و از آنها تعهد و امضا گرفت. مرتضی رحمانی موحد افزود: قیمت متعارف تورهای جام‌جهانی، ۳۰ میلیون تومان بود. با حساب اینکه درصدی از خدمات در هتل‌ها، نوع بلیت و هواپیما برای برخی متفاوت باشد، محال است قیمت یک تور به ۶۰ میلیون تومان برسد. اگر این ادعا برای اعضای ستاد ویژه پشتیبانی از تیم ملی در وزارت خارجه ثابت شده، ادله‌ خود را ارائه کنند، در غیر این‌صورت از یک دیپلمات حرفه‌ای بعید است، ادعاهای بی‌سندی را مطرح کند. معاون گردشگری درباره اینکه این معاونت نسبت به تخلفات صورت گرفته، چه زمان وارد عمل و مداخله خواهد شد؟ بیان کرد: برحسب نظری که در مطبوعات بیان می‌شود، نمی‌توانیم عمل کنیم. کارشناسان ما دائم موضوع را مونیتور می‌کنند و با گروه‌های اعزام شده در تماس هستند. ناظری هم که به برزیل رفته است، گزارش‌هایش را به دست ما می‌رساند و ما در جریان هستیم. اتفاقا بیشتر اعتراض‌ها هم به آژانسی که فدراسیون فوتبال انتخاب کرده است، برمی‌گردد.
63410_288 تورهای ایرانی در برزیل؛ بابرنامه یا بی‌برنامه؟!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *