جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تصویب دستورالعمل خدمات مجازی گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۳۹۴

aa3e43de97b7a347cd0ba5a3fa248b06 تصویب دستورالعمل خدمات مجازی گردشگریتاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۷/۰۴- دستورالعمل ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی به امضای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» این دستورالعمل پس از نارضایتی‌ها و شکایاتی امضا می‌شود که از سوی برخی گردشگران در خصوص تخلفاتی در خرید اینترنتی بلیت هواپیماها اعلام و متعاقب آن نام تعدادی از سایت‌های متخلف به پلیس فتا گزارش داده شده بود.

اکنون در آستانه روز جهانی جهانگردی این دستورالعمل درحالی پس از تصویب در کمیته نظارت بر کسب و کارهای الکترونیکی به امضای مرتضی رحمانی‌موحد و علی عابدزاده رسید که گفته می‌شود بر مبنای این اقدام از این پس ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی صرفا از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز معرفی شده از سوی دو دستگاه امکان‌پذیر است.

براساس این دستورالعمل، متقاضیان شامل کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز فعالیت بند (ب) و (الف) از سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان هواپیمایی کشوری، می‌توانند با معرفی از سوی مرجع صدور مجوز نسبت به دریافت نشان اعتماد از مرکز «توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت» اقدام کنند. بر همین اساس افراد حقیقی و حقوقی نیز که در حال حاضر در فضای مجازی مشغول ارائه خدمات گردشگری هستند، حداکثر سه ماه مهلت دارند تا با دستورالعمل حاضر خود را تطبیق دهند.
همچنین ایجاد سامانه ثبت نام، ذخیره، بازاریابی و فروش الکترونیکی خدمات موضوع دستورالعمل در سطحی فراتر از فعالیت‌های تایید شده مستلزم مجوزهای جداگانه از هر دو سازمان مربوطه هستند. به علاوه براساس این دستورالعمل، دارنده مجوز موظف است یک ماه قبل از انقضای مجوز، نسبت به ارائه درخواست تمدید اقدام کند.

معاون گردشگری کشور گفته است نظارت بر عملکرد دارندگان مجوز فعالیت الکترونیکی موضوع این دستورالعمل، برعهده سازمان ذی‌ربط و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود و دارنده مجوز فعالیت الکترونیکی صرفا می‌تواند در حوزه مجوز صادره و تارنمای تایید شده فعالیت کند و هرگونه تغییری نیازمند هماهنگی قبلی با مرجع صدور مجوز است.
به گفته مرتضی رحمانی‌موحد، دارنده مجوز فعالیت الکترونیکی در صورت تغییر آدرس تارنما، ایجاد شعبه، توسعه، انصراف، انحلال و هرگونه تغییر در اساسنامه فعالیت، موظف است موضوع را کتبا به مرجع صدور اعلام و درصورت نیاز تاییدیه‌های لازم را اخذ کند.

ساماندهی خدمات مجازی گردشگری
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دستورالعمل ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی با توجه به توسعه روزافزون استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری و استقبال گسترده فراهم‌آورندگان و استفاده‌کنندگان خدمات مسافرتی و گردشگری از این فناوری به‌منظور تهیه و ارائه اجزای بسته سفر با استناد به ماده ۳۰ آیین‌نامه «نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی» و ماده ۲۵ آیین‌نامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها» و دستورالعمل «اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی» در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تدوین و به امضا رسیده است. مسوولان گردشگری کشور معتقدند این دستورالعمل موجب ایجاد نظم و سامان بیشتر در ارائه خدمات به گردشگران خواهد شد و رفاه بیشتر مسافران، سهولت و اعتماد در دریافت خدمات را به همراه خواهد داشت؛ به گونه‌ای که متقاضیان سفر و گردشگری دیگر دغدغه احتمال سوء‌استفاده و کلاهبرداری از سوی افراد غیرمجاز را در تامین اجزای بسته سفر مورد نیاز خود نخواهند داشت.

دستورالعمل ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی با هدف ساماندهی و رونق کسب‌وکارهای صنعت گردشگری به‌زودی از طریق معاونت گردشگری به ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها و مراکز مربوطه ابلاغ می‌شود. پیش از این نیز مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به خرید اینترنتی بلیت هواپیما از سایت‌های غیرمجاز هشدار داده و گفته بود خرید بلیت اینترنتی هواپیما فقط از طریق سایت‌های مربوط به ۱۳ شرکت هواپیمایی فعال مجاز است و سایر سایت‌های فروش اینترنتی بلیت مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیست.اظهارات محمد رحیمی معطوف به خرید اینترنتی بلیت هواپیما از برخی سایت‌های به اصطلاح متفرقه بود که به ازای بلیت فروخته شده هیچ پروازی وجود ندارد و به این وسیله او اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری هیچ تعهدی نسبت به پیگیری شکایات مربوط به این گونه خریدها ندارد و تبعات آن بر عهده خریداران است.حال باید دید با تصویب و ابلاغ این دستورالعمل، آیا از میزان کلاهبرداری‌ها در این حوزه کاسته خواهد شد؟

aa3e43de97b7a347cd0ba5a3fa248b06 تصویب دستورالعمل خدمات مجازی گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *